امیر مهران کارگردان انیمیشن «شهر خاموش» که این روزها در سینماهای «هنر و تجربه» در حال اکران است می‌گوید: انیمیشن‌های ایرانی به دلیل ماهیت هنری و تفکر حاکم بر آن‌ها با آثار اروپایی، قابل‌مقایسه و رقابت هستند.

چارسو پرس: امیر مهران درباره انیمیشن کوتاه «شهر خاموش» که این روزها در سینماهای «هنر و تجربه»در حال اکران است گفت: «انیمیشن «شهر خاموش» سال 1388 تولیدشده و مدت‌زمان آن هفت دقیقه است. این فیلم بعد از 2 سال کار به نتیجه رسید، خوشحالم که «شهر خاموش» جزو مجموعه «رؤیاهای رنگی» در «هنر و تجربه» اکران شده است.»

وی ادامه داد: «این فیلم درباره یک لک‌لک است که در شهری زندگی می‌کند، هم‌زمان که منتظر تولد جوجه‌هایش است، شهر بمباران هوایی می‌شود و لک‌لک تلاش می‌کند خودش و جوجه‌هایش را نجات بدهد.»

کارگردان انیمیشن «آنیما» درباره فضای انیمیشن این سال‌ها و نیاز سازندگان انیمیشن گفت:«مهم‌ترین اتفاق برای درآمدزایی در حوزه انیمیشن ایران، صنعتی شدن آن است. تا زمانی که انیمیشن ما صنعتی نشود امکان درآمدزایی غیرممکن یا سخت است. نکته مهم دیگر این‌که به دلیل شرایط اجتماعی، همکاری شرکت‌های بزرگ با انیماتورها و کارگردان‌های ایرانی سخت شده است.»

این کارگردان ادامه دارد:« باوجود مشکلات و محدودیت‌ها بسیاری از انیماتورها و کارگردان‌های ایرانی، فرصت این همکاری را دارند، اما سینمای انیمیشن ما قابلیتی بیش از این دارد. این همکاری‌ها می‌تواند شکل دیگری داشته باشد، یعنی هنرمند ایرانی به‌عنوان خالق و سازنده فیلم وارد پروژه شود و ایده‌های خودش را بسازد نه این‌که فقط اجراکننده باشد.»

امیر مهران درباره وضعیت انیمیشن ایران در مقیاس‌های جهانی گفت: بسیاری از اهالی فن معتقد هستند بهترین تکنیک‌ها و کارهای انیمیشن در آمریکا اتفاق می‌افتد، اما اگر با آن معیارها خودمان را اندازه بگیریم، خیلی دوریم. به این دلیل که بودجه، سیاست‌گذاری و شرایط ما با آن‌ها متفاوت است، اما از نظر هنری انیماتورها و کارگردان‌های ایرانی، با انیمیشن‌های اروپایی می‌توانند رقابت کنند و موفق هم هستند.»

این کارگردان درباره اکران مجموعه «رؤیاهای رنگی» در «هنر و تجربه» و تأثیر آن بر نمایش آثار انیمیشن گفت:«وقتی انیمیشن اکران می‌شود از دایره مخاطب خاص و محدودی که فقط در جشنواره‌ها این آثار را می‌بیند خارج‌شده و مخاطب بیشتری پیدا می‌کند. اگرچه «هنر و تجربه» هم‌ گروهی خاص است، اما تماشاگر و مخاطب آن بیش از مخاطب جشنواره‌ای حوزه انیمیشن است.»

امیر مهران افزود: «مخاطب جشنواره‌ای در حوزه انیمیشن یا فیلم‌ساز هستند یا عوامل فیلم و فعالان این حوزه، بنابراین دانشجویان و دوستداران انیمیشن ممکن است نتوانند فیلم‌ها را در جشنواره ببینند، اما اکران، بخش وسیع‌تری از جامعه را درگیر می‌کند و این‌یک ارتقا فرهنگی محسوب می‌شود. ارائه یک پکیج ده‌تایی از انمیشین کوتاه، تصویر تازه‌ای از هنر، اندیشه و قصه را برای تماشاگر به وجود می‌آورد.»

کارگردان انیمیشن «آسمان دوست‌داشتنی» گفت:«بیش از ده‌ها سال افراد مختلف، برای ساخت این پویانمایی‌ها وقت گذاشتند و این آثار بیش از صد جایزه داخلی و بین‌المللی دریافت کردند و اکران انیمیشن‌های کوتاه اتفاق بسیار خوبی است و می‌توان عنوان کرد«رؤیاهای رنگی» همراهی با سینمای فرهنگی انیمیشن ایران است.»

یادآور می‌شود؛ «رؤیاهای رنگی» مجموعه‌ای از 10 انیمیشن کوتاه تولید مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی است که در گروه «هنر و تجربه» اکران شده است. «شهر خاموش» به کارگردانی امیر مهران یکی از این 10 انیمیشن است.


منبع: پانا