یکی از نکات قابل توجه چهل و دومین جشنواره بین المللی فیلم فجر حضور گروه زیادی از آهنگسازان شاخص سینمای ایران و ثبت یک رکورد جدید برای حضور کم سابقه یک آهنگساز در ساخت ملودی ۹ فیلم است.

چارسو پرس: موسیقی فیلم همواره یکی از مهم‌ترین مسیرها و مولفه‌ها برای ایجاد کشش‌های دراماتیک یک اثر سینمایی محسوب می‌شود. مسیری که بی تردید نقش بی‌مثالی برای بیان احساسات انسانی مورد نظر بسیاری از فیلمسازان دارد. درواقع از برآیند فصل مشترک ۲ هنر «سینما» و «موسیقی» است، که می‌توان عواطف بیننده را از نقطه نظر درام کاملاً درگیر کرد و فضایی را به وجود آورد که حاوی پیام‌های مختلفی است.

شرایطی که در سینمای ایران طی سال‌های اخیر توانسته به واسطه حضور هنرمندان ارزنده‌ای که در عرصه موسیقی به فعالیت مشغول هستند، در جایگاهی قابل اتکا قرار گرفته و امید می‌رود با همکاری و مساعدت دست اندرکاران حوزه مدیریتی سینما و موسیقی، بهتر و پررنگ‌تر از وضعیت فعلی، مسیری را برای عرض اندام موثرتر در محافل بین المللی و فرآیند بازاریابی و فروش محصولات موسیقایی پیدا کند.

طبیعتاً در این چارچوب، برگزاری رویدادهای مهمی چون جشنواره بین‌المللی فیلم فجر اولین خاستگاه ارایه محصولاتی است که به واسطه هنرنمایی هنرمندان حوزه موسیقی فیلم پیش روی مخاطبان قرار می‌گیرد. شرایطی که در این دوره از جشنواره به دلیل حضور هنرمندان پیشکسوت و پیشگام موسیقی فیلم آن هم بعد از مدت‌ها غیبت از این فرآیند، می‌تواند دربرگیرنده شرایط جالب توجه و متفاوت‌تری به نسبت دوره‌های قبلی باشد. حضوری که به طور حتم کار انتخاب آهنگساز برنده سیمرغ جشنواره را برای هیات داوران سخت می‌کند و می‌تواند چالش جالب توجهی برای آنها به حساب آید.

آنچه می‌خوانید مروری اجمالی در حوزه معرفی آهنگسازان آثار سینمایی شرکت کننده در چهل و دومین جشنواره بین المللی فیلم فجر براساس جدول نوبت اکران فیلم‌ها در «خانه جشنواره – برج میلاد» است تا مخاطبان بتوانند با تمرکز بیشتری نسبت به ارزیابی و شنیدن موسیقی فیلم‌های جشنواره اقدام کنند.

موضوعی مهم که همواره یکی از بخش‌های جذاب و ۲ وجهی جشنواره‌ای محسوب می‌شود که سیمرغ موسیقی اش برای بسیاری از آهنگسازان دارای رتبه و اعتبار قابل توجهی است. شرایطی که امید می‌رود در حوزه جایزه باربد جشنواره موسیقی فجر نیز اهمیت خود را پیدا کرده و در حوزه برندینگ جشنواره‌ای نیز مورد توجه قرار گیرد.

فواد حجازی؛ «دروغ های زیبا» از پس مدت‌ها بی خبری

فواد حجازی

فواد حجازی از آهنگسازان و نوازندگان مطرح موسیقی پاپ ایران است که طی سال‌های گذشته آهنگسازی، تنظیم و رهبری آلبوم‌ها و کنسرت‌های چندین خواننده پرطرفدار موسیقی پاپ ایران از جمله محمد اصفهانی، علیرضا عصار، سالار عقیلی، نیما مسیحا و تعدادی دیگر از هنرمندان شناخته شده را به عهده داشته است.

این هنرمند که در عرصه نوازندگی سازهای بادی نیز از مهارت‌های ویژه ای برخوردار است اکنون پس از مدت‌ها بی خبری از فعالیت‌های موسیقایی اش آهنگسازی فیلم سینمایی «دروغ های زیبا» محصول مشترک ۲ کشور ایران و بنگلادش را به عهده گرفته است.

هنوز اطلاعات زیادی از تازه‌ترین فیلم مرتضی آتش زمزم با بازی جاوا احسن، سومان ریکیتا، سالم شاهد، ریکیتا ناندینی، شهیدالزمان سلیم، شاهد علی، شاهین میردها و جان پل سرمادیراس منتشر نشده است، اما در خلاصه داستان یک خطی فیلم آمده است: فرشته و همسرش امجد برای زندگی به سختی تلاش می‌کنند...

امیریل ارجمند؛ تجربه آهنگسازی یک خواننده بازیگر در «شکارحلزون»

امیریل ارجمند

امیریل ارجمند خواننده‌ای که طی سال‌های اخیر به واسطه حضور پدرش در عرصه‌های مختلف سینما و تئاتر به حرفه بازیگری نیز روی آورده، آهنگسازی فیلم سینمایی «شکار حلزون» را به عهده گرفته است.

این هنرمند پیش از این نیز در سال ۱۳۹۳ آهنگسازی فیلم سینمایی «بدون مرز» به نویسندگی و کارگردانی امیرحسین عسگری و تهیه کنندگی مجتبی امینی را به عهده داشت و آهنگسازی فیلم «شکار حلزون» به نوعی دومین تجریه حرفه‌ای او در عرصه آهنگسازی سینما به حساب می‌آید.

