شراره طیار که این روزها آخرین اجراهای نمایش «همه بگید سیب» را روی صحنه می‌برد، از اجرای دوباره این نمایش خبر داد و بزرگ‌ترین مشکل فعالان تئاتر کودک را مسائل اقتصادی دانست که سبب شده بسیاری از هنرمندان این شاخه، فعالیت‌هایی موازی داشته باشند.

چارسو پرس: ابن کارگردان تئاتر توضیحاتی درباره نمایش خود ارایه و از وضعیت اقتصادی فعالان تئاتر کودک ابراز تاسف کرد.

طیار که نمایش «همه بگید سیب» را در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان روی صحنه می‌برد، در آغاز با ارایه توضیحی درباره داستان نمایش خود افزود: موضوع نمایش در درجه اول به مهارت نه گفتن می‌پردازد و در حاشیه به موضوعات دوست‌یابی و چگونگی بیان احساسات توجه دارد.

او درباره گروه سنی تماشاگران این نمایش گفت: این نمایش برای گروه سنی ۴ تا ۸ سال مناسب است.

طیار که سال‌هاست در زمینه تئاتر کودک فعالیت می‌کند، مسئله اصلی گروه‌های نمایشی کودک را مشکلات اقتصادی دانست و توضیح داد: عملا امرار معاش از طریق تولید تئاتر کودک، نشدنی است. به همین دلیل بیشتر هنرمندان این حوزه ناچار به کار کردن در حوزه‌های غیر مرتبط شده‌اند و تعداد معدود باقی‌مانده هم در چند حرفه مشغول به کار هستند و این مسئله بسیار انرژی‌گیر است. در حالی‌که فعالان حوزه کودک به دلیل حساس بودن این حرفه، قاعدتا نیاز به پژوهش و مطالعات روانشناختی هم دارند ولی فرصتی برای این کار باقی نمی‌ماند و به وضوح شاهد پایین آمدن کیفیت تئاتر کودک و نوجوان چه به لحاظ محتوا و چه به لحاظ شکل اجرایی هستیم.

او اضافه کرد: از طرفی بودجه‌بندی‌های ناعادلانه و قیمت ناچیز بلیت‌های سالن نمایش هم خود مزید علت شده است.

این کارگردان درباره اطلاع‌رسانی به مخاطبان خود در شرایطی که محدود شدن فضای مجازی، توضیح داد: من به واسطه حرفه معلمی، همواره با کودکان زیادی در ارتباط هستم. همچنین اعضای گروهم با توجه به قدمت فعالیت‌شان در حوزه تدریس و برنامه‌های تلویزیون، همیشه با مخاطبان‌مان در ارتباط بوده‌ایم. ناگفته نماند که اکثرا نسل جوانی که والدین مخاطبان ما هستند، توانسته‌اند از فیلترینگ پیشی بگیرند و همچنان در فضاهای مجازی فعال هستند.

طیار در عین حال خاطرنشان کرد: البته این ارتباطات ما تا دو هفته اول از اجرا را پوشش داد و فکر می‌کنم از آن به بعد همین‌ تبلیغات فرد به فرد، باعث فروش بالای نمایش‌مان شد و به لطف همراهی مخاطبان‌مان تا امروز که اجراهای پایانی را سپری می‌کنیم، هر هفته جزو پرفروش‌ترین‌های تئاتر کودک بودیم.

او با ابراز خرسندی از استقبال مدارس از اجرای نمایشش افزود: اجرای ویژه مدارس هم بسیار داشتیم و استقبال خیلی خوب بود. گاهی به روزی سه اجرا در سانس صبح هم می‌رسیدیم و به نظرم مشخصا در این مورد رشد داشته‌ایم و اولیای مدرسه به معجزه تئاتر در رشد و پرورش کودکان بیش از پیش اعتقاد پیدا کرده‌اند.

طیار در پایان گفت: امیدوارم با حمایت‌های بیشتر از افراد متخصص در حوزه کودک و نوجوان هر چه زودتر شاهد رشد کیفی اجراهای تئاتر، در این حوزه باشیم.

در خلاصه داستان این نمایش آمده است:

زرافه کوچولو برای اولین بار به همراه خانواده‌اش به جنگل زیبایی سفر می‌کرد. حیوانات جنگل هم که خبر آمدن‌شان را از موش‌های کور شنیدند، جنگل را تزئین کرده و بی‌صبرانه منتظر آمدن‌شان بودند. حالا زرافه کوچولو دوستان تازه‌ای پیدا کرده و حاضر است برای خوشحالی آنها هر کاری انجام بدهد. دوستان تازه‌اش میمون کوچولو، فیل کوچولو و خارپشت کوچولو پیشنهادهای عجییی به او  می‌دهند اما زرافه قصه ما، نمی‌تواند به هیچ کدام از آن پیشنهادات عجیب «نه» بگوید و این شروع ماجراست ...»

گروه اجرایی این نمایش به شرح زیر هستند:

شراره طیار نویسندگی و کارگردانی این نمایش را برعهده دارد و سایر عوامل آن عبارتند از: طراح عروسک و صحنه: صبا قدیمی، ترانه سرا و آهنگساز: امیرحسین انصافی، بازی سازان: شراره طیار، امیرحسین انصافی، طراح پوستر، طراح لباس و ساخت عروسک: صبا قدیمی، ساخت دکور: عادل بزدوده، علیرضا حسین‌پور و صبا قدیمی، طراح نور: محمدرضا شاملو، روابط عمومی و تبلیغات: گروه چراغ خواب.

 نمایش «همه بگید سیب» ساعت ۱۸ در مرکز تولید تئاتر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واقع در پارک لاله اجرا می‌شود و قرار است بعد از وقفه‌ای کوتاه، دوباره اجرای خود را از سر بگیرد.


منبع: خبرگزاری ایسنا