در این مطلب قصد داریم به بهترین فیلم‌های ترسناک درباره تکنولوژی بپردازیم که در نوع خود تامل‌برانگیز هستند و به خطرات ذاتی و قابل توجه فناوری می‌پردازند.

چارسو پرس: بیایید قبول کنیم که ژانر ترسناک همچنان جزو پرطرفدارترین و موفق‌ترین سبک‌های فیلم‌ در سینماست و با خیل عظیم طرفداران دوآتشه و متعصب و همچنین منتقدانی که از آن حمایت می‌کنند، همه ساله شاهد خلق آثار جدید ترسناک به صورت اقتباسی، کلاسیک و حتی فراتر از تصورات هستیم.

برخلاف برخی سبک‌های دیگر، ژانر ترسناک جزو موارد انعطاف‌پذیر و پرپتانسیل است که زیرشاخه‌های فراوانی دارد و همین امر موجب ساخت آثار هیجان‌انگیز ترکیبی می‌شود و می‌تواند مخاطبان دیگر سبک‌ها را نیز با خود همراه کند. Techno-horror یکی از همین ساب‌ژانرهاست که روی ترس و نگرانی‌های ناشی از فناوری و پیشرفت تکنولوژی تمرکز دارد. در این زمینه فیلم‌های کلاسیک درخشان زیادی ساخته شده که بسیاری از آن‌ها در ذهن مخاطبان نقش بسته است. اگر از طرفداران بازی‌های ویدیویی نیز باشید، بدون شک می‌دانید که بازی‌های زیادی در همین ژانر ساخته شده که نزد بازیکنان بسیار محبوب است؛ بنابراین می‌توان گفت مخاطبان این حس و حال را در مدیوم‌های مختلف تجربه‌ کرده‌اند.

۱۰. Unfriended

معرفی بهترین فیلم‌های ترسناک درباره تکنولوژی

بازیگران شلی هنیگ، هیثر سوسامن، ویل پلتز، جیکوب ویسوکی، کورتنی هالورسون، میکی ریور
سازنده لوان گابریادزه
سال انتشار ۲۰۱۴
رده‌بندی سنی بزرگسال (R)
مدت زمان ۸۳ دقیقه
امتیاز IMDb ۵.۶

داستان فیلم به طور کامل روی صفحه مانیتور کامپیوتر روایت می‌شود؛ فیلم Unfriended (غیردوستانه) گروهی متشکل از شش دانش‌آموز دبیرستانی را در یک صفحه چت دنبال می‌کند. در این میان آن‌ها با یک پیام ناشناس از طرف دانش‌آموزی روبرو می‌شوند که ادعا می‌کند بخاطر رفتارهای بد و تمسخر آن‌ها خودکشی کرده است و بنابراین گروه باید رازهای تاریک خود مواجه شود.

ترس و واهمه از توانایی اینترنت و فضای مجازی برای افشای اسرار دیگران و اشتباهات گذشته آن‌ها یکی از موضوعات اصلی است که این فیلم به آن پرداخته و در راس داستان آن را لمس می‌کنیم. این فیلم در واقع یک پیچش جذاب و درگیرکننده در فیلم‌های یافت شده و ژانر اسلشر نوجوانان برای عصر دیجیتال ارائه می‌دهد. Unfriended یک فضای ترسناک و رعشه‌‌آور را خلق کرده که هیجان کافی برای به چالش کشیدن و غافلگیری مخاطبان را در خود دارد.

۹. The Cell

معرفی بهترین فیلم‌های ترسناک درباره تکنولوژی

بازیگران جنیفر لوپز، وینسنت دن آفریو، وینس وان، کاترین سادرلند، جیک وبر، کیم چیزوسکی
سازنده تارسم سینگ
سال انتشار ۲۰۰۰
رده‌بندی سنی بزرگسال (R)
مدت زمان ۱۰۷ دقیقه
امتیاز IMDb ۶.۴

این فیلم که در حقیقت نخستین تجربه کارگردانی تارسم سینگ محسوب می‌شود، یکی از عناوین دست کم‌گرفته شده علمی‌تخیلی از دهه ۲۰۰۰ میلادی است. جنیفر لوپز و وینسنت دن آفریو از بازیگران اصلی فیلم هستند و داستان آن گروهی از دانشمندان را دنبال می‌کند که با ستفاده از فناوری وارد ذهن یک قاتل سریالی در حال اغما شده و محل آخرین قربانی او را پیدا می‌کنند.

