در فهرست زیر مرد‌ها و زنان هالیوود جا پای بزرگ‌ترین قهرمانان واقعی و حتی تخیلی تاریخ آمریکا گذاشته‌اند. با ویجیاتو با لیست بهترین فیلم‌های جنگی آمریکایی همراه باشید.

چارسو پرس: در طول تاریخ، جنگ بررسی و تجلیل شده است و شاهد اعتراض‌های مختلف نسبت به آن به وسیله هنر بوده‌ایم. صحنه‌های نبرد‌های باستانی به عنوان اولین تصویرسازی‌ها در جامعه امروزی به شمار می‌آید که از آن برای مستندسازی جنگ‌ها و ترساندن دشمنان استفاده می‌شد. از آن زمان برداشت‌های بی‌شماری از جنگ به وسیله تمدن‌های‌های مختلف و از هر منظری به اشتراک گذاشته شده است. کتاب‌های کلاسیکی چون «وداع با اسلحه» از «ارنست همینگوی» به عنوان نمونه‌های تحسین‌شده‌ای از آثار ضدجنگ به شمار می‌آیند، در حالی که کاری چون The Nightmare of War and Dream of Peace از «دیگو ریورا» موجب به وجود آمدن جنجال شد. فیلم جزءِ مدیوم‌ها و رسانه‌هایی است که هنرمندان از آن برای انتقال و درک بیشتر آثار جنگی استفاده می‌کنند. در فهرست زیر مرد‌ها و زنان هالیوود جا پای بزرگ‌ترین قهرمانان واقعی و حتی تخیلی تاریخ آمریکا گذاشته‌اند.

با لیست بهترین فیلم‌های جنگی آمریکایی همراه باشید.

50. Fury

معرفی بهترین فیلم‌های جنگی آمریکایی تا سال 2023

 

برد پیت گروه بازیگران فیلم Fury، محصول سال ۲۰۱۴ را که یک درام در رابطه با جنگ جهانی دوم است رهبری و هدایت می‌کند. داستان فیلم در ماه‌های آخر جنگ جهانی دوم در آوریل ۱۹۴۵ روایت می‌شود. در شرایطی که متفقین آخرین ضربات خود را به European Theater (بخش اروپای جنگ جهانی) وارد می‌کنند، یک گروهبان آموزش دیده در لشکر دوم زرهی نیروی زمینی ایالات متحده آمریکا به نام واردَدی (برد پیت) فرماندهی یک تانک شِرمن مدل M4A2 به نام فیوری با پنج نفر افراد آن را برای یک مأموریت مرگبار در خط مقدم دشمن برعهده دارد. واردَدی و افرادش که تعدادشان کم است و گلوله‌هایشان هم تمام شده حالا با مشکلات زیادی برای زدن به قلب نازی‌ها روبرو هستند. بازیگران شیا لباف، جان برنثال، لوگان لرمن و مایکل پنا دیگر خدمه این تانک را تشکیل می‌دهند.

49. Good Morning, Vietnam

معرفی بهترین فیلم‌های جنگی آمریکایی تا سال 2023

 

در فیلم Good Morning, Vietnam، محصول سال ۱۹۸۷، نابغه سبک کمدی یعنی رابین ویلیامز فقید نقش دی جی آدریان کرونوئر بی‌ادب را ایفا می‌کند که مجری ایستگاه خدمات رادیویی نیروهای مسلح کشور در طول جنگ است. راجر ایبرت در این رابطه گفته که کار رابین ویلیامز در این فیلم به جرئت و به شکلی واقع‌گرایانه بهترین نقشی است که تا بحال او ایفا کرده است. این اثر همچنین از معدود فیلم‌های سبک جنگ-کمدی در این فهرست است. دیدن این فیلم را که یکی از بهترین فیلم‌های جنگی آمریکایی به شمار می‌آید را به شما پیشنهاد می‌کنیم. فارست ویتاکر، تونگ تان ترن، برونو کیربی، رابرت وول، جی تی والش، نوبل ویلینگهام، ریچارد ادسون، ریچارد پورتنو و فلوید ویوینو نیز در این اثر نقش‌آفرینی کرده‌اند.

48. Flying Leathernecks

معرفی بهترین فیلم‌های جنگی آمریکایی تا سال 2023

 

در فیلم Flying Leathernecks، محصول سال ۱۹۵۱، گروهی از تفنگداران آمریکایی در طی جنگ Guadalcanal تحت یک رهبری جدید قرار می‌گیرند. طبق داده‌ها کارگردانی این فیلم به نیکولاس ریِ لیبرال که با موضع سیاسی این اثر مخالف بوده است سپرده شده تا به وسیله آن وفاداری‌اش را در طی دوران «وحشت سرخ» ثابت کند. جان وین، رابرت رایان، دان تیلور، جنیس کارتر، جی سی فلیپن و ویلیام هریگان  بازیگران این فیلم را تشکیل می‌دهند.

47. The Americanization of Emily

معرفی بهترین فیلم‌های جنگی آمریکایی تا سال 2023

 

فیلم The Americanization of Emily، اثر سال ۱۹۶۴، علاوه بر جنگی بودنش یک عنوان عاشقانه نیز محسوب می‌شود. در این اثر که یکی از بهترین فیلم‌های جنگی آمریکایی به شمار می‌آید شاهد ستوان چارلز ادوارد مدیسون، یک سرباز آمریکایی (با بازی جیمز گارنر) هستیم که عاشق یک زن انگلیسی (جولی اندروز) می‌شود. این دو عاشق هم می‌شوند و رفته رفته در طی داستان فیلم متوجه می‌شویم که رابطه‌شان وارد یک بحران خواهد شد، چرا که مدیسون به یک ماموریت خطرناک و احمقانه فرستاده می‌شود. این فیلم محصول سال ۱۹۶۴ به نویسندگی پدی چایفسکی، تهیه‌کنندگی مارتین رانسوهوف و کارگردانی آرتور هیلر است. بازیگران جیمز گارنر، جولی اندروز، ملوین داگلاس و جیمز کابرن در آن ایفای نقش کرده‌اند. فیلمنامه چایفسکی از رمانی به همین نام در سال ۱۹۵۹ اثر ویلیام برادفورد هوی، که در طول تهاجم اورلرد بود، اقتباس شد.

46. Catch-22

معرفی بهترین فیلم‌های جنگی آمریکایی تا سال 2023

 

فیلم Catch-22، محصول سال ۱۹۷۰، از رمان کلاسیک جوزف هلر با نامی مشابه اقتباس شده است. این عنوان یک اثر طعنه‌آمیز و ضد جنگ است که داستانش در طول جنگ جهانی دوم رخ روایت می‌شود. داستان آن در مورد یک خلبان است که عاجزانه به دنبال این است که دیوانه خطاب شود تا بتواند خودش را از مبارزه و جنگ معاف کند. فیلم Catch-22 در ابتدای انتشارش موفقیت تجاری‌ یا انتقادی‌ای را بدست نیاورد اما رفته رفته مردم بیشتری آن را شناختند و تماشا کردند.

45. Tropic Thunder

معرفی بهترین فیلم‌های جنگی آمریکایی تا سال 2023

 

معمولا دو کلمه جنگ و کمدی چیزی نیست که در کنار هم بشنوید اما در فیلم Tropic Thunder، محصول سال ۲۰۰۸ به کارگردانی بن استیلر این دو سبک وجود دارد. این عنوان گروهی از بازیگران را دارد که به جنگل می‌روند تا فیلمی در مورد جنگ ویتنام بسازند. در این فیلم آن‌ها نقش سربازان را ایفا می‌کنند. بازیگران آن برخی از برجسته‌ترین‌های هالیوود هستند و شاهد نقش‌آفرینی جک بلک، رابرت دانی جونیور، تام کروز و متیو مک‌کانهی در این اثر هستیم.

