انجمن بین‌المللی فیلمسازان انیمیشن، روز 28 اکتبر (6 آبان) را روز جهانی انیمیشن نامگذاری کرده است. انیمیشن جزء مهم‌ترین بخش‌های صنعت سرگرمی هستند و در طیف مخاطبان سینمایی عموم مخاطبان با قصه‌ها و کاراکترهایشان همراه می‌شوند.

چارسو پرس: انجمن بین‌المللی فیلمسازان انیمیشن، روز 28 اکتبر (6 آبان) را روز جهانی انیمیشن نامگذاری کرده است. انیمیشن جزء مهم‌ترین بخش‌های صنعت سرگرمی هستند و در طیف مخاطبان سینمایی عموم مخاطبان با قصه‌ها و کاراکترهایشان همراه می‌شوند. در ادامه چهار انیمیشن پرفروش باکس آفیس را بررسی می‌کنیم.

شیرشاه / یک‌میلیارد و 663 میلیون دلار
«شیرشاه» یک پویانمایی رایانه‌ای آمریکایی در ژانر موزیکال به تهیه‌کنندگی و کارگردانی جان فاورو است. تولید فیلم از سپتامبر ۲۰۱۶ آغاز شده است. بعد از موفقیت تجاری و انتقادی کتاب جنگل، شرکت دیزنی، جان فاورو را استخدام کرد تا براساس انیمیشن کلاسیک شیرشاه یک فیلم زنده بسازد. فیلمنامه این فیلم توسط جف نیثنسن براساس انیمیشن کلاسیک شیرشاه نوشته شده ‌است و والت دیزنی ‌پیکچرز مسئولیت ساخت آن را برعهده دارد. این انیمیشن با فروش یک‌میلیارد و 663 میلیون و 75 هزار دلاری در دنیا در صدر لیست پرفروش‌ترین انیمیشن‌های دنیا قرار دارد. این انیمیشن درباره توله شیری به نام سیمباست که پس از کشته شدن پدرش در یک توطئه خانوادگی از زادگاه خود می‌گریزد و پس از گذشت سال‌ها برای درک معنای حقیقی شجاعت و مسئولیت‌پذیری از آنجا فرار می‌کند.

یخ‌زده 2 / یک‌میلیارد و 453 میلیون دلار
یک پویانمایی رایانه‌ای آمریکایی در ژانر فانتزی موزیکال به تولید استودیو انیمیشن والت دیزنی است که در سال ۲۰۱۹ منتشر شد. این فیلم دنباله‌ «یخ‌زده» (۲۰۱۳) است و پنجاه‌وهشتمین پویانمایی در مجموعه‌ آثار استودیوی انیمیشن والت دیزنی به‌شمار می‌رود. کارگردانی این فیلم برعهده‌ کریس باک و جنیفر لی با فیلمنامه‌ نوشته لی و تهیه‌کنندگی پیتر دل وچو است. کریستن بل، ایدینا منزل، جاش گد و جاناتان گروف ستارگان فیلم هستند. داستان «یخ‌زده‌ ۲» که سه‌سال پس از فیلم نخست اتفاق می‌افتد، داستان خواهران آنا و السا درکنار یخ‌فروش، گوزن شمالی و یک آدم‌برفی را روایت می‌کند که به جنگل جادویی افسون‌شده می‌روند تا منشأ قدرت جادویی السا را کشف کنند. جادو همچنان نقش اصلی را بازی می‌کند و عامل موفقیت قهرمانان داستان است. انیمیشن دخترانه‌ «یخ‌زده» نمایش کاملی از صمیمیت خواهرانه، قدرت عشق و محبت، تلاش و ناامید نشدن است که در قهرمانان داستان دیده می‌شود.
این فیلم با فروش یک‌میلیارد و 453 میلیون و 683 هزار دلار دومین فیلم پرفروش در لیست پرفروش‌ترین‌های انیمیشن است.

برادران سوپر ماریو / یک‌میلیارد و 362 میلیون دلار
فیلم «برادران سوپر ماریو» به کارگردانی آرون هورواث در سال 2023 ساخته شده است. این فیلم محصول کشور آمریکا و در ژانر انیمیشن و ماجراجویی است. بیشتر کسانی که اهل دنیای بازی هستند، قارچ‌خور یا ماریو را به‌خاطر دارند. بازی ساده و دوست‌داشتنی‌ای که در آن ماریو به جنگ لاک‌پشت‌ها می‌رفت تا پرنسس را نجات دهد. کمپانی یونیورسال پیکچرز با الهام از بازی نوستالژیک قارچ‌خور، انیمیشن جذابی ساخته است که در آن داستان ماریو و برادرش را روایت می‌کند. در این انیمیشن ماریو برای نجات برادرش دل به‌خطر می‌سپارد تا او را از چنگ لاک‌پشت بدجنسی بیرون بیاورد. این انیمیشن به پرفروش‌ترین فیلم تمام دوران براساس یک بازی ویدئویی و سومین فیلم پویانمایی پرفروش جهان لقب گرفت. این انیمیشن با فروش یک‌میلیارد و 362 میلیون و 659 هزار دلار، جایگاه سوم را در این لیست دارد.

یخ‌زده / یک‌میلیارد و 290 میلیون دلار
انیمیشن Frozen اثر دیگری از شرکت والت‌دیزنی و از پرفروش‌ترین انیمیشن‌های جهان است. محصول کشور آمریکا و در ژانر انیمیشن، ماجراجویی است و به کارگردانی کریس باک در سال 2013 ساخته شده است. داستان اصلی این انیمیشن کنارآمدن شاهزاده السا با قدرت جادوی یخی خود است. داستان انیمیشن یخ‌زده زمانی است که ملکه السا تصادفا با استفاده از نیروی سحرآمیز خود، خانه‌اش را به‌طور ابدی در زمستان فرو می‌برد، خواهر کوچک‌ترش آنا با مردی از اهالی کوهستان با یک گوزن بازیگوش و یک آدم‌برفی همراه می‌شود تا شرایط آب‌وهوایی را تغییر دهد. این اثر پیام‌هایی از عشق حقیقی و روابط نزدیک خواهرانه در خود جای داده است و جادو نقش ویژه‌ای در آن دارد. شخصیت‌های این محصول دو پرنسس شجاع هستند که بر ترس‌هایشان غلبه می‌کنند و توانسته‌اند محبوبیت زیادی در میان مخاطبان به‌دست آورند. میزان فروش این انیمیشن یک‌میلیارد و 290 میلیون دلار است که این انیمیشن را در رتبه‌ چهارم قرار داده است.