«مریم بحرالعلومی»، نویسنده و کارگردان فیلم کوتاه «تریپلکس» گفت: ژانر وحشت در سینمای ایران مهجور است و خطوط قرمز موجب شده فیلمسازان کمتر به سراغ تولید این آثار بروند.

چارسو پرس: «مریم بحرالعلومی» با اشاره به اکران بسته فیلم‌های کوتاه در ژانر وحشت تاکید کرد: اتفاقاتی از این دست بسیار امیدبخش است، زیرا ژانر در سینمای کوتاه و بلند مهجور واقع شده و وقتی گروه هنر و تجربه سراغ چیدمان ژانر در بسته فیلم کوتاه می‌رود برای فیلمسازان فعال امیدوارکننده است.

وی یادآور شد: جایگاه ژانر وحشت در دنیا از استقبال ویژه‌ای در تولید و عرضه برخورداراست، اما در سینمای کوتاه ایران درسال‌های خیر به صورت انگشت شمار پرداخت شده و تلاش‌هایی همچون ارائه بسته کوتاه وحشت و نظرات مخاطبان ما را با سمت رشد این ژانر در سینمای کوتاه می‌برد.

کارگردان فیلم سینمایی «قطع فوری» یادآور شد: فیلمنامه‌نویسان برای نوشتن اثر در ژانر وحشت بی‌علاقه نیستند. درباره خودم وقتی پیشنهاد نگارش «تریپلکس» شد اتفاقی چالشی بود و تجربه پیشینی در نگارش چنین ژانری نداشتم و برای فیلمنامه‌نویسان این موقعیتی خاص و متفاوت و حتی ترسناک است و ورود با این بخش نیازمند مطالعه روانشناسی و فلسفی است.

«بحرالعلومی» توضیح داد: ویژگی «تریپلکس» برای من الهام بخشی از معضلات اجتماعی و حوزه زنان است. فیلم‌های کوتاه و بلند در ژانر وحشت اقدام به طراحی شخصیت‌های ترسناک و یا موقعیت‌ها می‌کنند، اما «تریبلکس» تلاش می‌کند قصه‎‌گو و الهام بخشی از معضلات اجتماعی در آن نهادینه باشد و دلیل موفقیت این فیلم کوتاه در عرصه جهانی نیز همین بوده است.

وی گفت: از نگاه کارشناسان بین‌المللی این فیلم در قالب وحشت، درست‌نمایی نمی‌کند، اما از یک مسئله مهم اجتماعی که حرفی جهانی در حوزه زنان است حرف می‌زند.

این کارگردان سینمای ایران افزود: سرمایه و سختی‌های تولید در ژانر وحشت موجب شده سینمای ایران به سمت تولید چنین آثاری نرود، اما خطوط قرمز و ممیزی و سانسور ترمز اساسی برای فیلمسازان علاقه‌مندان به ژانر وحشت است. «کیان‌ارثی تهیه‌کننده و کارگردان فیلم «تریپلکس» وقتی تصمیم به ساخت این فیلم گرفت در تمام مسیر نگران ممیزی‌ها و چالش‌ها بود که خوشبختانه اتفاق خاصی پیرامون این اثر نداشتیم.

///.


منبع: برنا