44. Judgment at Nuremberg

معرفی بهترین فیلم‌های جنگی آمریکایی تا سال 2023

 

کارگردان، استنلی کرامر، این بازگویی تخیلی داستانی را از محاکمات نورنبرگ ساخت که در آن چهار قاضی نازی به خاطر جنایات خود علیه بشریت باید پاسخگو باشند. فیلم Judgment at Nuremberg، محصول سال ۱۹۶۱ است و اساساً یک فیلم سیاه و سفید به شمار می‌آید. در این عنوان بازیگرانی چون مارلن دیتریش، جودی گارلند، اسپنسر تریسی و برت لنکستر ایفای نقش کرده‌اند. با این حال، ماکسیمیلیان شل (Maximilian Schell)، یک بازیگر نسبتا جدید بود که با بازی در نقش هانس رولف از پخش تلویزیونی اوریجینال  Playhouse 90 جایزه اسکار را برای ایفای نقش درخشانش بدست آورد. این فیلم در مجموع نامزد یازده جایزه اسکار بود که توانست در دو بخش فیلم‌نامه اقتباسی برای ابی مان و بهترین بازیگر نقش اول مرد برای ماکسیمیلیان شل، توفیق کسب کند.

43. A Private War

معرفی بهترین فیلم‌های جنگی آمریکایی تا سال 2023

 

در A Private War که یکی از بهترین فیلم‌های جنگی آمریکایی محسوب می‌شود، بازیگر، رزاموند پایک، نقش ماری کولوین را بازی می‌کند. ماری یک روزنامه نگار آمریکایی است که زندگی‌اش را وقف پوشش دادن اخبار جنگ‌های داخلی برخی از خطرناک‌ترین کشور‌ها کرده است. فیلم در به تصویر‌کشیدن چیزی که کولوین قصد نشان‌داندش را داشت کاری عالی را انجام می‌دهد. کولوین قصد داشت نشان دهد که چقدر بی‌گناه در طی این جنگ‌ها کشته می‌شوند. بدست‌آوردن و تهیه گزارش‌های صحیح از جنگ کار بسیار خطرناک و سختی است و خبرنگاران جان خودشان را برای این کار بسیار به خطر می‌اندازند. این دقیقا چیزی بود که کولوین قصد داشت در طی ماجراجویی‌اش به بینندگان نشان دهد. فیلم عموماً با نقدهای مثبت منتقدان مواجه شد که بازی پایک را بسیار ستایش کردند.

42. Courage Under Fire

معرفی بهترین فیلم‌های جنگی آمریکایی تا سال 2023

 

فیلم Courage Under Fire، محصول سال ۱۹۹۶، از اولین عناوینی بود که به جنگ خلیج‌ فارس (Gulf War) پرداخت. این اثر داستان یک افسر ارتش را بازگو می‌کند که وظیفه‌ای به او داده شده است. طبق این وظیفه او باید تعیین کند که آیا مدال افتخار پس از مرگ را به یک فرمانده هلکپوتر سرنگون‌شده اعطا کند یا خیر! در این بین او باید با شیطان درونش نیز مبارزه کند. در این فیلم دنزل واشنگتن ایفای نقش می‌کند و مگ رایان نقش کاپیتان خیالی «کارن اما والدن» را برعهده دارد. شخصیت او در این فیلم اولین زنی است که مدال شجاعت در جنگ را به دست می‌آورد.

41. American Sniper

معرفی بهترین فیلم‌های جنگی آمریکایی تا سال 2023

 

کارگردان، کلینت ایستوود، در عنوان American Sniper که یکی از بهترین فیلم‌های جنگی آمریکایی است داستان کشنده‌ترین تک‌تیرانداز آمریکا به نام کریس کایل را در سال ۲۰۱۴ به سینما‌ها آورده و بازگو کرد. در این اثر بردلی کوپر و سینا میلر نیز ایفای نقش کرده‌اند. فیلم American Sniper نه تنها بر تاثیرگذاری زندگی کایل و دست‌آورد‌هایش تاکید می‌کند بلکه روشی را که در آن جنگ می‌تواند سخت‌ترین سربازانش را تغییر دهد بررسی می‌کند. این فیلم در هشتاد و هفتمین جوایز اسکار برای شش بخش بهترین فیلم، بهترین تدوین فیلم، بهترین تدوین صدا، بهترین میکس صدا، بهترین فیلم‌نامه اقتباسی و بهترین بازیگر نقش اول مرد نامزد جایزه شد که تنها موفق به دریافت جایزه بهترین تدوین صدا گردید.

40. Cold Mountain

معرفی بهترین فیلم‌های جنگی آمریکایی تا سال 2023

 

بازیگران برجسته و استثنایی و هفت نامزدی اسکار فیلم Cold Mountain نشان می‌دهد که این اثر یکی از بهترین فیلم‌های جنگی آمریکایی تا به امروز است. این فیلم داستان یک فراری کنفدراسیون با بازی جود لاو را روایت می‌کند که در طی ماجراجویی‌اش سعی در بازگشت به خانه و دیدار دوباره زنی (نیکول کیدمن) را که عاشقش است دارد. یک فیلم پر از ماجراجویی و سفر که از لحاظ تاریخی دقیق بوده و همچنین اثری بسیار احساسی است. ناگفته نماند که این فیلم بر اساس رمانی نوشته چارلز فریزر در سال ۲۰۰۳ ساخته شد. فیلمنامه آن را نیز آنتونی مینگلا نوشت که کارگردانی فیلم نیز بر عهده او بود. دیدن فیلم Cold Mountain را به همراه عزیزتان به شما پیشنهاد می‌کنیم.

39. Sands of Iwo Jima

معرفی بهترین فیلم‌های جنگی آمریکایی تا سال 2023

 

نبردهای کمی مانند آنچه در ایوو جیما (Iwo Jima) در طول جنگ جهانی دوم رخ داد، تخیل آمریکایی ها را به تصویر کشیده است. فیلم Sands of Iwo Jima، محصول سال ۱۹۴۹، به کارگردانی آلن دوان یکی از چندین بازگویی‌های این واقعه به شمار می‌آید. این فیلم داستان یک جوخه تفنگداران از زمان آموزش ابتدایی تا برافراشته شدن نمادین پرچم آمریکا را به رهبری جان وین روایت می‌کند. یک منتقد از مجله Variety اظهار دارد که این فیلم بیش از اندازه احساسی و سطحی است. اما طرفداران و کسانی که به آن در IMDB نمره داده‌اند به نظر نظر متفاوتی نسبت به این منتقد دارند. فراموش نکنید که حتما این فیلم سرگرم‌کننده و جذاب را در لیست تماشای خود قرار دهید.

38. Casualties of War

معرفی بهترین فیلم‌های جنگی آمریکایی تا سال 2023

 

روزنامه The Washington Post فیلم Casualties of War، محصول سال ۱۹۸۹ را یکی از پیچیده‌ترین فیلم‌های اخلاقی در مورد مردان در جنگ نامیده است. این فیلم نشان می‌دهد که چگونه جنگ مردان را به سمت وحشی‌گری می‌کشاند و در کل با اثری طرف هستیم که تماشایش آسان نیست. داستان فیلم Casualties of War در طول جنگ ویتنام روایت می‌شود و حادثه تپه ۱۴۲ (Hill 192) را بازگو می‌کند. در طی این حادثه یک گروه آمریکایی یک زن ویتنامی را دزدیده، به او تجاوز کرده و سپس او را می‌کشند. در این بین یک نفر از این گروه وجود داشت که با این کارها مخالف بود. برای دیدن جزئیات دلخراش آن می‌توانید به تماشای این فیلم بنشینید.  

37. Hell Is for Heroes

معرفی بهترین فیلم‌های جنگی آمریکایی تا سال 2023

 

فیلم Hell Is for Heroes، محصول سال ۱۹۶۲، یادآور یک حادثه در جنگ جهانی دوم است که در طی آن نود و پنچمین لشکر پیاده‌نظام ماموریت دارند تا جلوی یک گروه کامل آلمانی را برای دو روز بگیرند تا بالاخره نیرو‌های کمکی از راه برسند. استیو مک‌کوئین در این فیلم نقش‌آفرینی کرده است و شایعات اینطور می‌گویند که عملکرد عالی و استثنایی او در این اثر بازتابی از عصبانیت او بخاطر حضور در فیلم بود. این اثر بابی دارین در نقش دیو کوربی، فس پارکر در نقش بیل پایک، جیمز کابرن در نقش فرانک هنشاو و باب نیوهارت در نقش جیمز دریسکول ایفای نقش کرده‌اند.

