سومین روز چهل و دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در حالی به پایان رسید که مهم‌ترین اتفاق آن لغو اجرای دوم نمایش «فاتحان قلعه‌های رفته بر باد» از یزد بود.

چارسو پرس: چهل و دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر روز سه‌شنبه ۳ بهمن در حالی سومین روز برگزاری خود را سپری کرد که در کل استقبالی نسبی از آثار اجرا شده در این روز رخ داد اما مهم‌ترین حاشیه روز سوم در آخرین ساعات جدول اجراهای این روز رقم خورد.

لغو اجرای دوم «فاتحان قلعه‌های رفته بر باد»

نمایش «فاتحان قلعه‌های رفته بر باد» نوشته سعید شهریار و کارگردانی مسعود غیاثی از دانشگاه آزاد یزد از جمله آثار مسابقه تئاتر دانشجویی چهل و دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر است که طبق جدول اجراهای جشنواره، روز سه‌شنبه ۳ بهمن، در ۲ نوبت ۱۸ و ۲۰:۳۰ در سالن چهارسوی مجموعه تئاتر شهر اجرا داشت.

این نمایش اجرای اول خود در ساعت ۱۸ را به صحنه برد اما اجرای دوم این اثر که قرار بود ساعت ۲۰:۳۰ باشد، به دلایل نامشخص نظارتی لغو شد.

البته برخی از مدیران حاضر در سالن چهارسو دلیل لغو را مشکلات فنی و حتی افت قندخون یکی از بازیگران نمایش عنوان کردند ولی دیگر حاضران دلیل این اتفاق را مشکل نظارتی در اجرای این نمایش ذکر کردند.

باز باران با مشقات فراوان بر سر هنرمندان در خیابان!

روز سوم چهل و دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر همراه با نزول برکات آسمانی بر سر شهر تهران بود. این برکات آسمانی که حال و هوای شهر تهران را تغییر داد و بعد از سپری کردن ماه‌های کم‌بارش در پایتخت، امید روزهایی پاک را در دل شهروندان تهرانی زنده کرد، بر جشنواره تئاتر فجر تاثیر مستقیمی داشت.

در دوره چهل و دوم جشنواره تئاتر فجر که به دلیل صرفه‌جویی در بودجه، برخی اتفاقات در جشنواره شکل نگرفت و رخ نداد، تئاتر خیابانی نیز فضای سرپوشیده خود را از دست داد.

این در حالی بود که طی سال‌های گذشته صحنه‌ای سرپوشیده برای اجراهای تئاتر خیابانی در پهنه رودکی و حتی فضای بیرونی مجموعه تئاتر شهر در نظر گرفته می‌شد تا علاوه بر مهیاشدن شرایط اجرایی مناسب برای گروه، سرپناهی برای مخاطبان و گروه‌های تئاتری در برابر بارندگی‌ها باشد.

اما اجراهای خیابانی چهل و دومین جشنواره تئاتر فجر عصر سوم بهمن زیر باران میزبان مخاطبان بودند و این امر شرایط را جدای از شاعرانه جلوه‌دادن آن از سوی مدیران، هم برای هنرمندان و هم برای مخاطبان سخت کرده بود.

از میدان انقلاب تا چهارراه ولیعصر (عج) فقط یک پوستر تبلیغاتی!

۳ روز از برگزاری چهل و دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر سپری شد و هنوز مدیران شهرداری تهران به وعده‌های خود در زمینه تبلیغات محیطی و شهری این دوره از جشنواره عمل نکرده‌اند. کافی است از میدان فردوسی تا میدان انقلاب قدم بزنید و در حسرت دیدن تبلیغات محیطی درخور جشنواره چهل و دوم در این خیابان اصلی پایتخت به دل‌تان بماند.

از چهارراه ولیعصر (عج) تا میدان انقلاب اسلامی که محیطی فرهنگی دارد هم تبلیغات محیطی و شهری برای این دوره از جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر به چشم نمی‌خورد و فقط به نصب یک پوستر بسنده شده است. حتی در پیرامون مرکز تئاتر مولوی که یکی از سالن‌های میزبان جشنواره است هم هیچ خبری از تبلیغات محیطی نیست.

گویا مدیران شهری اصلا دغدغه‌ای برای جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر ندارند و بیشترین دغدغه‌شان برای دیده‌شدن در جشنواره فیلم فجر است.

ستاد برگزاری چهل و دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر نیز که فقط به فکر صرفه‌جویی هزینه‌ها است و برنامه‌ریزی و اقدامی در راستای دیده‌شدن این رویداد بین‌المللی تئاتر ایران ندارند.

چهل و دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر از ۲۷ دی تا ۱۲ بهمن، با دبیری مهدی حامدسقایان در حال برگزاری است.


منبع: خبرگزاری مهر