سیدجواد خوانساری در نشست تخصصی «مسائل حقوقی هنرجو و آموزشگاه» در دومین جشنواره آموزشگاه‌های آزاد سینمایی گفت: سالی هزار پرونده شکایتی به خانه سینما می‌آید که خوشبختانه در این میان، موارد مربوط آموزشگاه‌دار و هنرجو بسیار جزیی است.

چارسو پرس: طبق اعلام ستاد خبری دومین جشنواره سراسری آموزشگاه‌های آزاد سینمایی، نشست تخصصی «مسائل حقوقی هنرجو و آموزشگاه» امروز پنجشنبه دوم آذرماه همزمان با سومین روز از دومین جشنواره آموزشگاه‌های سینمایی، با حضور سیدجواد خوانساری و مهدی اصلانی در موزه سینما برگزار شد. 

در ابتدای این نشست سیدجواد خوانساری بیان کرد: در مسایل مختلف باید قانون را رعایت کنید و قرارداد را به صورت درست ببندید. شخصی که ما به‌عنوان داور قرار می‌دهیم، می‌تواند یک شخص حقیقی یا حقوقی باشد. قرار نیست یک داور تحصیلاتی در رشته حقوق داشته باشد او مانند هیات منصفه عمل می‌کنند. این موضوع هم از این بابت است که متولی آموزشگاه حقش ضایع نشود. باید بین هنرجو و موسسه قراردادی بسته شود و اگر هنرجو قصد دور زدن نداشته باشد، دنبال این نیست که حق شما را ضایع کند. پس باید در قرارداد شخصی را به‌عنوان داور تعیین کنید این موضوعات برای این است که مسأله شما به شورای حل اختلاف نکشد. 

مهدی اصلانی هم در ابتدای مباحث خود بیان کرد: وقتی در قرارداد یک سری قواعد را به نفع خودمان می‌نویسیم مشکلاتی ایجاد می‌شود، پس باید قرارداد منصفانه باشد و مسایل دو طرف در آن رعایت شود. مثلا وقتی کسی دو هفته قبل از شروع دوره تصمیم می‌گیرد به کلاس‌ها نیاید او حق دارد صد در صد پول خود را دریافت کند، اما وقتی یک هفته قبل از شروع دوره این تصمیم را می‌گیرد مبلغ را به طور کلی نمی‌تواند پس بگیرد. پیشنهاد من این است که سفته نگیرید و چک بگیرید. در سامانه آموزشگاه می‌توانید گواهینامه خود را ثبت کنید و در همان جا بارکد به شما داده می‌شود. 

وی افزود: در هر رشته مفادی وجود دارد که باید در قرارداد ذکر شود. تمام قراردادهای سینمایی ما دارای اشکال است. این موضوع از ۵۰ سال پیش همین‌گونه بوده‌است. قراردادها باید دو سال یکبار بازنویسی شود. خانه سینما پنج هزار عضو دارد و سالی هزار پرونده شکایتی به خانه سینما می‌آید. در این میان آموزشگاه‌دار و هنرجو مواردشان جزیی است. مشکلات اصلی در خود سینماست. 

خوانساری هم در این زمینه گفت: قراردادهای سینمایی بر اساس اتفاقاتی که در حوزه دیجیتال رخ می‌دهد و البته تغییر قواعد باید مورد بازنگری قرار بگیرند. 

اصلانی هم توضیح داد: در شورای داوری خانه سینما درصد بالایی از شکایت‌ها مربوط به تهیه‌کنندگان است. تا قراردادها درست نشود هیچ چیزی درست نمی‌شود من هم پیشنهاد دادم شورای قرارداد تشکیل شود. وقتی قراردادی می‌نویسیم طرف اول همیشه تهیه‌کننده است و شما با هیچکس به جز تهیه‌کننده نباید قرارداد ببندید. در قرارداد مشخصات هر دو طرف باید نوشته، موضوع مشخص و مدت قرارداد تعیین شود. یعنی باید شروع و پایان داشته باشید. حتی محل قرارداد و مبلغ دستمزد شما تعیین شود، مبلغ دریافتی هم نباید در بیش از چهار قسط تعیین شود. 

خوانساری در این بخش از نشست مطرح کرد: درصدی از مبلغ قرارداد معمولا به‌عنوان ضمانت اجرایی در نظر گرفته می‌شود و دوستان در این مورد امکان فسخ قرارداد را در نظر می‌گیرند. 

اصلانی در پایان تأکید کرد: نیاز است جدا از تکنیک بازیگری، کارگردانی، فیلمبرداری و... مسایل قرارداد را هم بیاموزیم. وقتی قرارداد را به طور درست ننویسید و مدام ذهنتان درگیر باشد که آیا حق و حقوقتان را به طور کامل دریافت می‌کنید یا نه اصلا خروجی هنری خوبی هم نخواهید داشت، چون مدام فکرتان درگیر است. تمام صفحات قرارداد باید امضای دو طرف را داشته باشد. باید نامتان در بیمه‌نامه باشد. 

دومین جشنواره سراسری آموزشگاه‌های آزاد سینمایی به دبیری مهدی شفیعی فردا جمعه سوم آذر با معرفی برگزیدگان در ایوان شمس به کار خود پایان می‌دهد.