نویسنده و کارگردان نمایش «لیرشاه» با بیان اینکه خاصیت پانتومیم، حرکت‌محور بودن آن است، گفت: ارتباطات بین‌الملل باعث شد ما برای اجرا به سمت پانتومیم به عنوان یک زبان جهانی برویم.

چارسو پرس:  اکبر صادقی، نویسنده و کارگردان نمایش «لیرشاه» از اردبیل است که در دومین جشنواره بین‌المللی پانتومیم زنجان روی صحنه می‌رود، درباره این اثر گفت: «لیرشاه» بر اساس نمایشنامه‌ای به همین نام از ویلیام شکسپیر است که بعد از کهولت سن تصمیم به کناره‌گیری از سلطنت و بخشیدن آن به دخترانش می‌گیرد. این تصمیم در نهایت باعث می‌شود تا دختران او هویت اصلی خود را به نمایش بگذارند.

وی ادامه داد: ما در این نمایش با ۲ شخصیت شاه و دلقک روبه‌رو هستیم. در واقع اتفاقات اصلی و نقاط عطف نمایش را با کمک زبان بدن و فرم اجرایی پانتومیم روایت می‌کنیم.

این هنرمند تئاتر یادآور شد: من پیش از این تعدادی از نمایشنامه‌هایی را که نوشته‌ بودم، در کشورهای دیگر به نمایش گذاشته‌ام. با توجه به سختی‌هایی که برای ترجمه و انتقال پیام آثار وجود داشت، تصمیم گرفتم به سمت اجراهایی که دیالوگ‌محور هستند، نروم و با کمک پانتومیم یا بهتر است بگویم لال‌بازی محتوا و مفهوم نمایش را به مخاطبان سایر کشورها منتقل کنم.

صادقی تأکید کرد: در واقع ارتباطات بین‌الملل باعث شد تا ما برای اجرا به سمت پانتومیم به عنوان یک زبان جهانی برویم. خاصیت پانتومیم، حرکت‌محور بودن آن است. این موضوع باعث ارتباط بیشتر با تماشاگران در سراسر جهان می‌شود و بازتاب بهتری دارد.

وی درباره برگزاری جشنواره بین‌المللی پانتومیم، اظهار کرد: خوشبختانه برگزاری جشنواره پانتومیم با حضور گروه‌های ملی و بین‌المللی باعث نزدیک شدن هنرمندان به یکدیگر و تبادل تجربه و اطلاعات‌شان با هم خواهد شد.

این کارگردان با اشاره به اینکه پانتومیم در ایران و دیگر کشورها از نظر اجرایی مشابهت‌های زیادی دارد، گفت: پانتومیم هنری مشترک و مشابه با دیگر کشورها است. ساسان قجر با توجه به اینکه این هنر را مستقیما از مارسل مارسو آموخته است، تجربیات خود را به هنرمندان ایرانی منتقل کرده و این جای خوشحالی دارد که با برگزاری جشنواره سعی در آموزش و پیشبرد بهتر این هنر در ایران دارد.

نمایش «لیرشاه» به نویسندگی و کارگردانی اکبر صادقی روز دوشنبه ۱۷ مهر در اولین روز برگزاری دومین جشنواره بین‌المللی پانتومیم زنجان ساعت ۱۵ با مدت زمان ۳۰ دقیقه میزبان علاقه‌مندان خواهد بود.

دومین جشنواره بین‌المللی پانتومیم زنجان با مشارکت اداره‌کل هنرهای نمایشی، اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان، انجمن هنرهای نمایشی ایران، خانه پانتومیم زنجان و ارگان‌های استانی به دبیری ساسان قجر از ۱۷ لغایت ۲۰ مهر ۱۴۰۲ در زنجان برگزار خواهد شد.