سینمای کانادا برخلاف تفکر اکثریت مردم، تاریخچه‌ی قابل توجهی در تاریخ سینما دارد. از ابتدای قرن بیستم تا به امروز، آثار زیادی در این کشور تولید شده‌اند که از نظر هنری ارزش بالایی داشتند که تعدادی از آن‌ها از بهترین فیلم‌های کانادایی هستند که در جهان نیز دیده شده‌اند.

چارسو پرس: سینمای کانادا برخلاف تفکر اکثریت مردم، تاریخچه‌ی قابل توجهی در تاریخ سینما دارد. از ابتدای قرن بیستم تا به امروز، آثار زیادی در این کشور تولید شده‌اند که از نظر هنری ارزش بالایی داشتند که تعدادی از آن‌ها از بهترین فیلم‌های کانادایی هستند که در جهان نیز دیده شده‌اند. فستیوال فیلم تورنتو یکی از مهم‌ترین فستیوال‌های سینمایی جهان است که در عرصه بین المللی یک جشنواره‌ی بسیار مهم است که هر سال در کشور کانادا برگزار می‌شود. این جشنواره از اهمیت سینما برای کشور کانادا را نشان می‌دهد. همچنین بازیگر‌های متعدد کانادایی‌تبار که از سینمای این کشور شروع کرده و در طول زمان در بستر جهانی درخشیده‌اند؛ بازیگرانی مانند جیم کری که در بستر کمدی نام‌دار است، ریچل مک‌آدامز که در تعدادی از بهترین فیلم‌های عاشقانه نقش‌آفرینی کرده است و رایان گاسلینگ که فیلم‌های برتر زیادی را در کارنامه خود دارد.

فیلم‌های کانادایی نوع خاصی از روایت را دارند. موضوعاتی که معمولا آثار ساخته‌ی این کشور در فیلم‌هایشان بررسی می‌کنند در مورد گم‌گشتگی هویت کانادایی، مشکلات تنوع فرهنگی در کشور و مشکلاتی که بخاطر تناقض بین آن‌ها به وجود می‌آید، مهاجران و رابطه مستقیم این کشور با آمریکا است. لیست پیش‌ رو، شما را با تعدادی از شاهکارهای ساخته شده در این کشور سردسیرِ چندفرهنگی آشنا می‌کند تا دید شما را به جهان سینمایی کانادا باز کند.

۱۵- کارآموزی دادی کراویتز (The Apprenticeship of Duddy Kravitz)

بهترین فیلم‌های کانادایی تاریخ؛ از «قول‌های شرقی» تا «ویران‌شده»

  • سال انتشار: ۱۹۷۴
  • کارگردان: تد کاچف
  • بازیگران: ریچارد درایفس، جک واردن
  • امتیاز کاربران IMDb به فیلم: ۶.۷ از ۱۰
  • امتیاز منتقدان راتن تومیتوز: ۹۳ از ۱۰۰

فیلم «کارآموزی دادی کراویتز» یک فیلم ساخته شده در دهه هفتاد در کشور کانادا است که از رمانی به همین اسم اقتباس شده است. داستان فیلم در مورد دادی کراویتز است؛ یک مرد یهودی‌تبار از مونتریال که قصد دارد به هر قیمتی که شده به فردی ثروتمند و موفق تبدیل بشود. این فیلم بخاطر بازتاب رئالیستی از وضعیت جامعه‌ی متوسط مونتریال در میانه قرن بیستم مشهور است و موضوعاتی مانند طمع، بلندپروازی و فساد که بخاطر نیاز به ثروت و قدرت در انسان به وجود می‌آید را زیر ذره‌بین تحلیل‌گر خود قرار می‌دهد. ریچارد ریفوس، بازیگر کانادایی در نقش دادی کراویتز نقش آفرینی قدرتمندی را به نمایش می‌گذارد و فیلم جایزه خرس طلایی جشنواره بین المللی برلین را در زمان انتشار خود برنده شد. «کارآموزی دادی کراویتز» یکی از بهترین فیلم‌های کانادایی است که برای طرفداران سینمای این کشور و هرکسی که علاقه‌‌مند به مطالعات شخصیتی و شرایط انسانی است توصیه می‌شود.

