نامزدهای جایزه اسکار ۲۰۲۴ مشخص شده‌اند و می‌توان به جرأت گفت که در بخش بهترین فیلم یکی از متنوع‌ترین فهرست‌ها را از نظر ژانر تشکیل داده‌اند.

چارسو پرس: نامزدهای جایزه اسکار ۲۰۲۴ مشخص شده‌اند و می‌توان به جرأت گفت که در بخش بهترین فیلم یکی از متنوع‌ترین فهرست‌ها را از نظر ژانر تشکیل داده‌اند. فیلم‌های نامزد شده در بخش بهترین فیلم جایزه اسکار ۲۰۲۴ عبارتند از: یک فیلم ضد وسترن تیره و تار، یک فیلم زندگی‌نامه‌ای از جنگ جهانی دوم، یک کمدی رضایت‌بخش در دهه ۱۹۷۰، یک علمی-تخیلی طنز درباره زن مرده‌ای که با مغز نوزاد متولدنشده‌اش به زندگی برگشته، و یک فیلم با داستانی اگزیستانسیالیستی درباره عروسکی که خود را در دنیای واقعی کشف می‌کند. این نامزدها از فیلم‌هایی که اسطوره‌های قدیمی مانند مارتین اسکورسیزی کارگردانی کرده‌اند تا آثار فیلم‌سازانی مانند سلین سانگ را شامل می‌شود.

فیلم‌های نامزد اسکار ۲۰۲۴ کدامند؟

اگر به فهرست برندگان اسکار بهترین فیلم در تاریخ سینما نگاه بیندازیم، متوجه می‌شویم که آکادمی اسکار همیشه روی بهترین فیلم‌ها دست نمی‌گذارد، اما به نظر می‌رسد در اسکار ۲۰۲۴ فیلم‌های نامزد شده بخش بهترین فیلم واقعاً حرفی برای گفتن دارند و لایق جایگاهی که به دست آورده‌اند هستند. به ویژه که تعدادی از فیلم‌های نامزد شده بسیار خوش‌ساخت و تفکربرانگیز ظاهر شده‌اند و می‌توانند تجربه‌های تازه و جذابی برای مخاطب باشند.

۱.‌ جاماندگان (The Holdovers)

۱.‌ جاماندگان (The Holdovers)

  • سال تولید: ‌۲۰۲۳
  • کارگردان: ‌الکاسندر پین
  • بازیگران: ‌پل جیاماتی، داواین جوی رندالف، دومینیک سسا
  • مدت زمان: ‌۲ ساعت و ۱۳دقیقه
  • امتیاز IMDb به فیلم: ‌‌‌‌۸ از ۱۰

فیلم «جاماندگان» در دهه ۱۹۷۰ روایت می‌شود و حول محور یک مدرسه شبانه‌روزی واقع در نیوانگلند می‌چرخد. پل جیاماتی در «جاماندگان» نقش پل هانهام را بازی می‌کند، یک معلم سخت‌گیر درس تمدن‌های باستانی که دانش‌آموزان دل خوشی ازش ندارند و معلم‌های دیگر از او متنفرند. وقتی برای اولین بار با هانهام ملاقات می‌کنیم، او دارد برگه‌های امتحانی دانش‌آموزان را تصحیح می‌کند و حین نوشیدن، دانش‌آموزان خود را بی‌سواد خطاب می‌کند. پل در این سال تحصیلی بدبیاری می‌آورد و به عنوان معلمی که باید همراه با دانش‌آموزانی که برای تعطیلات به خانه برنمی‌گردند، درمدرسه بماند. چه برای پل و چه برای دانش‌آموزان، این بدترین سناریوی ممکن است.

پل جیاماتی امسال با الکساندر پین، کارگردان فیلم «راه‌های فرعی» (Sideways) دوباره همکاری کرد و در «جاماندگان» ترکیبی عالی از درام و کمدی دلنشین ارائه داد. نکته متمایزکننده «جاماندگان» روح دهه هفتادی فیلم است. مسأله فقط این نیست که داستان در این دهه روایت می‌شود، بلکه فیلم دارای زیبایی‌شناسی دهه هفتادی است، امری که باعث می‌شود «جاماندگان» شبیه یک فیلم گمشده دهه هفتادی که تازه پیدا شده، ظاهر شود.

