دعوای میان اتحادیه بازیگران و مدیران کمپانی‌های هالیوودی بر سر یک مشت دلار نیست، پای دو میلیارد دلار وسط است.

چارسو پرس: چند ماهی است که هالیوود درگیر اعتصابات اتحادیه‌های مختلف شده است. اعتصاب اتحادیه نویسندگان چندی پیش حل و فصل شد. کار اتحادیه کارگردانان در آستانه اعتصاب بود و آنها طی مذاکراتی کوتاه با استودیوهای هالیوودی به توافق رسیدند، اما اعتصاب اتحادیه بازیگران هنوز به قوت خود ادامه دارد. پیش از پرداخت به جزئیات آخرین مذاکره بین اتحادیه و استودیوها بپردازیم، باید نگاهی داشت به آغاز اعتصابات و دلایل آن.

قبل از بررسی  مواضع دو طرف دعوا باید به این نکته اشاره کرد که بازیگران و استودیوها هر دو در وضع اقتصادی موجود در کشور آمریکا مقصرند و خواسته اتحادیه برای جبران تورم و گرانی، در واقع نمونه‌ای است از مثل «خود کرده را تدبیر نیست».

دلایل اعتصاب اتحادیه بازیگران هالیوود

یکصد و پنجاه هزار عضو اتحادیه پس از ۶۳ سال دوباره اعتصاب کردند. معمولاً دلیل اصلی اعتصاب، مسائل مالی است؛ اما چالش‌هایی نظیر کرونا، ظهور پلتفرم‌های استریمینگ، گرانی و حق بیمه سبب شد تا اتحادیه با پیشنهاد اولیه استودیوهای هالیوودی موافقت نکند.

مذاکره‌کنندگان اتحادیه خواستار سهم بیشتر از درآمدهای پلتفرم‌های استریمینگ هستند. این پلتفرم‌ها سازوکار سریال‌سازی را تغییر داده‌اند؛ اغلب مجموعه‌های تلویزیونی، اپیزودهای بیشتری نسبت به محصولات اختصاصی پلتفرم‌های آنلاین داشته و این امر، ضرر بزرگی به بازیگران (نه چندان معروف) زده است.

اتحادیه بازیگران در ضمن خواستار محدودیت جدی بر استفاده از هوش مصنوعی است.

فرن درشر رئیس اتحادیه بازیگران در مصاحبه‌ای به شبکه سی‌بی‌اس cbs گفت: «اکثر اعضای اتحادیه ما، در حد اولیه شرایط پوشش بیمه نیستند؛ یعنی آنها کمتر از سالی ۲۶ هزار دلار درآمد دارند‌. اکثر شغل‌های پاره وقت این میزان درآمد دارند... مدیران استودیوها فقط دوست دارند به سهامداران نشان دهند که چه‌قدر درآمد داشته‌اند؛ ضرر و زیان را نشان نمی‌دهند.»

البته در همین جا باید اشاره داشت که مدیران استودیوها نمی‌توانند ضرر و زیان کسب و کار را پنهان کنند. یکی از سهامداران کمپانی دیزنی، به دلیل اغراق مدیرعامل مجموعه در میزان درآمدها، از این کمپانی شکایت کرده است.

نماینده استودیوها در واکنش به آغاز اعتصاب اتحادیه بازیگران گفت: «اتحادیه در روز ۱۲ جولای، با قرادادی که شامل افزایش یک میلیارد دلاری حقوق، مزایای بیمه و بازنشستگی بود، مخالفت کرد. برای اولین بار محافظت از هوش مصنوعی نیز مطرح شد.»

اتحادیه بازیگران دقیقا در ابتدای مذاکرات خواستار چه بود؟

بر سر دو موضوع عدم توافق وجود داشت. بازیگران خواستار افزایش یازده درصدی حقوق در سال اول و هشت درصد برای دو سال بعد هستند. آنها می‌خواهند با این روش بر تورم‌های کمر شکن غلبه کنند.

استودیوها از آن طرف پیشنهاد افزایش پنج درصدی حقوق در سال اول و هفت و نیم درصد برای دو سال بعد را دادند. این میزان افزایش حقوق پایه در ۳۵ سال اخیر، بی‌سابقه است.

مشکل اتحادیه با پلتفرم‌های استریمینگ چیست؟

بازیگران از محل بازپخش سریال‌ها در شبکه‌های تلویزیونی، نیز درآمد داشتند؛ تعدادی از بازیگرانی که ستاره نیستند از این بخش ارزاق می‌کردند. از طرفی ظهور پلتفرم‌های آنلاین، سبب کاهش محسوس درآمدهای این بخش شده است.