The Cell یک تریلر ترسناک جاه‌طلبانه، راضی‌کننده و با ارزش‌ است که یکی از بهترین بازی‌های جنیفر لوپز را به نمایش می‌گذارد. این فیلم با جلوه‌های بصری خیره‌کننده، گستره و خطرات فناوری و مزایای هر پیشرفت جدید را بررسی می‌کند، حتی آن‌هایی که در راستای عدالت ساخته شده‌اند.

۸. Deadstream

معرفی بهترین فیلم‌های ترسناک درباره تکنولوژی

بازیگران ملانی استون، جوزف وینتر، گیب کاسدورف، جرمی وارنر، جد شپرد
سازندگان جوزف و ونسا وینتر
سال انتشار ۲۰۲۲
رده‌بندی سنی PG (با راهنمایی والدین)
مدت زمان یک ساعت و ۲۷ دقیقه
امتیاز IMDb ۶.۴

این فیلم سوپرنچرال کمدی و ترسناک در سال ۲۰۲۲ اکران شد و مثالی عالی از یک اثر ترسناک درباره تکنولوژی است. داستان آن روی یک سازنده محتوا متمرکز است که سعی دارد با پخش زنده از داخل یک خانه متروکه و خالی از سکنه دوباره حرفه خود را احیا کند. با این حال، اقدامات بی پروای او زمانی که به طور ناخواسته روحی انتقام‌جو را آزاد می‌کند، یک چرخش غیرمنتظره و مرگ‌بار پیدا می‌کند.

Deadstream با استفاده از فیلم‌های یافت شده برای افزایش حس ترسناک داستان، یک فیلم به ظاهر معمولی اما عالی است. داستان از پذیرش رویکرد احمقانه فزاینده آن ترسی ندارد، خنده را با لرز و وحشت واقعی در هم می آمیزد تا ورود منحصر به فردی به ژانر تکنو ترسناک ارائه دهد. ممکن است هیچ بینش قابل تاملی در مورد ارتباط تکنولوژی با ترسناک ارائه نکند، اما Deadstream زمان بسیار خوبی را برای مخاطب در سینما رقم می‌زند.

۷. Existenz

معرفی بهترین فیلم‌های ترسناک درباره تکنولوژی

بازیگران جود لا، جنیفر جیسن لی، ویلم دفو، دان مک‌کلر، ایان هولم، سارا پلی
سازنده دیوید کراننبرگ
سال انتشار ۱۹۹۹
درجه‌بندی سنی بزرگسال (R)
مدت زمان یک ساعت و ۳۷ دقیقه
امتیاز IMDb ۶.۸

فیلم Existenz در میان عجیب‌ترین آثار دیوید کراننبرگ قرار می‌گیرد. جنیفر جیسن لی، نامزده جایزه اسکار، در این فیلم نقش «آلگرا» را بازی می‌کند، یک طراح بازی‌های ویدیویی که حین انجام یک بازی واقعیت مجازی ساخته او توسط قاتلان هدف قرار می گیرد. جود لا نیز در نقش تاجری را دارد که در نهایت به یکی از محافظان آلگرا تبدیل می‌شود.

مانند بسیاری از فیلم‌های کراننبرگ، Existenz هم از ترس فیزیکی برای ارتقای مضامین ترسناک داستان استفاده می‌کند. جلوه های بصری ناخوشایند به طور قابل توجهی ناراحتی بیننده را افزایش می‌دهد، اما داستان آن با رویکردی متفکرانه به زیست شناسی و ارتباط تنگاتنگ آن با فناوری است که با دوز مناسبی از جاسوسی تکمیل می شود. این فیلم چندین سوال در مورد پیشرفت های تکنولوژیکی و تاثیرات درگیر کردن آنها با موجودات طبیعی را مطرح می‌کند، حتی اگر کراننبرگ لزوما علاقه‌ای به پاسخ برای آن‌ها نداشته باشد.

۶. The Cabin in the Woods

معرفی بهترین فیلم‌های ترسناک درباره تکنولوژی

بازیگران کریس همسورث، کریستن کانلی، فران کرانتس، آنا هاچیسون، جسی ویلیامز، برادلی وایتفورد
سازنده درو گودارد
سال انتشار ۲۰۱۱
درجه‌بندی سنی بزرگسال (R)
مدت زمان ۹۵ دقیقه
امتیاز IDMb ۷

این فیلم ترسناک، کمدی و علمی‌تخیلی به کارگردانی درو گودارد، تیم بازیگری نسبتا بزرگ و شناخته‌شده ای دارد که شامل کریس همسورث، کریستن کانلی، فران کرانتس می‌شود. داستان این فیلم نیز روی گروهی از دانش‌آموزان کالج تمرکز دارد که در یک کابین خلوت توسط یک سری موجودات ترسانده می‌شوند. گویا بدون اطلاع آنها، این حمله توسط گروهی از تکنسین‌های زیرزمینی هماهنگ شده است.

