مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی در سال ۱۴۰۲ قرارداد تولید ۵ انیمیشن کوتاه را ثبت کرده که موضوع و فضایی متفاوت دارند.

چارسو پرس: مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی در سال‌های اخیر انیمیشن‌های کوتاه متعدد و مهمی را تولید کرده است؛ آثاری که اغلب آنها در جشنواره‌های معتبر جهانی جایزه دریافت کرده و دیده شده‌اند.

سال گذشته حضور انیمیشن‌های مرکز گسترش در دوازدهمین جشنواره پویانمایی قابل توجه بود و در آیین اختتامیه، 10 جایزه به انیمیشن‌های تولید شده در مرکز (کلاغ، گذشته، جسم خاکستری، بزرگترین ماجراجویی گلی، دیوار چهارم، دست و تخم مرغ، بهشت، 016 و نهنگ سفید) تعلق گرفت و امسال نیز مرکز با انیمیشن‌های کوتاه «پتتیک»، «پیانو»، «دژکاک» و «ققنوس» در بخش مسابقه چهلمین جشنواره فیلم کوتاه تهران حضور دارد.

اما در سال 1402 و در شش ماه اول سال، مرکز قرارداد تولید انیمیشن‌های «مسافر»، «آغوش»، «جیرفت»، «مادر» و «نی» را ثبت کرده است. فضاهای این انیمیشن‌ها و داستان‌ها متفاوت است.

«مسافر» به کارگردانی و تهیه‌کنندگی مهدی خرمیان درباره مردی نقاش در بین تخیل و واقعیت است. او در فضاها و تخیلات نقاشی گم شده و به دنبال آب می‌گردد.

انیمیشن کوتاه «آغوش» به کارگردانی و تهیه‌کنندگی فرنوش عابدی پسری مرگ پدر را فراموش نمی‌کند.

معرفی ۵ انیمیشن کوتاه جدید مرکز گسترش

«جیرفت» به کارگردانی و تهیه‌کنندگی مرجان کشانی موضوعی تاریخی و میراث فرهنگی دارد، تصاویر مار و عقاب درون ظرف سفالی جان می‌گیرند و برای بقای خود درون ظرف مبارزه می‌کنند.

معرفی ۵ انیمیشن کوتاه جدید مرکز گسترش

«مادر» به کارگردانی و تهیه‌کنندگی نرگس فضلی، درام - خانوادگی اجتماعی است، داستان در مورد رابطه یک مادر و دختر است، مادر دارای معلولیت از ناحیه پاهایش است و از ویلچر استفاده می‌کند، دختر بعد از مدرسه تا رسیدن مادر هر بار مدت زیادی به انتظار می‎‌نشیند.

معرفی ۵ انیمیشن کوتاه جدید مرکز گسترش

«نی» به کارگردانی و تهیه‌کنندگی مانا مستاجر حقیقی ملودرام و برداشتی آزاد از شعر مولانا «بشنو از نی چون حکایت می‌کند» است که داستان نی را روایت می‌کند، نی از نیزارش جدا می‌شود و زندگی جدیدی برایش رقم می‌خورد.

معرفی ۵ انیمیشن کوتاه جدید مرکز گسترش

///.