اگرچه عده زیادی از «جاماندگان» تعریف و تمجید کرده‌اند و به خصوص پویایی شخصیت‌های فیلم را دوست داشته‌اند، منتقدانی نیز وجود دارند که با آن‌ها مخالفند. به عقیده منتقدان فیلم، شخصیت‌ها تا حدی غیرصادقانه و مکانیکی به نظر رسیده‌اند. جیاماتیِ معلم و سسای دانش‌آموز صحنه‌های زیادی را صرف این می‌کنند که چرا و چقدر از یکدیگر متنفرند و سپس پس از همه این تکرارها، فیلم تلاش می‌کند با نقاط اشتراکی که این دو شخصیت با هم دارند و به طرز اجتناب‌ناپذیری این شباهت‌ها را کشف می‌کنند، مخاطب را تحت تأثیر قرار دهد. به هر حال فارغ از این نقدها، «جاماندگان» یکی از فیلم‌های نامزد اسکار ۲۰۲۴ است و نظر تعداد زیادی از مخاطبان و صاحب‌نظران را جلب کرده است.

۲. داستان آمریکایی (American Fiction)

۲. داستان آمریکایی (American Fiction)

  • سال تولید: ‌۲۰۲۳
  • کارگردان: ‌کورد جفرسون
  • بازیگران: ‌جفری رایت، تریسی الیس راس، ایسا رای، استرلینگ کی براون، جان اورتیز، اریکا الکساندر، آدام برودی، لزلی اوگامس
  • مدت زمان: ‌۱ ساعت و ۵۷ دقیقه
  • امتیاز IMDb به فیلم: ‌‌‌‌۷.۸ از ۱۰

یکی از فیلم‌های نامزد اسکار ۲۰۲۴ که کمتر دیده شده است. جفری رایت در فیلم «داستان آمریکایی» در نقش یک نویسنده تازه‌کار سیاه‌پوست بازی می‌کند که یک رمان ابزورد با محوریت استریوتایپ‌ها می‌نویسد تا سختی‌هایی که نویسندگان سیاه‌پوست به جان می‌خرند را با رویکردی طنز، روایت کند. اما ناگهان برخلاف انتظار او، کتاب به موفقیت بزرگی دست پیدا می‌کند و طنز آن توجه منتقدان و خوانندگان را جلب می‌کند. فیلم «داستان آمریکایی» مانند باقی نامزدهای بهترین فیلم جایزه اسکار جلوه‌های بصری سینمایی ندارد، اما طنز تند و تیز و برنده آن به خودی خود کافی است تا نگاه‌ها را مجذوب خود کند. کورد جفرسون با نخستین فیلمی که کارگردانی کرد به همه نشان داد از آن فیلم‌سازانی است که کسی از دنبال کردن فیلم‌های بعدی او، پشیمان نخواهد شد.

اقتباس کورد جفرسون از رمان «ایریژر» (Erasure) نوشته پرسیوال اورت، پیش‌تر در جشنواره بین‌المللی فیلم تورنتو جایزه برگزیده مردم را از آن خود کرده بود. از همان موقع می‌شد حدس زد که «داستان آمریکایی» به احتمال زیاد در جایزه اسکار هم فرصتی برای درخشیدن خواهد داشت و یکی از رقیب‌های اصلی برای جایزه بهترین فیلم سال خواهد بود. همان‌طور که شخصیت اصلی داستان به این موضوع اشاره می‌کند، اغلب اوقات جوایز با هدف حمایت، به آثار شبه‌معتبر اعطا می‌شود، به خصوص اگر داوران جایزه سفیدپوست باشند و بخواهند تمجید و ستایش هنرمندان رنگین‌پوست را به دست بیاورند. حالا طنز ماجرا اینجاست که خود «داستان آمریکایی» که به چنین مسائلی پرداخته و از قضا درباره نویسنده‌ای سیاه‌پوست است، اکنون نامزد پنج جایزه اسکار شده.