«شکار حلزون» به تهیه کنندگی مصطفی سلطانی و بازی حسین پاکدل، فرناز زوفا، محمد رسول صفری، مسعودرضا عجمی، رابعه مدنی، یاسمن ترابی، علی‌اکبر قاضی نظام، امیرعلی سخایی، میثم محمدی و زنده‌یاد حسام محمودی یکی از فیلم اولی‌های جشنواره چهل و دوم فیلم فجر است که محسن جسور آن را کارگردانی کرده و آخرین نقش‌آفرینی زنده‌یاد حسام محمودی در سینما به حساب می‌آید.

مسعود سخاوت دوست؛ پرکاری محض با آهنگسازی ۹ فیلم سینمایی مختلف

مسعود سخاوت دوست

مسعود سخاوت‌دوست از آهنگسازان شناخته شده و فعال حوزه‌های سینما، تلویزیون و تئاتر است که طی سال‌های اخیر حضور فعالی در عرصه آهنگسازی داشته و بسیاری از دست اندرکاران حوزه‌های مختلف تصویر با این هنرمند همکاری‌های متعددی داشته اند.

فیلم‌های «تمساح خونی» به تهیه کنندگی کامران حجازی و کارگردانی جواد عزتی، «دو روز دیرتر» به تهیه کنندگی محسن شیرازی و کارگردانی اصغر نعیمی، «دست ناپیدا» به تهیه کنندگی سید سعید سیدزاده و کارگردانی انسیه شاه حسینی، «آغوش باز» به تهیه کنندگی علی سرتیپی و کارگردانی بهروز شعیبی، «آپاراتچی» به تهیه کنندگی سجاد نصراللهی نسب و کارگردانی علی طاهرفر، «آسمان غرب» به تهیه کنندگی حبیب والی نژاد و کارگردانی محمد عسگری، «شور عاشقی» به تهیه کنندگی و کارگردانی داریوش یاری، «احمد» به تهیه کنندگی حبیب والی نژاد و کارگردانی امیر عباس ربیعی، «میرو» به تهیه کنندگی سعید الهی و کارگردانی حسین ریگی آثاری هستند که مسعود سخاوت دوست آهنگسازی آن را به عهده گرفته است.

سخاوت دوست اکنون با ۹ فیلم رکوردار پرکارترین آهنگساز فیلم‌های سینمایی شرکت کننده در چهل و دومین جشنواره بین المللی فیلم فجر است. فرآیندی که در این چند سال به صورت مستمر ادامه داشته و او را می‌توان از فعال‌ترین هنرمندانی معرفی کرد که در حوزه‌های مختلف سینما و سریال حضور موثری دارند. فرآیندی که امید می‌رود به واسطه توانمندی‌ها و ذوقی که در نوع آهنگسازی مسعود سخاوت دوست انتظار داریم، به ورطه تکرار نیفتد و مخاطبان فیلم‌های مورد نظر، شنونده موسیقی‌های متفاوتی از این فیلم‌ها باشند.

این هنرمند علاوه بر جوایز و نامزدهای متعددی در زمینه موسیقی فیلم و تئاتر، پنج بار نامزد دریافت سیمرغ بلورین از جشنواره فیلم فجر شده و در چهلمین جشنواره فیلم فجر نیز سیمرغ بلورین بهترین موسیقی متن را برای فیلم «موقعیت مهدی» از آن خود کرد.

ستار اورکی؛ یک حضور کمرنگ اما موثر با «ظاهر»

ستار اورکی

فیلم «ظاهر» به تهیه کنندگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و کارگردانی حسین عامری هم یکی از آثار حاضر در جشنواره فیلم فجر است که در کنار فیلم «باغ کیانوش» و «ملکه آلیشون» جزو آثار کودک و نوجوان جشنواره چهل و دوم به حساب می آیند.

به غیر از روح الله زمانی بازیگر فیلم «خورشید» که با این فیلم به دنیای سینما وارد شد، یدالله شادمانی و حامد محمودی دیگر بازیگران فیلم را تشکیل می‌دهند.

آهنگسازی این فیلم هم به عهده ستار اورکی از آهنگسازان خوش نام کشورمان است که طی سال‌های اخیر فعالیت‌های مستمری را در عرصه موسیقی فیلم انجام داده است. هنرمندی که به واسطه فعالیت‌های مستمر خود در حوزه‌های سینما و تلویزیون توانسته علاوه بر دریافت جوایز متعدد در رویدادهای سینمایی و موسیقایی، سیمرغ بلورین بهترین موسیقی سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر برای آهنگسازی فیلم «ویلایی ها»، سیمرغ بلورین بهترین موسیقی سی و یکمین جشنواره فیلم فجر برای فیلم «استرداد» را دریافت و برای ساخت موسیقی فیلم «آناهیتا» نامزد دریافت سیمرغ بلورین بهترین موسیقی در بیست و هشتمین جشنواره فیلم فجر شود.

حسام ناصری؛ برای محمود کلاری در «تابستان همان سال»

حسام ناصری

حسام ناصری از جمله آهنگسازان موفق این سال‌های موسیقی کشورمان است که علاوه بر آهنگسازی پروژه‌های مختلف، در این ماه‌ها عمده فعالیت‌های خود را معطوف به برگزاری و رهبری ارکستر کنسرت‌های «با من بخوان» به خوانندگی علیرضا قربانی کرده است.