۱۴- آتانارجات: دونده سریع (Atanarjuat: The Fast Runner)

بهترین فیلم‌های کانادایی تاریخ؛ از «قول‌های شرقی» تا «ویران‌شده»

  • سال انتشار: ۲۰۰۱
  • کارگردان: زاکارایاس کونک
  • بازیگران: ناتار اونگالاگ، سیلویا لیوالو
  • امتیاز کاربران IMDb به فیلم: ۷.۴ از ۱۰
  • امتیاز منتقدان راتن تومیتوز: ۹۳ از ۱۰۰

«آتانارجات: دونده سریع» یک فیلم حماسی کانادایی است که به زبان مادری اینوئیت‌ها در سال ۲۰۰۱ ساخته شده است. فیلم یک افسانه‌ی باستانی اینوئیت و جامعه‌ی آن‌ها در قطب شمال کانادا در قرن یازدهم را بازگو می‌کند. داستان در مورد مرد جوانی به نام آتانارجوات است که باید از میان مشکلات مختلف و پیچیده‌ای که در زندگی روبروی او قرار می‌گیرد عبور کند تا جایگاه مورد نظر خودش در جامعه را به دست بیاورد. رقیب او، اُکی، به پیشرفت او حسادت می‌کند و رقابت بین دو باعث می‌شود که جامعه‌ی آن‌ها به سمت فروپاشی برود. این فیلم به دلیل اینکه تصویری دقیق و حقیقی از جامعه‌ی اینوئیت، اسکیمو‌های شمال کانادا به تصویر می‌کشد تحسین شده است. بازیگران فیلم همه اینوئیتی هستند و موسیقی فیلم نیز از سازها و نواهای سنتی اینوئیت‌ها استفاده می‌کند. «آتانارجات: دونده سریع» برنده جایزه در فیلم کن سال ۲۰۰۱ شد و در لیست بهترین فیلم‌های کانادایی جشنواره تورنتو در تمام دوران در ده فیلم برتر قرار دارد.

۱۳- پلیس بُن، پلیس بد  (Bon Cop, Bad Cop)

بهترین فیلم‌های کانادایی تاریخ؛ از «قول‌های شرقی» تا «ویران‌شده»

  • سال انتشار: ۲۰۰۶
  • کارگردان: اریک کانویل
  • بازیگران: پاتریک هوآرد، کلم فیور
  • امتیاز کاربران IMDb به فیلم: ۶.۷ از ۱۰
  • امتیاز منتقدان راتن تومیتوز: ۸۰ از ۱۰۰

این فیلم معروف کانادایی، داستان دو پلیس را روایت می‌کند. یکی از آن‌ها اهل آنتاریو و دیگری از کبک است. قتلی غیر منتظره که در مرز انتاریو و کبک رخ داده، این دو پلیس را مجبور می‌کند تا با یکدیگر همکاری کنند تا راز پرونده را حل کنند. این فیلم به خاطر فیلمنامه‌ی دو زبانه‌ی خود که هم به زبان انگلیسی و هم فرانسوی است، که هر دو در کانادا زبان‌های قالب هستند، شهرت دارد. این کمدی سیاه پلیسی یک موفقیت تجاری در کانادا بود و در دوران اکران خود به پر فروش‌ترین فیلم کانادایی تمام دوران در باکس آفیس کانادا تبدیل شد. این فیلم بخاطر طنز درست، فیلمنامه روان و نقش‌آفرینی عالی بازیگران مورد تحسین قرار گرفت و همچنین به هموار کردن راه فیلم‌های دوزبانه و ترکیب فرهنگ‌های متفاوت کانادا در این کشور کمک زیادی کرد و برای همین «پلیس بن، پلیس بد» از بهترین فیلم‌های کانادایی تاریخ است.