فیلم‌نامه فیلم آن‌قدر که به نظر می‌رسد خوب نیست و حتی ایده‌های بزرگ و خوبی که «داستان آمریکایی» دارد، گاهی اوقات به واسطه سطحی بودن فیلم‌نامه به خوبی اجرا نشده‌اند. با این وجود بازیگران آن‌قدر فوق‌العاده عمل کرده‌اند که باعث درخشش «داستان آمریکایی» شوند. جفری رایت در نقش شخصیت اصلی سنگ تمام گذاشته و بالأخره پس از مدت‌ها انتظار، نامزد جایزه اسکار شد. علاوه بر او، بازی‌ اریکا الکساندر در نقش معشوقه احتمالی نقش اصلی و تریسی الیس راس، لزلی اوگامس و استرلینگ کی. براون (نامزد جایزه بهترین بازیگر مکمل) را در نقش اعضای خانواده نقش اصلی داریم. آن‌طور که هواداران «داستان آمریکایی» می‌گویند، طنز فیلم یک اسب تروا است تا مخاطب را با یک فیلم درام خانوادگی دلگرم‌کننده آشنا کند.

۳. باربی (Barbie)

۳. باربی (Barbie)

  • سال تولید: ‌۲۰۲۳
  • کارگردان: ‌گرتا گرویگ
  • بازیگران: ‌مارگو رابی، رایان گاسلینگ، آمریکا فررا، کیت مک‌کینون، ایسا رای، رئا پرلمان، ویل فرل
  • مدت زمان: ‌۱ ساعت و ۵۴ دقیقه
  • امتیاز IMDb به فیلم: ‌‌‌‌۶.۹ از ۱۰

از بزرگ‌ترین فیلم‌های نامزد اسکار ۲۰۲۴، شاید بازی فوق‌العاده مارگو رابی در نقش اصلی و عملکرد گرتا گرویگ در اجرای این ایده دیوانه‌کننده نادیده گرفته شده باشد، اما با این وجود «باربی» همچنان نامزد بهترین فیلم جایزه اسکار شد. این فیلم کمدی،‌ فانتزی و موزیکال از فضای صورتی و آرمان‌شهری خود برای نقد جنبه‌های مشکل‌ساز جامعه و دنیای واقعی استفاده می‌کند. «باربی» هم یک فیلم سرگرم‌کننده و پرفروش است و هم یک فیلم قابل تأمل و تکان‌دهنده درباره وجود انسان. شاید از «باربی» خوش‌تان نیاید، اما باید بپذیرید که انجام هر دو این‌ها همزمان، کار بسیار دشواری است که از پس هر کسی بر نمی‌آید.

اگر به تفاوت‌های دو فیلم «باربی» و «داستان آمریکایی» نگاه کنید، متوجه می‌شید نامزدهای امسال جایزه اسکار چه طیف گسترده‌ای را در بر می‌گیرند. «باربی» فیلمی است که با روایت داستان یک عروسک موفق شد به فروش ۱ میلیارد دلاری دست پیدا کند.

با این حال، همه کسانی که فیلم را دیده‌اند عاشق آن نشده‌اند. مخالفان «باربی» معتقدند این فیلم ارزش هنری بسیار اندکی دارد و بیشتر شبیه یک تبلیغ بسیار طولانی برای یک اسباب‌بازی است. با این همه فیلم «باربی» موفق شده در دو بخش بهترین فیلم و بهترین فیلم‌نامه نامزد جایزه اسکار شود.

۴. قاتلان ماه گل (Killers of the Flower Moon)

۴. قاتلان ماه گل (Killers of the Flower Moon)

  • سال تولید: ‌۲۰۲۳
  • کارگردان: ‌مارتین اسکورسیزی
  • بازیگران: ‌لئوناردو دی‌کاپریو، رابرت دنیرو، لیلی گلداستون، جسی پلمونس، تانتو کاردینال، جان لیسگو، برندن فریزر
  • مدت زمان: ‌۳ ساعت و ۲۶ دقیقه
  • امتیاز IMDb به فیلم: ‌‌‌‌۷.۷ از ۱۰