این آهنگساز اما در یکی از تازه‌ترین پروژه‌هایی که به دور از ساخت تک آهنگ و کنسرت قرار است پیش روی مخاطبان قرار گرفته شود، به عنوان آهنگساز فیلم سینمایی «تابستان همان سال» به عنوان سومین فیلم محمود کلاری در مقام کارگردان حضور دارد.

فیلم «تابستان همان سال» به کارگردانی محمود کلاری، تهیه‌کنندگی علی اوجی و بازی علی شادمان، فریبا نادری، سمیرا حسن پور، رویا جاویدنیا، رویا نونهالی، صابر ابر، پژمان بازغی، نسیم ادبی، رایان سرلک، رونیکا بهرام زاده و مهران مدیری در چهل و دومین جشنواره فجر حضور دارد.

حبیب خزایی فر؛ ادامه آهنگسازی حرفه‌ای با «بی بدن»

حبیب خزایی فر

حبیب خزایی‌فر (خزاعی فر) از آهنگسازان جوان عرصه موسیقی فیلم که طی سال‌های گذشته با ایده پردازی‌ها و ارایه فضای خلاقانه در سینما، جایگاه خود را در آهنگسازی سینما تثبیت کرده، در این دوره از جشنواره آهنگسازی فیلم سینمایی «بی بدن» به تهیه کنندگی مصطفی احمدی و کارگردانی مرتضی علیزاده را به عهده گرفته است.

نامزدی دریافت سیمرغ بلورین بهترین موسیقی متن از سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر برای فیلم «درخت گردو»، دریافت جایزه بهترین موسیقی متن فیلم از سیزدهمین جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت» برای فیلم «جایی برای فرشته‌ها نیست»، دریافت شیر زرین و دیپلم افتخار بهترین موسیقی متن از یازدهمین جشن مستقل سینمای مستند برای فیلم «مهمانی خداحافظی»، نامزدی دریافت جایزه بهترین موسیقی فیلم از هجدهمین جشن حافظ برای فیلم سینمایی «لاتاری»، نامزدی دریافت جایزه بهترین موسیقی فیلم از هفدهمین جشن حافظ برای فیلم سینمایی «ماجرای نیمروز»، نامزدی دریافت تندیس دهمین جشن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران برای موسیقی فیلم سینمایی «ایستاده در غبار» از جمله افتخاراتی هستند که حبیب خزایی‌فر در عرصه آهنگسازی سینما به دست آورده است.

فیلم «بی بدن» مرتضی علیزاده، فیلمی جنایی است که از یک پرونده قضایی مهم الهام گرفته و آن طور که از خبرهای رسمی می‌آید فضای فیلم به یک پرونده معروف جنایی دهه ۹۰ اشاره دارد.

الناز شاکردوست، نوید پورفرج، سروش صحت، گلاره عباسی هم از بازیگران این فیلم سینمایی هستند.

آریا عظیمی نژاد؛ تلاش برای متفاوت بودن در «پرواز ۱۷۵»

آریا عظیمی نژاد

آریا عظیمی نژاد از هنرمندان فعال موسیقی کشورمان که در سال‌های اخیر فعالیت‌ها و پروژه‌های مختلفی را در حوزه موسیقی فیلم و سریال انجام داده است، طی این دوره از جشنواره آهنگسازی فیلم سینمایی «پرواز ۱۷۵» به تهیه کنندگی سعید شرفی کیا و کارگردانی محمدحسین حقیقت را به عهده دارد.

عظیمی نژاد علاوه بر دریافت جوایز متعدد در رویدادهای سینمایی، سیمرغ بلورین بهترین آهنگسازی برای فیلم‌های «فرزند خاک» به کارگردانی محمدعلی باشه آهنگر و «طلا و مس» به کارگردانی همایون اسعدیان را نیز دریافت کرده است.

یکی از مولفه‌های بارز و قابل توجه آثار این آهنگساز صاحب نام، استفاده از ملودی‌ها و نغمات موسیقی اقوام ایران است که توانسته آریا عظیمی نژاد را به عنوان آهنگسازی مولف در سینمای ایران معرفی کند. شاخصه‌ای که به نظر می‌آید، می‌تواند در این فیلم سینمایی مورد استفاده قرار گیرد.

«پرواز ۱۷۵» با بازی جمشید هاشم پور، ثریا قاسمی، جعفر دهقان و اتابک نادری روایتی از قصه پرغُصه مادری است که گوهر وجودش را به آب‌های خروشان اروند به ودیعه سپرده و اینک با گذشت قریب به چهل سال، ارمغانی از سوی فرزندش، در بستر داستانی لبریز از اتفاق و احساس به او رسیده است.

مجید انتظامی؛ بازگشت آهنگساز پیشگام با «مجنون»

مجید انتظامی

مجید انتظامی آهنگساز و رهبر ارکستر پیشکسوت پس از ۱۰ سال دوری از سینما، در تازه‌ترین فعالیت خود پس از برگزاری مجموعه کنسرت‌هایش در تالار وحدت، موسیقی فیلم سینمایی «مجنون» به تهیه کنندگی عباس نادران، کارگردانی مهدی شامحمدی و بازی سجاد بابایی، حسام منظور، بهزاد خلج، شبنم قربانی را ساخته است.