۱۲- دیوانه (C.R.A.Z.Y)

بهترین فیلم‌های کانادایی تاریخ؛ از «قول‌های شرقی» تا «ویران‌شده»

  • سال انتشار: ۲۰۰۵
  • کارگردان: ژان-مارک ولی
  • بازیگران: مارک آندره گراندین، الکس گراول
  • امتیاز کاربران IMDb به فیلم: ۷.۹ از ۱۰
  • امتیاز منتقدان راتن تومیتوز: ۱۰۰ از ۱۰۰

«دیوانه» یک فیلم درام فرانسوی-کانادایی ساخته ۲۰۰۵ است که داستان یک پسر جوان به اسم زک را روایت می‌کند که چهارمین فرزند یک خانواده‌ی کاتولیک در دهه هفتاد میلادی در کبک است. زک در مورد هویت، علایق و آینده‌ی خود مطمئن نیست و در خانواده‌ی خود با پدر محافظه‌کارش جدال‌های زیادی دارد. «دیوانه» به بهترین شکل مشکلات هویت، خانواده و تمایلات را در سن حساس نوجوانی به تصویر می‌کشد و یک موسیقی متن قوی از آثار راک کلاسیک دهه هفتاد را نیز درون خود دارد. «دیوانه» در زمان اکران خود مورد تحسین منتقدان قرار گرفت و جوایز متعددی از جمله بهترین فیلم بلند در جشنواره بین المللی فیلم تورنو و بهترین فیلم جوترا (جشنواره‌ای که جایگاه اسکار را در کبک دارد) دریافت کرد و باعث شهرت کارگردانی آن و راهیابی‌ش به هالیوود شد.

۱۱- قول‌های شرقی (Eastern Promises)

بهترین فیلم‌های کانادایی تاریخ؛ از «قول‌های شرقی» تا «ویران‌شده»

  • سال انتشار: ۲۰۰۷
  • کارگردان: دیوید کراننبرگ
  • بازیگران: ویگو موتنسن، نائومی واتس
  • امتیاز کاربران IMDb به فیلم: ۷.۶ از ۱۰
  • امتیاز منتقدان راتن تومیتوز: ۸۹ از ۱۰۰

«قول‌های شرقی» یک اثر مشهور ساخته‌ی دیوید کراننبرگ و محصول مشترک انگلیس و کانادا است. فیلم داستان یک دایه به نام آنا را روایت می‌کند که درگیر دنیای جنایی زیرزمینی روسیه در لندن می‌شود. آنا دفترچه‌ خاطرات یک دختر نوجوان روسی که در حین زایمان جان خود را از دست داده پیدا می‌کند و مصمم می‌شود که خانواده دختر را پیدا کند و از نوزاد تازه متولد شده او محافظت کند. داستان‌سرایی پرتنش و پرتعلیق، نقش‌آفرینی‌های بی‌نظیر و تصویری واقع‌گرایانه از تبهکاران روسیه مورد تحسین منتقدان قرار گرفت. بازی ویگو مورتنسن در نقش یک گانگستر روسی بی‌رحم و پیچیده نامزدی اسکار بهترین بازیگر مرد را برای او به ارمغان آورد. این فیلم همچنین به دلیل استفاده از خشونت برای بررسی مضامین هویت، وفاداری و خانواده در دنیای جنایتکار‌ها مورد ستایش و تحسین قرار گرفته است. «وعده‌های شرقی» نه تنها یکی از بهترین فیلم‌های کانادایی است، بلکه یکی از بهترین فیلم‌های جنایی قرن بیست و یکم است.

۱۰- فوبار ۱ و فوبار ۲ (Fubar 1 and 2)

بهترین فیلم‌های کانادایی تاریخ؛ از «قول‌های شرقی» تا «ویران‌شده»

  • سال انتشار: ۲۰۰۲-۲۰۱۰
  • کارگردان: مایکل داوس
  • بازیگران: دیوید لارنس، پائول سپنس
  • امتیاز کاربران IMDb به فیلم: ۶.۸ از ۱۰
  • امتیاز منتقدان راتن تومیتوز: ۵۵ از ۱۰۰

