هوش مصنوعی هنوز توانایی بازسازی بی‌نقص تصاویر دنیای واقعی را ندارد و فیلم‌ها و سریال‌ها تا حدودی با همان روند قبلی خود ادامه خواهند داد؛ ولی این مبحث به همان شکل برای هنر انیمیشن صدق نمی‌کند. حالا سوال بسیاری این است که آیا هوش مصنوعی جایگزین انیمیشن خواهد شد؟

چارسو پرس: پیشرفت ناگهانی هوش مصنوعی، جنجال‌های زیادی را در پی خود داشت. قابلیت‌های جدید و کاربردی این تکنولوژی که امکان صرفه‌جویی در هزینه‌ها و نیرو‌ی انسانی را به وجود می‌آورد، دلیلی برای استفاده‌ی بی‌رویه‌ی هالیوود از این ابزارها در ساخت فیلم‌ها و سریال‌های خودش شد؛ به حدی که نویسندگان برای محفاظت از آینده شغلی خود، چندین ماه به اعتصاب پرداختند. هوش مصنوعی هنوز توانایی بازسازی بی‌نقص تصاویر دنیای واقعی را ندارد و فیلم‌ها و سریال‌ها تا حدودی با همان روند قبلی خود ادامه خواهند داد؛ ولی این مبحث به همان شکل برای هنر انیمیشن صدق نمی‌کند. حالا سوال بسیاری این است که آیا هوش مصنوعی جایگزین انیمیشن خواهد شد؟

آیا هوش مصنوعی جای انیمیشن‌ها را خواهد گرفت؟

در جواب به این سوال، جفری کاتزنبرگ، رئیس پیشین شرکت والت دیزنی و مؤسس شرکت دریم ورکس، در یک نشست در سنگاپور درمورد آینده انیمیشن و اینکه هوش مصنوعی چه تاثیری بر روی آن خواهد داشت صحبت کرده است.

کاتزنبرگ در این نشست می‌گوید:

“قدیم‌تر‌ها وقتی می‌خواستیم انیمیشن بسازیم، نزدیک به پانصد نفر آدم برای مدت پنج سال نیاز بود تا یک اثر در سطح جهانی تولید کنیم. من معتقدم به زودی به ده درصد این رقم خواهیم رسید. قطعا تا سه سال آینده فقط به ده درصد این افراد نیاز خواهیم داشت.”

او در ادامه توضیح داده که این روند طبیعی این صنعت است:

“ما از یک مداد به قلم‌های رنگی رسیدیم، سپس سراغ میز پرینت و دوربین‌های مختلف رفتیم. تمام این‌ها ابزارآلاتی بودند که خلاقیت ما را گسترش دادند و با استفاده از آن‌ها، داستان‌های شگفت‌انگیزی را تعریف کردیم. من به هوش مصنوعی به عنوان یک ابزار نگاه می‌کنم؛ مانند یک قلم جدید یا یک دوربین جدید که پر از احتمالات جدید است.”

درحالی که این دیدگاه روشنی نسبت به ظهور هوش مصنوعی ارائه می‌کند، نزدیک به هزاران نفر در صنعت انیمیشن در معرض از دست دادن شغل خود هستند. یکی از نکات انتقادی به استفاده از هوش مصنوعی در هنر، از بین رفتن خلاقیت است. آیا ایده‌های نو و داستان‌ها به کنترل هوش مصنوعی درخواهند آمد؟ کاتزنبرگ در جواب به این سوال می‌گوید:

“فکر می‌کنم همچنان منبع آن‌‌ها خلاقیت خواهد بود؛ همان خلاقیت فردی. [هوش مصنوعی] به تمام این دانش دسترسی دارد ولی فقط از طریق دستور‌هایی که ما به آن می‌دهیم می‌تواند چیزی تولید کند. پس در واقع دستوری که ما به آن می‌دهیم، همان سیر خلاقیت ما در جنبه‌های مختلف داستان‌گویی خواهد بود.”

هم‌اکنون با استفاده هوش مصنوعی، انیمیشن‌های مستقلی تولید می‌شوند که با کمی دقت، متوجه خطاهای بصری کوچکی می‌شویم که متفاوت بودن خود را از یک اثر ساخته شده توسط انسان متمایز می‌کنند. ولی احتمالا با جهش‌های بعدی تکنولوژی هوش مصنوعی، این خطاها نیز رفع شده و تفکیک انیمیشن دست‌ساز از انیمیشن تولید شده توسط هوش مصنوعی مشکل‌تر خواهند شد.

آیا هوش مصنوعی جای انیمیشن‌ها را خواهد گرفت؟

بسیاری از افراد، هوش مصنوعی را پایان هنر خواندند ولی مخالفان این تفکر بدبینانه درمورد جهش جدید این تکنولوژی، ظهور هوش مصنوعی را به ظهور عرصه دیجیتال تشبیه کرده‌اند. درحالی که در آن زمان بسیاری از افراد، دیجیتال شدن روند تولید را پایان هنر واقعی خواندند، درنهایت استفاده از ابزارآلات دیجیتال، تبدیل به روش متداول برای خلق هنر شده است.

علم با سرعت پیشرفت می‌کند. اینکه آیا هوش مصنوعی جایگزین انیمیشن خواهد شد پاسخی جز احتمالات و تئوری‌ به دنبال ندارد و سؤالات ما برای آینده‌ی صنعت فیلم و انیمیشن همچنان ادامه خواهد داشت.

///.