بهروز غریب‌پور اتفاقی را که برای صدور مجوز اجرای اپرای عروسکی سعدی رخ داده، نادر و بدعتی تازه دانست که در 10 سال فعالیت‌اش در این حوزه بی‌سابقه بوده است.

 

سایت خبری تئاتر به نقل از ایسنا: کارگردان نمایش عروسکی «اپرای سعدی» که قرار بود اثر خود را اول اردیبهشت ماه همزمان با سالروز بزرگداشت سعدی در شهر شیراز روی صحنه ببرد ولی به دلیل مخالفت‌هایی، اجرای کارش به صدور مجوز پس از بررسی دوباره منوط شده بود‌ گفت: شب گذشته سه نفر از شورای نظارت و ارزشیابی مرکز هنرهای نمایشی اپرای سعدی را بازبینی کردند و آن را مورد تایید قرار دادند.

او ادامه داد: اما با وجود بدون اشکال دانستن اجرای این نمایش عروسکی به دلیل پیغامی که به این گروه داده شده بود‌، به من گفتند که مشکلی برای صدور مجوز نیست اما باید تک خوان‌های زن (همزاد سعدی و خواهر منصور بن حلاج) از نمایش حذف شود که با توجه به اینکه این اتفاق میسر نیست عملا مجوزی صادر نشد.

غریب‌پور درباره اینکه مدیر اداره نظارت و ارزشیابی مرکز هنرهای نمایشی در اظهار نظری گفته است که مشکلی برای صدور مجوز از سوی این بخش نیست و باید مرکز موسیقی مجوز صادر کند‌، بیان کرد: اول باید بگویم که تا به حال چنین چیزی سابقه نداشته است و یک بدعت است چرا که برای اثری که مربوط به اداره کل هنرهای نمایشی است، مجوزها همیشه از طرف همین دستگاه صادر می‌شد. همچنین اپرای عروسکی مربوط به هنرهای نمایشی است و لزومی به صدور مجوز از سوی مرکز موسیقی نیست.

وی افزود: نکته دیگر این است که اگر قرار بود این مجوز از سوی مرکز موسیقی صادر شود باید چند کارشناس موسیقی هم به گروه بازبین دیشب اضافه می‌شدند در حالی که این اتفاق رخ نداد.

این کارگردان با بیان اینکه زهرا صبری ،‌ حجت علیخانی و یدالله وفاداری که از سوی اداره نظارت و ارزشیابی مرکز هنرهای نمایشی برای بازبینی آمده بودند برخورد هنرمندانه و فهیمانه‌ای داشتند‌، اظهار کرد: اتفاق پیش آمده و درخواست برای حذف تک خوان زن در یک نمایش عروسکی از بدایع است چرا که 10 سال است این کار را انجام می‌دهم اما به نظر می‌رسد مرکز هنرهای نمایشی کارهای من را نمی‌دیده است.

غریب‌پور یادآور شد:پیش از این در اپراهای «لیلی و مجنون»،«رستم و سهراب»،«مولوی»،«حافظ»،«عاشورا»و... تک خوان زن حضور داشت و برای تمام آنها مرکز هنرهای نمایشی به تنهایی مجوز صادر کرد. نکته جالب‌تر این است که برای اجرای برخی از این آثار در شهرهای شیراز و مشهد افراد معمم هم در میان تماشاگران حضور داشتند اما هیچگاه مشکلی پیش نیامد چون من از انجام هرکاری که حساسیت برانگیز باشد در آثارم خودداری کرده‌ام.

او با اشاره به اینکه به نظر می‌رسید گروه بازبین اپرای عروسکی سعدی بلاتکلیف بودند چرا که برخلاف نظر خود پیغام دیگری را به من اعلام کردند تاکید کرد: هیچ گاه برای پیشبرد کارهایش نخواسته از حاشیه‌هایی که در پی منع اجرای یک اثر به وجود می‌آید برای تبلیغ استفاده کند، اما شرایط به وجود آمده برای اپرای سعدی بی‌سابقه است.

بهروز غریب‌پور در پایان به خواندن بیتی از باغ چهارم بوستان سعدی اکتفا کرد و گفت: «عجب گر بمیرد چنین بلبلی/ که بر استخوانش نروید گلی»

 

 

اخبار مرتبط:

«شوایک» تئاتر جدید حمیدرضا نعیمی

عمو قناد زنگ افتتاح نمایش ˝مترسک خودت باش˝ را نواخت

مقایسه نظام آموزشی تئاتر ایران و فرانسه در یک کتاب

وزیر ارشاد: پیگیر بازسازی تئاترشهر هستم

بازسازی تئاتر شهر به کجا رسید؟

کامنت در هفته اول اجرای خود چه تعداد تماشاگر داشت؟

آیا اپرای «سعدی» به سرنوشت علی مطهری دچار می‌شود؟

اکبر زنجانپور امسال تئاتر اجرا نمی کند

معرفی یک نمایشنامه‌نویس ایتالیایی به تئاتر ایران

كاميون كانون تئاتر کجاست؟

درخواست اهالی تئاتر از وزیر بهداشت