کارگردان نمایش «سلام خداحافظ» که این روزها در تالار حافظ روی صحنه است، موضوع این اثر را روایت‌گر شرایطی که انسان‌ها در آن‌ گرفتار هستند و رنجی که برای بقا متحمل می‌شوند، ذکر کرد.

چارسو پرس: نمایش «سلام خداحافظ» به نویسندگی آثول فوگارد، دراماتورژی محمدامیر یاراحمدی و کارگردانی شهاب‌الدین حسین‌پور اثری است که این روزها در تالار حافظ روی صحنه است. در این اثر نمایشی مهدی فریضه، هدیه آزی‌دهاک، امیر صدیقیان به ایفای نقش می‌پردازند.

حسین‌پور درباره روند تولید «سلام خداحافظ» گفت: ۵ سال انتظار و ۲ مرحله تمرین برای نمایش «زندگی گالیله» جهت اجرا در سالن اصلی مجموعه تئاتر شهر و این‌که در نهایت قرار است این اثر فروردین سال ۱۴۰۳ روی صحنه برود، ما را بر آن داشت نمایشی کوچک‌تر و دغدغه‌مندتر را آماده کنیم تا با تولید و اجرای آن خود را برای مبارزه جهت به صحنه بردن «زندگی گالیله» آماده کنیم. نسبت به شرایط و شکلی که برای اجرای این نمایش در نظر گرفتیم تالار حافظ را برای اجرا انتخاب و از بچه‌های گروه «پارکینگ» دعوت به کار کردیم. نمایش توسط محمدامیر یاراحمدی دراماتورژی شد و حدود ۳ ماه تمرین‌های ما به طول انجامید. از ۷ آذر اجراهای نمایش شروع شده و امیدوارم کار را پرقدرت ادامه دهیم و بتوانیم در سالن‌ها و شهرهای دیگر این نمایش را اجرا کنیم.

وی یادآور شد: «سلام خداحافظ» به لحاظ سبک و مدل و همچنین شیوه اجرا، نسبت به کارهای قبلی‌ام متفاوت است و کسانی که به تماشای این اثر بنشینند به طور حتم کاری متفاوت از من را تماشا می‌کنند.

کارگردان «سلام خداحافظ» درباره ویژگی‌های مدنظر در شیوه اجرا، طراحی‌های صحنه، نور و لباس و هچنین بازی‌های این اثر نمایشی، توضیح داد: برای من احترام به مخاطب خیلی مهم است و در طراحی‌ها تلاش کردیم جلوه‌های بصری درست و زیبایی را در دکور، لباس، نور، گریم و موسیقی در نظر بگیریم. تلاش کردیم بر اساس روند خود نمایشنامه پیش نرویم و بتوانیم در نمایش ارزش افزوده ایجاد کنیم، جلوه های بصری و شنیداری زیبایی را آماده کنیم و بازی‌های مینی‌مال و دقیقی را طراحی کردیم. خدا را شکر این طراحی‌ها به درستی روی صحنه اتفاق می‌افتد و مخاطب خیلی راضی سالن را ترک می‌کند.

نمایش سلام خداحافظ

 حسین‌پور درباره تغییراتی که اجرا نسبت به نمایشنامه «سلام خداحافظ» آثول فوگارد دارد، اظهار کرد: متن آثول فوگارد قدیمی است، البته موضوع مهمی را دنبال می‌کند که تاثیرات فقر و جامعه روی انسان و چگونگی فروپاشی انسان‌ها است. این موضوع برای مخاطب امروز باید به‌روز می‌شد و با دراماتورژی آقای یاراحمدی بیش از ۷۰ درصد نمایش تغییر کرد. موضوعی اساسی در نمایش قرار گرفت که در متن اصلی نیست و کار روان و کوتاه شد. نمایش به سمتی رفت که مردم به راحتی اثر را بفهمند و با آن ارتباط برقرار کنند و در عین حال نمایش وجه معمایی داشته باشد تا مخاطب لحظه به لحظه آن را دنبال کند و نسبت به شرایطی که انسان‌ها در آن گرفتار می‌شوند و رنجی که در برخی از مواقع برای بقا متحمل می‌شوند، همذات‌پنداری کند.

وی معتقد است مخاطب با نمایش «سلام خداحافظ» ارتباط برقرار کرده است زیرا کاری که به مخاطب احترام بگذارد و برای تولیدش زحمت کشیده شده باشد مورد توجه مخاطب قرار می گیرد.

این کارگردان تئاتر افزود: با اینکه نمایش کمدی نیست ولی لحظات نابی دارد که مخاطب از آن‌ها لذت می‌برد.

حسین‌پور درباره چالش‌های تولید و اجرای آثار نمایشی در شرایط اقتصادی کنونی تئاتر، تاکید کرد: تئاتر کار کردن در امروزه روز امری است دلی و عاشقانه چون آن‌قدر شرایط تولید تئاتر تلخ و سخت است که متاسفانه این امر باعث شده کیفیت آثار پایین بیاید. به هیچ وجه حمایت‌های لازم توسط مسئولان در تئاتر اتفاق نمی‌افتد. تئاتری‌ها تک و تنها هستند و اگر موفقیتی هست به صورت انفرادی اتفاق می‌افتد. متاسفانه سیستم مدیریت برنامه درست و مدون و توجه کافی را روی تئاتر ندارد.

کارگردان «سلام خداحافظ» تصریح کرد: در ابتدای امر بزرگترین مشکل تئاتری‌ها نبودن امکانات و بودجه است که بسیار به تئاتر لطمه زده است. چالش دیگر ممیزی‌هایی است که تئاتری‌ها را دچار مخاطره کرده است. بعد از آن مسایل مربوط به تبلیغات است که قیمت‌های بسیار بالایی پیدا کرده است و تبدیل به چالش اساسی دیگر هنرمندان و گروه‌های تئاتری شده است. ارگان‌های مرتبط نظیر وزارت ارشاد، وزارت علوم و شهرداری‌ها که می‌توانند برای فضای فرهنگی موثر باشند و توجه و حمایت از فرهنگ جزو مسئولیت آن‌ها است، توجهی به این مسئولیت ندارند و هیچ امکانی را برای تبلیغ و اطلاع‌رسانی تئاتر فراهم نمی‌کنند.

نمایش «سلام خداحافظ» تا ۸ دی، ساعت ۲۰:۳۰ روی صحنه می‌رود.


منبع: خبرگزاری مهر