امسال در بخش انتخاب آثار برای داوری سخت گیرانه برخورد کردیم و جدیت مرکز به اندازه‌ای است که اگر گروهی برخلاف آنچه در آیین نامه ذکر شد عمل کند، در هر مرحله‌ای که باشد کنار گذاشته خواهد شد.

پایگاه خبری تئاتر:  آشنا ضمن تقدیر از مدیران کل ارشاد استان‌ها و همکاران مرکزهنرهای نمایشی که به گفته او تلاش زیادی برای برگزاری جشنواره‌های استانی انجام دادند، درخصوص مسائل پیش آمده پس از اعلان نظر داوران در استان چهارمحال و بختیاری و ابراز نارضایتی هنرمندان تئا‌تر استان زنجان اظهار داشت: دوره‌های گذشته روالی وجود داشت که به دلیل فعالیت کم استان‌ها در زمینه خلق تئا‌تر بعضا اجازه حضور نمایش‌های قبلا اجرا شده هم در جشنواره تئا‌تر استانی به گروه‌ها داده می‌شد، اما امسال با ابلاغ آیین نامه‌ای از استان‌ها درخواست کردیم تنها به آثار دست اول اجازه حضور بدهند تا نمایش‌های با کیفیت و جدید برای حضور در جشنواره تئا‌تر فجر خلق شود.

وی ادامه داد: شاید یکی از دلایل بروز نارضایتی از سوی شرکت کنندگان همین باشد که مسئولان استانی آیین نامه جدید را برای گروه‌ها به خوبی توضیح ندادند یا اصولا خودشان هم متوجه رویکرد جدید مرکزهنرهای نمایشی نشدند.

این مدیر همچنین به برنامه خود برای انتقال مسائل اجرایی جشنواره‌های استانی از مرکز به استان‌ها اشاره کرد و گفت: در این آیین نامه از مسئولان ارشاد استان‌ها خواسته شد که مسائل اجرایی برگزاری جشنواره را خودشان برعهده بگیرند تا دیگر از اینکه تمام برنامه‌ها بر دوش مرکز باشد فاصله بگیریم و خود استان‌ها وارد کار شوند. به هرحال چنین رویکردی هم نقاط مثبت و منفی خود را دارد.

مدیرکل مرکزهنرهای نمایشی همچنین به مشکلات مرکز برای اعزام داور به استان‌ها اشاره کرد و توضیح داد: به دلیل آغاز سال تحصیلی دانشگاه‌ها بسیاری از هنرمندان درگیر تدریس بودند و ما عملا امکان بهره گرفتن از تمام ظرفیت تئا‌تر در این زمینه را نداشتیم که کار را کمی دشوار‌تر می‌کرد. البته به همراه داور یک ناظر و منتقد هم به استان‌ها اعزام شدند تا نظرات داوران درخصوص کیفیت آثار را به مرکز انتقال دادند و همچنین طی همکاری با کانون منتقدان خانه تئا‌تر افرادی هم برای نقد آثار به مناطق فرستادیم تا گروه‌ها پس از اجرای نمایش از نظرات آن‌ها بهره ببرند.

وی ضمن اشاره به فصل جابه‌جایی‌های مدیریتی در استان‌ها تصریح کرد: به هرحال کشور درگیر تغییر مدیران دولتی در استان‌ها بود و نمی‌توان این نکته را دور از نظر داشت که شاید معدود افرادی هم بیشتر به آن سو نظر داشتند تا اجرای درست برنامه‌های محول شده، اما به طور کل می‌توان گفت تمام مدیران استانی توجه ویژه‌ای به برگزاری درست جشنواره داشتند. این مدیران جشنواره استانی را جهادگرانه و با وجود کمبودهای مالی برگزار کردند و از اهمیت آن آگاه بودند، چراکه در کنار جشنواره فجر یکی دیگر از رویدادهایی است که موجب تحرک گروه‌ها و جریان یافتن تئا‌تر در کشور می‌شود.

آشنا با اشاره به مشکلات پیش آمده پس از داوری آثار در جشنواره استانی عنوان کرد: امسال در بخش انتخاب آثار برای داوری بسیار سخت گیرانه عمل کردیم و جدیت مرکز به اندازه‌ای است که اگر گروهی برخلاف آنچه در آیین نامه ذکر شد عمل کند، در هر مرحله‌ای که باشد کنار گذاشته خواهد شد و مسئولان ارشاد استان پاسخگو هستند. راهکارهایی برای رسیدگی به اعتراض گروه‌ها هم درنظر گرفته شده و داوران به این موضوع ارتباط پیدا نمی‌کنند.

