کارگردان و نویسندە مطرح کشور گفت: ذات تئاتر خیابانی تهییجی- تبلیغی است و باید موضوعاتی برای نمایش انتخاب شود کە دارای جنبەهای شدید اجتماعی است.

چارسو پرس: قطب‌الدین صادقی امروز (۲۷مهر) در حاشیە شانزدهمین جشنوارە تئاتر خیابانی مریوان در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: نخستین بار کە گزارشی را در مورد فستیوال تئاتر خیابانی در اروپا نوشتم بە چاپ رسید، یک ماە بعد متولیان وقت وزارت فرهنگ و ارشاد بعد از خواندن آن مقالە و گزارش بە این فکر افتادند کە جشنوارەای را بە عنوان جشنواره تئاتر خیابانی در کشور راەاندازی کنند.

وی عنوان کرد: طرح و فکر راەاندازی جشنوارە تئاتر خیابانی مریوان در ابتدا خیلی جدی نبود زیرا جامعە ایرانی بە ویژە شهرهای کوچک پذیرای این نوع از هنر و نمایش نبودند، این بیگانگی با تئاتر خیابانی بە حدی بود کە در زمانی کە بازیگران در ترمینال‌های جنوب بە نمایش می‌پرداختند توسط پاسبانان دستگیر و مورد آزار و اذیت قرار می‌گرفتند، تا اینکە بە مرور زمان این هنر جایگاە خود را در بین مردم پیدا کرد.

صادقی افزود: جشنوارە تئاتر خیابانی مریوان در ابتدا تحت یادمان حلبچە در شهر مریوان برگزار می‌شد کە بە مرور جای خود را بە تئاتر خیابانی داد و این جشنوارە نقش مهمی را برای تحکیم جایگاە تئاتر خیابانی در کشور ایفا کرد.

وی ادامە داد: امروزە در بسیاری از شهرهای کاشان، لاهیجان، سقز، بوکان، اصفهان و چند شهر دیگر تئاتر خیابانی برگزار و با استقبال بی‌نظیری همراە است.

صادقی اضافە کرد: خوشبختانە اولین قدم‌ها برای تحکیم جایگاە تئاتر خیابانی بە خوبی برداشتە شدە و امروزە مورد قبول جامعە ایرانی واقع شدە و مسئولین نیز بە مرور دریافتند کە تئاتر خیابانی می‌تواند به عنوان یک مدیوم فرهنگی پیوند دهندە انسان‌ها و سرگرم‌کنندە آن‌ها باشد.

وی عنوان کرد: پس از شناختە شدن این نوع نمایش در کشور، دانشکدەهای هنری بە نشر آثار خود همت گماشتند و در حال حاضر دانشگاەهای هنری از ۱٨ بە ٦۷ دانشگاە هنری ارتقاء پیدا کردە کە جدا از دانشگاەها، سازمان فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز ۳ هزار کلاس آموزشی را صادر کردە کە ۷۰۰ کلاس آن بە تربیت بازیگری و کارگردانی اختصاص دارد.

صادقی زیرساخت‌های اصلی تئاتر کە همان سالن‌های نمایشی‌ست را ضعیف عنوان کرد و افزود: از آنجایی کە یک هزار و ٤۰۰ سالن‌ نمایش موجود در کشور جوابگوی نمایش ٦ هزار هنرجو نیست، امروز شاهد حضور گستردە هنرمندان در عرصە تئاتر خیابانی مریوان هستیم.

وی اظهار کرد: جای بسی خوشحالی است کە امروز تئاتر بە گونەای در کشور جایگاە خود را پیدا کردە، کە هنرمندان بیشماری در سراسر کشور خواهان شرکت در این جشنوارەها هستند، برای مثال جشنوارە کودک همدان بالغ بر ٤۰۰ گروە خواستار شرکت در این جشنوارە بودە‌اند و همچنین جشنوارە معلولین مورد استقبال جدی و فراوانی قرار گرفتە است.

صادقی بیان کرد: کمبود مکانی برای نمایش، هنرمندان تئاتر را بە سوی تئاتر خیابانی سوق دادە و همین امر سبب گسترش تئاتر خیابانی مریوان شدە است.