«فوبار» و قسمت دوم آن با نام «فوبار ۲» دو شبه-مستند کانادایی به کارگردانی مایکل داوس هستند. فیلم داستان دو دوست قدیمی به نام تری و دین را روایت می‌کند که به شدت به موسیقی متال علاقه دارند و در یک شهر ساختگی به نام بوناویستا در آلبرتا زندگی می‌کنند. این فیلم در حالت مستند فیلمبرداری شده و داستان این دو دوست است که درگیر ماجراهای مختلف می‌شوند. علیرغم تمام اتفاقات بد، «فوبار» پیوند دوستی و چالش‌های بزرگ شدن و رویایی با بزرگسالی را با توجه به شرایط به تصویر می‌کشد. «فوبار» و «فوبار ۲» تصویری واقعی از زندگی یقه آبی‌های کانادایی (اصطلاحی که برای قشر کارگر جامعه استفاده می‌شود) و راه و روش زندگی و جهان بینی آن‌ها را نشان می‌دهد. این مجموعه فیلم طرفداران پروپاقرص زیادی دارد و به همین خاطر در لیست بهترین فیلم‌های کانادایی نیز قرار می‌گیرد.

۹- حرف ف (The F Word)

بهترین فیلم‌های کانادایی تاریخ؛ از «قول‌های شرقی» تا «ویران‌شده»

  • سال انتشار: ۲۰۱۳
  • کارگردان: مایکل داوس
  • بازیگران: دنیل ردکلیف، زویی کازان
  • امتیاز کاربران IMDb به فیلم: ۶.۸ از ۱۰
  • امتیاز منتقدان راتن تومیتوز: ۷۴ از ۱۰۰

فیلم کانادایی «حرف ف» که در تعدادی از کشور‌ها با نام «چه می‌شد اگر…» نیز شناخته می‌شود، یک رمانتیک محصول سال ۲۰۱۳ به کارگردانی مایکل داوس است که از رمان «سیگار‌ها و خمیردندان» به قلم تی‌جی داو و مایکل رینالدی اقتباس شده است. دانیل ردکلیف در این فیلم نقش والاس، مرد جوانی که یک دوستی را با دختری به نام چانتری (زویی کازان) را شروع می‌کند که خود او در یک رابطه عاطفی است. فیلم پیچیدگی روابط مدرن را زیر ذره بین خود قرار می‌دهد و سختی پیدا کردن یک شریک در دورانی که امروز در آن زندگی می‌کنیم و اهمیت ارتباط برقرار کردن بین انسان را تحلیل می‌کند. رابطه حسی بین ردکلیف و کازان به شدت تماشایی است و صحبت‌های آن دو باعث به وجود آمدن یک کمدی رمانتیک جذاب شده که بالا و پایین‌های رابطه امروزی را به تصویر می‌کشد و برای همین فیلم «حرف ف» در لیست بهترین فیلم‌های کانادایی قرار دارد.

۸- راهی را انتخاب کردن (Going Down The Road)

بهترین فیلم‌های کانادایی تاریخ؛ از «قول‌های شرقی» تا «ویران‌شده»

  • سال انتشار: ۱۹۷۰
  • کارگردان: دونالد شیبیب
  • بازیگران: جین ایست‌وود، داگ مک‌گراف
  • امتیاز کاربران IMDb به فیلم: ۷.۴ از ۱۰
  • امتیاز منتقدان راتن تومیتوز: ۸۳ از ۱۰۰

فیلم «راهی را انتخاب کردن» داستان دو مرد جوان اهل ماریتایمز به نام‌های پیتر و جوی را روایت می‌کند که در جست‌وجوی فرصت‌های شغلی بهتر و زندگی هیجان انگیز‌تر به تورنتو نقل مکان می‌کنند؛ ولی به زودی متوجه می‌شوند که زندگی در یک شهر بزرگ آن چیزی نیست که زمانی تصور می‌کردند و برای گذراندن زندگی خود تقلا می‌کنند. این فیلم یک نقطه عطف بزرگ در سینمای کانادا محسوب می‌شود؛ چون برای اولین بار سختی‌های طبقه کارگر و تلاش آن‌ها برای یک زندگی بهتر را به تصویر می‌کشد. این فیلم بخاطر نمایش واقع‌گرایانه از زندگی در دهه هفتاد میلادی و استفاده از نابازیگران، شناخته شده است. داستان‌سرایی قدرتمند، تفسیر‌های اجتماعی درست و واقع‌گرایی تلخ ولی حقیقی خود باعث شده که «راهی را انتخاب کردن» را نه فقط به عنوان یکی از بهترین فیلم‌های کانادایی، بلکه شاید به عنوان برترین اثر سینمای کانادا از نظر بسیاری باشد و الهام بخش بسیاری از فیلمسازان پس از خود بشود.

