مستند انیمیشن «روستای ده برآفتاب» به جشنواره بین‌المللی فیلم خیرونا اسپانیا راه یافت.

چارسو پرس: به نقل از روابط‌عمومی انجمن سینمای جوانان ایران، مستند انیمیشن «روستای ده برآفتاب» در سی‌و‌پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم خیرونا اسپانیا رقابت می‌کند.
«روستای ده برآفتاب» ساخته زیبا ارژنگ و تهیه‌شده در انجمن سینمای جوانان یاسوج، یک انیمیشن هشت دقیقه‌ای با تکنیک دوبعدی است که با تلفیق انیمیشن و فیلم زنده ساخته شده و روایتی متفاوت از سنگ قبر تاریخی یاسوج است.

جشنواره خیرونا با بیش از سیزده هزار بازدید کننده، بزرگترین و قدیمی‌ترین جشنواره کاتالونیابه‌شمار می‌آید که در شهر گوتیک و جادویی خیرونا، در کوستا براوا، در پیرنه و در قلب سورئالیسم دالی برگزار می‌شود. برگزارکنندگان جشنواره خیرونا اسپانیا، کشف استعدادهای نوظهور را در انتخاب فیلم‌ها مد نظر دارند؛ همچنین سعی می‌کنند فیلم‌هایی را انتخاب ‌کنند که مخاطبان این نوع سینما را به تفکر وادارند. فیلم‌های راه یافته به این جشنواره در بخش‌های فیلم بلند، انیمیشن، فیلم کوتاه، مستند، کودک و نوجوان، ویدیوکلیپ طبقه‌بندی می‌شوند.
پیش از این مستند انیمیشن«روستای ده برآفتاب» موفق به دریافت لوح تقدیر از پانزدهمین جشنواره ویژن روسیه و همچنین دریافت جایزه بهترین مستند جشنواره پل صلح فرانسه شد. این مستند کوتاه به هفدهمین جشنواره فیلم ریور ایتالیا ، نهمین جشنواره بین‌المللی EACG  آمریکا، هفدهمین جشنواره جهانی فیلم میراث امریکا، پنجمین جشنواره فیلم AEI فیلم‌های مستند باستان‌شناسی و قوم‌نگاری و تاریخی قبرس، یازدهمین جشنواره PREMIO CARPINO VISCIANO جایزه کارپینو ویسیانو ایتالیا، اولین جشنواره بین‌المللی فیلم کاج PINUS برزیل، دومین جشنواره Black Cat Awards (جوایز گربه سیاه) بولیوی و سومین جشنواره فیلم کوتاه تفلیس (دیوژن ۲۰۲۲) گرجستان و … نیز راه یافته است.

عواملی که در ساخت این مستندانیمیشن همکاری داشته‌اند:
نویسنده، طراح و کارگردان: زیبا ارژنگ
تدوین: بنیامین قچاق
طراحی صدا: علی علی‌دوستی
تهیه‌کننده : انجمن سینمای جوانان یاسوج

مستند انیمیشن روستای ده برآفتاب

 این رویداد از 6 تا 12 نوامبر در کاتالونیای اسپانیا برگزار می‌شود.