انتظامی از آهنگسازان شناخته شده و پیشگام کشورمان است که در کارنامه کاری خود علاوه بر ساخت موسیقی متن چندین اثر سینمایی در عرصه ساخت موسیقی برای فیلم‌های دفاع مقدسی نیز هنرمند شناخته شده و دارای اعتباری محسوب می‌شود که از آن جمله می‌توان به فیلم‌های «عقاب‌ها – ۱۳۶۳» به کارگردانی ساموئل خاچیکیان، «آشیانه مهر – ۱۳۶۳» به کارگردانی جلال مقدم، «پلاک – ۱۳۶۴» به کارگردانی ابراهیم قاضی زاده، «گذرگاه – ۱۳۶۵» به کارگردانی شهریار بحرانی، «هراس – ۱۳۶۶» به کارگردانی شهریار بحرانی، «کانی مانگا – ۱۳۶۶» به کارگردانی سیف الله داد، «آخرین پرواز – ۱۳۶۸» به کارگردانی احمدرضا درویش، «آتش پنهان – ۱۳۶۹» به کارگردانی حبیب کاوش، «بوی پیراهن یوسف – ۱۳۷۴» به کارگردانی ابراهیم حاتمی کیا، «از کرخه تا راین – ۱۳۷۱» به کارگردانی ابراهیم حاتمی کیا، «وصل نیکان – ۱۳۷۰» به کارگردانی ابراهیم حاتمی کیا، «پوتین – ۱۳۷۰» به کارگردانی عبدالله باکیده و بسیاری دیگر اشاره کرد.

این هنرمند علاوه بر ساخت موسیقی چندین اثر سینمایی مختلف برای آهنگسازی فیلم‌های سینمایی «ترن»، «بای سیکل‌ران»، «از کرخه تا راین»، «راز خنجر»، «روز واقعه»، «آژانس شیشه‌ای» و «دیوانه‌ای از قفس پرید» سیمرغ بلورین و دیپلم افتخار گرفته است.

فردین خلعتبری؛ «شه سوار»، «بهشت تبهکاران» و چند داستان دیگر

فردین خلعتبری

فریدن خلعتبری از هنرمندان شاخص عرصه آهنگسازی که از او نیز به عنوان یکی بهترین و مهم‌ترین آهنگسازان سینمای ایران یاد می‌شود در این دوره از جشنواره ساخت موسیقی فیلم کمدی اجتماعی «شه سوار» به تهیه کنندگی اجرایی سعید عطایان و کارگردانی حسین نمازی و «بهشت تبهکاران» به تهیه کنندگی فتح الله جعفری جوزانی و کارگردانی مسعود جعفری جوزانی را عهده دارد.

این آهنگساز شاخص عرصه سینما تاکنون نامزد دریافت سیمرغ بلورین برای ساخت موسیقی فیل‌های «هناس – ۱۴۰۰»، «ماهان – ۱۴۰۰»، «مصلحت – ۱۳۹۹»، «شکاف – ۱۳۹۳»، «یک روز دیگر – ۱۳۹۰»، «پستچی سه بار در نمی‌زند – ۱۳۸۷»، «هامون و دریا – ۱۳۸۶»، «زمان می‌ایستد – ۱۳۸۴»، «شاهزاده ایرانی – ۱۳۸۴» شده و در بسیاری از رویدادهای سینمایی و موسیقایی دیگر در ردیف آهنگسازان برگزیده قرار گرفته است.

خلعتبری طی سال‌های اخیر علاوه بر حضور موثر در عرصه آهنگسازی فیلم، فعالیت‌های مستمری در حوزه‌های دیگر موسیقی از جمله تولید آلبوم، آهنگسازی سریال، آهنگسازی تک آهنگ و فعالیت‌های اجرایی داشته است.

در فیلم «شه سوار» حسین نمازی که به نوعی دومین فیلم کمدی اجتماعی او بعد از فیلم «شادروان» محسوب می‌شود مهرداد صدیقیان، الناز حبیبی، هادی کاظمی، عباس جمشیدی‌فر، گیتی قاسمی، سعید عطایان، ایمان برات‌پور، حافظ نبی زاده، مهرناز افلاکیان، ناهید استواری، عزت‌الله رمضانی‌فر و امیر دژاکام به عنوان بازیگر حضور دارند.

امیرحسین آرمان، لادن مستوفی، سحر جعفری جوزانی، پژمان بازغی، حمید گودرزی، رضا یزدانی، بهنام تشکر، هومن برق نورد، حسام منظور، رضا شفیعی جم، فریبا متخصص، فخرالدین صدیق شریف، اسماعیل خلج، علیرضا جلالی تبار، محمدرضا هاشمی، سهیل برخورداری، حمید متقی، فتح‌الله جعفری جوزانی، مهدی مهریار، جواد طوسی با همراهی افسانه بایگان و فرهاد قائمیان هم از جمله بازیگرانی هستند که در فیلم سینمایی «بهشت تبهکاران» مسعود جعفری جوزانی ایفای نقش می‌کنند.

کارن همایون فر؛ حضور موثر یک قدیمی با «قلب رقه» و «نپتون»

کارن همایون فر

ساخت موسیقی فیلم «قلب رقه» به کارگردانی خیرالله تقیانی پور و «نپتون» به کارگردانی محمد ابراهیم غفاریان به عهده یکی از نام آشناترین و موثرترین آهنگسازان سینمای ایران به نام کارن همایون فر گذاشته شده است.

آهنگسازی فعال و صاحب نام سینمای ایران که در کارنامه فعالیت‌های او همکاری با بسیاری از هنرمندان شناخته شده عرصه سینما به چشم می‌خورد و تاکنون توانسته به واسطه آهنگسازی فیلم‌های «به وقت شام – ۱۳۹۶» به کارگردانی ابراهیم حاتمی کیا، «جرم – ۱۳۸۹» به کارگردانی مسعود کیمیایی، «زادبوم – ۱۳۸۷» به کارگردانی ابوالحسن داودی سیمرغ بلورین بهترین آهنگسازی را از آن خود کند.