۷- ویران شده (Incendies)

بهترین فیلم‌های کانادایی تاریخ؛ از «قول‌های شرقی» تا «ویران‌شده»

  • سال انتشار: ۲۰۱۰
  • کارگردان: دنی ویلنوو
  • بازیگران: لوبنا آزابال، ملیسا دسورمکس پولین
  • امتیاز کاربران IMDb به فیلم: ۸.۳ از ۱۰
  • امتیاز منتقدان راتن تومیتوز: ۹۱ از ۱۰۰

فیلم «ویران شده» یک اثر درام کانادایی فرانسوی ساخته‌ی کارگردان مشهور کانادیی دنی ویلنوو است که در سال ۲۰۱۰ ساخته شده است. این فیلم بر اساس نمایشنامه‌ی «سوخته» ساخته شده است و داستان یک خواهر و برادر به نام‌های جین و سایمون را روایت می‌کند که پس از مرگ مادرشان برای کشف رازهای گذشته‌ی مرموز او به خاورمیانه سفر می‌کنند. آن‌ها از تجربیات مادرشان در طول جنگی داخلی مطلع می‌شوند و هرچه رازهای خانوادگی پنهان او بیشتر افشا می‌شوند، گره‌های شوک‌آور بیشتری گره گشایی می‌شوند. این فیلم با داستان پرکشش خود، بازی‌های نفس‌گیر و تصویربرداری به یاد ماندنی خود مورد تحسین منتقدان قرار گرفته است. «ویران شده» نامزد بهترین فیلم زبان خارجی در هشتاد و سومین دوره جوایز اسکار شد و جوایز متعددی را در جشنواره‌های بین المللی فیلم تورنتو و جشنواره ونیز دریافت کرد. «ویران شده» موضوعات عمیق جنگ، خانواده و هویت انسانی را زیر ذره بین خود قرار می‌دهد. این فیلم یکی از بهترین فیلم‌های کانادایی است که مهارت دنی ویلنوو را به جهانیان ثابت کرد و باعث دیده شدن او شد. دنی ویلنوو آثار دیدنی زیادی را در کارنامه‌ی خود دارد و «ویران شده» همچنان در بالای لیست برترین آثار او قرار دارد.

۶- نوچه (Goon)

بهترین فیلم‌های کانادایی تاریخ؛ از «قول‌های شرقی» تا «ویران‌شده»

  • سال انتشار: ۲۰۱۱
  • کارگردان: مایکل داوس
  • بازیگران: شان ویلیام اسکات، جی باروشل
  • امتیاز کاربران IMDb به فیلم: ۶.۸ از ۱۰
  • امتیاز منتقدان راتن تومیتوز: ۸۱ از ۱۰۰

«نوچه» یا «شرخر» یک فیلم ورزشی کمدی کانادایی ساخته ۲۰۱۱ به کارگردانی مایکل داوس است. شان ویلیام اسکات نقش داگ گلان را بازی می‌کند؛ یک بازیکن که مجری هاکی برای یک تیم لیگ کوچک می‌شود ولی هیچ تجربه‌ی پیشینی نه در سمتی که گرفته و نه آن ورزش به خصوص دارد. این فیلم بر اساس داستان واقعی زندگی داگ اسمیت، مجری هاکی معروف کانادایی است. این فیلم بخاطر ترکیب ماهرانه طنز، خشونت و احساسات خود در لیست بهترین فیلم‌های کانادایی قرار گرفته است. موضوعاتی مانند وفاداری، مردانگی و خشونت در ورزش در «نوچه» به تصویر کشیده می‌شود. این فیلم امروزه طرفداران زیادی دارد و به عنوان بهترین فیلم ورزشی کانادایی شناخته می‌شود.

