دبیر هفدهمین جشنواره‌ی تئاتر دانشگاهی گفت: رشته تئاتر در این چند ساله در دانشگاه‌ها خیلی مورد ظلم قرار گرفته است اما ما از دانشگاه‌ها می‌خواهیم که از این رشته و جشنواره‌ی تئاتر ما حمایت کنند.

پایگاه خبری تئاتر: سیاوش قائدی در نشستی که روز سه‌شنبه 16مهرماه در خانه هنرمندان ایران برگزار شد، درباره حمایت نکردن دانشگاه‌ها از جشنواره تئاتر دانشگاهی، تصریح کرد: در سال‌های گذشته دانشگاه تهران به خاطر موقعیت استراتژیک‌اش حساسیت‌های خاصی داشت اما ما در صدد رفع این مشکلات هستیم، چون تئاتر برای این دانشگاه فوق برنامه نیست زیرا این رشته سال‌هاست در دانشکده هنرهای زیبا تدریس می‌شود.

او خواستار حمایت دانشگاه‌ها از جشنواره تئاتر دانشگاهی شد و افزود: دانشگاه آزاد با وجود متقاضیان بسیاری که برای شرکت در جشنواره دارد، ما را تنها گذاشته و بابت ارائه سالن‌هایش از ما اجاره می‌گیرد.

قائدی در این نشست به تشریح جزئیات آیین‌نامه هفدهمین جشنواره تئاتر دانشگاهی پرداخت و گفت: همه جای دنیا دانشگاه محلی برای گفتمان سبک‌ها و مکاتب جدید است و جشنواره تئاتر دانشگاهی نیز تلاش می‌کند، چنین چیزی را مورد توجه قرار بدهد.

او با تقدیر از برگزارکنندگان دوره‌های پیشین این جشنواره به تشریح مشکلات آن‌ پرداخت و یادآور شد: در دوره‌هایی این احتمال وجود داشت که جشنواره دوسالانه شود. از سوی دیگر همیشه از نظر مالی تحت فشار بود اما با کوشش استادان و دانشجویان ماندگار شد.

قائدی سپس با ابراز خرسندی از جایگاه جشنواره تئاتر دانشگاهی در وزارت علوم، اضافه کرد: عظیم‌ترین بودجه وزارت علوم به جشنواره تئاتر دانشگاهی تعلق دارد. این جشنواره در وزارت علوم از حساسیت بالایی برخوردار است و این وزارتخانه به خوبی از آن حمایت می‌کند.

این دانشجو سپس به شعار جشنواره امسال «جسارت، تجربه و آگاهی در تئاتر دانشگاهی» اشاره کرد و افزود: سعی ما بر این است حواشی جشنواره را کم کنیم و به بخش اصلی بپردازیم. در همین راستا تلاش کردیم بر کیفیت،‌تجربه و آگاهی در بخش‌های مختلف جشنواره متمرکز شویم و این چنین است که در این دوره از جشنواره بخش پژوهش جایگاه ویژه‌ای دارد.

قائدی با اشاره به مشکلات بخش بین‌الملل در دوره‌های پیشین جشنواره تئاتر دانشگاهی اضافه کرد: این بخش به دلیل کمبود بودجه و شرایط اجتماعی همیشه حقیرانه بوده است و خود ما از آن رضایت نداشتیم اما امسال تلاش می‌کنیم با گروه‌های خارجی تعامل خوبی برقرار کنیم.

او توضیحاتی درباره شورای عالی مشاوران این دوره از جشنواره ارائه کرد و گفت: اعضای این شورا عبارتند از: سعید کشن‌فلاح، مجید سرسنگی، فرهاد مهندس‌پور، جلیل دارا (مدیرکل فرهنگی وزارت علوم) و رضا قاضی (مدیر اداره کانون‌های فرهنگی-هنری وزارت علوم).

دبیر جشنواره تئاتر دانشگاهی گفت: در صدد هستیم نمایندگانی از وزارت ارشاد و شهرداری تهران نیز دعوت کنیم.

او با ابراز قدردانی از همکاری وزارت علوم در حمایت مالی از جشنواره،‌ اضافه کرد: از تمام مدیران فرهنگی و ارگان‌ها درخواست کمک داریم. همچنان که از وزارت ارشاد نیز انتظار کمک داریم چون جشنواره ما نیروهای آینده تئاتر مملکت را می‌سازند، بنابراین خواستار حمایت‌های مادی و معنوی معاون هنری وزارت ارشاد نیز هستیم.