همایون‌فر که در حوزه‌های مختلف تدریس و تولید آلبوم نیز دستی بر آتش دارد، علاوه بر موفقیت‌هایی که در ادوار مختلف جشنواره بین المللی فیلم فجر داشته، تندیس جشن‌ها و رویدادهای مختلف موسیقیایی و سینمایی را نیز دریافت کرده است.

در فیلم سینمایی «قلب رقه» به کارگردانی خیرالله تقیانی‌پور و تهیه کنندگی سعید پروینی که به تازگی برای حضور در چهل و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر آماده نمایش شده است، شهرام حقیقت دوست، شادی مختاری، عبدالرضا نصاری، فرهاد قائمیان، هدایت هاشمی، محمدرضا شریفی‌نیا، مصطفی ساسانی، عامر علی و مهدی شیخ عیسی به ایفای نقش می‌پردازند.

آرمین رحیمیان، بهدخت ولیان، امین میری، رها خدایاری، آیدا ماهیانی، ندا عقیقی، مسعود کرامتی و بهناز جعفری در کنار امیررضا جوکار، ماهک حقیقی، آرتین تیموری، بهداد بلیغ و شهلا اکبری هم بازیگران فیلم «نپتون» به تهیه کنندگی سیاوش امین پور و کارگردانی محمدابراهیم غفاریان هستند.

مهیار علیزاده؛ تجربه یک آهنگسازی متفاوت با «صبحانه با زرافه‌ها»

مهیار علیزاده

تجربه همکاری با سروش صحت به عنوان کارگردانی که تمرکز زیادی روی موسیقی فیلم‌ها و سریال‌هایش دارد، می‌تواند برای هر آهنگسازی دربرگیرنده تجربه متفاوتی باشد. تجربه‌ای که این بار آهنگسازی تازه‌ترین فیلم سینمایی این کارگردان با نام «صبحانه با زرافه ها» به عهده مهیار علیزاده گذاشته شده است.

هنرمندی که از پس آهنگسازی چند سریال تلویزیونی، تجربه همکاری با خواننده‌های مطرح کشورمان و ساخت موسیقی فیلم چند اثر سینمایی از جمله «فرشته ها با هم می آیند – ۱۳۹۲» به کارگردانی حامد محمدی، «پرده نشین – ۱۳۹۳» به کارگردانی بهروز شعیبی، «زعفرانی – ۱۳۹۵» به کارگردانی حامد محمدی و «ملکاوان – ۱۳۹۸» به کارگردانی حامد معظمی این بار آمده تا تجربه متفاوتی را با سروش صحت از سر بگذارند. کارگردانی که مخاطبانش می‌دانند در موسیقی سلیقه‌هایی دارد که هر آهنگسازی از عهده برآورده شدن این خواسته‌ها و سلیقه‌ها بر نمی‌آید.

مهیار علیزاده از پس تجربه‌های متفاوت خود در حوزه آهنگسازی و دیگر گونه‌های موسیقایی آمده تا حرف‌های جدیدی برای گفتن داشته باشد. مسیری که طبیعتاً مورد علاقه سروش صحت است و او همواره دوست دارد فیلم تازه اش همچون دیگر تجربه‌هایش از جمله «جهان با من برقص» با موسیقی متفاوتی پیش روی مخاطبان قرار داده شود.

فیلم سینمایی «صبحانه با زرافه ها» به کارگردانی سروش صحت، تهیه کنندگی سید مصطفی احمدی و بازی بهرام رادان، هوتن شکیبا، پژمان جشمیدی، بیژن بنفشه خواه، هادی حجازی فر پیش روی مخاطبان قرار می‌گیرد.

عطا اخگر؛ ساخت موسیقی برای یک انیمیشن به نام «ساعت جادویی (سفر به تاریکی)»

فیلم «ساعت جادویی» به کارگردانی محمدعلی بصیری‌نیک و تهیه‌کنندگی محمدمهدی نخعی‌راد که پیش تر در قالب عنوان «سفر به تاریکی» در جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان اصفهان به نمایش درآمده بود، از جمله انیمیشن‌های چهل و دومین جشنواره فیلم فجر است که آهنگسازی آن بر عهده عطا اخگر قرار گرفته است.

اثری که بی تردید حضور موسیقی در آن می‌تواند مولفه ای مهم به حساب آید، چرا که اساساً انیمیشن بدون موسیقی معنای دیگری پیدا می‌کند که طبیعتاً در حوزه مخاطب می‌تواند تاثیرات فراوانی را برجای بگذارد. مولفه ای که در حوزه آثار تولید شده این بخش به ویژه گروه سنی کودک، ابزاری مهم برای دست اندرکاران آن محسوب می‌شود.

حال باید دید با اتکا به این مولفه‌هایی که اشاره شد آیا هنرمندی چون عطا اخگر که سابقه ساخت موسیقی برای انیمیشن هم در کارنامه فعالیت‌های او دیده می‌شود، می‌تواند در حوزه انتقال پیام‌های احساسی و دراماتیک این انیمیشن موفق عمل کند یا خیر؟

سید محمد میرزمانی؛ «صبح اعدام» و یک تجربه دوباره با بهروز افخمی

سید محمد میرزمانی

آهنگسازی فیلم سینمایی «صبح اعدام» به عنوان تازه‌ترین اثر بهروز افخمی به تهیه کنندگی علی شیرمحمدی که قرار است در چهل و دومین جشنواره بین المللی فیلم فجر رونمایی شود به عهده سید محمد میرزمانی از آهنگسازان پیشکسوت سینمای ایران است.