36. Born on the Fourth of July

معرفی بهترین فیلم‌های جنگی آمریکایی تا سال 2023

 

تام کروز در فیلم Born on the Fourth of July نقش رون کوویچ را که یک کهنه‌سرباز فلج‌شده در جنگ ویتنام است بازی می‌کند. او از کشوری که برایش از بدن و جان خودش مایه گذاشته بود ناامید شده و حالا نقش یک فعال مخالف جنگ را بازی می‌کند. فیلم از کودکی ران شروع شده و به سال‌های نوجوانی و تحصیل او در دبیرستان می‌رسد و سپس خدمت سربازی و سپس انجام وظیفه در نیروی تفنگداران دریایی آمریکا در ویتنام را به تصویر می‌کشد. بعد از آن با نمایش حادثه‌ای که منجر به قطع نخاع و فلج‌شدن نیم‌تنه پائین او می‌شود دوران بازپروری و بهبود او در بیمارستان کهنه‌سربازان برانکس را توضیح داده و سپس تحول شخصیتی او را به یک فعال مخالف جنگ شرح می‌دهد. فیلم Born on the Fourth of July، محصول سال ۱۹۸۹، براساس خاطرات کوویچ دنیای واقعی ساخته شده است. این اثر موفقیت تجاری خوبی را بدست آورد و همینطور نقد‌های مثبتی را دریافت کرد. ناگفته نماند که این عنوان چندین جایزه بزرگ اسکار و گلدن گلوب را نیز کسب کرده است.

35. Da 5 Bloods

معرفی بهترین فیلم‌های جنگی آمریکایی تا سال 2023

 

کارگردان، اسپایک لی، در فیلم Da 5 Bloods، محصول سال ۲۰۲۰، که یکی از بهترین فیلم‌های جنگی آمریکایی است تجربه کهنه سربازان سیاه‌پوست جنگ ویتنام را به تصویر می‌کشد. حماسه اسپایک لی داستان چهار مرد حدوداً 60 ساله را روایت می‌کند که در جستجوی جسد رهبر کشته‌شده خود (چدویک بوزمن) و شمش‌های طلایی که در کنار او دفن کرده بودند به کشوری در جنوب آسیا باز می‌گردند. لی در ابتدا قصد داشت که تنها یک فیلم اکشن خوب بسازد، اما نیتش را تغییر داد و به تصویرسازی سختی‌هایی که سیاه‌پوستان در جنگ برای آزادی آمریکا کشیدند پرداخت. آن هم زمانی که خود این سیاه‌پوستان نمی‌توانستند آن آزادی را مزه کنند. Da 5 Bloods نقدهای مثبتی را دریافت کرد و منتقدین آن را از جهت داستان، مضامین، فیلمبرداری و عملکرد بازیگران آن (به ویژه دلروی لیندو) ستودند.

34. The Big Red One

معرفی بهترین فیلم‌های جنگی آمریکایی تا سال 2023

 

فیلم The Big Red One، اثر سال ۱۹۸۰، یک اثر نیمه بیوگرافی به کارگردانی ساموئل فولر است. این عنوان داستان یک گروه از تیراندازان ماهر را در حالی دنبال می‌کند که در طول جنگ جهانی دوم در اروپا می‌جنگند. ساموئل فولر یک کهنه‌سرباز اولین لشکر پیاده‌نظام است که به تنهایی این فیلم را تولید کرد. او این فیلم را بودجه کم ساخت و اکثر فیلم‌برداری‌اش را در کشور اسرائیل انجام داد. با وجود اینکه این فیلم موفقیت تجاری‌ای را کسب نکرد و جوایزی را نبرد، اما همین طرفدران اندکش منجر شده‌اند که این عنوان موفق عمل کند.

33. The Messenger

معرفی بهترین فیلم‌های جنگی آمریکایی تا سال 2023

 

در فیلم The Messenger، محصول سال ۲۰۰۹ و به کارگردانی اورن موورمن، بن فاستر و وودی هارلسون ماموریت دارند تا اعلان‌های مربوط به خویشاوندان نزدیک را به خانواده سربازان کشته شده تحویل دهند. این فیلم که یکی از بهترین فیلم‌های جنگی آمریکایی به شمار می‌آید، نامزد جایزه‌های اسکار، گلدن گلوب و جوایز انجمن بازیگران فیلم شد. ناگفته نماند که یکی از ستارگان سریال مردگان متحرک (The Walking Dead) یعنی سامانتا مورتون (Samantha Morton) نیز در این فیلم علمکردی استثنایی را به نمایش گذاشته است.

32. Mister Roberts

معرفی بهترین فیلم‌های جنگی آمریکایی تا سال 2023

 

فیلم Mister Roberts، محصول سال ۱۹۵۵ است و در آن شاهد گروهی از بازیگران برجسته فیلم‌های جنگی تاریخ هستیم. در این اثر هنری فوندا نقش داگ رابرتز که یک ستوان کشتی باری نیروی دریایی است را ایفا می‌کند. او بسیار دورتر از وقایع جنگی جنگ جهانی دوم مستقر است و باید از گروه خودش مراقبت کند، آن هم زمانی که قصد دارد به یه پست فعال به دور از چشم فرمانده مستبد کشتی‌اش نقل مکان کند. جیمز کاگنی نقش کاپیتان منفور را بازی می‌کند و ویلیام پاول نقش دکتر کشتی را در این نقش سینمایی‌اش ایفا می‌کند. بازیگر، جک لمون، بخاطر نقشش به عنوان یک ملوان مردد یک جایزه اسکار را کسب کرد. بازیگران بتسی پالمر، وارد باند، فیلیپ کری، نیک آدامز، کن کورتیز و هری کری جونیور نیز در این عنوان نقش‌آفرینی کرده‌اند.

31. Flags of Our Fathers

معرفی بهترین فیلم‌های جنگی آمریکایی تا سال 2023

 

فیلم Flags of Our Fathers، محصول سال ۲۰۰۶، داستان نبرد ایوو‌جیما در جنگ جهانی دوم را از نگاه تفنگداران دریایی بازگو می‌کند. این عنوان اساساً برروی شش نفری که پرچم آمریکا را در جزیره کوچک برافراشتن تمرکز کرده است. این فیلم اقتباسی از کتابی با همین نام اثر جیمز بردلیو و ران پاورز است. کلینت ایستوود که هم کارگردانی و هم تهیه‌کنندگی و هم موسیقی فیلم را بر عهده داشته، به عملیات جزیره ایووجیما در جنگ جهانی دوم از دید آمریکایی‌ها می‌پردازد. البته در کار تهیه‌کنندگی استیون اسپیلبرگ نیز به او کمک کرده‌است. در نبرد ایووجیما در جنگ جهانی دوم، گروهی سرباز جوان و بی‌تجربه آمریکایی در پی قهرمان شدن وارد جزیره ایووجیما در ژاپن می‌شوند تا پرچم آمریکا را به اهتزاز درآورند. عکسی از این واقعه تاریخی گرفته می‌شود، از زاویه‌ای که صورت هیچ‌کس مشخص نیست. یک درگیری بعد از گرفتن عکس رخ می‌دهد که در آن ۲ سرباز حاضر در عکس کشته می‌شوند. از این فیلم دنباله‌ای با عنوان نامه‌هایی از ایووجیما نیز ساخته شده‌است. در این فیلم رایان فیلیپ، پل واکر، جسی بردفورد، آدام بیچ، جان اسلاتری و جیمی بل نقش‌آفرینی کرده‌اند.

30. Johnny Got His Gun

معرفی بهترین فیلم‌های جنگی آمریکایی تا سال 2023

 

فیلم Johnny Got His Gun، محصول سال ۱۹۷۱، بیشتر از اینکه یک اثر جنگی باشد، یک عنوان ضدجنگ است. داستان آن شخصیت تیموتی باتمز ۱۸ ساله را دنبال می‌کند که برای شرکت در جنگ جهانی اول نام‌نویسی می‌کند و در جنگ دست‌ها، پاها، بینایی، شنوایی و قابلیت تکلمش را از دست می‌دهد. این فیلم با داستان تلخ و تاریکش طرفدران فراوانی را به خود جذب نکرد و اگر بخاطر موزیک ویدیو گروه متالیکا با نام One نبود تا الان این فیلم به کلی فراموش شده بود. تماشای این فیلم در یک آخر هفته همراه با خانواده خالی از لطف نیست.

