سایت خبری تئاتر: در این بازدید علی رفیعی با امیرحسین حریری رییس مرکز تئاتر مولوی درباره جنبههای مختلف بازسازی تالار مولوی گفتگو کرد. رفیعی بازسازی مرکز تئاتر مولوی را بسیار ارزشمند توصیف کرد و گفت: تالار مولوی از نظر من بهترین سالن تئاتر کشور است و امروز بسیار خوشحالم که میبینم این سالن با دقت در حال مرمت و بازسازی است.
وی یادآور شد: در زمانی که نمایش آنتیگون را در این سالن به صحنه بردم همیشه آرزو میکردم که ای کاش ارتفاع سالن کمی بیشتر بود تا طراحی مورد نظرم را برای آن نمایش اجرا میکردم. ولی ارتفاع کم تالار اجازه این کار را به من نداد. اما هنگامی که شنیدم در این بازسازی ارتفاع سالن نیز در کنار اصلاح بقیه قسمتها به میزان یک متر افزایش پیدا میکند بسیار خوشحال شدم. این نشان میدهد که این بار تعمیرات سالن با دقت نظر و وسواس بیشتر و بهتری انجام میشود.
کارگردان نمایش «یرما» با اشاره به ضرورت آموزش و هدایت نسل جوان اظهار کرد: تجربه دو سال آموزش تعدادی جوان که منجر به تولید و اجرای نمایش «یرما» شد از بهترین خاطرات زندگی هنری من است و من آمادهام تا هرآنچه را که در این سالها تجربه کردهام به بازیگران جوان منتقل کنم.
رفیعی افزود: مدتی بود که قصد داشتم دوباره با حضور و انرژی دانشجویان یک نمایشنامه فوقالعاده دیگر را به روی صحنه ببرم و امروز با دیدن تالار مولوی و این بازسازی فوقالعاده انگیزه بیشتری برای اجرای نمایش آشپزخانه در این تالار پیدا کردم.
وی با اذعان به این نکته که تئاتر مولوی حالا دیگر در حد و اندازههای سالنهای مطرح اروپایی است، اظهار کرد: برای ما کارگردانها گاهی اوقات یک فضای مکعب که مشکل عرض و طول و ارتفاع نداشته باشد، حتی فارغ از امکانات نوری و صحنهای؛ برای خلق آثار درخشان و ایدههای تازه کافی است و حالا تئاتر مولوی علاوه بر اینها بهترین امکانات نوری و صحنهای را هم در خود دارد که برای هر کارگردانی ایدهآل محسوب میشود.
حریری نیز در این دیدار ضمن سپاس از حضور کارگردان برجسته تئاتر کشور در مرکز تئاتر مولوی گفت: در تئاتر ایران نام علی رفیعی همیشه با تربیت و معرفی استعدادهای درخشان بازیگری به عرصه تئاتر ایران گره خورده است و بدون شک صفحات زیادی از تاریخ تئاتر کشورمان به ایشان تعلق دارد.
رییس مرکز تئاتر مولوی با ارائه توضیحاتی درباره روند بازسازی این مرکز اظهار کرد: با توجه به جایگاه منحصر به فرد تالار مولوی در تئاتر کشورمان سعی شده تا دوبارهسازی تئاتر مولوی با دقت بالا و در همه جنبههای فنی و مهندسی صورت پذیرد تا هنرمندان در یک محیط امن و استاندارد بتوانند تولیدات خود را عرضه کنند. هرچند مشکلات اداری و کمبودهای مالی در کنار عدم توجه و مساعدت تعدادی از مراکزی که از آنها انتظار همراهی داشتیم، فشار و سختی زیادی بر مجموعه تحمیل کرد اما تا به امروز با همراهی مدیران دانشگاه تهران اجازه داده نشده است که این کمبودها در کیفیت بازسازی تأثیرگذار شود.
وی افزود: امید دارم با تلاشی که تا به حال صورت گرفته در نهایت و در کمترین زمان ممکن این مجموعه به بهرهبرداری مجدد برسد.
حریری با اشاره به نقش تالار مولوی در معرفی استعدادها و شیوههای نو و آکادمیک در حوزه اجرا اظهار کرد: پتانسیل موجود در بین دانشجویان و جوانان خانواده تئاتر در کنار اساتید و با تجربههای این حوزه میتواند الگوسازی برای تولید یک نمایش استاندارد را در عمل ترسیم کند و این از جمله اهدافی است که در این مرکز دنبال میشود.
وی با استقبال از تصمیم رفیعی برای اجرای نمایش «آشپزخانه» با حضور دانشجویان در تالار مولوی گفت: مطمئنم دکتر رفیعی با انگیزههای والایی که دارند با تولید این نمایش نسل دیگری از جوانان خلاق را به تئاتر کشور معرفی میکنند.
در پایان این دیدار مقرر شد رفیعی با همراهی دانشجویان دانشگاه تهران نمایش «آشپزخانه» اثر آرنولد وسکر را در نیمه اول سال ۱۳۹۴ در تالار مولوی روی صحنه ببرد.
برگزیدگان کانون ملی منتقدان تئاتر معرفی شدند
«ترانه های قدیمی» تنها 4 اجرای دیگر دارد
گیلان از میزبانی بخش مناطق جشنواره تئاتر دانشگاهی انصراف داد
چه تئاتر هایی در تماشاخانه باران اجرا خواهند شد؟
درخت صلح «تیستو» به لیلی گلستان رسید
یک بازیگر جانباز درگذشت
بازسازی سالن «سایه» تئاترشهر از ۲۷ اسفند از سر گرفته میشود
پیشفروش بلیتهای «رام کردن زن سرکش»
بهمن فرمان آرا از تجربه تئاتری اش گفت
«پاییز» با تغییر دو بازیگر از 15 فروردین اجرا می شود
آموزش تئاتر در «خانه عروسک»
عکسهایی از نمایش «آنتیگونه» با بازی ژولیت بینوش
کاریکاتور هفته / قیچی