سرویس‌های استریمینگ سیاستی برای پرداخت حقوق جهت بازپخش هر قسمت از یک مجموعه تلویزیونی را ندارند. به همین منظور حقوق بازیگران کاهش یافته است. مندی مور ستاره مجموعه تلویزیونی «این ما هستیم» This is Us در مصاحبه‌ای گفته بود که کمتر از یک دلار جهت بازپخش این سریال پربیننده در پلتفرم آنلاین، به او پرداخت شده است‌.

چرا اتحادیه بازیگران نگران هوش مصنوعی است؟

بازیگران نگران استفاده از تصاویر ضبط شده از آن‌ها، برای تعلیم هوش مصنوعی هستند. در ضمن از استودیوها می‌خواهند تا ضمانت عدم جایگزینی بازیگران، توسط هوش مصنوعی را بدهند.

اینطور که پیداست استودیوها می‌خواهند با استفاده از تصاویر دیجیتال بازیگران غیر ضروری، جای آنها را با هوش مصنوعی پر کنند. فقط بابت یکروز به آنها حقوق داده و هر میزانی که می‌خواهند از این تصاویر دیجیتال فقط در همان پروژه استفاده کنند.

البته استودیوها در پاسخ به این اتهام گفته‌اند که قصد سو استفاده از تصاویر دیجیتال را ندارند.

نگاهی به اعتصابات اخیر هالیوود؛ از نگرانی درباره هوش مصنوعی تا زیاده‌خواهی‌های بازیگران

 نتیجه جلسه آخر میان اتحادیه و استودیوها چه شد؟

نمایندگان اتحادیه بازیگران و استودیوها در آخرین جلسه‌ای که تا یازده اکتبر داشتند، به نتیجه نرسیدند؛ استودیوها تا اطلاع ثانوی به میز مذاکرات باز نخواهند گشت.

کرول لومباردینی در بیانیه‌ای پس از پایان مذاکرات گفت: «پس از چند جلسه گفتگوی جدی مشخص شد که اختلاف میان استودیوها و اتحادیه بازیگران بسیار زیاد بوده و ادامه مذاکرات به نتیجه مثبتی ختم نمی‌شود.»

 

دعوای میان استودیوها و اتحادیه فقط بر سر سهم بیشتر از سود کل است. استودیوها با مطالبات افزایش حقوق پایه، محافظت از هوش مصنوعی، افزایش چشمگیر پاداش‌ها و افزایش تصاعدی پاداش بر اساس میزان بینندگان موافقت کرده‌اند.

بندهای پیشنهادی استودیوها به اتحادیه بازیگران، مانند پیشنهاد آنها به اتحادیه کارگردانان و نویسندگان است. جالب این است که هر دو اتحادیه با پیشنهاد استودیوها توافق کردند؛ اما اینطور به نظر می‌رسد که بازیگران خون خود را رنگین‌تر از کارگردانان و نویسندگان دیده و خواستار افزایش چشمگیر سهم از سود کل هستند.

در مذاکرات 10 روزه تا یازدهم اکتبر، از طرف استودیوها دیوید زسلو مدیرعامل وارنر، باب آیگر مدیرعامل دیزنی، تد ساراندوس مدیرعامل نتفلیکس، دانا لنگلی مدیرعامل ان‌بی‌سی‌یونیورسال و کرول لومباردینی در این جلسات حضور داشتند.

نگاهی به اعتصابات اخیر هالیوود؛ از نگرانی درباره هوش مصنوعی تا زیاده‌خواهی‌های بازیگران

 علی‌رغم توافق اتحادیه نویسندگان با استودیوهای هالیوودی، هنوز هیچ پروژه بزرگی در چند ماه اخیر جلوی دوربین نرفته است. از طرفی این اعتصابات در حدود ۵ میلیارد دلار برای ایالت دموکرات کالیفرنیا ضرر داشته است.

اتحادیه بازیگران در آخرین اطلاعیه خود از اعضا خواست تا در جشن هالووین امسال، لباس‌های مبدل کاراکترهای محصولات سینمایی و تلویزیونی را نپوشند.

مذاکرات از ۲۴ اکتبر دوباره آغاز خواهد شد.

بیانیه کامل استودیوهای هالیوودی:

مذاکرات بین استودیوها و اتحادیه بازیگران، پس از آخرین پیشنهاد آنها در یازدهم اکتبر، تعلیق شد. پس از چند جلسه گفت‌وگوی جدی مشخص شد که اختلاف میان استودیوها و اتحادیه بازیگران بسیار زیاد بوده و ادامه مذاکرات به نتیجه مثبتی ختم نمی‌شود.

پیشنهاد کنونی اتحادیه، شامل هشتصد میلیون دلار افزایش پاداش بر اساس تعداد بیننده است؛ این تقاضا فشار اقتصادی زیادی روی استودیوها می‌آورد.