۵- من آواز پری دریایی‌ها را شنیدم (I’ve Heard the Mermaids Singing)

بهترین فیلم‌های کانادایی تاریخ؛ از «قول‌های شرقی» تا «ویران‌شده»

  • سال انتشار: ۱۹۸۷
  • کارگردان: پاتریسیا روزما
  • بازیگران: شیلا مک‌کارتی، آن ماری مک‌دونالد
  • امتیاز کاربران IMDb به فیلم: ۶.۷ از ۱۰
  • امتیاز منتقدان راتن تومیتوز: ۹۴ از ۱۰۰

فیلم «من آواز پری دریایی‌ها را شنیدم» یک فیلم کانادایی ساخته ۱۹۸۷ به کارگردانی پاتریسیا روزما است که داستان دختری جوان به نام پالی را روایت می‌کند. پالی علاقه زیادی به هنر عکاسی دارد و به عنوان دستیار یک صاحب نمایشگاه هنری به نام گابریل مشغول به کار می‌شود. در طول کار، پالی درگیر زندگی شخصی پیچیده‌ی گابریل می‌شود. این فیلم موضوع تمایلات، هویت و دنیای هنر را مورد بررسی قرار می‌دهد. شخصیت اصلی فیلم یک زن قدرتمند است که در عین حال هم باهوش و هم جذب کننده است. وجود بخش‌های انیمیشنی و لحظه‌های خواب مانند، باعث جذاب شدن این فیلم شده است. «من آواز پری دریایی‌ها را شنیدم» در زمان اکران خود نظرات منتقدان را به خود جذب کرد و برنده‌ی جایزه در کن سال خود شده بود. این فیلم یک اثر مهم در تاریخ سینمای کانادا محسوب می‌شود و نوآوری کارگردانی پاتریسیا روزما مورد تحسین قرار گرفته است. این فیلم یکی از بهترین فیلم‌های کانادایی است و تماشای آن به طرفداران فیلم‌های مستقل توصیه می‌شود.

۴- مسیحِ مونتریال (Jesus of Montreal)

بهترین فیلم‌های کانادایی تاریخ؛ از «قول‌های شرقی» تا «ویران‌شده»

  • سال انتشار: ۱۹۸۹
  • کارگردان: دنی آرکان
  • بازیگران: دنی آرکان، جوآن مری ترمبلی
  • امتیاز کاربران IMDb به فیلم: ۷.۵ از ۱۰
  • امتیاز منتقدان راتن تومیتوز: ۶۹ از ۱۰۰

فیلم «مسیح مونتریال» یک درام کانادایی ساخته دنی آرکان است که داستان گروهی از بازیگران در مونتریال را روایت می‌کند که برای اجرای نمایشنامه‌ی مصائب مسیح استخدام می‌شوند. در حین تمرین و اجراهای نمایشنامه، خط بین واقعیت و تخیل برای بازیگران مدام کم‌رنگ‌تر می‌شود تا جایی که بازیگر اصلی خود را عیسی مسیح می‌خواند. این فیلم مضامین دین و تضاد هنر با تجارت را به چالش می‌کشد و در این حین از کلیسای کاتولیک و بهره‌برداری آن‌ها از شخصیت‌های مذهبی برای کسب سود انتقاد می‌کند. این فیلم در سال ساخت خود در کن اکران شد و موفق به برنده جایزه نیز شد. این فیلم نقطه عطفی در کارنامه‌ی کارگردان خود و یکی از بهترین فیلم‌های کانادایی است.

۳- آخرین شب (Last Night)

بهترین فیلم‌های کانادایی تاریخ؛ از «قول‌های شرقی» تا «ویران‌شده»

  • سال انتشار: ۱۹۹۸
  • کارگردان: دان مک‌کلار
  • بازیگران: دان مک‌کلار، تریسی رایت
  • امتیاز کاربران IMDb به فیلم: ۷.۱ از ۱۰
  • امتیاز منتقدان راتن تومیتوز: ۸۵ از ۱۰۰

