سایت خبری تئاتر: در ابتدای این نشست علیاصغر دشتی عضو هیأت مدیره خانه تئاتر درباره این طرح توضیح داد: چند طرح برای اصلاح امور درونی و اموری که مربوط به کلیت وضعیت تئاتر میشوند، مدنظر قرار دارد. در حال حاضر کارگروه بهسازی به عنوان یکی از کارگروههای مدنظر در خانه تئاتر شکل گرفته که طرح سیستمهای یکپارچه خانه تئاتر را ارائه دادهاند. همچنین طرح ملی «توسعه و گسترش تئاتر در سراسر کشور» ارائه شده که کلیات طرح به آقای جهانگیری معاون رئیس جمهور نیز ارائه شده است. در حال حاضر طرح سیستمهای یکپارچه خانه تئاتر با همکاری معاونت هنری اجرایی میشود.
در ادامه علیرضا نادری به عنوان سخنگوی هیأت مدیره خانه تئاتر و رییس کارگروه بهسازی به ایراد سخنانی پرداخت. وی در ابتدای سخنان خود گفت: مجلس مهمی است و از نظر من این یک نقطه عطف است. خوشحالم که این گفتمان آغاز شده است. در سال همدلی، شاهد یکی از باشکوهترین اقدامات هستیم.
وی درباره دلایل حضور نداشتن ایرج راد مدیرعامل خانه تئاتر در این نشست، توضیح داد: حضور نداشتن آقای راد به عنوان یک سوءتفاهم نباشد زیرا آقای راد با این توافقنامه موافق بود ولی به خاطر قراری از قبل تعیین شده، نتوانست در این نشست حضور پیدا کند.
نادری با اشاره به تشکیل کارگروه بهسازی و آغاز به کار آن از ۱۰ ماه قبل، یادآور شد: هر سیستم ساخت دست بشر باید تحت نظارت و رسیدگی باشد و برای این امر نیاز به ورود نیرویی جوان است که بر اساس آن کارگروه بهسازی در خانه تئاتر شکل گرفت. ارتباط اعضا با یکدیگر و اتوماسیون اداری در خانه تئاتر بسیار مهم است زیرا ما باید نسبت به یکدیگر شناخت پیدا کنیم.
در بخشی از سخنان علیرضا نادری که طی آن از علی مرادخانی معاون هنری وزیر ارشاد و مهدی افضلی مدیرعامل مؤسسه توسعه هنرهای معاصر برای همکاریشان برای اجرایی شدن طرح سیستمهای یکپارچه خانه تئاتر تشکر کرد و این همکاری را دلسوزانه دانست، مریم کاظمی از اعضای خانه تئاتر در واکنش به این سخنان نادری متذکر شد: گمان نمیکنم که این همکاری دلسوزانه باشد زیرا برای حل مشکل قرارداد تیپ کسی با ما همکاری نکرد. وقتی مرکز هنرهای نمایشی بودجه دارد این اتوماسیون اداری باید از سوی مرکز شکل میگرفت نه اینکه خانه تئاتر این کار را انجام دهد.
بعد از سخنان کاظمی، نادری اجرای طرح سیستمهای یکپارچه خانه تئاتر و اتوماسیون اداری آن را از جمله اقداماتی دانست که باید توسط خانه تئاتر انجام شود. وی متذکر شد: همواره وقتی گفتگو بین فرهیختگان و دولت شکل میگیرد، برخی خواهان شکل گرفتن این گفتگو نیستند و به دنبال آشفتگی بین فرهیختگان و دولت هستند. ما امروز به دانایی رجوع کردیم و تجربیات گذشته چون شکسته هستند، از گذشته نمیتوانیم درسی بگیریم. به دنبال پرتاب شدن به آینده و خیالپردازی نیستیم.
این نمایشنامه نویس و کارگردان تئاتر متذکر شد: رد کردن یک موضوع یا ایده راحت است اما فهمیدن آن خیلی سخت است.
وی یادآور شد: در خانه تئاتر به دلیل اینکه مشکلاتی وجود داشته، فشار کار روی یک یا دو نفر بوده است. هر سیستمی نیاز به بقا و نیاز به برنامه دارد. امیدوارم رویاهای ما درباره تئاتر محقق شوند.
در ادامه امیر اسمی مسئول طرح سیستمهای یکپارچه خانه تئاتر ضمن ارائه توضیحاتی در خصوص این طرح، اظهار کرد: سازمانهای مردم نهاد یا انجیاو و نهادهای صنفی رکن سوم توسعه هستند و بدون حضوری مؤثر، سازندگی و بالندگی غیر ممکن است.
وی یادآور شد: بار خانه تئاتر طی سالهای گذشته روی دوش چند نفر بخصوص آقای راد بود. سیستمهای یکپارچه خانه تئاتر باعث میشود تا اعضا و تواناییهای آنها شناخته شوند.
