عادل تبریزی با یادآوری زمانی که بعضی فیلم‌ها مردم را به سینما می‌کشاندند و با اشاره به اینکه «گیج‌گاه» برای تمام ایرانی‌ها یک فیلم مناسب است، گفت: در این فیلم می‌خواستم مردم را مقابل حال قدیم خودشان قرار بدهم که چقدر مهربان‌تر، ساده‌تر و تاثیرگذارتر بودیم.

چارسو پرس: فیلم سینمایی «گیج‌گاه» که در سی‌ونهمین جشنواره فیلم فجر رونمایی شد، از دو روز دیگر در سینماهای کشور اکران می‌شود. داستان این فیلم به سال‌های دهه هفتاد و روزهایی برمی‌گردد که به قول کارگردانش با حال بهتری به سالن‌های سینما می‌رفتیم، همراه قهرمان‌ فیلم‌ها عاشق می‌شدیم، می‌خندیدیم و گریه می‌کردیم.

در آستانه اکران این فیلم عادل تبریزی که نخستین تجربه کارگردانی فیلم بلند خود را با «گیج‌گاه» به ثبت رساند، با اشاره به رابطه مردم و سینما در دهه ۷۰ خورشیدی  گفت: در آن زمان، سینما سر سفره همه خانواده‌های ایرانی بود. مردم با هر نگرش سیاسی و مذهبی به سینما می‌رفتند و فیلم ایرانی می‌دیدند. سینمای ایران جزو ارکان اصلی خانواده‌های ایرانی بوده و هست و اغلب فیلم‌ها، آموزه‌های اخلاقی، خانوادگی وانسانی برای خانواده‌ها داشتند به همین دلیل فیلم‌های سال‌های دهه ۶۰ و ۷۰ دارای فضای امن و مطمئنی برای طیف‌های مختلف بودند. البته این را هم بگویم که چنین فضایی  فقط مختص آثار سینمایی نبود؛ مثلا به سریال «خانه سبز» نگاه کنید که چگونه بر ارتباط خانوادگی افراد تاکید داشت و به چه صورت قصه‌هایشان را در نسبت با خانواده ایرانی تعریف می‌کردند.

او به سینمای قهرمان محور در سال‌های نه چندان دور سینمای ایران اشاره کرد و افزود: ما فیلم‌هایی داشتیم که مردم را به سینما می‌کشاند و از همان لحظه‌ای که وارد سالن سینما می‌شدند، ۹۰ دقیقه مشکلات زندگی و حال شخصی خودشان را فراموش می‌کردند. مردم با قهرمان‌های فیلم‌ها همراه می شدند، برایشان سوت و کف می زدند، با آن‌ها می‌خندیدند و گریه می‌کردند. براین اساس تمام تلاش ما نیز هنگام ساخت «گیج‌گاه» این بود که فیلم یادآور حس و حال آن دوران باشد.

وی در این زمینه ادامه داد: اولا سعی کردم این فیلم، آموزه‌های اخلاقی و انسانی داشته باشد و تماشاچی‌ که وارد سالن سینما می‌شود بتواند ۱۰۰ دقیقه با حال و احوال  کارکترهای فیلم همراه باشد و خودش را فراموش کند. در زمان اکران فیلم در جشنواره فیلم فجر، شعاری را در اینستاگرام خودم نوشته بودم که «گیج‌گاه فقط نوستالژیک نیست. حالی است که دیگر نیست.» تمام هدفم این بود که فیلم ساده و گرمی باشد وخانواده‌ها با هر نگرشی وقتی فیلم را می‌بینند، مثل قدیم با حال خوب سینما را ترک کنند.

تبریزی در مورد طیف مخاطب این فیلم نیز گفت: «گیج‌گاه» برای تمام کسانی که در ایران زندگی می کنند فیلم مناسبی است از جمله برای نوجوانان. در این فیلم خواستم تا مردم را مقابل حال قدیم خودشان قرار بدهم که چقدر مردمی مهربان‌تر، ساده‌تر و تاثیرگذارتر بودیم.

فیلم سینمایی «گیج‌گاه» ساخته عادل تبریزی، از ۱۲ مهرماه در سینماهای سراسر کشور اکران می‌شود. حنیف سـروری و میرولی‌اله مدنی تهیه‌کنندگی این پروژه سینمایی را برعهده دارند.

در خلاصه داستان این فیلم آمده است: آشنایی زنی بنام مهتاب و مردی بنام حسن خشنود، شبیه قصه هاست، شبیه زندگی، شبیه سینما، شبیه روزگاری که خوش می‌ گذشت...

در این فیلمحامد بهداد، باران کوثری، سروش صحت، بهرنگ علوی، امیرحسین رستمی، نادر سلیمانی، بیژن بنفشه خواه، سیاوش چراغی‌پور، محمد الهی، مریم همتیان، ایمان اسماعیل پور، علی باغفر، حامد شیخی، داودونداده، وحید رحمتی، علی راد و نیز فرهاد آییش، جمشیدهاشم پور، رضا صفایی‌پور و حسن رضایی بازی کرده‌اند.


منبع: خبرگزاری ایسنا