فیلم «آخرین شب» چندین شخصیت را طول آخرین شب کره زمین روایت می‌کند که سعی می‌کنند با مرگ قریب الوقوع خود کنار بیایند و زندگی خودشان را تا آن نقطه تحلیل می‌کنند. این فیلم بخاطر ایده‌ی جذاب خود و پیام‌های عاطفی معنادار خود به شهرت رسیده است. «آخرین شب» مضامین جهانی عشق، احساس از دست دادن چیزی مهم و معنای زندگی را بررسی می‌کند؛ با جهانی که رو به نابودی است. فیلم به طور گسترده مورد تحسین قرار گرفت و جوایز متعددی دریافت کرد. این فیلم از آثار مهم سینمای کانادا به حساب می‌آید و بخاطر تحلیل مسائل مهم در قالبی علمی-تخیلی و داستان‌گویی با مهارت خود مورد توجه قرار گرفته است. این فیلم در دوران مدرن هم اثری جذاب است که با بینندگان خود بخاطر درک مشترک انسانی ارتباط برقرار می‌کند.

 ۲- مناظر ساخته شده (Manufactured Landscapes)

بهترین فیلم‌های کانادایی تاریخ؛ از «قول‌های شرقی» تا «ویران‌شده»

  • سال انتشار: ۲۰۰۶
  • کارگردان: جنیفر بایتچوال
  • بازیگران: ادوارد بارتینسکی
  • امتیاز کاربران IMDb به فیلم: ۷.۲ از ۱۰
  • امتیاز منتقدان راتن تومیتوز: ۸۴ از ۱۰۰

«مناظر ساخته شده» یک فیلم-مستند کانادایی محصول سال ۲۰۰۶ است که به بررسی عکس‌های عکاس کانادایی، ادوارد بارتینسکی می‌پردازد. موضوع عکس‌های او، مناظر صنعتی در سراسر جهان است. فیلم داستان سفر این عکاس را به چین را روایت می‌کند که از صنعتی شدن این کشور و تأثیر آن بر محیط زیست را ثبت می‌کند. این فیلم تعمقی در مورد رابطه انسان و طبیعت است؛ پیامد‌های رشد صنعتی که انسان هیچ کنترلی بر آن ندارد. فیلم مجموعه‌ای از تصاویر خیره کننده از منظره‌های وسیع است که شرکت‌های صنعتی جهان را نشان می‌دهد. این اثر نیمه فیلم، نیمه مستند در زمان اکران خود انتقادی مهم به تأثیرات صنعت و نابودی محیط زیست بود و جوایز متعددی را دریافت کرد و در سینماهای سراسر کشور به اکران درآمد.

۱- آقای لازار (Monsieur Lazhar)

بهترین فیلم‌های کانادایی تاریخ؛ از «قول‌های شرقی» تا «ویران‌شده»

  • سال انتشار: ۲۰۱۱
  • کارگردان: فیلیپه فالاردیو
  • بازیگران: سوفی نیلیس، محمد فِلاق
  • امتیاز کاربران IMDb به فیلم: ۷.۵ از ۱۰
  • امتیاز منتقدان راتن تومیتوز: ۹۸ از ۱۰۰

«آقای لازار» یک درام کانادایی محصول ۲۰۱۱ است که داستان باچیر لازار، یک مهاجر الجزایری را روایت می‌کند. او پس از خودکشی یک معلم معروف در مدرسه ابتدایی مونترال، جایگزین او می‌شود. آقای لازار که زندگی دردناکی تا آن نقطه داشته، سعی می‌کند که به اطرافیان خود کمک کند و همچنین با دردهای زندگی خود کنار بیاید. «آقای لازار» نمایشی زیبا از تلخی، اندوه و کاوشی در مضامین تناقض فرهنگی، مهاجرت و سیستم آموزشی می‌باشد که بسیار مورد تحسین منتقدان قرار گرفت. این فیلم حتی نامزد بهترین فیلم خارجی زبان در هشتاد و چهارمین دوره جوایز اسکار شد و جایزه بین المللی تورنتو و سزار را نیز از آن خود کرد. «آقای لازار» اثری تأثیرگذار و روشن‌گر است که اهمیت همدلی انسان در مواقع بحران را به تصویر می‌کشد. نقش‌آفرینی‌های دیدنی و طنین احساسی قالب در فیلم باعث شده که دیدن این اثر برای طرفداران درام یک امر ضروری بشود و نام خود را به عنوان یکی از بهترین فیلم‌های کانادایی در تاریخ سینما ثبت کند.

///.