اگر به این رشته هنری جذاب یا بهتر بگوییم، شغل دوست‌داشتنی علاقه دارید، این مقاله، از صفر تا صد گل آرایی و قوانین آن را به شما معرفی می‌کند.

شاید بتوان گفت هنر گل آرایی، یکی از لطیف‌ترین هنرهای بشر تاکنون بوده است. تزیین گل‌ها و سازمان‌دهی آنها به صورت کاملاً متناسب و هنرمندانه، جلوه بی‌نظیری خلق می‌کند. در حال حاضر، گل آرایی با تمام ریزه‌کاری‌ها و قوانین خود، به یک کسب‌وکار و رشته شغلی پردرآمد تبدیل شده است. کاربرد این هنر روزبه‌روز با علاقه مردم به دنیای گل‌ها بیشتر می‌شود؛ برای مثال، گل آرایی تولد، یکی از هنرهای پرطرفدار است که اغلب برای تزیین دکور تولد با شاخه‌های رنگارنگ گل، کاربرد دارد.

اگر به این رشته هنری جذاب یا بهتر بگوییم، شغل دوست‌داشتنی علاقه دارید، این مقاله، از صفر تا صد گل آرایی و قوانین آن را به شما معرفی می‌کند.

هنر گل آرایی؛ رمز موفقیت در این رشته چیست؟  

شاید بخواهید با یادگیری گل آرایی، یک کسب‌وکار برای خود راه‌اندازی کنید. ایده جالبی است؛ اما قبل از آن مانند هر شغل دیگری، بهتر است با رمز و راز و قوانین آن آشنا شوید. گل آرایی، در حقیقت استفاده هماهنگ و متناسب گل‌ها، برگ‌ها، لوازم تزیینی، دکوری و غیره در کنار هم است؛ طوری که ظاهری شیک، دلنواز، زیبا و روح‌انگیز خلق کند. تمام این موارد زمانی یک ترکیب هنرمندانه ایجاد می‌کنند که متناسب با فضا و موقعیت موردنظر باشند؛ این یعنی، گل آرایی تولد با گل آرایی ماشین عروس تا حد زیادی فرق می‌کند. گل آرایی ماشین عروس، برخلاف تولد، به تزیینات باشکوه و پرزرق و برق نیاز دارد و معمولاً نیازمند رعایت نکاتی مثل فیکس و ثابت کردن گل‌ها روی ماشین است.

اما اصول گل آرایی چیست؟ به طور کلی، گل آرایی، چهار اصل یا رمز اساسی برای موفقیت دارد که باید در آن رعایت کنید. از جمله این اصول می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تناسب: رعایت سازگاری و تناسب بین شکل، رنگ، نوع، اندازه و تعداد گل‌ها و برگ‌ها و حتی لوازم تزیینی در گل‌آرایی؛ طوری که یک هارمونی جذاب ایجاد شود.
  • توازن: بررسی تاج یا دسته گل تزیین شده از تمام ابعاد و جهت‌ها طوری که هیچ بخشی از گل‌های تزیین‌شده نامتوازن، خالی‌تر یا شلوغ‌تر بنظر نرسد.
  • ریتم: به وجود آوردن یک هماهنگی در طرح کلی، به گونه‌ای که با تماشای گل‌های تزیین‌شده، چشم بیننده از یک نقطه کانونی به نقاط اطراف و موردنظر هدایت شده و از این ترتیب و هماهنگی در رنگ، فرم، بافت و غیره لذت ببرد.
  • تسلط: تزیین اصولی گل‌ها به نحوی که بیننده برای لذت‌بردن از تماشای گل‌ها، نیازی به دورتر شدن، نزدیک‌تر شدن یا حتی تغییر ارتفاع خود نداشته باشد.
  • از کجا گل آرایی را شروع کنیم؟ هنر گل آرایی و قوانین آن

     
  • قوانین گل آرایی که نباید فراموش کنید

اکنون که با مفهوم و اصول کلی گل آرایی آشنا شدید، خوب است بدانید که برای خلق یک فضای رؤیایی و خیال‌انگیز با گل‌ها، چند قانون اساسی را باید رعایت کنید. قوانینی که اگر واقعاً به آنها توجه کنید، قطعاً فروش و درآمد بیشتری خواهید داشت. حتی اگر بخواهید برای نیازهای شخصی گل آرایی را یاد بگیرید، باز هم باید این قوانین را رعایت کنید.

تابش

تابش در حقیقت، رعایت هارمونی در چیدمان ساقه‌ها است. ساقه گل‌ها عنصری است که جهت و شکل دسته گل را تعیین می‌کند. سعی کنید ساقه‌ها را به صورت طبیعی و بدون فشار قرار دهید. نیازی نیست بین هر دو ساقه فاصله یکسان را حفظ کنید.

اگر ساقه‌ گل‌های خود را خیلی کوتاه کرده‌اید، می‌توانید از قطعات گل چوبی استفاده کنید تا طول آن‌ها را افزایش دهید و در شکل دسته گل تاثیرگذار باشند.

تکرار

با تکرار استفاده از یک طرح و رنگ در گل‌ها و برگ‌ها، راحت‌تر می‌توانید به یک ریتم جذاب و شیک برسید.

تضاد

یکی از رازهای جذابیت در گل آرایی، استفاده از تکنیک تضاد است. سعی کنید با استفاده از رنگ‌های متضاد در کنار هم، تزیین گل‌ها را هنرمندانه‌تر کنیدغ برای مثال، گل‌های سفید و قرمز درکنار هم، یا رنگ‌های سرد و گرم در کنار هم!