29. The Dirty Dozen

معرفی بهترین فیلم‌های جنگی آمریکایی تا سال 2023

 

عنوان The Dirty Dozen، محصول ۱۹۶۷، یکی از بهترین فیلم‌های جنگی آمریکایی است که در آن شاهد یک توئیست داستانی هستیم. در این اثر دوازده تا از بدترین محکومان ارتش یک گروه را در جنگ جهانی دوم تشکیل داده‌اند. این گروه بی‌نظم ماموریت دارند تا با چتر نجات به یک قلعه فرانسوی وارد شوند. ارنست بورگنین، چارلز برونسون و جان کاساوت تنها برخی از بازیگران برجسته و عالی این فیلم هستند. فیلم The Dirty Dozen در چند تا از بهترین فهرست‌های انستیتوی فیلم آمریکا (از جمله نفس‌گیر ترین فیلم‌های آمریکا) قرار گرفته است. لی ماروین، جیم براون، ریچارد جاکل، جرج کندی، ترینی لوپز و رالف میکر از دیگر ستارگان این اثر هستند. تماشای این فیلم را به دوست‌داران آثار جنگی شدیداً‌ پیشنهاد می‌کنیم.

28. Rescue Dawn

معرفی بهترین فیلم‌های جنگی آمریکایی تا سال 2023

 

در فیلم Rescue Dawn، محصول سال ۲۰۰۶، کریستین بیل نقش دیتر دنگلر (Dieter Dengler) را ایفا می‌کند که یکی از هفت سرباز آمریکایی است که توانسته از اردوگاه‌های جنگی ویتنامی فرار کند. عنوان Rescue Dawn توسط ورنز هرزوگ (Werner Herzog) کارگردانی شده است. درام و داستان این فیلم براساس یکی از فیلم‌های ورنر است. این فیلم با نام Little Dieter Learns to Fly مستندی است که هرزوگ چندین سال پیش با موضوعی یکسان ساخته بود. با اینکه فیلم Rescue Dawn سر و صدای عجیب و غریبی در گیشه به پا نکرد، اما تا به امروز بیشترین فروش را بین فیلم‌های ورنر با مجموع ۵.۵ میلیون دلار در ایالت متحده آمریکا دارد. استیو زان، جرمی دیویس، فرانسوا چاو و مارشال بل دیگر بازیگران این اثر هستند.

27. Black Hawk Down

معرفی بهترین فیلم‌های جنگی آمریکایی تا سال 2023

 

عنوان Black Hawk Down به عنوان یک سری مقاله بیست و نه قسمتی در فیلادلفیا اینکوایرر کارش را شروع کرد و پس از آن به کتاب پرفروش مارک بودن (Mark Bowden) تبدیل شد و سپس به فیلم ریدلی اسکات تبدیل شد. داستان فیلم Black Hawk Down، محصول سال ۲۰۰۱، داستان یک حمله به سومالی را در سال ۱۹۹۳ روایت می‌کند که در پی آن تکاوران ارتش تلاش می‌کنند دو فرمانده شبه نظامی سرکش را دستگیر کنند. جاش هارتنت و ایوان مک‌گرگور یک گروه از بازیگران برجسته را در این عنوان رهبری می‌کنند. تماشای این عنوان را که یکی از بهترین فیلم‌های جنگی آمریکایی است به شما و خانواده‌تان پیشنهاد می‌کنیم.

26. Inglourious Basterds

معرفی بهترین فیلم‌های جنگی آمریکایی تا سال 2023

 

اگرچه با فیلمی تخیلی طرف هستیم، اما این فیلم تاثیرگذار کوئنتین تارانتینو (Quentin Tarantino) داستان یک توطئه انتقام‌جویانه از نازی‌ها را با رهبری سربازان یهودی روایت می‌کند. در فیلم Inglourious Basterds، محصول سال ۲۰۰۹، کریستف والتز محبوب نقش یک سرهنگ نازی را ایفا می‌کند که سعی دارد جلوی سربازان را از رسیدن به هدف‌هایشان بگیرد. کارگردان در این فیلم پایان جنگ جهانی دوم و رایش سوم را در یک ماجرای کاملاً خیالی به تصویر کشیده‌است. تارانتینو که خود نویسندگی فیلم را هم بر عهده داشته گفته ‌است که ایدهٔ ساخت این فیلم را از مدت‌ها پیش در سر می‌پرورانده و فقط ۱۰ سال برروی شخصیت آلدو رِین (برد پیت) در فیلم فکر و تمرکز کرده است. عملکرد استثنایی و عالی برد پیت در این فیلم بسیار ستودنی است. علمکرد این اثر در گیشه بسیار موفقیت آمیز بود و نامزد چندین جایزه اسکار از قبیل بهترین فیلم سینمایی، بهترین کارگردانی و غیره شد.

25. Hacksaw Ridge

معرفی بهترین فیلم‌های جنگی آمریکایی تا سال 2023

 

عنوان Hacksaw Ridge ، اثر سال ۲۰۱۶، که یکی از بهترین فیلم‌های جنگی آمریکایی است داستان یک پزشک صلح‌طلب ارتش آمریکا در جنگ جهانی دوم را روایت می‌کند که بدون سلاح خدمت کرده و عهد می‌کند که هرگز به هیچ‌یک از سربازان دشمن آسیب نرساند یا هیچ‌کس را نکشد. اندرو گارفیلد عزیز نقش اصلی این فیلم را بازی می‌کند که براساس مستند سال ۲۰۰۴ با نام The Conscientious Objector است.

کارگردانی فیلم Hacksaw Ridge را مل گیبسون برعهده داشت و اندرو نایت، رابرت شنکان و رندل والاس نیز نویسندگان فیلم‌نامه‌اش بودند. فیلم بر اساس داستان واقعی یک مخالف جنگ در ارتش آمریکا به نام دزموند داس است که حاضر نمی‌شود سلاحی حمل کند؛ اما طی نبرد اوکیناوا در جنگ جهانی دوم با وجود شلیک‌های بی‌وقفه دشمن، یک تنه جان بیش از ۷۵ نفر از هم‌رزمانش را نجات می‌دهد و در نتیجه موفق به دریافت مدال افتخار از دستان رئیس‌جمهور هری ترومن می‌شود. بازیگرانی چون وینس وان، سم ورثینگتون، لوک بریسی، هوگو ویوینگ، رایان کر، ترزا پالمر، ریچارد پایروس و ریچل گریفیتس نیز در این فیلم حضور دارند. با اینکه این فیلم هیچ جایزه اصلی‌ای را نبرد، اما نامزد بهترین فیلم سینمایی در جوایز اسکار و گلدن گلوب شد.

24. The Longest Day

معرفی بهترین فیلم‌های جنگی آمریکایی تا سال 2023

 

فیلم The Longest Day، محصول سال ۱۹۶۲، داستانی حماسی از جنگ جهانی دوم است. این عنوان داستان «پیاده‌سازی در نرماندی» را از نگاه هر دو طرف یعنی متفقین و نیرو‌های محور بازگو می‌کند. ریچارد برتون، شان کانری، جان وین و رابرت میچام تنها چند نام از بازیگران برجسته این فیلم کلاسیک سیاه و سفید هستند. فیلم The Longest Day بخاطر فهرست گسترده‌اش از موارد اضافی و قصه‌گویی منحصر‌به‌فردش که از منظ‌رهای متعدد به زبان‌های محلی همراه با زیرنویس گفته می‌شود، شناخته شده است. دیدن این فیلم در یک روز تعطیل خالی از لطف نیست.