فیلم «قاتلان ماه گل» مارتین اسکورسیزی با مدت زمان تقریباً سه ساعت و نیم، یکی از طولانی‌ترین فیلم‌هایی است که اخیراً منتشر شده. با این وجود این فیلم حتی ۱ ثانیه هم طولانی‌تر از آنچه می‌بایست باشد، نیست. مارتین اسکورسیزی اسطوره‌های سفیدرنگ ژانر وسترن را زیر و رو کرد تا داستان اصلی آمریکا را که مملو از سفیدپوستان حریص و طمع‌کار است، روایت کند. سفیدپوستانی که به مردم طرفدار صلح قبیله اوسیج نفوذ می‌کنند و برای تصاحب ثروت‌ نفتی‌شان، آن‌ها را فریب می‌دهند، سلاخی و زجرکش می‌کنند. «قاتلان ماه گل» یک فیلم بی‌رحمانه و تیره و تاریک است که تماشای آن آسان نیست. اما پس از اینکه فیلم‌های وسترن بی‌شماری ساکنان سفیدپوست را به عنوان قهرمان و مردم بومی را به عنوان شرور ترسیم کردند، سرانجام «قاتلان ماه گل» تاریخ برتری سفیدپوستان آمریکا را به درستی و بدون هیچ روتوشی روایت می‌کند

مارتین اسکورسیزی در ۸۱ سالگی هیچ نشانه‌ای از خستگی ذهن و کاهش خلاقیت نشان نمی‌دهد. اسکورسیزی پرفروش‌ترین کتاب ناداستان دیوید گران را به یک حماسه جنایی و دلخراش تبدیل کرده؛ داستانی مملو از خیانت، توطئه، کلاهبرداری و قتل که ما را به دهه ۱۹۲۰ و نزد قبیله ثروتمند اوسیج می‌برد.

«قاتلان ماه گل» داستانی از یک وجدان خشمگین است که نمونه‌ای از انسان‌های از نظر اخلاقی ورشکسته را به نمایش می‌گذارد؛ فیلمی سازش‌ناپذیر که بعید است در بخش بهترین فیلم برنده جایزه اسکار شود، حتی با وجود اینکه یک اسطوره زنده مانند اسکورسیزی در مقام خالق آن ایستاده. «قاتلان ماه گل» سخت تلاش کرده داستان را متمرکز نگه دارد و همزمان شخصیت‌های قبیله اوسیج را در روایتی که به خودشان تعلق دارد، همراه با نمایش آیین‌ها و سنت‌های آن‌ها، حاضر کند. به همین علت، جای تعجبی ندارد که «قاتلان ماه گل» نامزدی دریافت جایزه بهترین فیلم‌نامه را دریافت نکرد. در انتها آخرین فیلم اسکورسیزی یک درام قانع‌کننده با محوریت شر انسانی است که چشم‌اندازی از زندگی قبیله اوسیج ارائه می‌دهد.

۵. مایسترو (Maestro)

۵. مایسترو (Maestro)

  • سال تولید: ‌۲۰۲۳
  • کارگردان: ‌بردلی کوپر
  • بازیگران: ‌کری مولیگان، بردلی کوپر، مت بامر، مایا هاک، سارا سیلورمن، مایکل آوری، برایان کلاگمن، گیدی‌ین گلیک، سم نیولا، میریام شر، الکسا سوینتون، جاش همیلتون، جون گیبل
  • مدت زمان: ‌۲ ساعت و ۹ دقیقه
  • امتیاز IMDb به فیلم: ‌‌‌‌۶.۷ از ۱۰

فیلم «مایسترو» شاید مناقشه‌برانگیزترین فیلم این فهرست باشد. فیلمی که عده‌ای عاشق آن شده‌اند، و عده دیگر از آن متنفرند و چیزی جز عیب و ایراد در آن نمی‌بینند. تصمیم جسورانه کوپر برای پوشیدن بینی مصنوعی در «مایسترو» به احتمال زیاد کمترین چیزی باشد که به آن انتقاد کرده‌اند. مخالفان فیلم کوپر را به خاطر تمرکز بیش از حد روی ازدواج برنشتاین با فلیسیا مونته‌الگره سرزنش می‌کنند و عده‌ای دیگر معتقدند «مایسترو» صرفاً ساخته شده تا عطش بردلی کوپر برای دریافت جایزه اسکار رفع شود (بردلی کوپر تا به امروز ۱۲ بار نامزد دریافت جایزه اسکار شده است).