قرباننژاد از مهندسان آیتی و یکی از اعضای بررسی و اجرای طرح سیستمهای یکپارچه خانه تئاتر هم در ادامه این نشست، علت اصلی شکلگیری کارگروه بهسازی را نیاز به اصلاحات دانست.
وی توضیح داد: تیم متخصصی در زمینههای مختلف شکل گرفت و پیدا کردیم که اشکالات ما در خانه تئاتر کجاست. همچنین انتظارات از خانه تئاتر را بررسی و به صورت مکتوب کردیم.
این مهندس آیتی متذکر شد: با بررسیها متوجه شدیم که استاندارد خانه تئاتر نسبت به استانداردهای مدنظر، خیلی پایین است.
سپس علی مرادخانی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز به ایراد سخنانی پرداخت. وی اظهار کرد: در حوزه تئاتر پارامترهای زیادی باید مطالعه و روی آنها فکر شود. نکته مهم این است که از کجا باید شروع کنیم تا به نتیجه برسیم. امروز تئاتر ما دارای مختصاتی است که هر کدام تعریفی از آن دارید و طبیعی است که نقطه ایدهآل ما نیست.
وی افزود: دوستان پیشنهاد این طرح را به ما دادند و قرار شد که بررسی کنیم که کجا هستیم و چه باید بکنیم. این طرح برای به وجود آمدن یک خودشناسی درون سیستم است. ما و شما باید از کار هم باخبر باشیم و این امر باعث شفافسازی میشود.
معاون هنری وزیر ارشاد تأکید کرد: امسال را سال تمرکز بر تئاتر گذاشتیم تا بیشترین انرژی خود را روی تئاتر بگذاریم. با سازمان زیباسازی شهرداری تهران رایزنی کرده و از چندین ساختمان برای راهاندازی موزه تئاتر بازدید کردهایم. همه مشکلات را نمیتوان با هم حل کرد ولی اینکه از کجا شروع کنیم، مهم است.
مهدی شفیعی مدیرکل هنرهای نمایشی هم در ادامه این نشست متذکر شد: یک سری واقعیتها را باید بپذیریم. همه ما معتقدیم وضعیت تئاتر به لحاظ بودجه و زیرساخت، وضعیت مطلوبی ندارد و متناسب با گروههای تئاتری و متقاضیان، نتوانستیم بسترسازی و امکانات را فراهم کنیم.
وی ادامه داد: باید به سرعت بسترهایی را فراهم کنیم که حداکثر استفاده از ظرفیتهای تئاتر را داشته باشیم. زمانی میتوانیم موفق باشیم که مدیریت بر عهده خود تئاتریها باشد. طرح سیستمهای یکپارچه خانه تئاتر در این برهه ضروری است و باید آمار شفافی از هنرمندان به صورت گروههای نمایشی داشته باشیم. ما اگر بخواهیم به سمت کمپانیهای تئاتر حرکت کنیم، باید از گروههای تئاتری شناخت داشته باشیم.
مدیرکل هنرهای نمایشی یادآور شد: همه ما قبول داریم که کف مطالبات ما قرارداد تیپ است ولی اعتبارات ادارهکل هنرهای نمایشی خیلی ناچیز است. تا زمانی که فکر کنیم در ۲ جبهه مخالف هستیم، به مطالبات مدنظر نمیرسیم. پیشنهاد دادم بعد از اجرای این اتوماسیون اداری، رنکینگی هم از هنرمندان داشته باشیم.
شفیعی با بیان اینکه امسال توجه ویژه وزارت ارشاد به تئاتر است، تأکید کرد: ما باید زمینه و برنامهمان را مشخص داشته باشیم. تمام توان من این است که از تمام ظرفیتهایی که دولت برای استفاده از تئاتر دارد با کمک معاون هنری به کار گیریم. ظرفیت بعدی افزایش اعتبارات است.
در این بخش از نشست توافقنامه سیستمهای یکپارچه خانه تئاتر به امضای رئیس کارگروه بهسازی خانه تئاتر، معاون هنری وزیر ارشاد، مدیرکل هنرهای نمایشی و مدیرعامل مؤسسه توسعه هنرهای معاصر رسید.
افضلی مدیرعامل مؤسسه توسعه هنرهای معاصر درخصوص بودجه و نحوه اجرایی شدن این طرح، توضیح داد: بودجه تعیین شده برای این طرح ۳۶۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است و طی ۶ ماه این طرح اجرا میشود. سعی میکنیم که این طرح را طبق ضوابط مؤسسه و توافقات انجام دهیم.