23. Three Kings

معرفی بهترین فیلم‌های جنگی آمریکایی تا سال 2023

 

بازیگران جورج کلونی، اسپایک جونز، مارک والبرگ و آیس کیوب در فیلم Three Kings، محصول سال ۱۹۹۹ ایفای نقش کرده‌اند. این عنوان در مورد چهار سرباز و دقیقا در پسامد جنگ خلیج فارس است که باید یک گنجینه را که توسط نیرو‌های صدام حسین پنهان شده است پیدا کنند. این فیلم موفقیتی عالی را در گیشه با مجموع فروش جهانی ۱۰۷ میلیون دلار بدست آورد و یکی از بهترین فیلم‌های جنگی آمریکایی به شمار می‌آید. ناگفته نماند که کارگردان آن دیوید او. راسل (David O. Russell) است. کلیف کرتیس، نورا دان، جیمی کندی، سعید تغماوی، جودی گریر و میکلتی ویلیامسون از دیگر بازیگران این فیلم هستند.

22. Lifeboat

معرفی بهترین فیلم‌های جنگی آمریکایی تا سال 2023

 

در فیلم Lifeboat، محصول سال ۱۹۴۴، تلولا بنک‌هد فقید ایفای نقش کرده است. این عنوان یک آزمایش فیلم‌سازی از آلفرد هیچکاک بزرگ در مورد یک گروه از بازمانده‌ها است که در یک قایق نجات همراه با یک کاپیتان قایق زیر آبی گیر کرده‌اند. این کاپیتان کسی است که کشتی باری این بازماندگان را غرق کرده است. رمان‌نویس مشهور یعنی جان اشتاین بک داستان اصلی آن را نوشته است که قبل از شروع تولید و فیلم‌برداری توسط هیچکاک تغییر پیدا کرد. داستان نهایی به دلیل دلسوزی بیش از حد برای شخصیت آلمانی مورد نقد بسیار قرار گرفت. ویلیام بندیکس، هنری هال، هدر آنجل، هیوم کرونین، مری اندرسون، کانادا لی، والتر اسلزک و جان هودیاک نیز در این فیلم نقش‌آفرینی کرده‌اند. فیلم Lifeboat در ۱۶مین دورهٔ جوایز اسکار در سال ۱۹۴۴، نامزد دریافت چند جایزه اسکار از قبیل جایزه اسکار بهترین کارگردانی شد.

21. The Thin Red Line

معرفی بهترین فیلم‌های جنگی آمریکایی تا سال 2023

 

این فیلم سه ساعته توسط کارگردان، ترنس مالیک، از زندگی‌نامه جیمز جونز اقتباس شده است. این زندگی‌نامه توسط خود جیمز نوشته شده بود. عنوان The Thin Red Line، محصول سال ۱۹۹۸، بینندگان را به عمق عملیات جنگی Guadalcanal اقیانوس آرام جنوبی در جنگ جهانی دوم می برد. در سال ۱۹۴۲، سرباز وظیفه فراری ارتش آمریکا «ویت»، از واحد خود فرار کرده و برای زندگی در میان بومیان بی‌خیال ملانزی در اقیانوسیه زندگی می‌کند. وی توسط یک گروهبان «ادوارد ولش» یافت شده و به زندان می‌افتد. ویت نمی‌تواند دوباره به واحد خود بپیوندد، و در عوض مجازات شده‌است که به عنوان حامل برانکارد برای کارزار آینده فعالیت کند. شان پن، نیک نولتی و جیم کاویزل، جورج کلونی، جان کیوزاک و وودی هارلسون در این اثر که یکی از بهترین فیلم‌های جنگی آمریکایی است نقش‌آفرینی کرده‌اند. عنوان The Thin Red Line اولین فیلم ترنس مالیک پس از فیلم ۱۹۷۸ او یعنی Days of Heaven به شمار می‌آید و او بخاطر نویسندگی و کارگردانی نامزد چندین جایزه در مراسم جوایز اسکار شد.

20. .M.A.S.H

معرفی بهترین فیلم‌های جنگی آمریکایی تا سال 2023

 

فیلم M.A.S.H.، محصول سال ۱۹۷۰، یکی از ستایش‌شده ترین فیلم‌های جنگی است. این کمدی سیاه جایزه برتر جشنواره فیلم کن در سال 1970 را بدست آورد. همچنین نامزد اسکار بهترین فیلم و بهترین کارگردانی شد و در گیشه یک موفقیت عالی را برای 20th Century Fox کسب کرد. بازیگران دونالد ساترلند، سالی کلرمن، الیوت گولد، رابرت دووال و تام اسکریت ستارگان این فیلم بودند. اقتباس تلویزیونی این فیلم در دهه ۱۹۷۰ میلادی یکی از محبوب‌ترین برنامه‌ها بود.

19. The Quiet American

معرفی بهترین فیلم‌های جنگی آمریکایی تا سال 2023

 

فیلم The Quiet American، محصول ۲۰۰۲، داستانی درباره مثلث عشقی است. این عنوان همچنین به بررسی و بازبینی روشی که آمریکایی‌ها شرایط را برای حضورشان در جنگ ویتنام آماده کردند می‌پردازد. برندن فریزر در این عنوان نقش یک مامور CIA را ایفا می‌کند که به کشوری در جنوب آسیا می‌رسد تا عملیاتی را انجام دهد. این عملیات اساساً یک حمله تروریستی محسوب می‌شود که برای تحت تأثیر قرار‌دادن افکار عمومی در مورد دخالت این کشور در جنگ طراحی شده است. او در طی راه و ماموریتش عاشق یک زن ویتنامی می‌شود که با یک روزنامه‌نگار انگلیسی رابطه دارد. مایکل کین (Michael Caine)  نفش این روزنامه نگار را ایفا کرده است که در ادامه بخاطر حسودی‌اش کارهایی می‌کند تا مسیر زندگی هر سه نفرشان را برای همیشه تغییر دهد. تماشای این عنوان را که یکی از بهترین فیلم‌های جنگی آمریکایی است به شما توصیه می‌کنیم.

18. Fail Safe

معرفی بهترین فیلم‌های جنگی آمریکایی تا سال 2023

 

اتفاقات فیلم Fail Safe، محصول سال ۱۹۶۴، در زمان جنگ سر رخ می‌دهد و با داستانی پر از خطر طرف هستیم. در این عنوان به طور اتفاقی دستور یک حمله اتمی حرارتی توسط ایالت متحده آمریکا به اتحاد جماهیر شوروی داده می‌شود، حمله‌ای که باید به هر قیمتی که شده جلویش را گرفت. چرا که اگر جلوی آن گرفته نشود احتمال یک جنگ همه جانبه از سوی دو طرف وجود دارد. فیلم Fail Safe  از کارگردان، سیدنی لومت، بر‌اساس رمانی به همین نام از یوجین برودیک (Eugene Brudick) و هاروی ویلر (Harvey Wheeler) است که در Saturday Evening Post  و در پی بحران موشکی کوبا به سریال تبدیل شد. در این فیلم به وسیله عدم وجود موسیقی یک حس ترس و پنیک خاص در مخاطب ایجاد می‌شود. در نهایت این عنوان از لحاظ تجاری شکست خورد، اما از آن زمان تا الان به یک اثر کلاسیک و کمی محبوب تبدیل شده است.

17. Glory

معرفی بهترین فیلم‌های جنگی آمریکایی تا سال 2023

 

دنزل واشنگتون اولین جایزه اسکارش را بخاطر نقشش در این فیلم Glory، محصول سال ۱۹۸۹ بدست آورد. این عنوان درباره جنگ داخلی و یکی از اولین هنگ‌های تماماً سیاهپوست در تاریخ آمریکا است. متیو برودریک در این اثر که یکی از بهترین فیلم‌های جنگی آمریکایی است نقش کاپیتان رابرت شاو را ایفا می‌کند که یک سرهنگ سفیدپوست است. او مسئولیت رهبری یک گروه از سیاه‌پوستان داوطلب‌ برای پیوستن به ارتش اتحادیه را برعهده دارد. در واقع فیلم  Glory به تبعیض‌های علیه سیاه‌پوستان در جامعه آمریکا به ویژه در جنگ‌های داخلی این کشور می‌پردازد.

