کمیته انتخاب اسکار قرقیزستان درخواست آکادمی را برای ارائه فیلم دیگری در بخش بهترین فیلم بین المللی رد کرد.

چارسو پرس: به نقل از اسکرین، پس از این که آکادمی اسکار فیلم «این چیزی است که به یاد دارم» به کارگردانی «آکتان آریم کوبات» را به دلیل تاریخ نمایش خارج از پنجره اکران تعیین شده از سوی آکادمی، رد کرد؛ کمیته اسکار این کشور آسیای مرکزی درخواست آکادمی را برای معرفی فیلمی جایگزین نپذیرفت. 

طبق مقررات اسکار، فیلم‌های بین‌المللی ارسالی باید بین اول دسامبر ۲۰۲۲ تا ۳۱ اکتبر ۲۰۲۳ اکران داخلی داشته باشند تا واجد شرایط شوند، این در حالی است که فیلم «این چیزی است که به یاد دارم» در ۱۸ نوامبر ۲۰۲۲ اکران شد و نمایش آن در سینماها تا آوریل امسال ادامه داشت.

«آلتینای کویچومانوا» تهیه کننده این فیلم گفت: «ما هنوز برای اکران برنامه ریزی نکرده بودیم و هیچ مدرک یا حتی تبلیغی برای اکران آینده نداشتیم، بنابراین نمی توانستیم درخواست بدهیم. تصمیم گرفتیم برای اسکار ۲۰۲۴ درخواست بدهیم، اما از مقررات خبر نداشتیم و نمی دانستیم که اگر قبل از اول دسامبر ۲۰۲۲ اکران را انجام دهیم، واجد شرایط نخواهیم بود. اشتباه ما این بود که باید حدس می زدیم که مقررات سال آینده [۲۰۲۴] چه خواهد بود». 

فیلم سینمایی «این چیزی است که به یاد می آورم» محصول مشترک قرقیزستان، ژاپن، هلند و فرانسه است و کارگردان این فیلم «آکتان آریم کوبات» در فیلم نقش پیرمردی را بازی می کند که حافظه خود را از دست داده و برای اولین بار در بیش از ۲۰ سال گذشته به قرقیزستان باز می گردد. این فیلم برنده جایزه بزرگ هیئت داوران در جوایز سینمای آسیا پاسیفیک سال گذشته شد و آخرین فیلم از سه گانه ای است که با «دزد نور» و «سنتور» شروع شد که هر دو به ترتیب در سال ۲۰۱۰ و ۲۰۱۷ به اسکار ارسال شدند.