ما طی جلسات چند روز اخیر بندهای زیر را هم به پیشنهاد خود افزودیم:

* برای اولین بار در تاریخ قراردادها، افزایش چشمگیر پاداش‌ها برای محصولات عظیم (پرخرج) منظور شد. این رقم در حدود ۷۱۷ میلیون دلار مستقیماً دستمزدها را افزایش داده و ۱۷۷ میلیون دلار نیز به صندوق بازنشستگی و بیمه اضافه می‌کند.

* افزایش ۵۸ درصدی حقوق بازیگران اصلی (ستارگان در نقش کوتاه) که در محصولات عظیم حضور پیدا می‌کنند.

* افزایش ۷۶ درصدی پاداش‌ها بابت محصولات عظیمی که در بازارهای خارجی نمایش داده می‌شوند.

* افزایش حداقل ۲۲ درصد حق بیمه و بازنشستگی و آسان شدن راه بازیگران برای اینکه واجد شرایط دریافت حقوق بازنشستگی بشوند.

* رضایت با اکثر درخواست‌های اتحادیه برای تست‌های بازیگری و کلیپ‌های ضبط شده به همراه امکانات ویژه برای بازیگران معلول.

* افزایش ۲۵ درصدی دستمزد خوانندگانی که می‌رقصند و رقاصه‌هایی که آواز می‌خوانند.

* افزایش ۱۰ درصدی حقوق بدل‌کاران در سال اول و متعاقباً در سال بعد.

* افزایش ۲۰۰ درصدی بودجه برای بازیگرانی که لازم است شش ماه در یک لوکیشن بمانند. پیشتر این بودجه برای ماندن بازیگران در یک لوکیشن برای حداقل دو فصل از یک سریال منظور می‌شد.

* افزایش ۲۵ درصدی دستمزدها بین پروژه‌ها.

* اتحادیه بیست سال به دنبال افزودن «ضبط حرکت» performance capture  در توافقات بود که ما با این بند هم توافق کردیم.

محافظت در قبال هوش مصنوعی:

* رضایت کتبی هنرمندان برای خلق و استفاده از تصاویر دیجیتال آن‌ها.

* ممنوعیت استفاده مجدد از تصاویر دیجیتال در پروژه‌های دیگر.

* دستکاری دیجیتالی که ماهیت اجرای یک بازیگر را تغییر دهد، بدون اجازه مستقیم وی میسر نیست.

* در رابطه با مسائل عمومی، دقیقاً مواردی را به اتحادیه بازیگران پیشنهاد دادیم که پیشتر اتحادیه نویسندگان و کارگردانان با آن موارد موافقت کرده بود.

 از طرفی وقتی صحبت آن‌ها درباره تورم و گرانی را می‌شنویم، باید به علل گرانی هم توجه کنیم. وبسایت برایتبارت در سلسله گزارشاتی اشاره داشت که اگر مقصر صددرصدی وضعیت دشوار اقتصادی امروز در آمریکا، حاکمیت دموکرات در کشور و ایالت کالیفرنیا نباشد، تقصیر اصلی بر عهده سیاست‌مداران لیبرال است. بر اساس گزارشی از نشریه تایم، اکثریت بازیگران و متولیان هالیوود، حامی حزب دموکرات هستند؛ اگر گرانی مسکن و مایحتایج زندگی، کمرشکن شده است، باید دیده به گریبان خویش ببرند.

نگاهی به اعتصابات اخیر هالیوود؛ از نگرانی درباره هوش مصنوعی تا زیاده‌خواهی‌های بازیگران

 یکی از نگرانی‌های هنرمندان، گسترش هوش مصنوعی است. نکته قابل توجه اینجاست که هالیوود در ابتدا از ظهور این تکنولوژی حمایت می‌کرد. سلبریتی‌ها بر این باور هستند که مشاغل سنتی نظیر حفاری معدن، پالایشگاه و دکل استخراج نفت، کارخانه سیمان و فولاد و غیره به محیط زیست آسیب می‌رساند . همچنین دانشگاه جانز هاپکینز در گزارشی اعلام کرد که هوش مصنوعی به جایگزینی این مشاغل کمک خواهد کرد.

نگاهی به اعتصابات اخیر هالیوود؛ از نگرانی درباره هوش مصنوعی تا زیاده‌خواهی‌های بازیگران

 وقتی یکی از کارگران معدن از روزنامه‌نگار نیویورک‌تایمز پرسید که بیست سال کارگر معدن بوده و اگر معادن بسته شوند، چه باید بکند؟ روزنامه‌نگار به کارگر پاسخ داد که برود و برنامه‌نویسی کامپیوتر یاد بگیرد.

اما در چرخشی جالب، هوش مصنوعی در ابتدا به سراغ هنر و نویسندگی رفته است! اگر اتحادیه بازیگران و مابقی دست‌اندرکاران هالیوود نگران هوش مصنوعی هستند، آن‌ها باید بروند و برنامه‌نویسی کامپیوتر یاد بگیرند.

///.