این جنگ‌ها بین ایالات شمالی، متحدین، و ایالات جنوبی رخ می‌دهد. مسئولین شهر بوستون در ماساچوست، از ایالات شمالی، که مخالف برده‌داری هستند هنگی از سیاه‌پوستان را تشکیل می‌دهند و «رابرت شاو» (متیو برودریک)، فرزند یکی از متنفذین شهر را فرمانده این هنگ می‌کنند. شاو به آموزش این هنگ که اکثراً برده‌های فراری ایالات جنوبی هستند می‌پردازد. این گروه از سیاه‌پوستان در حین مبارزه با کنفدراسیون با نژادپرستی و تعصب رو به رو می‌شوند. این اثر برنده اسکار بهترین صدا، بهترین فیلم‌برداری و بهترین بازیگر نقش مکمل مرد شده است. کری الویس و مورگان فریمن نیز در این اثر نقش‌آفرینی کرده‌اند.

16. They Were Expendable

معرفی بهترین فیلم‌های جنگی آمریکایی تا سال 2023

 

فیلم They Were Expendable، محصول ۱۹۴۵، در چهارمین سالگرد واقعه «حمله به پرل هاربر» منتشر شد. اتفاقات این عنوان که تقریبا براساس واقعیت است داستان یک قایق PT هوابرد را روایت می‌کند که ماموریت دارد تا از فیلیپین در مقابل تهاجم ژاپنی‌ها در طی جنگ جهانی دوم مراقبت کند. نا گفته نماند که این کار تقریبا غیرممکن است و با داستانی تلخ و تاریک طرف هستیم. در فیلم They Were Expendable جان وین که به خاطر عدم خدماتش بدنام است به همراه رابرت مونتگومری و دونا رید نقش‌آفرینی می‌کند. این فیلم از نگاه منتقد‌ها یک اثر عالی بود و بسیار مورد ستایش قرار گرفت، اما از لحاظ تجاری فروش خوبی را نداشت. عدم فروش خوب‌اش شاید به این دلیل است که اتفاقات و تصویرسازی عالی آن به مذاق خیلی‌ها خوش نیامد. به هر حال دیدن این عنوان که یکی از بهترین فیلم‌های جنگی آمریکایی است به شما شدیداً پیشنهاد می‌کنیم.

15. Full Metal Jacket

معرفی بهترین فیلم‌های جنگی آمریکایی تا سال 2023

 

فیلم Full Metal Jacket محصول سال ۱۹۸۷ بوده و توسط یکی از بهترین کارگردان‌های تاریخ یعنی استنلی کوبریک گارگردانی شده است. این عنوان داستان یک تفنگدار دریایی را از زمان آموزش در کمپ تا زمان رفتن به جنگ ویتنام روایت می‌کند. برخلاف فیلم‌های جنگی اواسط قرن بیستم، Full Metal Jacket جنگ را به عنوان یک مصیبت مشقت‌بار ترسیم می‌کند که به سختی می توان از آن جان سالم به در برد. این فیلم به نقد خشونت بیش از اندازه در تبدیل کردن جوانان عادی آمریکایی به قاتلانی بی‌رحم و ماشین کشتار ارتش آمریکا می‌پردازد. همچنین، نقدی بر جنگ، به‌ویژه جنگ ویتنام، دارد. Full Metal Jacket یکی از بهترین فیلم‌ها دربارهٔ به ‌وجود آمدن معضلات روانیِ جنگ بر روح و روان سربازان است. این فیلم با تحسین منتقدان مواجه گشت و نامزد یک جایزه اسکار برای بهترین فیلم‌نامه اقتباسی شد. متیو مودین، وینسنت دونوفریو، آدام بالدوین و آر. لی ارمی در این اثر نقش‌آفرینی کرده‌اند.

14. Lincoln

معرفی بهترین فیلم‌های جنگی آمریکایی تا سال 2023

 

کارگردان، استیون اسپیلبرگ، در فیلم Lincoln، محصول سال ۲۰۱۲ به یکی از دوست‌داشتنی‌ترین رئیس جمهور‌های آمریکا می‌پردازد. اسپیلبرگ در این عنوان دو ساعت و نیمه و بیوگرافی زندگی و حکومت رئیس جمهور، آبراهام لینکلن را در روز‌های آخر جنگ داخلی به تصویر می‌کشد. فیلم‌نامه این فیلم را تونی کوشنر بر پایه کتاب ۲۰۰۵ یعنی «تیم رقبا» اثر دوریس کیرنس گودوین به رشته تحریر درآورده است.

فیلم بر ۴ ماه پایانی زندگی آبراهام لینکلن متمرکز است و تلاش‌های او، برای به تصویب رساندن سیزدهمین اصلاحیه قانون اساسی ایالات متحدهٔ آمریکا توسط مجلس نمایندگان را به تصویر می‌کشد. به دنبال این اصلاحیه برده‌داری در آمریکا ممنوع شد. دنیل دی لوئیس نقش اصلی رئیس‌جمهور ایالات متحده، آبراهام لینکلن را ایفا می‌کند و سالی فیلد، دیوید استراترن، جوزف گوردون لویت، جیمز اسپیدر، هال هالبروک و تامی لی جونز از دیگر بازیگران فیلم هستند. در هشتاد و پنجمین دوره جوایز اسکار فیلم لینکلن نامزد دریافت ۱۲ جایزه اسکار از جمله جایزه اسکار بهترین فیلم، بهترین کارگردانی، بازیگر نقش اول مرد، نقش مکمل زن، نقش مکمل مرد شد، ولی در نهایت موفق به دریافت دو اسکار بهترین بازیگر نقش اول مرد (دنیل دی لوئیس) و بهترین کارگردانی هنری گردید.

13. From Here to Eternity

معرفی بهترین فیلم‌های جنگی آمریکایی تا سال 2023

 

در فیلم From Here to Eternity، محصول سال ۱۹۵۳، برت لنکستر، مونتگومری کلیفت و فرانک سیناترا نقش سربازانی را ایفا می‌کنند که در هاوایی در ماه‌های قبل از واقعه «حمله به پرل هاربر» مستقر هستند. خلاصه داستان به این شکل است که رابرت ای لی پرویت (مونتگومری کلیفت) به تازگی به گروهان جدیدی منتقل شده‌است. سرگروهان شنیده‌است که او مشت‌زن خوبی است. در نتیجه از او می‌خواهد تا به نمایندگی از گروهان خود در مسابقات مشت‌زنی ارتش شرکت کند. پرویت به‌علت خاطره تلخی که از آخرین مسابقه خود دارد، حاضر به انجام این کار نمی‌شود. سرگروهان او را مجبور به کارهای پست می‌کند تا نظر او را عوض کند. پرویت در همین گیر و دار عاشق زنی فاحشه می‌شود و اتفاقات دیگری برای او می‌افتد. این فیلم در سال ۱۹۵۴ موفق به کسب ۸ جایزه اسکار شد و به دلیل اهمیت فرهنگی فوق‌العاده‌اش به فهرست ملی فیلم اضافه شد. دانا رید، جک واردن، دبورا کار، ارنست بورگناین و ویلیس بوشی از دیگر ستارگان این اثر هستند.

12. Stalag 17

معرفی بهترین فیلم‌های جنگی آمریکایی تا سال 2023

 

فیلم  Stalag 17، محصول سال ۱۹۵۳، در ابتدا یک نمایشنامه موفق Broadway بود، اما بعدها بیلی وایلدر آن را به یک فیلم موفق تبدیل کرد. داستان حول محور گروهی از خلبانان آمریکایی می‌چرخد که در یک کمپ آلمانی زندانی شده‌اند. ویلیام هولدن در این اثر عملکردی برجسته را داشت. هولدن جایزه مراسم اسکار را بخاطر نقشش به عنوان جی.جی. سفتون بدست آورد. سفتون تاجر اردوگاه  است و دوست دارد با همه از جمله نگهبانان آلمانی داد و ستد کند. دان تیلور،‌ اتو پرمینگر، رابرت استاروس و جو پلوسکی دیگر بازیگران این فیلم هستند. تماشای این عنوان را که یکی از بهترین فیلم‌های جنگی آمریکایی است به شما توصیه می‌کنیم.