با وجود اینکه «مایسترو» بهترین فیلمی نیست که امسال نامزد جایزه اسکار شده، اما عده‌ای از مخاطبان هستند که این فیلم را صرفاً یک فیلم زندگی‌نامه عادی توصیف می‌کنند. در حالی که «مایسترو» برعکس این است. ما با یک درام نادر هالیوودی روبه‌روییم که تصمیم گرفته به جای آنکه یک فیلم عامه‌پسند باشد، مخاطب خاص خود را داشته باشد و بیشترین ارتباط را با همان دسته از مخاطبان برقرار کند. «مایسترو»، در مقام زندگی‌نامه لئونارد برنشتاین، فیلمی است که می‌داند از پس به تصویر کشیدن عادلانه و کامل یک زندگی، برنمی‌آید و برای همین مسیر به خصوصی را برای خود تعریف کرده.

۶. آناتومی یک سقوط (Anatomy of a Fall)

۶. آناتومی یک سقوط (Anatomy of a Fall)

  • سال تولید: ‌۲۰۲۳
  • کارگردان: ‌ژوستین تریه
  • بازیگران: ‌زاندرا هولر، اسوان آرلو، میلو ماچادو گرانر، آنتوان رینارتز، ساموئل تیس، جنی بث، سعدیه بنطائب، کامیل رادرفورد، آن راترگر، سوفی فیلیرس
  • مدت زمان: ‌۲ ساعت و ۳۱ دقیقه
  • امتیاز IMDb به فیلم: ‌‌‌‌۷.۸ از ۱۰

زاندرا هولر در فیلم «آناتومی یک سقوط» نقش نویسنده‌ای را بازی می‌کند که سعی دارد بی‌گناهی خود را در رابطه با قتل شوهرش ثابت کند. فیلم ژوستین تریه یک معمای قتل گیرا است که مخاطب را مجذوب و کنجکاو نگه می‌دارد، اما ماجرای قتل و دادگاه تنها وسیله‌ای برای تمرکز روی مسائل درونی یک خانواده است. تریه از فرمول آشنای رمان‌های جنایی استفاده می‌کند تا پویایی قدرت در ازدواج را بررسی کند. مهم‌تر از آن، ژوستین تریه در مقام کارگردان «آناتومی یک سقوط» بررسی کرده که آثار یک هنرمند تا چه اندازه شخصیت او را منعکس خواهند کرد.

«آناتومی یک سقوط» نامزد پنج جایزه اسکار شده‌ است؛ این فیلم فرانسوی در بخش‌های بهترین فیلم، بهترین فیلم‌نامه، تدوین فیلم، بهترین کارگردان و بهترین بازیگر زن نامزدی اسکار را به دست آورده. «آناتومی یک سقوط» یک تریلر فوق‌العاده درگیرکننده و قابل تأمل است که نشان می‌دهد چطور یک رمان‌نویس ابتدا به قتل همسرش، و سپس به ایفا نکردن نقش یک همسر حامی و فداکار محکوم می‌شود. مخاطب در طول فیلم مدام از خود خواهد پرسید که آیا زاندرا شوهرش را کشته یا خیر؟ اما آنچه «آناتومی یک سقوط» را تبدیل به یک فیلم درگیرکننده می‌کند، شخصیت‌پردازی و اجرای بی‌نظیر زاندرا در نقش یک زن رمان‌نویس است.