در ادامه این نشست واکنشهایی از سوی برخی از هنرمندان حاضر در نشست نسبت به یکدیگر و نسبت به طرح سیستمهای یکپارچه خانه تئاتر شکل گرفت. اصغر همت استفاده از نام انجیاو را برای خانه تئاتر بسیار خطرناک دانست و متذکر شد: ما در یک بحران اقتصادی هستیم ولی نباید بر اساس آن برای تئاتر تصمیم گرفته شود زیرا در آینده این بحران برطرف میشود. نباید تصمیمگیریها بر اساس این جریان تدوین شود.
وی تصریح کرد: رفورم تئاتر ما را نجات نمیدهد، ما نیاز به یک انقلاب تئاتری داریم. بهسازی مرا به یاد بهزیستی انداخت زیرا تئاتر ما هم پدر و مادر ندارد و ما هم بسته به شرایط معلول ذهنی شدهایم.
این بازیگر با سابقه تئاتر با اشاره به اینکه بحران اقتصادی موجود به پایان خواهد رسید، متذکر شد: حرف درآمدزایی تئاتر را رها کنید و گول فروش ۶۰۰ میلیون تومانی یک تئاتر را نخورید.
در پاسخ به این سخنان، علی مرادخانی توضیح داد: این جریان یک انجیاو نیست بلکه جریان کانالکشی و بحث شناختی است. وظیفه من این است امکانات تئاتر را از طریق ظرفیتهای موجود در کشور فراهم کنم. در تلاش هستیم بودجه معاونت هنری را بالا ببریم. بعضی وقتها کمیت آنقدر تأثیرگذار نیست زیرا شناخت باعث میشود که همه چیز به درستی در جای خود قرار بگیرد. طرح سیستمهای یکپارچه خانه تئاتر هم از این منظر است.
سپس مریم کاظمی این طرح را بیانگر این وضعیت دانست که اعضای خانه تئاتر به عنوان کارمندان معاونت هنری قرار است طرح سیستمهای یکپارچه را اجرا کنند. علیرضا نادری در واکنش به این سخنان تصریح کرد: این ماجرا ۹ ماه است که بررسی شده و هیأت مدیره خانه تئاتر آن را تصویب کرده است و ما کارمند دولت نیستیم.
در ادامه محمدرضا خاکی از حاضران در این نشست نیز یادآور شد: تا آنجایی که یادم است در اساسنامه خانه تئاتر آمده که وظیفه این نهاد دفاع از حقوق معنوی و مادی تمام اصناف است و اصلا وارد بحث مالی نمیشود. وظیفه نهاد صنفی دفاع از حقوق صنف است. سالهاست که حقوق یک بازیگر در نظام کاری کشور تعریف نشده که اگر این نظام تعریف شود، عمده مشکلات تئاتر برطرف میشود.
افضلی مدیرعامل مؤسسه توسعه هنرهای معاصر در خصوص این سخنان، توضیح داد: ما پولی را به خانه تئاتر نمیدهیم بلکه در طرحی که توسط خانه تئاتر ارائه شده، همکاری میکنیم. ما تا سقف مبلغ تعیین شده این طرح را اجرا میکنیم و اینگونه نیست که این پول را در اختیار خانه تئاتر قرار دهیم. پولی که ما به خانه تئاتر میدهیم، ۲۰۰ میلیون تومانی است که معاونت هنری به صورت سالانه تعیین کرده است.
در بخش پایانی این نشست نیز علی مرادخانی تأکید کرد: من نمیخواستم در این نشست حضور داشته باشم که گمان نشود این طرح، یک کار دولتی است. ما قرار است از این طرح خانه تئاتر حمایت کنیم.
خمسه، نادری و خاسب کارگاه آموزشی برگزار می کنند
اجرای تئاتر «نمیدونم فردا چی میشه» در هلند
اجرای نمایش «مبارک کجاست» در نیاوران
درخواست 50 میلیونی تالار وحدت از دانشجویان
27 تراژدی نمایشی و کمدی ویلیام شکسپیر در سروش منتشر شد
مجمع عمومی خانه تئاتر برگزار میشود.
«ولپن» در تیاتر باران به صحنه میرود
«سال ثانیه» در فضای باز کاخموزه سعدآباد اجرا میشود
خوانش نمایشنامه «نوح» در تماشاخانه بنفش
مهدی پاکدل و عاطفه رضوی در عاشقانه ای از حسین پاکدل
«گفتوگو با «آنجلوپولوس» و «سوگنمایش اسپانیایی» منتشر شدند.
ایران و تاجیکستان تئاتر رضوی مشترک تولید میکنند
کلاس بازیگری مهتاب نصیرپور برگزار میشود.
بازیگران «سه جلسه تراپی و یک مهمانی» تغییر میکنند
مجید صالحی: حضورم در تئاتر از طریق ویدئو پروجکشن خواهد بود.
سمانه زندینژاد «پنج ماه بعد از حالا» را اجرا می کند
فراخوان بیست و دومین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان منتشر شد
فراخوان دهمین جشنواره بین المللی تئاتر خیابانی مریوان منتشر شد.