دومین روز چهل و دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر هم در حالی سپری شد که نورپردازی و فضاسازی دستفروش‌های پیرامون مجموعه تئاتر شهر چشم‌گیرتر از تبلیغات جشنواره بود.

چارسو پرس: چهل و دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر روز دوشنبه ۲ بهمن دومین روز خود را در بخش‌های صحنه‌ای و خیابانی سپری کرد. در این روز نیز چندین اثر اجرا شدند که استقبال از برخی آثار نظیر نمایش «هملت» از کشور ارمنستان بیش از دیگر آثار دومین روز جشنواره بود.

تبلیغات دستفروش‌ها چشمگیرتر از تبلیغات جشنواره

در دومین روز چهل و دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر هم خبری از تبلیغات شهری و محیطی درخور جشنواره نبود. نه تنها این تبلیغات در سطح شهر تهران دیده نمی‌شود بلکه در حد فاصل تالار وحدت تا مجموعه تئاتر شهر به عنوان اصلی‌ترین مسیر و محیط برگزاری جشنواره تئاتر فجر نیز خبری از تبلیغات محیطی خاصی نیست.

با گذر از مقابل تالار وحدت که پوستر و جدول اجراهای جشنواره نصب شده و سر در ورودی تالار وحدت هم به نام جشنواره تئاتر فجر مزین شده است و همچنین فضای مهجوری که مختص اجرای تئاترهای خیابانی است، در ادامه خیابان شهریار خبری از تبلیغات محیطی جشنواره نیست. در بوستان دانشجو که نه تنها خبری از همان پوستر و جدول اجراها نیست بلکه تعداد کمتری از چراغ‌های این بوستان روشن می‌شوند تا فضاسازی رعب‌آوری را برای تردد ایجاد کنند.

تبلیغات دستفروش‌ها چشمگیرتر از جشنواره تئاتر فجر/تماشاگر روی صحنه!

در محوطه مجموعه تئاتر شهر هم خبری از نورپردازی و فضاسازی چشم‌گیری نیست و فقط روی بنا و ستون‌های مجموعه تبلیغات جشنواره دیده می‌شود که آن هم به دلیل نبود نورپردازی خاصی زیاد متفاوت‌تر از روزهای عادی مجموعه ندارد.

از آن سو و در مجاور مجموعه تئاتر شهر، شرایط و حال و هوا متفاوت است. دستفروش‌های پیاده‌روی پیرامون مجموعه با نصب لامپ‌های پرنور و بساط‌های متنوعی که پهن کرده‌اند، تبلیغاتی چشمگیرتر از جشنواره تئاتر فجر دارند و گویی شب‌های جشنواره متعلق به آن‌ها است.

عجیب است که هر دوره، تبلیغات جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر مهجورتر از گذشته انجام می‌شود و محیط شهری بی‌تفاوت‌تر از گذشته با این رویداد تئاتری برخورد می‌کند.

تبلیغات دستفروش‌ها چشمگیرتر از جشنواره تئاتر فجر/تماشاگر روی صحنه!

نشست مشترک وزیر ارشاد و شهردار تهران برای جشنواره فیلم

نشست مشترک شهردار تهران و وزیر ارشاد به منظور هماهنگی برای برگزاری جشنواره فیلم فجر در محل برج میلاد تهران برگزار شد. این نشست در ایام برگزاری جشنواره تئاتر فجر ولی برای هماهنگی بهتر جهت برگزاری جشنواره فیلم فجر برگزار شد. شاید اهالی تئاتر در دوران حیات تئاتری خود شاهد برگزاری نشست مشترک وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و شهر تهران به منظور هماهنگی برای برگزاری جشنواره تئاتر فجر نبوده، نیستند و نخواهند بود.

چهل و دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در حال برگزاری است و شهرداری تهران و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هیچ هماهنگی قابل توجهی حداقل برای تغییر دادن فضای شهری برای تبلیغ این دوره از جشنواره نداشتند.

تماشاگر روی صحنه تماشاخانه ایران‌شهر

در دومین روز چهل و دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، نمایش «بدریه» به نویسندگی بابک خواجه‌پاشا و کارگردانی مجید اقبالی از اهواز در تماشاخانه ایران‌شهر به صحنه رفت.

اما اجرای این اثر شکل و شمایل متفاوتی از دیگر اجراهای صحنه‌ای جشنواره چهل و دوم تئاتر فجر داشت.

در اجرای نمایش «بدریه» تماشاگران هم روی صحنه سالن ناظرزاده کرمانی تماشاخانه ایران‌شهر حضور داشتند و روی صندلی‌های پرتال به تماشای این اجرا نشستند.

این شکل از اجرا ربطی به شیوه اجرایی مدنظر کارگردان نمایش نداشت و مربوط به نوع برنامه‌ریزی ستاد برگزاری جشنواره چهل و دوم تئاتر فجر داشت که سالن مناسب برای اجرای نمایش را در اختیار گروه قرار نداده بود.

چهل و دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر از ۲۷ دی تا ۱۲ بهمن، با دبیری مهدی حامدسقایان در حال برگزاری است.

///.