قائدی ادامه داد: امسال به خاطر کمبود سالن برای اجرای عمومی آثار برگزیده دوره پیش دچار مشکلات بسیاری شدیم اما تلاش می‌کنیم این مشکلات حل شود و این آثار به اجرای عمومی برسد.

او از حذف جشنواره‌های مناطق به خاطر مسائل مالی خبر داد و گفت: با وجود این مشکل آثار دانشجویان شهرستانی را از طریق فیلم بازبینی می‌کنیم.

دبیر جشنواره تئاتر دانشگاهی سپس درباره نحوه ثبت‌نام در این دوره از جشنواره گفت: در دوره‌های پیشین به خاطر کاغذ‌بازی‌ها، خطاهای زیادی در مرحله ثبت‌نام اتفاق می‌افتاد اما امسال ثبت‌نام به صورت الکترونیکی انجام می‌شود که البته هزینه‌های زیادی در برداشت.

او در ادامه توضیحاتی درباره تغییرات فراخوان این دوره از جشنواره در مقایسه با دوره‌های پیشین ارائه کرد و گفت: دوره پیش بخش تله‌تئاتر وجود داشت که مشکلاتی در برداشت. امسال این بخش در فراخوان نیست اما مذاکراتی انجام شد تا آثار برگزیده به صورت تله‌تئاتر ضبط و از تلویزیون پخش شود.

قائدی در ادامه صحبتش درباره تفاوت جشنواره تئاتر دانشگاهی با جشنواره تئاتر فجر گفت: بودجه ما شاید یک دهم بودجه فجر باشد اما بازدهی جشنواره ما در برخی حوزه‌ها کمتر از فجر نبوده است.

او در پاسخ به پرسشی درباره شیوه بازخوانی و بازبینی آثار این دوره از جشنواره توضیح داد: تفاوت جشنواره ما در مرحله خوانش متون است. تمام کسانی که ثبت‌نام می‌کنند به بازبینی نمی‌روند چون اگر دانشجویی نتواند طرح اجرایی خود را بنویسد چگونه می‌تواند آن را اجرا کند؟ از سوی دیگر بنا به مشکلاتی که داشتیم جشنواره منطقه‌ای حذف شد، چون نمی‌توانیم به شهرستان‌ها برویم و آثار را بازبینی کنیم. بنابراین بازبینی این آثار از روی فیلم انجام می‌شود که حتما خطاهایی دارد اما نهایت دقت را داریم ضمن اینکه در انتخاب هیأت بازخوان و بازبین نیز دقت داریم.

قائدی درباره حضور جلیل دارا در شورای عالی مشاوران جشنواره توضیح داد: ایشان نگاه مثبتی بر تئاتر دانشگاهی دارد. در دوره حضور ایشان در وزارت علوم مشکلات مالی بسیار زیادی وجود داشت و حتی ممکن بود جشنواره دوسالانه شود ولی او تلاش کرد این اتفاق نیفتد.

در ادامه این نشست یوسف باپیری معاون هنری این دوره از جشنواره‌ی تئاتر دانشگاهی توضیحاتی درباره فراخوان جشنواره هفدهم ارائه کرد و گفت: تلاش کردیم تغییرات فراخوان با نظرات کارشناسی اعمال شود. طبیعی است فراخوان هم فرصت‌هایی ایجاد می‌کند و هم محدودیت‌هایی دارد اما ما بیش از دانشجویان به ضوابط فراخوان پایبندیم و تمام زمان‌بندی‌ها حتما لحاظ خواهد شد.

باپیری به معرفی بخش‌های مختلف این دوره از جشنواره پرداخت و گفت: هشت بخش اصلی شامل بخش صحنه‌ای، بخش تجربه‌های اجرایی، مدرسان دانشگاه‌ها، رادیویی، بین‌الملل، مسابقه نمایشنامه‌نویسی، عکس و پوستر داریم و امسال بخش مسابقه دانشجویان تئاتری و غیر تئاتری در کنار هم برگزار می‌شود.

