محمد بهادری یکی از کارگردانان نمایش «چرا زندگی اینجوریه» می‌گوید: آنچه از پانتومیم در اذهان باقی مانده بیشتر آن چیزی است که در برنامه‌های تلویزیونی و در مسابقات برای حدس کلمات استفاده شده است؛ درحالی‌که ماهیت اصلی پانتومیم این نیست.

چارسو پرس:  محمد بهادری به همراه سارا جوانبخت از آذربایجان غربی شهر ارومیه در بخش تجربه‌های پویا، نمایش «چرا زندگی اینجوریه» را روز چهارشنبه 19 مهر و در آخرین روز از برگزاری دومین جشنواره بین‌المللی پانتومیم روی صحنه می‌برند.

محمد بهادری درباره داستان این نمایش می‌گوید: «قصه درباره پسری است که کار نمی‌کند و به دنبال یافتن پول است؛ اما چون کار نمی‌کند از مادرش پولی می‌دزدد و در ادامه پول‌ها را در مسیر اشتباهی خرج می‌کند. در این میان اتفاقاتی برای او رخ می‌دهد و با دختری آشنا می‌شود که همین آشنایی جریان قصه را پیش می‌برد.»

او ادامه می‌دهد: «ما این نمایش را مختص به جوانانی که بیکار هستند و از سر ناچاری دست ‌به ‌کار اشتباه می‌زنند نوشتیم تا این اثر با زبان طنز و کمدی، تلنگری باشد هم برای مسئولان و هم برای آن‌ها.»

این کارگردان جوان درباره نقش دکور و استفاده از اکسسوار اینگونه توضیح می‌دهد: «ما در این نمایش صحنه را خالی از هرگونه دکور و اکسسوار کردیم و همه‌چیز در حرکات بازیگران به نمایش گذاشته می‌شود. این نخستین نمایش من در عرصه پانتومیم است، اما پیش‌ازاین دو نمایش دیگر را کارگردانی کرده و به صحنه برده‌ام.»

بهادری با اشاره به این‌که به پانتومیم چندان بها داده نشده است، می‌گوید: «آنچه از پانتومیم در اذهان باقی مانده، بیشتر آن چیزی است که در برنامه‌های تلویزیونی و در مسابقات برای حدس کلمات استفاده شده است. درحالی‌که ماهیت اصلی پانتومیم این نیست؛ چراکه یک نمایش است با سبک و سیاقی مشخص که باید در کل کشور به شکل درست معرفی شود.»

او ادامه می‌دهد: «از همین روی برگزاری جشنواره تخصصی پانتومیم اتفاق خوبی است، اما اگر از حضور گروه‌های بین‌المللی که در امر پانتومیم شناخته‌شده هستند و حرفی برای گفتن دارند نیز دعوت شود، قطعاً ما شاهد اتفاقات بسیار خوبی در این زمینه خواهیم بود چراکه می‌توانیم با آن‌ها و نحوه کارشان آشنا شویم و سطح کارمان را ارتقا دهیم.»

اجرای نمایش «چرا زندگی اینجوریه» نوشته و کار محمد بهادری و سارا جوانبخت از ارومیه در ساعت 12 و 40 دقیقه روز چهارشنبه 19 مهر 1402 به مدت 20 دقیقه در سالن ماندگار روی صحنه می‌رود.

دومین جشنواره بین‌المللی پانتومیم زنجان با مشارکت اداره کل هنرهای نمایشی، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان، انجمن هنرهای نمایشی ایران، خانه پانتومیم زنجان و نهادهای استانی به دبیری ساسان قجر از 17 تا 20 مهر 1402 در زنجان در حال برگزاری است.


منبع: تسنیم