کارگردان نمایش «خانم آقای جرج کلونی» ایده اولیه شکل‌گیری این اثر نمایشی را کتاب «آخرین دختر» ذکر کرد که درباره زندگی واقعی یک دختر ایزدی است و برنده جایزه نوبل شده است.

چارسو پرس: مونا صوفی بازیگر و کارگردان نمایش «خانم آقای جرج کلونی» که این روزها آخرین روزهای اجرای عمومی خود را در تماشاخانه ایرانشهر سپری می‌کند و روز جمعه ۲۹ دی به کار خود پایان می‌دهد، درباره روند تولید این نمایشی گفت: حدود ۳ سال پیش تصمیم گرفتم علاوه بر بازیگری تئاتر، تجربه کارگردانی هم داشته باشم. دوره‌های آموزشی مختلف را گذراندم و در یک گروه تئاتری نیز به عنوان دستیار کارگردان حضور داشتم. در آن مقطع کتاب‌های مختلفی را مطالعه می‌کردم که با یک بیوگرافی با عنوان «آخرین دختر» مواجه شدم. ناخودآگاه در آن دوره‌ای که در خود زیست و نکاتی را تجربه می‌کردم، کتاب روی من تاثیر گذاشت و دگرگونم کرد. کتاب زندگی‌نامه واقعی یک دختر ایزدی بود. چون موضوع انسانی و مرتبط با خاورمیانه بود، برای من جذاب شد که این اثر را کار کنم.

وی اظهار کرد: برخی نقد داشتند که موضوع این کتاب قدیمی شده است اما من معتقد هستم که شاید ته‌نشین شده باشد اما قدیمی نشده است.

صوفی که اولین کارگردانی خود را با نمایش «خانم آقای جرج کلونی» تجربه کرده است، یادآور شد: در ابتدا تصمیم گرفتم که این اثر را در حوزه فرم و تئاتر فیزیکال اجرا کنم و با آقای پیام لاریان صحبت کردم که متنی را برای من نوشت و چندین جلسه تمرین داشتیم. ولی به دلیل وقفه‌ای که رخ داد و درگیر پروژه‌های دیگر شدم، این روند تغییر کرد. بعد از این وقفه با آقای سهیل دانش‌اشراقی صحبت کردیم و جلسات زیادی برگزار کردیم و ایشان معتقد بود که باید نگاه تازه‌ای به اثر و موضوع آن داشته باشیم و دور جدید تمرین‌ها را با بازیگران جدید از مرداد آغاز کردیم.

وی درباره ویژگی‌های مدنظر در شیوه اجرا و همچنین طراحی‌ «خانم آقای جرج کلونی»، توضیح داد: چون این اثر یک روایت مستندگونه است، سعی کردم شکل رئال داشته باشد به جز بخش انتهایی نمایش که یک فضای ذهنی است. بخش زیادی از میزانسن‌ها تاثیرگرفته از طراحی صحنه است که آقای دانش‌اشراقی بر اساس موضوع و لوکیشن انجام داده است.

این بازیگر تئاتر درباره تجربه‌ اولین کارگردانی کارنامه کاری خود، تاکید کرد: برای من این تجربه خیلی شیرین و دوست‌داشتنی بود، زمان برد اما تجربه قابل توجهی برای من رقم خورد. خوشحالم که ایده‌ای که داشتم عملی شده است.

صوفی درباره این‌که آیا برای دومین تجربه کارگردانی خود در عرصه تئاتر برنامه‌ریزی دارد یا نه، تصریح کرد: باید اتفاق لازم در من رخ دهد تا تصمیم به کاری جدید بگیرم. در زمینه بازیگری هم فعال هستم و پیشنهادهای متعددی دارم. از آنجایی که باید برای کارگردانی متمرکز شد فکر نکنم مایل باشم به صورت پشت سر هم تجربه کارگردانی داشته باشم.

بهنام شرفی، میترا رفیع، ماهان عبدی، مونا صوفی، الکس ملک‌کرم، نفس بازغی بازیگران نمایش «خانم آقای جرج کلونی» هستند که ساعت ۲۰:۱۵ اجرا می‌شود.


منبع: خبرگزاری مهر