این دانشجوی تئاتر توضیح داد: بخش تجربه‌های اجرایی نیز شامل چند زیرمجموعه همچون تئاتر محیطی، فضای باز و پرفورمنس است و تأکیدش استفاده از مکان‌های غیرتئاتری و نامتعارف است. از سوی دیگر بخش رادیویی نیز تغییر عمده‌ای دارد. این بخش امسال به صورت زنده نیست و طبق رایزنی که با رادیو داشته‌ایم قرار است آثار این بخش همزمان با برگزار جشنواره از رادیو یا در سالن‌های تئاتر پخش شوند.

کارگردان نمایش «ویران» سپس درباره بخش مسابقه نمایشنامه‌نویسی جایزه استاد اکبر رادی گفت: در این دوره بخش نمایشنامه‌نویسی ونمایشنامه‌خوانی تلفیق شده و در دو بخش تألیفات دانشجویی و تألیفات اقتباسی برگزار می‌شود.

یوسف باپیری در پایان صحبتش تأکید کرد: تمامی شرکت‌کنندگان در جشنواره یا باید دانشجو یا فارغ‌التحصیلان بعد از خرداد 91 باشند.

به گزارش ایسنا، در ادامه این نشست امین عظیمی معاون بخش پژوهش و آموزش این دوره از جشنواره توضیحاتی درباره این بخش ارائه کرد و افزود: شاید آنچه این جشنواره را از جشنواره تئاتر فجر جدا می‌کند، پرداختن به بخش پژوهش است و جای تعجب بسیار دارد که جشنواره تئاتر فجر امسال بخش پژوهش ندارد.

وی ادامه داد: با توجه به سیاست دبیر جشنواره تئاتر دانشگاهی و تأکید جشنواره، تلاش می‌کنیم از هر فرصتی برای پژوهش استفاده کنیم ضمن اینکه امسال همایش علمی پژوهش برگزار می‌شود که این همایش هیأتی علمی از چهره‌های شاخص تئاتر دارد.

این دانش‌آموخته تئاتر نگاه میان رشته‌ای را یکی دیگر از ویژگی‌های بخش پژوهش این دوره از جشنواره دانست و توضیح داد: از استادان تجسمی،‌رسانه و... در این بخش کمک می‌گیریم و به زودی فراخوان جداگانه‌ای برای این بخش منتشر می‌کنیم.

عظیمی اظهار امیدواری کرد: بخش همایش علمی به صورت بین‌المللی برگزار شود.

او یادآور شد: دو سال پیش قرار بود ریچارد چکنر در جشنواره تئاتر دانشگاهی حضور داشته باشد اما به دلیل مشکلات سیاسی نتوانست که امیدوارم امسال این مسائل حل شود و ایشان بتواند به ایران بیاید.

عظیمی درباره دیگر برنامه‌های بخش پژوهش گفت: کارگاه‌های آموزشی متفاوتی را با حضور استادان داخلی و خارجی و در حوزه‌های نورپردازی، تکنولوژی‌های نوین، استفاده از طراحی صدا و... برگزار می‌کنیم. امیدواریم دو هفته یک بار یک کارگاه آموزش داشته باشیم که فقط جنبه شعاری نداشته باشد. البته برای برگزاری این کارگاه‌ها باید از ظرفیت مکانی دانشگاه‌ها استفاده کنیم.

او در پایان صحبتش توضیحاتی درباره مسابقه نمایشنامه‌نویسی استاد اکبر رادی ارائه کرد و افزود: امسال بخش نمایشنامه‌خوانی را به شکل قبلی‌اش حذف کردیم و این بخش فقط به منظور معرفی نمایشنامه‌ها از طریق نمایشنامه‌خوانی برگزار می‌شود.

 در این نشست تعدادی از برگزیدگان دوره پیشین جشنواره تئاتر دانشگاهی حضور داشتند و خواستار مشخص شدن تکلیف اجرای عمومی نمایش‌هایشان شدند.

سیاوش قائدی دبیر جشنواره به آنان قول داد پیگیر‌ی‌های لازم را انجام دهد اما گفت زمان اجرای عمومی آثار مشخص نیست و به هر حال سردرگمی وجود دارد ضمن اینکه این تعهدات بر عهده دوره پیشین جشنواره است.

یکی از این دانشجویان برگزیده معتقد بود یک اثر دانشگاهی باید در زمان مناسب خود اجرا شود و اگر این اتفاق نیفتد آن اثر تازگی و طراوت خود را از دست می‌دهد و مشمول زمان می‌شود.

 جشنواره تئاتر دانشگاهی اردیبهشت 93 برگزار خواهد شد.