رقیه چهره‌آزاد در هشتمین جشنواره فیلم فجر که در سال 1368 برگزار شد، توانست به جایزه سیمرغ بلورین بهترین بازیگر زن برای بازی در فیلم «مادر» دست پیدا کند و در آن زمان به‌عنوان مسن‌ترین برنده این جایزه نام خود را در میان برندگان این جایزه سینمایی ثبت کند.

چارسو پرس: رقیه چهره‌آزاد بازیگر زن سینمای ایران که بیشتر مخاطبان او را با ایفای نقش در فیلم ماندگار «مادر» به کارگردانی علی حاتمی به یاد دارند، از بازیگرانی بود که از گروه معتبر و مشهور «جامعه باربد» بازیگری را آغاز کرد و به صحنه آمد و اولین آثار سینمایی خود را در دهه 20 میلادی بازی کرد و بیش از 50 فیلم سینمایی و مجموعه تلویزیونی را در کارنامه خود ثبت کرد.

رقیه چهره آزاد

چهره آزاد در طول حیات هنری خود در آثار مختلفی بازی کرده‌است که از آنها می‌توان به «طوفان زندگی»، «سوته‌دلان»، «دستکش سفید»، «پریچهر»، «ارثیه»، «عروس»، «دلشدگان»، «الو! الو! من جوجوام» و «تهران روزگار نو» اشاره کرد. وی همچنین در مجموعه‌هایی تلویزیونی همچون «آرایشگاه زیبا»، «هزاردستان» و «مزد ترس» به ایفای نقش پرداخته ‌است.

رقیه چهره آزاد

این بازیگر فقید که متولد سال 1286 شمسی بود، در هشتمین جشنواره فیلم فجر که در سال 1368 برگزار شد، توانست به جایزه سیمرغ بلورین بهترین بازیگر زن برای بازی در فیلم «مادر» دست پیدا کند و در آن زمان به‌عنوان مسن‌ترین برنده این جایزه نام خود را در میان برندگان این جایزه سینمایی ثبت کند.

رقیه چهره آزاد

چهره‌آزاد پنج سال پس از دریافت این جایزه و در زمستان سال 1373 در حالی که هشتاد و هفتمین سال زندگی خود را می‌گذراند، برای همیشه چشم از جهان فروبست و در قطعه هنرمندان بهشت زهرا به خاک سپرده شد و روی سنگ قبر این بازیگر فقید سینمای ایران نوشته شد، «مادر سینما و تئاتر ایران.»

رقیه چهره آزاد

///.

منبع: سینما اعتماد