تنوع

یک قانون مهم در تزیین گل، رعایت تنوع است. سعی کنید از گل‌ها و برگ‌های متنوع استفاده کنید. البته در به کار بردن آنها باید اصل هماهنگی و تناسب را رعایت کنید.

نقطه کانونی

به وجود آوردن نقطه کانونی در یک تاج گل یا دسته گل تزیین شده، نیاز به مهارت خاصی دارد که با گذشت زمان یاد خواهید گرفت. نقطه کانونی، در حقیقت، به وجود آوردن یک مرکز دید برای بیننده است. شما می‌توانید این نقطه کانونی را با گل‌ها و برگ‌ها ایجاد کنید.

از کجا گل آرایی را شروع کنیم؟ هنر گل آرایی و قوانین آن

 

انواع سبک‌های گل آرایی کدامند؟

در ادامه برخی از سبک‌های پرطرفدار گل آرایی و دیزاین گل را به شما معرفی می‌کنیم:

  • مدرن: در این سبک، تمرکز اصلی روی استفاده از گل‌ها است و به تزیین با کمک برگ یا برگ آرایی توجهی نمی‌شود.
  • شرقی یا ژاپنی: سبکی الهام‌بخش از آیین مردمان قدیم ژاپن است که در آن برای احترام به طبیعت، از برگ و گل کمتری استفاده می‌شود؛ به جای آن، بیشتر روی شاخه‌های شکسته، المان‌های طبیعی و گل‌های خشک شده تمرکز می‌شود.
  • کلاسیک یا سنتی: در این سبک، از تزیین و ترکیب گل‌ها به صورت متراکم و در اشکال هندسی استفاده می‌شود.
  • ابزار لازم برای گل آرایی چیست؟

شما برای گل آرایی به ابزارهای کاربردی نیاز خواهید داشت. برای مثال، اسفنج‌ها یکی از مهم‌ترین آنها هستند. اسفنج آب‌کش، بهترین مدل اسفنج است که برای تزیین گل‌های تازه کاربرد زیادی دارد؛ علاوه بر این، عمر گل‌ها را نیز بیشتر می‌کند.

ابزار دیگر، قیچی و چسب محکم است. از قیچی برای برش دادن و بریدن ساقه‌ها و روبان‌های تزیینی استفاده می‌شود. در کنار آن، چسب نیز باید به اندازه کافی محکم باشد تا بتواند دسته گل یا ساقه را در کنار هم یکجا و ثابت نگه دارد.

گل آرایی را از کجا شروع کنیم؟

قدم اول برای گل آرایی، انتخاب اصولی گل‌ها است. می‌توانید از گل‌های تازه، خشک شده، مصنوعی یا ترکیبی از آنها استفاده کنید. همچنین باید ظرف و ابزارهای لازم را برای این کار آماده نمایید. شما می‌توانید از سبد چوبی، گلدان، واز، قیچی، نخ، چسب و ... استفاده کرده و یک تاج یا دسته گل زیبا خلق کنید.

با این حال، قبل از هرکاری، بهتر است با اصول گل آرایی آشنا شوید و براساس آن، به بازار گل رفته و گل‌های موردنظر خود را خریداری کنید.

از کجا گل آرایی را شروع کنیم؟ هنر گل آرایی و قوانین آن

 

چالش‌ها و فرصت‌های حرفه‌ای برای علاقه‌مندان به گل آرایی

گل آرایی یک هنر زیبا و خلاقانه است که می‌تواند واقعاً پردرآمد و جذاب باشد. علاقه‌مندان به گل آرایی می‌توانند با شرکت در دوره‌ها و کارگاه‌های آموزشی، مهارت‌های خود را افزایش داده و از تجربیات متخصصان بهره‌مند شوند.

اگر به این رشته شغلی علاقه دارید، می‌توانید با ایجاد نمونه‌کارهای خود، نمایشگاه‌ها و فروشگاه‌های آنلاین راه اندازی کرده و مشتریان خود را جذب کنید.

شما می‌توانید با شبکه سازی و ارتباط با دیگر گل آرایان، فرصت‌های همکاری و پروژه‌ای را پیدا کنید و از ایده‌ها و نظرات دیگران استفاده نمایید.

با این حال، در این هنر، باید خود را برای مقابله با برخی چالش‌ها نیز آماده کنید؛ برای مثال، دیزاین گل، احتمالاً زمان زیادی از شما خواهد گرفت تا بتوانید به یک دیزاینر حرفه‌ای گل تبدیل شوید. همچنین در برخی موارد باید شرایط و محیط نگهداری از گل‌ها را نیز فراهم کنید تا بتوانید برای فروش آنها برنامه‌ریزی کنید.

جمع‌بندی؛ برای گل‌آرایی، فقط استعداد کافی نیست!

در پایان خوب است بدانید که گل‌آرایی و هنر تزیین گل، فقط وابسته به استعداد و علاقه شما نیست. یادگیری قوانین و اصول گل آرایی، به شما کمک می‌کند که زیبایی و شکوه گل‌ها را بیشتر به رخ بکشید و یک ترکیب هنرمندانه خلق کنید. از طرفی، هرچقدر بتوانید مهارت‌های فنی خود را ارتقا دهید، در بازار، مزیت رقابتی بیشتری خواهید داشت.