دو نمایشنامه «شام یکشنبه» نوشته دیانه گرانت و «چهار هزار مایل» نوشته ایمی هرتزوگ با ترجمه معین محب علیان به زودی منتشر خواهند شد.

 

سایت خبری تئاتر: معین محب‌علیان بازیگر و مترجم درباره فعالیت های اخیرش در حوزه ترجمه نمایشنامه گفت: دو نمایشنامه «شام یکشنبه» و «چهارهزار مایل» را از مدت ها قبل ترجمه کرده بودم که قرار است اواخر فروردین و اوایل اردیبهشت ماه منتشر و در نمایشگاه کتاب ارائه شوند. نمایشنامه اولی نوشته دیانه گرانت نمایشنامه نویس شناخته شده کانادایی ساکن آمریکا و دومی نوشته ایمی هرتزوک است که سال ۲۰۱۳ نامزد جایزه پولیتزر شده است.

وی افزود: نمایشنامه «شام یکشنبه» امسال بعد از ۵ سال انتظار توسط نشر دیبایه منتشر خواهد شد. این نمایشنامه برنده جایزه بهترین کمدی رمانتیک سال در تئاتر کانادا، بهترین درامالوگ و جایزه ادبی نمایشنامه نویسی شده است. خانم گرانت از پیش قراولان وبلاگ تئاتر در تورنتو است. وی همچنین از اینکه قرار است این نمایشنامه به زبان فارسی ترجمه شود از من تشکر و ابراز خرسندی کرده است. پیش از این «شام یکشنبه» به زبان ایتالیالی ترجمه و اجرا شده است.

این مترجم درباره داستان این نمایشنامه عنوان کرد: «شام با یکشنبه» فضایی کمدی رمانتیک دارد و ماجرای زندگی پسر جوانی است که قصد ازدواج دارد اما مادرش ویولت که تاکنون دوبار ازدواج کرده و هر دو ازدواجش منجر به طلاق شده است نسبت به ازدواج فرزندش حساسیت بسیاری نشان می دهد و هر دختری را که او انتخاب می کند برای ازدواج فرزندش مناسب نمی داند. فضاسازی این درام به جامعه ایران بسیار نزدیک است بنابراین مخاطبان ایرانی ارتباط بسیار خوبی می توانند با اثر برقرار کنند. این کتاب در قالب مجموعه «درام جهان» زیر نظر اصغر نوری منتشر می‌شود.

محب علیان درباره ترجمه نمایشنامه «چهارهزار مایل» نیز توضیح داد: نمایشنامه «چهارهزار مایل» نوشته ایمی هرتزوگ است که نامزد جایزه پولیتزر سال ۲۰۱۳ بوده و یک کمدی موقعیت است. این نمایشنامه داستان دوچرخه سواری است که چهارهزار مایل را رکاب می زند تا به منطقه ای برسد که در آن مادربزرگش خانه هایی را به مسافران بین راهی اجاره می دهد. این دوچرخه سوار با خانواده اش مشکلاتی دارد که در طول اثر بیان می شوند. «چهارهزار مایل» اثری دیالوگ محور است و روایت در آن بین گذشته و حال در حال بازگو شدن است. این نمایشنامه قرار است توسط نشر افراز وارد بازار کتاب شود.

 

اخبار مرتبط:

مکان برگزاری مراسم‌ هفته بزرگداشت تئاتر مشخص نیست

مشکل حمید پورآذری برای پیدا کردن سوله

یک هنرمند جوان تئاتر درگذشت

گزارش تصویری نمایش «رام کردن زن سرکش» کارگردان: مریم کاظمی

«مکبث» پاییز در تئاترشهر اجرا می شود

نمایش «شب به خیر مادر» در نیاوران اجرا می شود

خسرو سینایی «ایکار» را پرواز داد + عکس

«تک سرباز»‎ ویژه هنرمندان اجرا می شود

جوایز جشنواره سراسری تئاتر سوره ماه مشخص شد

علی رفیعی با دو نمایش می آید

گزارش تصویری نمایش « فقط به خاطر من» کارگردان: چیستا یثربی