۷. بیچارگان (Poor Things)

۷. بیچارگان (Poor Things)

  • سال تولید: ‌۲۰۰۳
  • کارگردان: ‌یورگوس لانتیموس
  • بازیگران: ‌اما استون، مارک رافلو، ویلم دفو، رامی یوسف، کریستوفر ابوت، جراد کارمایکل، کاترین هانتر، وین برت
  • مدت زمان: ‌۲ ساعت و ۲۱ دقیقه
  • امتیاز IMDb به فیلم: ‌‌‌‌۸.۴ از ۱۰

یورگوس لانتیموس و اما استون پس از همکاری موفقیت‌آمیزشان در فیلم «سوگلی» (The Favourite)، دوباره با هم متحد شدند و با فیلم «بیچارگان» یک نامزدی دیگر در بخش بهترین فیلم جایزه اسکار به دست آوردند. فیلم «بیچارگان» اقتباسی استیم‌پانک، عجیب و غریب و به شدت زنانه از داستان «فرانکنشتاین» است. اما استون در نقش زنی که با ذهن یک کودک زنده شده، تصویری بی‌پروایانه و نفس‌گیر از رشد سریع ارائه می‌دهد. از سوی دیگر، لانتیموس نیز موفق شد یک فیلم تماماً هنری بسازد که از قضا هم تمام زرق و برق‌های بصری فیلم‌های دیگر، هم مضامین قابل تأمل داستان‌های علمی-‌تخیلی را دارد؛ یعنی چیزهایی که تماشاچیان عادی به آن‌ها علاقه‌مندند. «بیچارگان» طنز سیاهی دارد، بسیار سرگرم‌کننده و به طرز عجیبی نیروبخش است.

۸. زندگی‌های گذشته (Past Lives)

۸. زندگی‌های گذشته (Past Lives)

  • سال تولید: ‌۲۰۲۳
  • کارگردان: ‌سلین سونگ
  • بازیگران: ‌گرتا لی، ته‌او یو، جان ماگارو
  • مدت زمان: ‌۱ ساعت و ۴۵ دقیقه
  • امتیاز IMDb به فیلم: ‌‌‌‌۷.۹ از ۱۰

بعید است فیلم مستقل و کوچک «زندگی‌های گذشته» واقعاً برنده بخش بهترین فیلم جایزه اسکار شود، اما می‌توان به جرأت گفت «زندگی‌های گذشته» در بین نامزدهای امسال، خوش‌ساخت‌ترین فیلم است. سلین سونگ در اولین تجربه کارگردانی، با روایت داستانی عاشقانه که کمابیش زندگی‌نامه خودش به حساب می‌آید، روح خود را آشکار کرد. داستان فیلم «زندگی‌های گذشته» درباره دو دوست دوران کودکی است که پس از ۲۴ سال آخر هفته‌ای را در نیویورک، با یکدیگر می‌گذرانند و به این فکر می‌کنند که اگر ارتباط‌شان قطع نمی‌شد، زندگی‌شان چگونه پیش می‌رفت. سونگ مدت زیادی را در نیمه اول فیلم، صرف نشان دادن رابطه شخصیت‌های داستان می‌کند. به همین خاطر است که وقتی آن‌ها تجدید دیدار می‌کنند، فضای احساسی این ملاقات به مخاطب منتقل می‌شود. شاید «زندگی‌های گذشته» نخستین تجربه کارگردانی سونگ باشد، اما او کارش را مثل یک کارگردان کارکشته انجام داده.

واضح است که «زندگی‌های گذشته» از سه‌گانه «پیش از» (Before trilogy) به کارگردانی ریچارد لینکلیتر الهام گرفته است. با این وجود «زندگی‌های گذشته» در نمایش وزن گذر زمان چندان موفق عمل نکرده. در فیلم همه شخصیت‌ها با چنان بلوغ غیرممکن و باورناپذیری در موقعیت‌های پیچیده به مسیر خود ادامه می‌دهند که به نظر می‌رسد نویسنده و کارگردان، سلین سونگ، تمام احساسات پیچیده شخصیت‌ها را از قبل پردازش کرده و درنهایت چیزی ارائه داده می‌شود که نسبت به آنچه در ابتدای فیلم دیدیم، کمتر درامتیک است.