در طول این فیلم کمدی و جسورانه، قطعه درخشانی را می‌بینیم که فیلم به صورت طعنه‌آمیز به رویدادهای وحشتناک می‌پردازد؛ اگرچه بینش آن در مورد توانایی روزافزون فناوری برای تغییر و دگرگونی کامل زندگی انسان‌ها به طرز شگفت‌آوری دقیق و گزنده است. The Cabin in the Woods دارای یک پایان واقعا دلخراش است که به تفسیر آن در مورد زوال اجتماعی و ژانر وحشت که در حال تحول است می‌افزاید.

۵. Host

معرفی بهترین فیلم‌های ترسناک درباره تکنولوژی

بازیگران هیلی بیشاپ، جما مور، اما لوئیز وب، جیمز سوانتون، ادوارد لینار، پاتریک وارد، کارولین وارد
سازنده راب سوج
سال انتشار ۲۰۲۰
درجه‌بندی سنی PG (با راهنمایی والدین)
مدت زمان ۵۶ دقیقه
امتیاز IMDb ۶.۵

تعداد فیلم‌هایی که داستان آن تماما در صفحه مانیتور کامپیوتر یا لپتاپ روایت می‌شود، در سال‌های اخیر بسیار مورد توجه مخاطبان قرار گرفته و محبوب شده و در میان آنها فیلم Host جزو عناوین درخشان است. داستان آن حول محور یک گروه از دوستان جریان دارد که به طور ناخواسته یک نیروی ماورالطبیعه را طی یک جلسه آنلاین احضار می‌کنند و به این ترتیب باید همه تلاش خود را برای فرار از خشم آن انجام دهند.

این فیلم با ایجاد صحنه‌های دلخراش و وحشتناک، لرزه‌هایی به تن مخاطب می‌اندازد و از فرضیه جذاب خود نهایت استفاده را می‌کند. این فیلم که در اوج دوران کرونا فیلمبرداری شده، یک داستان خودآگاه درمورد احتمالات متعدد فناوری است – یک فیلم را می‌توان به طور کامل در طول قرنطینه فیلمبرداری کرد! – بدون نادیده گرفتن خطرات فراوان آن. وهم آور، پر از تعلیق، و کاملا ترسناک، میزبان یک اثر ترسناک درخشان برای عصر مدرن با یک عنصر بسیار مرتبط است که تقریبا برای همه مخاطبان به طرز ناراحت‌کننده‌ای صدق می‌کند.

۴. The Ring

معرفی بهترین فیلم‌های ترسناک درباره تکنولوژی

بازیگران نائومی واتس، دیوی چیس، مارتین هندرسون، دیوید دورفمن، امبر تمبلین، ریچل بلا
سازنده گور وربینسکی
سال انتشار ۲۰۰۲
درجه‌بندی سنی ۱۳- سال (PG 13)
مدت زمان ۱۱۵ دقیقه
امتیاز IMDb ۷.۱

نائومی واتس، نامزد دو دوره جایزه اسکار در این فیلم ترسناک روانشناختی گور وربینسکی نقش اصلی را ایفا کرده است. این فیلم در واقع بر اساس عنوان ژاپنی «حلقه» ساخته شده است. این فیلم داستان یک خبرنگار را دنبال می‌کند که در تلاش است راهی برای خلاصی از یک نفرین ماوراءطبیعی پیدا کند؛ جایی که در آن قربانیان هفت روز پس از تماشای یک ویدیوی نفرین شده فوت می‌شوند.

The Ring یکی از معدود ریمیک‌هایی است که توانسته از فیلم اصلی فراتر رود؛ آن هم به لطف اعتماد به نفس فوق‌العاده و عملکرد استثنایی نائومی واتس. این فیلم همچنین جزو فیلم نخستین آثار ترسناکی است که از تکنولوژی به عنوان یک ابزار اصلی در قلب داستان استفاده کرده و پلی میان شکاف نیروهای فراطبیعی و فناوری ایجاد کرده است. اگر فناوری می‌تواند انسان‌ها را در سرتاسر جهان پیوند دهد، چرا آن‌سوی قبر و در جهانی دیگر نمی‌تواند همین کار را انجام دهد؟

۳. Videodrome

معرفی بهترین فیلم‌های ترسناک درباره تکنولوژی

بازیگران جیمز وودز، دبی هری، لسلی کارلسون، پیتر دوورسکی، سونیا اسمیتس، جولی خانر
سازنده  دیوید کراننبرگ
سال انتشار ۱۹۸۳
درجه‌بندی سنی بزرگسال (R)
مدت زمان ۸۷ دقیقه
امتیاز IMDb ۷.۲

