چارسو پرس: استودیوی شهیر آردمن انیمیشن که به عنوان خالق انیمیشنهایی چون «والاس و گرومیت»، «برّهی ناقلا» و «فرار مرغی» شناخته میشود، ظاهرا این روزها با بحران عجیبی دستوپنجه نرم میکند: بحران کمبود خمیر! تلگراف اولین نهادی بود که خبر این بحران را رسانهای کرد. ظاهراً کارخانهی تولیدکنندهی مواد اولیهای که برای چند دهه با این استودیو همکاری میکرده و خمیر و سفال مخصوص تولید میکرده و در اختیار استودیو قرار میداده، تعطیل شده است.
استودیوی آردمن پس از شنیدن این خبر، شروع به خریدن خمیرهای مخصوص مورد نیازش که «لوئیس» نام داشتهاند کرده و این کار را تا جایی که از دستش بر میآمده انجام داده است. با وجود این، به نظر میرسد این استودیو تنها به اندازهی یک انیمیشن دیگر مواد اولیه دارد. انیمیشنی که احتمالاً نسخهی جدید «والاس و گرومیت» خواهد بود و قرار است در ۲۰۲۴ عرضه شود.
گزارشها حاکی از آن هستند که آردمن برای ساخت انیمیشنهایش به مقدار خیلی زیادی خمیر احتیاج دارد. در ویدئویی که آدام سویج سالها پیش ساخته، یکی از تکنسینهای استودیو اعلام میکند که این کمپانی بابت تولید هر فیلم، چیزی در حدود نیم تن خمیر استفاده میکند.
بر اساس گزارش تلگراف، خمیر مخصوص «لوئیس» برای تولید فیلم، بهترین گزینه است. چرا که به راحتی شکل میگیرد و زیر نور شدید و دمای بالایی که در استودیو جریان دارد، آب نمیشود. بحران ناگهانیای که برای این استودیو پیش آمده، یادآور دشواریها و هیجاناتی است که استودیویهای انیمیشنهای فیزیکال با آن دستوپنجه نرم میکنند؛ استودیوهایی که آردمن انیمیشن یکی از معدود بازماندگان نسل آنهاست.
بحران خمیر مشکلی برای انیمیشن فرار مرغی ۲ ایجاد نکرد و احتمالا استودیو در نهایت به جایگزینی مناسب برای ازسرگیری تولیداتش خواهد رسید. اما پخششدن این خبر، از این جهت که ابعاد فیزیکی و چالشهای کار این شکل از انیمیشنسازی را نمایان میسازد بسیار جالبتوجه است.