۹. اوپنهایمر (Oppenheimer)

۹. اوپنهایمر (Oppenheimer)

  • سال تولید: ‌۲۰۲۳
  • کارگردان: ‌کریستوفر نولان
  • بازیگران: ‌کیلین مورفی، امیلی بلانت، مت دیمون، رابرت داونی جونیور، فلورنس پیو، جاش هارتنت، کیسی افلک، رامی ملک، کنت برانا
  • مدت زمان: ‌۳ ساعت
  • امتیاز IMDb به فیلم: ‌‌‌‌۸.۴ از ۱۰

کریستوفر نولان در «اوپنهایمر» یکی از مهم‌ترین رویدادهای تاریخ بشر را به یک نقطه عطف سینمایی تبدیل کرد. «اوپنهایمر»، با بازی مسحورکننده کیلین مورفی که پیچیدگی‌های روانی پدر بمب اتم را به تصویر می‌کشد، به اوج کارنامه فیلم‌سازی نولان تبدیل شده است. درست مثل فیلم «یادگاری» (Memento)، «اوپنهایمر» هم دو خط داستانی موازی دارد که یکی رنگی و دیگری سیاه و سفید است. درست مثل فیلم «دانکرک» (Dunkirk)، نولان در «اوپنهایمر» نیز غنای تاریخ را به نمایش گذاشته. دوگانگی پیچیده‌ای که در سه‌گانه «شوالیه تاریکی» (The Dark Knight) وجود داشت و عمقی که «تلقین» (Inception) و «میان‌ستاره‌ای» (Interstellar) به ارمغان می‌آوردند، در «اوپنهایمر» نیز مشاهده می‌شود. به عبارت دیگر، فیلم «اوپنهایمر» تمام ویژگی‌های متمایزکننده و برتر فیلم‌های قبلی نولان را یک جا دارد و توانسته به یکی از فیلم‌های نامزد اسکار ۲۰۲۴ تبدیل شود.

۱۰. منطقه مورد علاقه (The Zone of Interest)

۱۰. منطقه مورد علاقه (The Zone of Interest)

  • سال تولید: ‌۲۰۲۳
  • کارگردان: ‌جاناتان گلیزر
  • بازیگران: ‌زاندرا هولر، کریستیان فریدل، مدوسا کنوپف، دانیل هولزبرگ، ساشا ماز، مکس بک، ولفگانگ لمپل، یوهان کارتهاوس، رالف هرفورث، فریا کرویتزکام، لیلی فالک، نله آهرنسمایر
  • مدت زمان: ‌۱ ساعت و ۴۵ دقیقه
  • امتیاز IMDb به فیلم: ‌‌‌‌۷.۹ از ۱۰

درام جاناتان گلیزر با محوریت هولوکاست، جسورانه داستان خود را از دیدگاه فرمانده نازی، رودلف هوس، روایت می‌کند. فرمانده‌ای که سعی می‌کند یک زندگی عالی برای خانواده‌اش در همسایگی اردوگاه کار اجباری آشویتس بسازد. فیلم «منطقه مورد علاقه» بیشتر از «پسر شائول» (Son of Saul) الهام گرفته تا «فهرست شیندلر» (Schindler’s List). گلیزر به جای تلاش برای روایت کل تراژدی، وحشت هولوکاست را از طریق روزمرگی تکان‌دهنده‌ نسل‌کشی عادی‌سازی‌ شده منتقل می‌کند. فیلم «منطقه مورد علاقه» مطالعه‌ای درباره جهل عمدی است، اما به اندازه برخی از فیلم‌های دیگر که با محوریت جنایات جنگی وحشتناک مشابه ساخته شده‌اند، نمی‌تواند تأثیرگذار واقع شود.

«منطقه مورد علاقه» وحشت‌های آشویتس را به یک غیبت ساختاری تبدیل می‌کند، یک شرارت عظیم که خارج از دیدرس دوربین وجود دارد و تنها می‌توان نشانه‌های آن‌ را دید؛ باریکه‌ای از دود که در گوشه قاب فیلم دیده می‌شود یا فریادی که در دوردست به گوش می‌رسد. همین تاثیرگذاری هم باعث شده تا این فیلم یکی از فیلم‌های نامزد شده در بخش بهترین فیلم اسکار ۲۰۲۴ باشد.

.../