بهروز افخمی در جدیدترین ساخته سینمایی‌اش یعنی فیلم «صبح اعدام» با بازی مسعود شریف، ارسطو خوش رزم، داود فتحعلی‌بیگی، پوریا منجزی، محسن آوری، کاوه دارابی به سراغ ساعات پایانی زندگی طیب حاج رضایی و اسماعیل رضایی ۲ نفر از مبارزان زمان رژیم پهلوی رفته و در این مسیر از سید محمد میرزمانی به عنوان آهنگساز بهره برده است.

میرزمانی هم ید طولایی در ساخت موسیقی برای سریال‌ها و آثار سینمایی مرتبط با افراد شاخص تاریخ معاصر ایران زمین داشته که از آن جمله می‌توان به موسیقی ماندگار سریال «کوچک جنگلی» به کارگردانی بهروز افخمی و آثار متعدد دیگر اشاره کرد.

هنرمندی که از او علاوه بر نامزدی دریافت جایزه بهترین آهنگسازی برای ساخت موسیقی فیلم‌های «دیده بان» و «دست نوشته ها» طی سال‌های اخیر آثار و محصولات فراوانی درحوزه موسیقی پیش روی مخاطبان قرار گرفته و انتظار می‌رود این اثرش نیز به نسبت آنچه تاکنون از موسیقی فیلم‌هایش شنیدیم از تفاوت‌هایی برخوردار باشد. مولفه ای که سینمای ایران در سال‌های اخیر به دلیل ظهور و بروز آهنگسازان جوان و دارای ایده با شکل و شمایل متفاوت‌تری پیش روی شنوندگان قرار می‌گیرد.

شاهین پژهان؛ حضور یک آهنگساز تجربی در انیمیشن «شمشیر و اندوه»

شاهین پژهان

انیمیشن «شمشیر و اندوه» اثری ۹۲ دقیقه‌ای به کارگردانی عماد رحمانی و مهرداد محرابی و تهیه کنندگی مهدی جعفری است که برهه تاریخی بعد از شهادت امام حسن مجتبی (ع) تا ورود امام حسین (ع) به کربلا را روایت می‌کند.

روایت این اثر از زاویه دید یک ایرانی است که در شهر مداین زندگی می‌کند و منجر به پیوستنش به قافله‌ امام حسین (ع) خواهد شد.

براساس آنچه در توضیحات ابتدایی اثر آمده است، مخاطب این انیمیشن نوجوان و جوان در نظر گرفته شده اند و در خلاصه داستان آن آمده است: «کارن کودکی ۶ ساله است که برای تحقق آزادی مبارزه می‌کند.»

شاهین پژهان آهنگساز تجربی در سبک الکترونیک و موسیقی تلفیقی نیز کار آهنگسازی این انیمیشن را انجام داده است. هنرمندی که باید دید آیا توانسته از ساخت موسیقی متن یک انیمیشن با ساختار محتوایی مذهبی و آیینی بر بیاید یا خیر؟

بهزاد عبدی؛ شنیدن نت‌های آقای آهنگساز در «معجزه پروین» و «رویاشهر»

بهزاد عبدی

بهزاد عبدی از جمله آهنگسازان شاخص سینمای ایران است که در این دوره از برگزاری جشنواره بین المللی فیلم فجر با موسیقی فیلم سینمایی «معجزه پروین» به تهیه کنندگی محمدرضا شریفی نیا، کارگردانی محمدرضا ورزی و انیمیشن «رویاشهر» به کارگردانی محسن عنایتی و تهیه کنندگی مصطفی حسن آبادی حضور ویژه ای خواهد داشت.

بهزاد عبدی از جمله آهنگسازانی است که علاوه بر دریافت جوایز مختلف موسیقایی از رویدادهای ملی و بین المللی و نامزدی دریافت سیمرغ بلورین بهترین آهنگسازی جشنواره‌های مختلف فیلم فجر، در سال ۱۳۸۸ برای ساخت موسیقی فیلم «آل» و در سال ۱۳۹۳ برای ساخت موسیقی فیلم «مزار شریف» سیمرغ بلورین دریافت کرد.

همانطور که از نام فیلم پیدا است، «معجزه پروین» با بازی مارال بنی آدم، آزیتا حاجیان، محمدرضا شریفی نیا، حسین پاکدل، محمد علی نجفی، امیرحسین صدیق، رامین ناصر نصیر، رضا فیاضی، بیژن بنفشه خواه، یوسف صیادی، حسام نواب صفوی، ملیکا شریفی نیا، محمدشعبان‌پور، الهه جعفری، محمدرضا شهبانی نوری، مریم ورزی، محمد ساربان، مجید جعفری، شهراد بانکی، عباس علی محمدی و امیر رضا انوریان درباره زندگی پروین اعتصامی شاعر نامدار معاصر است که زندگی او از دوران جوانی تا لحظه درگذشتش سرشار از اتفاقات بوده است.

انیمیشن سینمایی «رویا شهر» به کارگردانی محسن عنایتی هم داستان ماجراجویانه پسربچه‌ای به نام آرات است که تصمیم دارد قهرمان رویاشهر شود. این در حالی است که صداپیشگی فیلم نیز با حضور منوچهر زنده‌دل، لیلا کوهسار، میرطاهر مظلومی، آرزو آفری، ابراهیم شفیعی و اردشیر منظم انجام شده است.