11. The Deer Hunter

معرفی بهترین فیلم‌های جنگی آمریکایی تا سال 2023

 

فیلم The Deer Hunter، محصول ۱۹۷۸، عنوانی دیگر است که به اثر ویرانی‌های جنگ برروی روح و روان یک سرباز بعد از جنگ می‌پردازد. این دفعه با جبهه ویتنام طرف هستیم و رابرت دنیرو، کریستوفر واکن و جان ساویج نقش سه مردی را بازی می‌کنند که به شدت ترسیده‌اند. خلاصه داستان از این قرار است که مایکل ورونسکی و دوستانش جوانانی نظامی هستند که در بحبوحه جنگ آمریکا و ویتنام برای اعزام به جنگ آماده می‌شوند. چند روز قبل از اعزام آنها در مراسم یکی از دوستان خود به عیش و نوش، شکار و خوش گذرانی می‌پردازند و چهره ای از سرخوشی خود در کشورشان برای بیننده ترسیم می‌کنند.

بعد از اعزام و حین جنگ، مایکل و دوستانش اسیر می‌شوند و در شرایط بسیار اسف‌باری زیر شکنجه‌ی عده‌ای مبارز ویتنامی به عنوان ابزار سرگرمی استفاده می‌شوند. از آنها برای دوئل رولت روسی استفاده می‌شد، به این شکل که بازی آنقدر ادامه پیدا می‌کرد تا یکی از دو فرد دوئل کننده کشته شود. موسسه فیلم آمریکایی این اثر را یکی از بهترین فیلم‌های تاریخ آمریکا نام‌گذاری کرد و مراسم اسکار نیز با آن‌ها هم نظر بود و این فیلم را در سال ۱۹۷۹ بهترین فیلم اعلام کرد و در اینجا بود که مریل استریپ بزرگ اولین نامزدی اسکار خودش را کسب کرد. جان کازال، جان سویج، کریستوفر واکن و روتانیا آلدا دیگر بازیگران این اثر هستند.

10. The Great Escape

معرفی بهترین فیلم‌های جنگی آمریکایی تا سال 2023

 

با اینکه فیلم The Great Escape، محصول سال ۱۹۶۳، جوایز بزرگی را بدست نیاورد، اما به عنوان یکی از بهترین فیلم‌های جنگی آمریکایی تمام دوران محسوب می‌شود. اتفاقات آن در یک کمپ آلمانی جنگی در لهستان روایت می‌شود. داستان آن در مورد یک گروه چند ملیتی از زندانیان نظامی سطح بالا است که به شکل همه‌جانبه تصمیم می‌گیرند که از آن‌جا فرار کنند. استیو مککوئین بازیگران بین‌المللی آن را رهبری می‌کند. جیمز گارنر، جیمز کابرن و ریچارد آتنبروگ این ستارگان بین‌المللی هستند.

09. Letters From Iwo Jima

معرفی بهترین فیلم‌های جنگی آمریکایی تا سال 2023

 

فیلم Letters From Iwo Jima، محصول سال ۲۰۰۶، به مانند برادر فیلم Flags of Our Fathers می‌ماند و کارگردان هر جفتشان کلینت ایستوود است. عنوان Letters From Iwo Jima یک فیلم ژاپنی زبان در مورد نبرد ایوو جیما در جنگ جهانی دوم است که توسط سربازانی که در آن جنگیده‌اند بازگو می‌شود. تصویر کلینت ایستوود در این اثر از بقیه فیلم‌های جنگی جدا است، چرا که داستان یک پیروزی سخت را شاهد نیستیم، بلکه داستانی از شکستی اجتناب ناپذیر را در آن مشاهده می‌کنیم و این روایتی است که به ندرت در پرده بزرگ نمایش داده می‌شود. برداشت کارگردان توسط منتقد‌ها و بینندگان ستایش شد و این فیلم در گیشه نیز فروش خوبی را داشت. همچنین این عنوان نامزد چندین جایزه عالی از جمله نامزد دریافت جایزه بهترین فیلم جوایز اسکار شد. کن واتانابه، کازوناری نینومیا، ایهارا تسویوشی، ریو کاسه و ناکامورا شیدو در این فیلم نقش‌افرینی کرده‌اند.

08. Zero Dark Thirty

معرفی بهترین فیلم‌های جنگی آمریکایی تا سال 2023

 

در فیلم Zero Dark Thirty، محصول سال ۲۰۱۲، شاهد تلاش ده ساله آمریکا برای دستگیری اساما بن لادن یعنی رهبر تروریست‌های القاعده هستیم که گمان می‌شود محرک حملات تروریستی 11 سپتامبر بوده باشد. ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ بیش از سه هزار نفر در جهنمی از دود و آتش زنده‌به‌گور شدند در حالی که فقط صدای فریاد التماسشان در پشت گوشی‌های همراه باقی مانده بود. از همان موقع تلاش‌های جدی برای پیدا کردن مسئولان این حادثه و به خصوص بن لادن آغاز شد. سازمان جاسوسی آمریکا برای یافتن رهبر القاعده تمام تلاش خود را بکار می‌گیرد اما پیدا کردن این شخص که بیشتر عمرش را مثل یک شبح زندگی کرده سخت‌تر از آن است که در ابتدا می‌پنداشته‌اند.

پس از انتشار این فیلم برخی به تصویر کشیدن شکنجه‌های دلخراش در آن را نقد کردند در حالی که دیگران از آن دفاع کرده و این صحنه‌ها را حقیقی و طبق واقعیت می‌دانستند. این فیلم بخاطر صحنه‌های واقع‌گرایانه پایانی‌اش از حمله یگان نیروی دریایی به منطقه بن لادن مورد تحسین قرار گرفت. اطلاعات فوق محرمانه مبنی بر محل استقرار بن لادن توسط مامور سابق CIA یعنی لئون پانتا در یک مراسم در سال ۲۰۱۱ به آن‌ها داده شده بود. جسیکا چستین، جیسون کلارک، جوئل اجرتون، شان ماهان و ادگار رامیرس ستارگان این فیلم را تشکیل می‌دهند.

07. Patton

معرفی بهترین فیلم‌های جنگی آمریکایی تا سال 2023

 

قهرمان جنگ آمریکایی، ژنرال جورج پاتون، موضوع این فیلم برنده جایزه است که در سال ۱۹۷۱ اصطلاحا جوایز اسکار را جارو کرد. فیلم Patton، محصول ۱۹۷۰، جایزه اسکار بهترین فیلم، بهترین کارگردانی، بهترین فیلم‌نامه و بهترین بازیگر را بخاطر عملکرد عالی جورج سی. اسکات در نقش ژنرال برنده شد. ناگفته نماند که در یکی از جنجالی‌ترین مراسم‌های اسکار اسکات از دریافت جایزه سرباز زد و اولین بازیگری شد که از دریافت جایزه اسکار خودداری کرد. فیلم داستان زندگی جورج پاتن، ژنرال آمریکایی، را در زمان جنگ جهانی دوم روایت می‌کند و کارل مالدن در نقش ژنرال عمر بردلی بازی می‌کند. فیلم از فیلم‌نامه‌ای نوشته فرانسیس فورد کوپولا و ادموند اچ. نورث ساخته شد.

06. The Hurt Locker

معرفی بهترین فیلم‌های جنگی آمریکایی تا سال 2023

 

کارگردان، کاترین بیگلو، با فیلم The Hurt Locker، محصول سال ۲۰۰۸، اولین زنی شد که در تاریخ و در سال ۲۰۱۰ جایزه اسکار را برای بهترین کارگردانی برنده شد. این عنوان همچنین جایزه بهترین فیلم را برای خود کرد و بازیگر اصلی آن جرمی رنر را به یک ستاره واجد شرایط و معرکه تبدیل کرد. فیلم داستان چند سرباز آمریکایی به فرماندهی گروهبان اول، ویلیام جیمز (با بازی جرمی رنر) را روایت می‌کند که در خاک عراق مامور خنثی‌کردن بمب‌های جاده‌ای هستند که شورشیان عراق در معابر سطح شهر کار می‌گذارند. انگیزه زیاد و علاقه مفرطی که ویلیام جیمز شخصاً در مأموریت‌های خطیرش بروز می‌دهد باعث تعجب و رعب هم‌قطارانش می‌شود. آنتونی مکی، برایان گراتی، کریستیان کامارگو و دیوید مورس نیز در فیلم The Hurt Locker نقش‌آفرینی کرده‌اند.