وی با بیان اینکه امور استان‌ها شجاعانه و مدبرانه پای کار ایستاد تا شاهد اجرای نمایش‌های به روز برای جشنواره بین المللی تئا‌تر فجر باشیم، گفت: آنچه در استان چهارمحال و بختیاری اتفاق افتاد کار بسیار زشتی بود، متاسفانه چنین آموخته‌ایم که همواره داور را مقصر بدانیم و به او انتقاد کنیم. درحالی که ناظر حضور داشت و گروه می‌توانست نارضایتی خود را از این طریق به مرکز انتقال دهد و مطمئن باشد که به شکایت رسیدگی خواهد شد. در گذشته هم نمونه‌هایی داشتیم که گروه اعتراض داشت و ما فیلم نمایش را دریافت می‌کردیم تا با حضور کار‌شناسان بار دیگر بررسی شود. در موردی هیئت بازبینی از کار رضایت زیادی داشت و همین عامل موجب شد تا نمایش مورد نظر برای اجرای عمومی در سطح استان به مسئولان معرفی شود.

مدیرکل مرکزهنرهای نمایشی با اشاره تشکیل گروهی برای بررسی مسائل پیش آمده در استان چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: هنرمندان باید در برخورد با مسائل و مشکلات هم هنرمندان رفتار کند، به خصوص که برخوردهایی این چنینی در فرهنگ و دین ما امری ناپسند به شمار می‌رود. اما به هر حال گروهی برای رسیدگی به این ماجرا تعیین شده و مرکزهنرهای نمایشی هم اهرم‌هایی در اختیار دارد تا با اداره کل یا هنرمند مقصر برخورد مقتضی را داشته باشد و در این رابطه بسیار جدی هستیم.

وی با تاکید بر اینکه مرکز قصد دخالت در اموری که برعهده اداره کل ارشاد استان‌ها گذاشته شده را ندارد، بیان کرد: در موردی اعلام شد مدیران جلسه را پیش از موعد ترک کردند که پعد از بررسی‌ها مشخص شد این گفته صحت ندارد و آن‌ها پس از پایان رای گیری و برگزاری اختتامیه جلسه را ترک کردند. نکته دیگر حضور آثار نمایشی قبلا اجرا شده در میان آثار نهایی بود که به درستی و طبق آیین نامه توسط داوران حذف شد و ما درحال بررسی اعتراض گروه‌ها هستیم. از طرفی گروه‌ها عنوان کردند یکی از مسئولان قبل از برگزاری اختتامیه نام گروه‌های برگزیده را اعلام کرده که این امر هم پیگیری خواهد شد و در صورت احراز چنین مسئله‌ای حتما با فرد خاطی برخورد می‌کنیم چراکه چنین رفتاری موجب ایجاد التهاب در روند برگزاری جشنواره می‌شود.

آشنا همچنین درخصوص گزارش‌های دریافتی ایلنا از ابراز نارضایتی هنرمندان استان زنجان از رویکرد مسئولان ارشاد گفت: گزارش‌های مورد نظر به مرکز رسید و درحال پیگیری موارد هستیم. یکی از موارد مطرح شده در این استان لزوم اقامت ۵ساله گروه در استان برای شرکت در جشنواره بود تا حقی از گروه‌های بومی گرفته نشود. گویا همین قانون برای عده‌ای مشکلاتی به وجود آورد که با گروه مشورتی در میان گذاشتیم تا راهکاری برای این مسئله نیز پیدا کنیم. چون اگر گروهی حرفه‌ای از استان دیگر به زنجان می‌رفت و نمایش خود را از آنجا برای حضور در فجر شرکت می‌داد حق هنرمندان استان گرفته می‌شد.

وی در پایان بیان کرد: به هرحال در گذشته داشتیم مدیران کلی که نسبت به موضوع تئا‌تر با جدیت برخورد کردند و هستند مدیرانی که در این رابطه کم توجهی می‌کنند. در یکی از موارد شخصا به استان مربوطه سفر کردم و کار به جایی رسید که امروز تئاترشهر استان راه اندازی شده و مسئولان امروز خواهان میزبانی جشنواره منطقه‌ای هستند. من اعتقاد دارم مدیران ارشاد سراسر کشور با جدیت پای کار هستند اما در این میان شدت و ضعف هم وجود دارد.

در مراسم اختتامیه بیست‌و‌پنجمین جشنواره تئا‌تر استانی چهارمحال و بختیاری، پس از اعلام نتایج، داوران (حمید پورآذری، جلیل فرجاد و حسن رونده) و بهرام تشکر منتقد کانون ملی منتقدان مورد فحاشی و ضرب‌و‌شتم قرار گرفتند. در این جشنواره ۸ نمایش در بخش مسابقه حضور داشتند که گویا دو نمایش پیش از این نیز در جشنواره‌های دیگر اجرا شده بودند و بنا به اعتقاد برخی، مسئولان استان در بازبینی به نحوی این آثار را پذیرفته بودند اما موضوع به هیئت داوران منتقل نشده بود.