سایت خبری تئاتر: این بازیگر باسابقه تئاتر در گفتوگو با «خبرآنلاین» تعجب خود را از اظهارات سرسنگی مطرح کرد و گفت: برای من عجیب است که یک استاد دانشگاه در رشته تئاتر و کسی که دکترای تئاتر دارد، فرق کاراکتر را با شخصیت یک بازیگر متوجه نمیشود. صحبتهای این استاد دانشگاه چنین القاء میکند که گویی من به عنوان امیر جعفری شخصیتی لمپن و لوده دارم، در صورتی که این نقش من در نمایش است، نه شخصیت خودم. چطور است که این استاد دانشگاه درک نمیکند آن نقش من است نه خودم؟
او ادامه داد: بعید میدانم هیچ فردی که من را بشناسد تصور کند که من شخصیتی لوده و لمپن دارم.
جعفری در مورد ماجرایی که برای «پاییز» رخ داده است، اظهار کرد: از چند روز پیش صحبتی در مورد اصلاح نمایش شد. گفتند 25 مورد اصلاحیه لازم است که بخشهایی از آن مربوط به من بود. اتفاقا در آن زمان اصلا صحبت از آقای سرسنگی و نظر ایشان مطرح نبود. اصلا من نمیدانم ایشان نمایش را دیدهاند که چنین نظر میدهند یا نه.
این بازیگر تئاتر افزود: وقتی صحبت از 25 مورد اصلاحیه مطرح شد، همه ما روی صحنه آن را رعایت کردیم؛ به گونهای که وقتی اجرا تمام شد آقای برهانی به همه ما برای اینکه موارد مطرحشده را رعایت کرده بودیم خسته نباشید گفت. من در حالی این تغییرات را در شخصیت اعمال کردم و اصلاحات را رعایت کردم که معتقد بودم این تغییرات به شخصیت لطمه میزند. اصلا به خود آقای برهانی هم گفتم با این تغییرات، شخصیت شکل خود را از دست میدهد. من نقش یک لمپن را بازی میکنم و دیگری نقش یک بسیجی را، خب اگر قرار باشد من هم مثل او حرف بزنم و رفتار کنم که تفاوت این شخصیتها اصلا نمایان نمیشود. اما خب من تئاتری هستم و میدانم جایگاه کارگردان چیست و گفته او را رعایت کردم.
جعفری با اشاره به اینکه این نمایش 13 سال پیش نیز اجرا شده است، گفت: این نمایش 13 سال پیش هم اجرا شده بود و جایزه جشنواره دفاع مقدس را به دست آورده بود. چطور شده که در این مدت نظرات عوض شده است؟ چه اتفاقی افتاده است؟ نکند بچههای تماشاخانه ایرانشهر هم جزو دلواپسان هستند؟
او در مورد آشناییاش با سرسنگی گفت: من آقای سرسنگی را یک بار دیدم و آن هم در مراسم ختم استاد سمندریان بود. اصلا من هیچ مدیری را ملاقات نمیکنم. باورتان میشود الان وارد صداوسیما شوم اصلا نمیدانم مدیریت کجاست؟ من نمیدانم دفتر مدیریت ایرانشهر کجاست؟ این به دور از انصاف است که یک مدیر صرفا به دلیل حفظ جایگاه خود به دیگری توهین کند. واقعا این برای من سوال است، چطور کسی که تئاتر تدریس میکند و دکترای ادبیات نمایشی دارد تفاوت نقش من را با خود من درک نمیکند.
او در مورد این بخش از سخنان سرسنگی نیز که به مشکلآفرینی جعفری در نمایشهای دیگر اشاره کرده است، اظهار کرد: سوال من این است که اصلا آقای سرسنگی چند نمایش از من دیدهاند. اگر من در کارهای دیگر مشکلسازی کرده بودم که حتما الان ممنوعالکار بودم. نمایش «ترن» مشکل داشت یا نمایش «شکلک» یا تئاتر آقای مهرجویی، «درس»؟ کدام یک از این کارها مشکل داشتند که من برای آنها مشکلسازی کرده باشم؟
جعفری سخنان خود را چنین پایان داد: من بازیگر تئاتر هستم و میدانم باید مطابق خواسته کارگردان پیش بروم. آقای سرسنگی در صحبتهای خود به من توهین کردهاند که این باید پاسخ داده شود. توهین مستقیم به یک بازیگر برای حفظ میز، قطعا اتفاق بدی است. من سالهاست کار تئاتر میکنم، ممکن است بعد از این آقای سرسنگی نخواهند من در ایرانشهر روی صحنه بروم. نمیروم. مشکلی نیست، ما هنرمندیم و میمانیم، این مدیرانند که یک روز هستند و روز دیگر نه.
