فیلم کامل پیام کانون کارگردانان سینمای ایران منتشر شد.

چارسو پرس: در مراسم بدرقه داریوش مهرجوئی و وحیده محمدی‌فر، کانون کارگردانان سینمای ایران پیامی را منتشر کرده بود که این فیلم به دلیل اختلال اینترنت در پخش زنده اینستاگرام، ناقص پخش شده بود .

 این پیام که توسط محسن امیریوسفی، رئیس کانون کارگردانان سینما پیش از صحبت‌های مرضیه برومند مدیرعامل خانه سینماخوانده شد به شرح زیر است : 

خانم ها آقایان سلام

از طرف کانون کارگردانان سینمای ایران، درگذشت نابهنگام و بهتر بگویم قتل فجیع داریوش مهرجوئی عزیز و وحیده محمدی فر گرامی را به خانواده ایشان و اهالی سینما تسلیت می گویم.

ما در آغاز بهار شاهد مرگ غم انگیز کیومرث پوراحمد عزیز بودیم و حال در آغاز پائیز شاهد قتل فجیع داریوش مهرجوئی و همسرشان وحیده محمدی فر هستیم، به قول هوشنگ گلشیری فقید، آنقدر عزا بر سرمان ریخته اند که فرصت زاری کردن نداریم.

پیام کانون کارگردانان سینمای ایران:

ده دقیقه به نه شب تا ده و نیم شنبه شب، ۲۲ مهرماه ۱۴۰۲ و ۱۴ اکتبر ۲۰۲۳، شب تلخ و هولناکی در سینمای ایران بود. شبی بود که شاهرگ سینمای متفکر ایران را بریدند. شبی که پایان تلخی شد برای سینمای روشنفکری ایران، سینمایی که در سالهای اخیر به سختی نفس می کشید.

تصور می‌شد این سینما، در غیاب آزادی از نفس خواهد افتاد. نشانه های این از نفس افتادن دیده شده بود.

ناصرتقوایی خانه نشین شده بود. بهرام بیضایی به مهاجرتی ناخواسته تن داده بود. علی حاتمی و عباس کیارستمی تلخ از جهان رفتند. جعغر پناهی و محمد رسول اف به زندان افتادند. رخشان بنی اعتماد سالهاست که نتوانسته فیلم دیگری بسازد و به نظر می رسید که در فضای به وجود آمده بعد از اعتراضات سال گذشته، سینمای متفکر ایران با موانع محدودکننده ای روبرو خواهد شد. اما پایانی چنین تلخ برای سینمای روشنفکری ایران غیر قابل پیش بینی بود.

کسی فکر نمی کرد، داریوش مهرجویی خالق فیلم گاو، که یکی از شاخص ترین فیلمسازان سینمای روشنفکری ایران بود و کسی بود که سینمای متفکر ایران را جهانی کرده بود، اینگونه فجیع در خانه اش به قتل برسد.

کسی فکر نمی کرد، سازنده بهترین درام های پیچیده سینمای ایران، که پنج دهه، نسل های مختلف را تحت تاثیر قرار داده بود، سرانجامی چنین تلخ داشته باشد.

کانون کارگردانان سینمای ایران از مسئولین میخواهد هر چه زودتر قاتل یا قاتلین داریوش مهرجوئی و همسرش وحیده محمدی فر را در هر لباسی که هستند شناسائی و معرفی کنند و به افکار عمومی پاسخی درست بدهند.

کانون کارگردانان سینمای ایران از مدیران فرهنگی هم می خواهد با تجدید نظر درتفکری که تاکنون در اداره سینما داشتند ، فضا را برای رشد سینمای متفکر ایران و نسل جوانش باز کنند.

اگر سینمای متفکر نتواند نفس بکشد یا شاهرگش را ببرند مسیر بالندگی سینمای ایران نیز مسدود خواهد شد.