در فیلم‌هایی که امسال به چهل‌ودومین جشنواره فجر می‌آیند نقش اصلی غالب فیلم‌ها برعهده بازیگران جوان است و این اتفاق تازه‌ای نیست، اما در این میان استثناهایی هم وجود دارد

چارسو پرس:  معمولا در سینمای ایران، بسیاری از فیلم نامه‌ها با محوریت کاراکترهای جوان نوشته می‌شود و قصه حول محور این شخصیت‌ها می‌چرخد. بنابراین در فیلم‌هایی که امسال به چهل‌ودومین جشنواره فجر می‌آیند نیز نقش اصلی غالب فیلم‌ها برعهده بازیگران جوان است و این اتفاق تازه‌ای نیست، اما در این میان استثناهایی هم وجود دارد.

سعید پورصمیمی نقش اصلی «پرویزخان» را برعهده دارد و علی نصیریان نیز نقش اصلی «نوروز» را بازی کرده است. خارج از بخش مسابقه جشنواره نیز «پرواز 175» با بازی جمشید هاشم‌پور و ثریا قاسمی رونمایی می‌شود. مهدی هاشمی، احترام برومند، گوهر خیراندیش و فرهاد آییش نیز دیگر هنرمندان پیش کسوتی هستند که در جشنواره فجر دیده می‌شوند و حضورشان مایه اعتبار این رقابت است.

علی نصیریان در فیلم نوروز

علی نصیریان

سال گذشته با فیلم «هفت بهارنارنج» در جشنواره فجر حاضر بود و امسال نیز با یک فیلم متفاوت به چهل‌ودومین جشنواره می‌آید. این فیلم که «نوروز» نام دارد به آیین‌ها، رسوم و افسانه‌های مربوط به نوروز می‌پردازد و مخاطب اصلی آن نوجوانان هستند. حضور بازیگر کارکشته‌ای مانند علی نصیریان در این فیلم که فضایی شاد و فانتزی دارد، اتفاق جالب و کنجکاوی‌برانگیزی است. این بازیگر پیش کسوت دو سیمرغ بهترین بازیگر نقش مکمل و نقش اصلی را که در دوره‌های سی‌وهفتم و چهل‌ویکم برای «مسخره‌باز» و «هفت بهارنارنج» کسب کرده، در فهرست افتخارات خود دارد.

سعید پورصمیمی در فیلم پرویز خان

سعید پورصمیمی

سه سیمرغ بهترین بازیگر نقش مکمل مرد در جشنواره پنجم، ششم و نهم را برای فیلم «ناخدا خورشید»، «تحفه‌ها» و «پرده آخر» از آن خود کرده و امسال پس از سه دوره غیبت در جشنواره فجر، با فیلم «پرویزخان» ساخته علی ثقفی به این رقابت می‌آید. سعید پورصمیمی در این فیلم نقش پرویز دهداری مربی خوشنام فوتبال را بازی می‌کند. «پرویزخان» به منش و وجه قهرمانانه شخصیت این مربی می‌پردازد و با توجه به سابقه درخشان پورصمیمی، انتظار می‌رود شاهد حضور موفق این هنرمند در شمایل پرویز دهداری باشیم.

مهدی هاشمی و احترام برومند در فیلم آغوش باز

مهدی هاشمی و احترام برومند

فیلم عاشقانه «آغوش باز» ساخته بهروز شعیبی، قصه سه زوج را روایت می‌کند و مهدی هاشمی و احترام برومند نقش یکی از زوج‌های این فیلم را ایفا کرده‌اند، بنابراین احتمالا حضور پررنگ و موثری در قصه دارند. دو زوج دیگر فیلم با بازی حامد کمیلی، گلاره عباسی، محسن کیایی و شبنم گودرزی، جوان هستند. جالب این که هاشمی آخرین‌بار در سی‌وچهارمین جشنواره فجر با فیلم دیگری از شعیبی یعنی «سیانور» در جشنواره فجر دیده شده بود. مهدی هاشمی علاوه بر «آغوش باز»، با «نوروز» هم در جشنواره حضور خواهد داشت. این بازیگر تا به حال در دوره نهم و بیست‌ونهم جشنواره، جایزه بهترین بازیگر نقش اصلی مرد را برای «دو فیلم با یک بلیت»، «آلزایمر» و «آقا یوسف» به خانه برده است. احترام برومند که سال گذشته با فیلم ناکام «بعد از رفتن» در جشنواره فجر حضور داشت، امسال هم با «آغوش باز» به این رقابت می‌آید.

گوهر خیراندیش و فرهاد آییش در فیلم دو روز دیرتر

گوهر خیراندیش و فرهاد آییش

بازیگران اصلی فیلم «دو روز دیرتر» ساخته اصغر نعیمی، سینا مهراد و پردیس احمدیه هستند که نقش زوج قصه را بازی کرده‌اند، اما چهره‌های باسابقه‌ای مانند گوهر خیراندیش و فرهاد آییش نیز در ترکیب بازیگران این فیلم حضور دارند. «دو روز دیرتر» درباره زوج جوانی است که سودای مهاجرت دارند و برای سهم بردن از ارثی که قرار است بین نوه‌های خانواده تقسیم شود، صاحب فرزند می‌شوند، با توجه به قصه این فیلم پیش‌بینی می‌شود فرهاد آییش و گوهر خیراندیش در نقش‌های مکمل آن ظاهر شده‌اند. دیپلم افتخار و سیمرغ بهترین بازیگر نقش اصلی زن، جوایزی هستند که گوهر خیراندیش در دوره بیستم و بیست‌ودوم جشنواره فجر برای «ارتفاع پست» و «رسم عاشق‌کشی» کسب کرده. فرهاد آییش تا به حال در دوره‌های قبل جشنواره با فیلمی حاضر بوده، اما موفق به کسب جایزه نشده است.

جمشید هاشم‌پور و ثریا قاسمی در فیلم پرواز 175

 جمشید هاشم‌پور و ثریا قاسمی

ستاره قدیمی سینما جمشید هاشم‌پور امسال با فیلم «پرواز 175» اولین ساخته محمدحسین حقیقت در بخش نگاه نو جشنواره فجر حضور خواهد داشت. این فیلم دفاع مقدسی قصه پیدا شدن انگشتر یک شهید مفقودالاثر و مادر چشم انتظار این شهید را روایت می‌کند و جمشید هاشم‌پور به همراه ثریا قاسمی نقش‌های اصلی آن را ایفا کرده‌اند. این بازیگر محبوب و باسابقه در دوره‌های هفدهم و سی‌وششم جشنواره فجر برای «هیوا» و «سیانور» برنده دیپلم افتخار بهترین بازیگر نقش اصلی مرد و سیمرغ بلورین بهترین نقش مکمل مرد شده است. با توجه به این که آثار نگاه نو در جوایز بازیگری و فنی داوری نمی‌شوند، جمشید هاشم‌پور امسال در این رقابت شانسی برای کسب جایزه ندارد. ثریا قاسمی دیگر بازیگر پیش کسوت «پرواز 175» است و نقش مادر شهید مفقودالاثر را برعهده دارد. تا به حال سیمرغ بهترین بازیگر نقش اول زن برای «مارال» و بهترین بازیگر نقش مکمل زن برای «ویلایی‌ها» در دوره‌های نوزدهم و سی‌وپنجم نصیب این هنرمند قدیمی شده است.

همه اخبار جشنواره فیلم فجر 

منبع: روزنامه خراسان