ابراهیم نورآور؛ «ملکه آلیشون» و ساخت موسیقی برای یک فیلم عجیب

ابراهیم نورآور

«ملکه آلیشون» به تهیه کنندگی و کارگردانی ابراهیم نورآورمحمد یکی از فیلم‌های شرکت کننده در ژانر کودک و نوجوان است که در این دوره از جشنواره بین المللی فیلم فجر شرکت می‌کند؛ فیلمی که به گفته کارگردانش ساخت آن بیش از ۹ سال به طول انجامیده زیرا از نوشتن فیلم‌نامه و موسیقی دیگر بخش‌های انیمیشن را خود او انجام داده است.

این فیلم که با موضوع طبیعت و حفظ محیط زیست پیش روی مخاطبان قرار می‌گیرد درباره یک درخت ۳۰۰۰ ساله به نام «ملکه آلیشون» است. درخت مقدسی در تایوان که پس از شروع یک طوفان می‌شکند و مردم آن شهر برای درخت ناراحت می‌شوند، برای آن مراسم می‌گیرند و خودشان را برای اینکه چرا از آن بیشتر مراقبت نکردند، سرزنش می‌کنند.

کاوه آفاق؛ حضور یک خواننده برای آهنگسازی «نبودنت»

کاوه آفاق

کاوه سجادی‌حسینی با ملودرامی زنانه درباره مهاجرت و فروپاشی خانواده به جشنواره فجر آمده است، فیلمی که به نوعی چهارمین اثر این کارگردان محسوب می‌شود و قرار است کاوه آفاق از هنرمندانی که مخاطبان موسیقی عمدتاً او را به عنوان یک خواننده می‌شناسند، به عنوان آهنگساز در کنار او حضور داشته باشد.

«نبودنت» با بازی سحر دولتشاهی، امیر آقایی، آزاده صمدی، فرید سجادی حسینی، رضا بهبودی، علیرضا ثانی فر، شیوا سرمست درامی اجتماعی و قصه‌ای عاشقانه و زنانه با تم مهاجرت داشته و به گفته تهیه کننده و کارگردانش قصد دارد به مهاجرت‌های بی جا که باعث فروپاشی خانواده‌ها می‌شود، بپردازد. فرآیندی که به طور حتم موضوع اهمیت ساخت موسیقی این اثر سینمایی را پراهمیت جلوه می‌کند. شرایطی که گروه تولید فیلم سینمایی را بر آن داشت تا این بار در اقدامی جالب توجه با کاوه آفاقِ خواننده به عنوان آهنگساز همکاری داشته باشند؛ هنرمندی که تجربه چندانی در آهنگسازی فیلم ندارد اما باید دید و شنید که آیا خواننده پرطرفداری چون او این بار می‌تواند از پس ساخت موسیقی فیلم‌هایی با این موضوعات پرالتهاب بربیاید.

بامداد افشار؛ یک آهنگساز جوان با ۲ فیلم متفاوت

بامداد افشار

بامداد افشار از جمله هنرمندان شناخته شده و مستعد موسیقی کشورمان است که طی سال‌های اخیر از پس تجربه‌های مخاطب پسند و متفاوتی که در حوزه موسیقی تئاتر داشت، وارد فرآیند ساخت موسیقی برای فیلم‌های سینمایی شده است. مسیری که معرف یک آهنگساز مولف و صاحب سبک در حوزه آهنگسازی بود و شرایطی را ایجاد کرد که بسیاری از فیلمسازان این حوزه برای ساخت ملودی و موسیقی متن آثارشان به این هنرمند مراجعه کنند.

افشار در این شرایط بود که توانست به واسطه ساخت موسیقی متن فیلم «پوست» به کارگردانی برادران ارک سیمرغ بلورین بهترین آهنگسازی سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر را از آن خود کند و پس از آن در دوره سی و نهم هم برای آهنگسازی فیلم «یدو» به کارگردانی مهدی جعفری نامزد دریافت سیمرغ باشد. شرایطی که در دیگر رویدادهای معتبر سینمای ایران نیز برای او تکرار شد و افشار توانست جوایزی را از آن خود کند.

این آهنگساز در جریان برگزاری چهل و دومین جشنواره بین المللی فیلم فجر نیز با ۲ فیلم «باغ کیانوش» به نویسندگی و کارگردانی رضا کشاورزحداد، تهیه کنندگی محمدجواد موحد و بازی شهرام حقیقت‌دوست، علیرضا آرا، مجید پتکی و با حضور عباس جمشیدی‌فر و «پرویز خان» به کارگردانی علی ثقفی، تهیه کنندگی عطا پناهی و بازی سعید پورصمیمی، مریم سعادت، خسرو احمدی، حمیدرضا پگاه، بهنام تشکر، علی باقری، المیرا دهقانی، مهدی قربانی، یاسین مسعودی، محمد صادق ملک، نیما نادری، یدالله شادمانی، مهدی فریضه، روزبه رئوفی، منوچهر علیپور، امیر دانشجو، سید ابوالفضل موسوی، نصیر ساکی، امیرمهدی کوشکی، اسکندر کوتی حضور فعالی دارد.

حضوری که باید دید آیا آهنگسازی این ۲ فیلم می‌تواند با استقبال مخاطبان مواجه شود یا خیر؟

فرید سعادتمند؛ ساخت موسیقی متن برای «آبی روشن»

فرید سعادتمند

فرید سعادتمند هم یکی از آهنگسازان با سابقه سریال‌ها و فیلم‌های مختلف است. هنرمندی که آثارش در مقاطع زیادی مورد توجه مخاطبان قرار گرفته و ماجرا را به سمتی هدایت کرده که تعدادی از خوانندگان صاحب نام کشورمان از جمله سالار عقیلی، محمد اصفهانی و محمد معتمدی نیز با او همکاری‌هایی داشته باشند.