بعد از ظهر سهشنبه 19 اسفندماه مجید سرسنگی در گفتوگویی با ایسنا، درباره دلایل توقیف نمایش «پائیز» چنین گفت: حتی اگر یک شب دیگر از اجرای این نمایش باقی مانده بود، باز هم آن را توقیف میکردم. آقای برهانیمرند متنی خوب را پیشنهاد داد و من هم پذیرفتم اما متاسفانه در طول کار، یکی از بازیگران نمایش مطالبی را اضافه کرد که در متن نبود و تماما از آن رکاکت و استهجان میبارید.
سرسنگی در پاسخ به این پرسش که چرا به جای تذکر دادن نمایش را توقیف کرده است، توضیح داد: چندین بار تذکر دادم و حتی خود آقای برهانیمرند حاضر و ناظر است اما متاسفانه این آقای بازیگر حتی به حرف کارگردان هم گوش نداد. این سالن یک هویت فرهنگی دارد. مردم انتظار ندارند روی صحنه اینجا سیاه بازیهای «گلریزی» ببینند. بعد از چندین بار تذکر، بار دیگر نمایش را دیدم و با اینکه آقای برهانیمرند قول داده بود اصلاحات انجام شود متاسفانه آقای بازیگر دست از شیطنت برنداشت.
سرسنگی اضافه کرد: تا زمانی که کار اصلاح نشود و بازیگر متوجه نشود صحنه تئاتر جای چنین سخنانی نیست، این نمایش توقیف خواهد بود. بنابراین باید اصلاح و بار دیگر بازبینی شود تا در صورت برطرف شدن مشکلات، اجرایش را از سر بگیرد. اصلاح این نمایش زمانبر نخواهد بود چون فقط کافی است آنچه را بازیگر اضافه کرده، حذف کند.
او در پاسخ به این پرسش که آیا فشارهای بیرونی باعث توقیف این نمایش شده است، تاکید کرد: هیچ فشار بیرونی نبود، بلکه تصمیم شخصی من بود و تمام مسئولیتش هم متوجه من است زیرا به عنوان مدیر در قبال تماشاگران مسئول هستم و در این مدت تماشاگرانی که با خانواده آمده بودند نسبت به آنچه در این نمایش گفته میشد، اعتراض داشتند.
سرسنگی در پایان گفت: کار درستی انجام دادم چون آدم تئاتری فقط کسی نیست که تحصیلات تئاتر داشته باشد یا در این رشته کار کند بلکه باید نسبت به سرنوشت تئاتر دلسوز باشد و کاری نکند تئاتر مورد بیمهری قرار بگیرد، در حالی که این آقای بازیگر برای بسیاری از نمایشها مشکل درست کرده است.
برگزیدگان ششمین جشنواره مونولوگ معرفی شدند
اتابک نادری مدیر هماهنگی تئاتر استانها ی هنرهای نمایشی شد
نمایش «مَلی» تمدید شد
«کرگدن» به ایرانشهر می رود،«خسیس» به خیابان
در بزرگداشت منیژه محامدی چه گذشت؟
امیر جعفری: یکسری باندبازیهایی وجود دارد که من آنها را بلد نیستم
لهستانی ها در ایران کارگاه تئاتر برگزار می کنند
معرفی بازبینهای بخش مناطق جشنواره تئاتر دانشگاهی
فراخوان اجرای نمایشنامه خوانی در چایخانه اداره تئاتر در سال 94
در آخرین روزهای سال 93 چه نمایش هایی بر روی صحنه است؟
دلایل توقف برنامه «پرانتز باز»
کاریکاتور هفته / برنامه های تئاتر در تلویزیون و رادیو نابود می شوند