05. Platoon

معرفی بهترین فیلم‌های جنگی آمریکایی تا سال 2023

 

کارگردان الیور استون با فیلم Platoon، محصول ۱۹۸۶، اولین بار خودش را به عنوان یک گارگردان عالی نشان داد. این عنوان در مورد یک جوخه است که در طی جنگ ویتنام آماده به نظر نمی‌آید. این فیلم اولین عنوان سه گانه ویتنام الیور استون است و فیلم‌های Heaven & Earth  و Born on the Fourth of July این سه گانه را کامل می‌کنند. عنوان Platoon یک فیلم ضد جنگ است که وجهه ترسناک جنگ را به بینندگان نشان می‌دهد. در این فیلم تام برنگر، ویلم دافو، چارلی شین، جان کریستوفر مک‌گینلی، کوین دیلون و کیث دیوید ایفای نقش کرده‌اند. تماشای این عنوان را که یکی از بهترین فیلم‌های جنگی آمریکایی است به شما و خانواده‌تان پیشنهاد می‌کنیم.

04. Saving Private Ryan

معرفی بهترین فیلم‌های جنگی آمریکایی تا سال 2023

 

در فیلم Saving Private Ryan (نجات سرباز رایان)، اثر سال ۱۹۹۸ به کارگردانی استیون اسپیلبرگ، تام هنکس نقش رهبر یک ارتش جنگ جهانی دوم را در یک عملیات جستجو و نجات ایفا می‌کند. این ارتش توسط برخی از بهترین و برجسته‌ترین بازیگران از جمله  مت دیمون، تام سایزمور و اد برنز به تصویر کشیده شده‌اند. این سربازان وظیفه دارند تا به پشت خط دشمن رفته تا جان یک سرباز که پیش از این برادرانش را در جنگ از دست داده است نجات دهند. فیلم با نشان دادن سکانسی از حضور یک سرباز جنگ جهانی دوم به همراه خانواده‌اش، در گورستان کشته‌شدگان نبرد نرماندی، آغاز می‌شود. سپس صحنه به روز ۶ ژوئن ۱۹۴۴ (روز نبرد نرماندی) می‌رود.

سربازان آمریکایی برای پیاده شدن در ساحل اوماها در نرماندی در فرانسه (که به دست آلمانی‌ها اشغال شده‌است) آماده می‌شوند. قایق‌ها به ساحل می‌رسند و سربازها بیرون می‌روند. در همان لحظات نخست ورود سربازان، آلمانی‌ها به روی آنان آتش باز می‌کنند و بسیاری از سربازان کشته می‌شوند. کاپیتان جان اچ. میلر (تام هنکس) به همراه چند تن از سربازان دیگر، سعی می‌کنند تا خطوط دفاعی ساحلی را بشکنند. این فیلم برنده پنج جایزه در مراسم جوایز اسکار شد. بری پپر، آدام گلدبرگ، وین دیزل و جووانی ریبیسی نیز در این اثر نقش‌آفرینی کرده‌اند.

03. Apocalypse Now

معرفی بهترین فیلم‌های جنگی آمریکایی تا سال 2023

 

بازیگران فیلم Apocalypse Now، محصول سال ۱۹۷۹، به تنهایی کافی هستند تا به تماشای این اثر تلخ و تاریک بنشینید. مارتین شین، رابرت دووال، دنیس هاپر و مارلون براندو با بازی استثنایی و چشم‌گیر خود مخاطبان را به وجد می‌آورند. فرانسیس فورد کاپولا پیش از این بخاطر کارگردانی عنوانی چون The Godfather ستایش شده بود و پس از آن فیلم Apocalypse Now  او را به عنوان کارگردانی درجه یک به دنیا نشان داد. این فیلم براساس رمان جوزف کنراد با نام قلب تاریکی (Heart of Darkness) ساخته شده است. این عنوان که اتفاقاتش در دوران جنگ ویتنام رخ می‌دهد، در مورد یک کاپیتان ارتش است که به کامبوج فرستاده می‌شود تا افسر سرکشی را که یک قبیله محلی را تصاحب کرده است به قتل برساند. هریسون فورد، فردریک فورست، دنیس هاپرو لارنس فیشبرن نیز در این عنوان که یکی از بهترین فیلم‌های جنگی آمریکایی است نقش‌آفرینی کرده‌اند.

02. Gone With the Wind

معرفی بهترین فیلم‌های جنگی آمریکایی تا سال 2023

 

فیلم Gone With the Wind (بر باد رفته) یک عنوان تقریباً چهار ساعته و حماسی درباره جنگ داخلی است که سقوط یک خانواده جورجیایی مرفه را به تصویر می‌کشد. Gone With the Wind فیلمی آمریکایی در ژانر عاشقانه، تاریخی و حماسی به کارگردانی ویکتور فلمینگ است که در سال ۱۹۳۹ اکران شد. فیلمنامه آن به ‌دست سیدنی هاوارد بر اساس رمانی به همین نام، نوشته مارگارت میچل به رشته تحریر درآمده ‌است. این فیلم عشق دختری جنوبی به نام اسکارلت اوهارا در خلال جنگ داخلی آمریکا و دوره بازسازی پس از جنگ را به تصویر می‌کشد. کلارک گیبل و ویوین لی دو نقش اصلی فیلم را ایفا می‌کنند. لسلی هاوارد، اولیویا دی هاویلند، هتی مک‌دنیل، ان رادرفورد باربارا اونیل، توماس میچل ،جرج ریوز، اولین کیز، اسکار پولک، فرد کرین و آلیشیا رت از دیگر بازیگران این فیلم هستند. عنوان Gone With the Wind در نهایت ده اسکار را به خانه برد.

01. Dr. Strangelove or: How I Learned to Stop Worrying and Love the Bomb

معرفی بهترین فیلم‌های جنگی آمریکایی تا سال 2023

فیلم Dr. Strangelove محصول سال ۱۹۶۴ بوده و استنلی کوبریک که یکی از بهترین کارگردانان تاریخ سینماست آن را ساخته است. خلاصه داستان اینگونه است که جک ریپر ژنرال روان‌پریش ارتش و رئیس یک پایگاه هوایی در آمریکا است که در اقدامی خودسرانه، تهاجمی هسته‌ای علیه شوروی به راه می‌اندازد و رئیس‌جمهور و سیاستمداران آمریکا پس از آگاهی از این عمل با تجمع در اتاق فرماندهی جنگ ایالات متحده به دنبال راهی برای توقف این حملات می‌گردند. فیلم Dr. Strangelove نامزد جوایز دسته‌بندی‌های اصلی اسکار بود، اما با این حال موفق به بردن هیچ‌کدام نشد. با این حال این چیزی از ارزش‌های این عنوان که یکی از بهترین فیلم‌های جنگی آمریکایی است کم نمی‌کند. پیتر سلرز، جرج سی. اسکات، استرلینگ هایدن، کینن وین، اسلیم پیکنز و شین ریمر بازیگران این فیلم هستند.

در فهرست بالا به معرفی ۵۰ تا از بهترین فیلم‌های جنگی آمریکایی پرداختیم. هدف بسیاری از این عناوین به تصویر کشیدن آثار و عواقب جنگ برروی روان و جسم انسان‌هاست. در واقع بیشتر کسایی که به جنگ می‌روند تا سال‌ها بعد یا برای همیشه از لحاظ روحی دچار مشکل می‌شوند و دیگر هیچ‌گاه به شکل کامل بهبود نمی‌یابند. بسیاری دیگر هم که برخی از اعضایشان را از دست داده و دیگر مانند گذشته از زندگی لذت نمی‌برند. در برخی از این آثار مانند Hacksaw Ridge نیز شاهد انسان‌های صلح‌طلب هستیم که بجای کشتار قصد نجات جان بقیه و حتی دشمن را دارند. آثار ضدجنگ در واقع ساخته می‌شوند تا صدای اعتراضی نسبت به مقوله جنگ و درگیری باشند. شما کدام یک از آثار لیست بالا را تماشا کرده‌اید؟ نظراتتان را با ما به اشتراک بگذارید.

///.


منبع: ویجیاتو