شیوا دیناروند کارگردان نمایش «سه شب با مادوکس» درباره ویژگی های این اثر نمایشی و چالش هایی که به عنوان یک کارگردان زن پیش رو دارد، توضیحاتی ارائه داد.

چارسو پرس: شیوا دیناروند کارگردان نمایش «سه شب با مادوکس» که در تالار حافظ روی صحنه است درباره انتخاب این نمایشنامه برای اجرا گفت: کار اول من به اسم «فولاد هرگز زنگ نمی‌زند» به نویسندگی سیروس همتی که در سالن نوفل لوشاتو اجرا رفت درباره موضوع خانواده و آسیب های اجتماعی و زنان سرپرست خانواده با نگاهی به آثار مخرب پس از جنگ روی خانواده ها بود. در کل پرداختن به موضوعات مربوط به جنگ و تاثیر آن روی خانواده ها برایم مهم و جذاب بود از این رو کار دومم را هم که به اسم «پاره هایی از چند زندگی» در تئاتر شهر روی صحنه بردم با همین موضوع انتخاب شده بود که به خاطرات ۶ زن در روزگار جنگ می پرداخت.

وی ادامه داد: اما در کار سومم احساس کردم باید فضاهای مختلفی را در کارگردانی تجربه کنم از این رو به سراغ نمایش «سه شب با مادوکس» نوشته ماتئی ویسنی‌یک رفتم که یک کار ابزورد و متنی خارجی است تا فضای متفاوتی را نسبت به نمایش های قبلی ام به تصویر بکشم.

وی درباره هدایت بازیگران نمایش که همگی از هنرمندان شناخته شده و با تجربه تئاتر هستند، توضیح داد: همیشه سعی می کنم در هدایت بازیگران به گونه ای عمل کنم که در آن نوعی از واقع گرایی و درک ساده از نمایش برای مخاطب عام حفظ شود و در «سه شب با مادوکس» هم به همین روش بازیگران را راهنمایی کردم. واقعیت این است که در این کار به این نتیجه رسیدم که علاقه من بیشتر به نمایش های ایرانی است و کار بعدی ام قرار است یک نمایش ایرانی در مورد یک خانواده پرجمعیت با نگاهی به مشکلات جامعه باشد.

«سه شب با مادوکس» از امید و ملال می‌گوید/ چالش های یک کارگردان زن

 

دیناروند با اشاره به اینکه این نمایش با هزینه شخصی به صحنه رفته است، بیان کرد: هیچ گونه حمایتی از نمایش به جز تخفیف بسیار کمی که سالن جهت هر شب اجرا به ما داده، انجام نشده است. اگر ۲ اسپانسر ما از کار حمایت نکرده بودند این نمایش هرگز امکان روی صحنه رفتن پیدا نمی کرد چون هزیه تولید یک نمایش بسیار بالاست و بدون جذب حامی مالی یا کمک دولتی امکان روی صحنه بردن کار وجود ندارد.

دیناروند درباره فعالیت به عنوان یک کارگردان زن در تئاتر عنوان کرد: مهم‌ترین چالش من به عنوان کارگردان خانم، نبود حمایت و نوع نگاهی است که به فعالیت من وجود دارد. چون اعتماد جامعه به یک خانم برای تولید کارهای بالای ۴۰۰ میلیون تومان بسیار کم است از این رو برای رسیدن به نتیجه باید دوندگی زیادی کرد.

وی یادآور شد: تلاشم این است در نمایش هایی که به صحنه می برم، حتی اگر قرار است موضوع در ارتباط با جنگ باشد نوعی ظرافت و لطافت زنانه را هم به نمایش بگذارم تا کارهایم در کنار مضامین جدی مورد بحث از فضای لطیف زنانه نیز، برخوردار باشند.

در توضیح این نمایش آمده است: «ممکن است کسی همزمان در چند مکان حضور داشته باشد؟ «سه شب با مادوکس» یکی از آثار مهم ماتئی ویسنی‌یک، نمایشنامه‌نویس رومانیایی است که به تنهایی، ملال و امید بیهوده انسان ها اشاره می‌کند. مسافری مرموز به شهری آمده که کم کم مشخص می شود او همزمان با چند فرد از اهالی شهر، معاشرت و بازی کرده است و... نمایش در عین جدیت و رویکردی فلسفی و طرح مسائل انسان معاصر، لحظات کمدی و طنز نیز دارد که تماشاگر را با موضوع مورد نظر درگیر کند. طراحی صحنه به شکل میز بزرگ بیلیاردی طراحی شده و دکور نیز کافه مهمانخانه‌ای‌ است که اتفاقات در آن می گذرد.»

مسعود ‌کرامتی، بهاره ‌رهنما، سیدجواد ‌یحیوی، وحید ‌نفر، میلاد ‌رمضانی ‌(ورجاوند) بازیگران این اثر نمایشی هستند که تا ۲۵ مهر ماه ساعت ۱۸:۳۰ در تالار حافظ روی صحنه است.


منبع: خبرگزاری مهر