بارها نامه‌ی خسرو شکیبای بازیگر نقش «رضا» را خطاب به بیتا فرهی بازیگر نقش «شکوه» در فیلم سینمایی «کیمیا» شنیدیم، زمزمه کردیم و گریستیم.

چارسو پرس: در آستانه چهلمین روز درگذشت بیتا فرهی بازیگر سینمای ایران، سکانس ماندگاری از فیلم «کیمیا» احمدرضا درویش را منتشر می‌کند و نامه‌ی معروف پایان بندی فیلم را با صدای زنده‌یاد خسرو شکیبایی با هم زمزمه می‌کنیم: 

سلام ! عمریست در سایه سنگی دیوار صبوری کردم

و معنای یافتن را در طعم از دست دادن دریافتم

شکوه تو کیمیا را در میان آتش و خون به آغوش مادرانه‌ات فشردی

پس به حرمت نام عزیز مادر

سلام...........

حالا دیگر چه فرقی دارد

چه کیمیا در مشهد

چه کیمیا در جنوب

خواهرم،ای تو بهترین مادر

پاره تنم را به خدا و به مهربانی مادرانه ات می سپارم

سهم ما هم فقط یک یادت بخیر ساده

به امید روزی که تبسم عشق را در سیمای مادرانه کیمیا ببینیم

وداعی در بین نیست که این آغاز سلام است.

سکانس معروف فیلم «کیمیا»

 

در «کیمیا» رضا (خسرو شکیبایی ) رزمنده‌ای است که همسر باردار خود را به بیمارستان می‌برد، اما خود به اسارت عراقی‌ها در می‌آید. همسر او از دنیا می‌رود، با این حال «شکوه» (بیتا فرهی) جراح بیمارستان، دخترش «کیمیا» را در مشهد همچون فرزند خود بزرگ می‌کند. رضا پس از سال‌ها اسارت آزاد می‌شود و هیچ‌کس از اعضاء خانواده‌اش جز کیمیا زنده نمانده است. این آزاده‌ جنگ تحمیلی، مدتی را به دنبال فرزندش می‌گردد و پس از یافتن او در مشهد متوجه وابستگی شکوه به دخترش می‌شود.

خسرو شکیبایی و بیتا فرهی علاوه بر این فیلم، در «هامون»، «بانو»، «زندگی» با هم هم‌بازی بوده‌اند.

بیتا فرهی ۴ آذر ماه در سن ۶۵ سالگی از دنیا رفت و همان‌طور که پیش از این اعلام شده است، مراسم یادبودش به همت یگانه دختر او، مهسا قریشی، در چهلمین روز سفر ابدی‌اش برگزار می‌شود.

این مراسم سه‌شنبه ۱۲ دی ۱۴۰۲ ساعت ۱۸ در سالن استاد جلیل شهناز خانه هنرمندان ایران برگزار می‌شود.

صبح روز سه شنبه 12 دی ماه نیز خانواده و دوستانش در مزار بیتا فرهی که طبق وصیت خودش در کنار مادرش در بهشت زهرا قطعه ۷۹، ردیف ۶۴،شماره ۶۳ خاک شده است، حاضر می‌شوند.

«هامون»، «برادرم خسرو»، «دوران عاشقی»، «در انتظار معجزه»، «خاک آشنا»، «خون بازی»، «خانه‌ای روی آب»، «اعتراض»، «کیمیا»، «بانو»، «لامینور»، «ولایت عشق»، «سرزمین مادری» و... از جمله آثاری است که بیتا فرهی در آنها به ایفای نقش پرداخته است.