وی ادامە داد: همین امر کە تئاتر خیابانی مریوان وسعت پیدا کردە و راە خود را در جامعە محلی و در بین مردم پیدا کردە است، جای بسی افتخار است و ما را بە حرکت بە سمت جامعە مدنی سوق دادە است.

بە گفتە این کارگردان، اینکە تئاتر خیابانی توانستە در جامعە ایرانی و سراسر کشور بە ویژە در استان کردستان خود را نشان دهد و مورد مقبولیت عامە مردم و مسئولین قرار گیرد، قدم اول برای موفقیت این عرصە است و قدم دیگر کیفیت نمایش‌ها است.

صادقی ادامە داد: هنرمندان برای ارتقاء کیفیت نمایش‌های می‌بایست همە توان خود را بکار بگیرند و سواد و مهارت کافی را داشتە باشند زیرا ارائە نمایش با کیفیت بدون ثبات و سواد دانشگاهی و تمرین امکان‌پذیر نخواهد بود.

وی عنوان کرد: یکی از نکات حائز اهمیت جشنوارە تئاتر خیابانی این است کە بەجای حرکت مردم بە سمت تئاتر، تئاتر بە سمت مردم آمدە است و این قدم بسیار بزرگی است، لذا باید با همە توان و انرژی خود لذت تماشای تئاتر را بە مردم نشان دهند  و این فکر و باور را بە مردم نشان دهند کە تئاتر جایگاە بزرگی در بین مردم دارد.

صادقی، وظیفە و مسئولیت هنرمندان تئاتر خیابانی را دو برابر هنرمندان تئاتر صحنەای دانست و گفت: هنرمندان تئاتر خیابانی باید مبلغین بزرگی در جامعە باشند و لازمە آن نمایشنامە قوی و کارگردانی قوی است.

بە گفتە وی، یکی از ویژگی‌های منحصر بە فرد تئاتر خیابانی این است کە بە جای سخن گفتن از حرکت، موسیقی، تصویرسازی و ارتباط با مردم برای نمایش خود بهرە بگیرند.

این کارگردان ادامە داد: باید دقت کرد کە همە موضوعات مناسب تئاتر خیابانی نیست، تعمق و تفکر و تحلیل در تئاتر خیابانی جایی ندارد، در واقع هنرمند در نمایش خیابانی باید بە مخاطب شوک وارد کند و قوی‌ترین فکرها و ایدەها را با زبان سادە و عامە فهم بیان کند؛ زیرا معدل تماشاگران تئاتر خیابانی معدل بزرگی نیست و باید دانست کە خطاب بە چە کسی این نمایش اجرا می‌شود.

صادقی خاطرنشان کرد: برخلاف تئاتر شهر طبقە فرهیختە، کە مختص طبقە متوسط دانشگاە دیدە، دانشجو، باسواد و کتابخوان است کە از معلومات بالایی برخوردارند، در تئاتر خیابانی مریوان باید موضوعات را با زبان سادە بیان کرد.

وی بە شکل‌گیری تئاتر خیابانی در اروپا گریزی زد و گفت: زمانیکە در اروپا تئاتر خیابانی شکل گرفت، چندین ویژگی منحصر بفرد داشت و بعد از جنگ جهانی اول در میان مردم گسترش یافت و بازیگران آن‌ها عدەای سیاسی بودند کە هدف آن‌ها افشای حقیقت بود.

صادقی تئاتر خیابانی را فاقد مقدمە عنوان کرد و افزود: نمایش خیابانی بدون مقدمەچینی بلافاصلە  حرف و هدف خود را نمایش می‌دهد و باید توجە داشت کە ذات تئاتر خیابانی تهییجی تبلیغی است و باید موضوعاتی انتخاب شود کە دارای جنبەهای شدید اجتماعی است.

وی موضوع حائز اهمیت دیگر را بحث اجرا دانست و گفت: هربازیگری در درون خود انرژی خاصی دارد کە باید تلاش کند در حین اجرا این انرژی شعلەور و گرما و هیجان آن مخاطب را بە تماشای ادامە نمایش دلگرم کند. 

بە گفتە این کارگردان، فرهنگ و هنر تکیەگاە روحی و معنوی مردم است و نباید تحت هیچ‌شرایطی تعطیل شود حتی در دوران بحران و جنگ و درگیری هم باید تداوم داشتە باشد، زیرا درون انسان نباید فقیر باشد.


منبع: خبرگزاری ایسنا