Videodrome به کارگردانی دیوید کراننبرگ همچنان به عنوان یک فیلم موفق علمی‌تخیلی و ترسناک به شمار می‌رود. این فیلم داستان مکس رن، یک مدیر فاسد تلویزیون را دنبال می‌کند که از محتوای خود ناامید است و یک برنامه خشونت‌آمیز به نام «Videodrome» را کشف می‌کند و آن را در بین برنامه‌های کانال خود قرار می‌دهد. وقتی دوست دخترش برای سریال تست بازیگری می‌دهد و دیگر برنمی‌گردد، مکس متوجه می‌شود که خشونت پشت «Videodrome» آنطور که قبلا فکر می‌کرده تخیلی نیست.

این فیلم در واقع یک تلنگر حسابی به رسانه‌ها و علاقه زیاد آن‌ها به نمایش دادن خشونت و ظلم است. کراننبرگ به طرز درخشانی ریاکاری جامعه در رد خشونت را مورد تمسخر و انتقاد قرار می‌دهد.. علیرغم اینکه ۳۰ سال از این فیلم می‌گذرد، نگرانی‌های Videodrome در مورد فناوری امروز مانند سال ۱۹۸۳ تازه باقی مانده است، در حالی که تصاویر آزاردهنده و گیج‌کننده آن همچنان حساسیت‌های مخاطبان را شوکه کرده و به چالش می‌کشد.

۲. Titane

معرفی بهترین فیلم‌های ترسناک درباره تکنولوژی

بازیگران آگاته روسل، ونسان لندون، گارانس ماریلیر، لیس سلامه، آناییس فابر، مارین جودس
سازنده  ژولیا دوکورنو
سال انتشار ۲۰۲۱
درجه‌بندی سنی بزرگسال (R)
مدت زمان ۱۰۸ دقیقه
امتیاز IDMDb ۶.۵

آگاته روسل در این فیلم مهیج ترسناک به کارگردانی ژولیا دوکورنو به ایفای نقش پرداخته است. این فیلم داستان الکسیا را دنبال می‌کند؛ یک قاتل سریالی که الکسیا، قاتل سریالی است که در خردسالی پس از یک سانحه رانندگی، صفحه‌ای از جنس فلز تیتانیوم در جمجمه‌اش کار گذاشته شده است. او پس از این عمل جراحی تمایلات نامتعارفی به اتومبیل‌ها پیدا می کند. او پس از ارتکاب یک سری قتل به یک سفر خشونت آمیز برای کشف خود می رود.

Titane یک عنوان مهیج فوق‌العاده و روانشناختی است که ژولیا دوکورنو آن را به جسورانه‌ترین شکل ممکن ساخته است. اگرچه این فیلم آشکارا تفسیر سنتی را به چالش می‌کشد، اما این مضامین خانواده و هویت را بررسی می‌کند. رویکرد Titane ممکن است برای بسیاری آزاردهنده باشد؛ اما نمی‌توان از این واقعیت که آن یک فیلم شاهکار مدرن تکنو-ترسناک است، گذشت.

۱. Pulse

معرفی بهترین فیلم‌های ترسناک درباره تکنولوژی

بازیگران کویوکی، کاتو هاروهیکو، کومیکو آسو، کوجی یاکوشو، ماساتوشی ماتسو، جون فوبوکی
سازنده  کیوشی کوروساوا
سال انتشار ۲۰۰۱
درجه‌بندی سنی بزرگسال (R)
مدت زمان یک ساعت و ۵۹ دقیقه
امتیاز IMDb ۶.۵

این فیلم به کارگردانی کیوشی کوروساوا یکی از بهترین نمونه‌های ساب‌ژانر techno-horror به شمار می‌رود. داستان فیلم با خودکشی یک دانشجو آغاز می‌شود و حول محور سه نفر جریان دارد که در حال تحقیق درباره یک سری ارواح بدطینت هستند که قصد دارند با استفاده از اینترنت انسان‌ها را تسخیر و به دنیای آن‌ها حمله کنند.

Pulse به طرز ماهرانه‌ای ترس عصر خود از اینترنت را با داستانی وحشتناک به تصویر می‌کشد که امروزه نیز دلخراش و پرطنین است. این فیلم از طریق تعلیق، یک کابوس تکنولوژیکی وهم‌آور و اضطراب‌آور را ایجاد می‌کند که چند برابر فیلم‌های دیگر تاثیرگذار است. این فیلم تمام المان‌های آشکارا و پنهان خود را قبل از نمایان کردن جامپ‌اسکرهای به‌جا باهم ترکیب کرده است.

///.