آهنگسازی سریال‌های «برادرجان»، «ارمغان تاریکی»، «پروانه»، آهنگسازی فیلم‌های «دلبری»، «بازی نقاب ها»، «تروا»، «منطقه پرواز ممنوع» از جمله فعالیت‌هایی است که وی در موسیقی متن سریال‌ها و فیلم‌های سینمایی انجام داده است.

سعادتمند در تازه‌ترین فعالیت سینمایی خود آهنگسازی فیلم سینمایی «آبی روشن» به کارگردانی بابک لطفی خواجه پاشا، تهیه کنندگی حسین میری و بازی مهران احمدی و مرتضی امینی تبار را انجام داده است. اثری که روایتی درام از مشکلات یک مرد با محوریت مهران احمدی در تبریز است و طبیعتاً حضور در این محیط جغرافیایی دربرگیرنده موسیقی متفاوتی است و باید دید سعادتمند چه طراحی برای آن انجام داده است.

بهرام دهقانیار؛ شنیدن تلاش‌های یک آهنگساز خاطره ساز در «نوروز»

بهرام دهقانیار

فیلم «نوروز» به تهیه کنندگی سعید خانی، کارگردانی سهیل موفق و بازی علی نصیریان، شبنم مقدمی، مهدی هاشمی، افشین هاشمی، مهتاب ثروتی، سیاوش چراغی‌پور، علی آرا، طاها شادی‌فر، سحر حسینی و علی بوراک سیلان یکی از آثار راه یافته به بخش مسابقه سینمای ایران جشنواره فیلم فجر در سال ۱۴۰۲ است؛ فیلمی که حضور علی نصیریان به عنوان یکی از بازیگران نسل طلایی تئاتر ایران در آن می‌تواند از ویژگی‌های مهم فیلم باشد.

توجه به آیین‌های ملی از جمله عید نوروز از ویژگی‌های این فیلم است که نشان می‌دهد سینمای ایران دیگر از فضای آپارتمانی فاصله گرفته و می‌خواهد در این عرصه دست به تجربیاتی بزند که بی تردید موسیقی در آن نقش بسیار مهمی دارد. شرایطی که دست اندرکاران فیلم آن را به عهده بهرام دهقانیار به عنوان یکی از موثرترین و مهم‌ترین آهنگسازان کشورمان گذاشته اند تا او بتواند به واسطه ذوق و خلاقیتی که در این عرصه دارد، دست به خلق موسیقی بزند که در تراز مفاهیمش باشد.

بهرام دهقانیار الحق و الانصاف یکی از معتبرترین و مهم‌ترین آهنگسازان خاطره‌ساز دورانی از ساخت سریال‌ها است که توانسته آثار شاخصی را پیش روی مخاطبان قرار دهد. آثاری که علاوه بر حوزه سریال سازی در حوزه‌های مختلف سینما از جمله «شهر موش ها»، «آقای هفت رنگ»، «سرقت»، «مقلد شیطان»، «نوازنده»، «محیا»، «رازها»، «دربه درها»، «آسمان پرستاره»، «عشق شیشه ای»، «لژیون»، «آن سوی آینه»، «تارهای نامریی»، «شاهرگ»، «ابراهیم»، «جهنم سبز»، «شاخ گاو»، «الوالو من جوجوام»، «شهر در دست بچه ها» و آثار دیگر پیش روی شنوندگان و مخاطبان قرار گرفت و نشان داد او یکی بهترین‌های این عرصه است.

پویا صفا؛ تلاش برای ارائه خلاقیت در «ببعی»

انیمیشن «ببعی» به کارگردانی مشترک حسین صفارزادگان و میثم حسینی یکی از معدود آثار شرکت کننده در چهل و دومین جشنواره بین المللی فیلم فجر است که در گروه سنی کودک پیش روی مخاطبان قرار می‌گیرد.

انیمیشن سه بعدی که در ادامه مجموعه سریال «ماجراهای ببعی» این بار ویژه گروه سنی خردسال نیست و گروه تولید تلاش کرده تا این اثر را در گروه سنی کودک پیش روی مخاطبان قرار دهد. مسیری که فارغ از ویژگی‌های بصری اش می‌بایست در حوزه آهنگسازی هم دقت نظر زیادی داشته باشد.

این طورکه محمدمهدی مشکوری تهیه کننده فیلم گفته، پویا صفا به عنوان آهنگساز تلاش کرده است خلاقیت‌ها و ویژگی‌هایی را برای موسیقی این اثر طراحی کند که دربرگیرنده جذابیت‌های است.

به هر ترتیب به نظر می‌آید یکی از نکات بسیار ارزشمند و قابل توجه چهل و دومین جشنواره بین المللی فیلم فجر حضور پرتعداد هنرمندانی در عرصه آهنگسازی است که بسیاری از آنها در ردیف بهترین و نام آورترین های این عرصه قرار دارند. شکل و شمایلی که می‌تواند حتی در نوع خود رکوردی محسوب شود که در یک رویداد مهمی چون جشنواره فیلم فجر شاهد حضور این تعداد هنرمند تراز اول در حوزه آهنگسازی فیلم باشیم؛ حضوری که بی تردید کار ارزیابی هیات داوران این دوره را بسیار سخت‌تر خواهد کرد.

///.


منبع: خبرگزاری مهر
نویسنده: علیرضا سعیدی