میثم نویریان، رئیس انجمن طراحان صحنه و لباس خانه تئاتر ایران با نگارش متنی، خواستار احقاق حقوق معنوی و مادی طراحان صحنه و لباس شد.

چارسو پرس: این طراح با تاکید بر لزوم توجه به حقوق معنوی و مادی طراحان، در متن یادداشت خود خطاب به مدیران تئاتر آورده است:

«چه می‌شود که برای تولید یک اثر نمایشی از نویسنده مجوز می‌خواهید ؟ اگر این مساله درست است که ما هم تائید می‌کنیم ، پس چرا این مسیر درست برای طراحان اجرا نمی‌شود ؟ اگر این مسئله درست است که کارگردان یک اثر نمایشی با توجه به طراحی، طراح صحنه شروع به طراحی کارگردانی می‌کند ، پس چرا برای طراحان اعتباری قائل نمی‌شویم؟

سئوال اساسی اینجا است که مرکز هنرهای نمایشی با چه رویکرد کارشناسانه‌ای نوبتی برای بازبینی یک اثر اختصاص می‌دهد؟پروپزال؟ تحقیق و پژوهش؟ و... یا بر اساس یک درخواست معمولی ، صرفا برای اجرا ؟ چرا نقش متن برای شما مهم است ، که ما هم معتقدیم مهم است ، ولی نقش طراحی که فرم ، نماد و نشانه ، زیبایی شناسی و ... است ، مهم نیست ؟ چرا از کارگردان نمی‌خواهید که طراحی اثر خودش را با مجوز طراح به شما ارائه دهد ؟!!!

در شیوه اجرایی یک اثر نمایشی قطعا طراحان نقش تائثیرگذاری دارند ، ولی ما امروز شاهد آنیم که حقوق معنوی‌شان لحاظ نمی‌شود و به خاطر خلاء قانونی و حمایتی، در بسیاری موارد طراحی یک طراح سرقت می‌شود، بدون اینکه حقوق طراح رعایت شود و به بهانه‌هایی همچون کمبود بودجه با تغییراتی اندک توسط افراد دیگری اجرا می‌شود. یا در مواردی ایده اصلی طراحی یک اثر ، در یک اثر نمایشی دیگر دیده می‌شود. طراحان صحنه و لباس در این سال‌ها به تعداد دفعات زیاد با این مسئاله روبرو شده‌اند ولی به خاطر عدم حمایت مرکز هنرهای نمایشی حقوق‌شان پایمال شده.

ما برای حفظ حقوق معنوی و مادی طراحان صحنه و لباس برنامه داریم و اگر وزارت محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی و مرکز محترم هنرهای نمایشی از ما حمایت کنند تا برنامه ما ، پشتیبانی قانونی داشته باشد ، می‌توانیم با همکاری یکدیگر ، حقوق معنوی و مادی طراحان صحنه و لباس را بر اساس قوانین لحاظ کنیم. امیدواریم»