«ملودی‌های پس‌کوچه‌های جهان، خویشِ یکدیگرند؛ پاره‌هایی از یک پیکر. فستیوال موسیقی کوچه، می‌خواهد زمزمه‌هایِ زیر لب، ترانه‌های پشت پنجره‌ها و آوازهای آخر شبِ رهگذرانِ پس‌کوچه‌های همه خانه‌های ایران و جهان را بشنود.»

چارسو پرس: شاید این روزها ویدئوهای وایرال شده از فستیوال موسیقی «کوچه» که هر ساله در بوشهر برگزار می‌شود را دیده باشید. اجراهایی که روایتگر شادی دل مردمان ایران در کوچه‌پس‌کوچه‌های بوشهر است! از شب موسیقی جاشوها بگیر تا شب‌های شروه‌خانی و شب‌های اهل هوّا.

«کوچه» چیست؟

فستیوال موسیقی «کوچه»، رویدادی مستقل است که به همت تعدادی هنرمند و هنردوست، هر ساله و البته در اسفند ماه، در کوچه‌ای از کوچه‌های بندر بوشهر برگزار می‌شود. این فستیوال کوچک تلاش دارد در روزهای برگزاری‌اش، موسیقی ناب را ساده و بی‌تکلف، برای ارتقای زیستنِ انسانی به گوش و قلب مخاطبانی برساند که هجوم صداهای سطحی و نازل محاصره‌ شان کرده است.

«کوچه» از کجا آمد؟

احسان عبدی‌پور (فیلمساز بوشهری) که به همراه برادر خود برگزارکننده این رویداد است، می‌گوید: «ایده اولیه این کار سال 96 شکل گرفت. گروهی از هنرمندان محلی هرمزگان در کافه خانم لاله اسکندری در تهران برنامه اجرا کردند و بعد از آن بود که تصمیم گرفتیم با فراخوان و گردهمایی هنرمندان این رشته از چهارگوشه کشور بپردازیم و به ریشه‌های مشترک فرهنگی ـ هنری در بین اقوام و به تقویت جایگاه موسیقی و پیوند مردم با آهنگ‌های محلی نواحی کمک کنیم. در نهایت و پس از پیگیری‌های زیاد موفق شدیم اولین کوچه فستیوال موسیقی را همزمان با گرامیداشت روز بوشهر در اسفندماه برگزار کنیم.»

چرا «کوچه» محبوب است؟

این رویداد که یک جشنواره موسیقی بومی ـ محلی است تلاشی برای حفظ میراث خوانندگی و نوازندگی محلی محسوب می‌شود. گفته می شود، فستیوال موسیقی کوچه کاملاً مستقل بوده و بدون حمایت مالی از سوی هر شخص یا ارگانی برگزار می‌شود. در اساسنامه این فستیوال هیچ سود و دستمزدی برای برگزارکنندگان در نظر گرفته نشده‌است و بلیت‌فروشی تنها با هدف تأمین هزینه‌های برگزاری و پرداخت دستمزد گروه‌های موسیقی انجام شده‌است.

«کوچه» فستیوالی که واقعا فستیوال است!

 

بزرگ‌ترین کاری که این جشنواره انجام می‌دهد، این است که فرهنگ آداب و معاشرت مردم بوشهر را نشان می‌دهد و باز بودن در خانه‌ها به روی مهمان را به تصویر می‌کشد. اینکه مهمانان فستیوال سر سفره بندرنشینان می‌نشینند و غذا می‌خورند، فرصتی برای رشد فرهنگ، بوم و زیست بوشهری‌ها است.

در سومین سال «کوچه» چه می‌گذرد؟

برگزاری تورهای بوشهرگردی در قالب نخلستان‌گردی و بازدید از کارگاه صنایع دستی، بازدید از نمایشگاه مند، کلوت‌های مند و آرامگاه جهازها، کوه نمک جاسک و بوشهرگردی در بافت تاریخی شهر بوشهر از جمله برنامه های سومین فستیوال موسیقی کوچه در بوشهر به شمار می‌رود که هم‌اکنون در حال برگزاری است.

کارگاه تخصصی گردشگری با عنوان «مکتب کوچه» از جمله برنامه‌های شاخص فستیوال است که در این بخش کارگاه سفر با طعم‌ها و مزه‌ها (تجربه طبخ و سرو خوراک های دریایی) با اجرا اکبر شایان خواه، سفر با بالون رویا فروشی ( شناخت و کارکرد تولید محتوا) با اجرا اشکان بروج، سفر با کوله‌پشتی صدا ( شناخت و تمرین تکنیک های ساخت پادکست) با اجرا شاهین بهرام‌نژاد، شهرزاد قصه‌گو (روزنگاری آغازی برای نوشتن قصه های سفر) با اجرا شهرزاد سفرجانی و سفر با جهاز مهمانی ( شناخت وباز تعریف مهمان و مهمان نوازی) با اجرا امید رضا کاظمی اجرایی خواهد شد.

فستیوالی که واقعا فستیوال است!

همه ساله در ایران و به ویژه در پایتخت رویدادهای موسیقایی متعددی توسط دولت و یا بخش خصوصی برگزار می‌شود که عنوان «فستیوال موسیقی» را یدک می‌کشند اما صرفا با چند اجرای داخل سالن و در نهایت برگزاری یک اختتامیه و اهدای جوایز به پایان می‌رسند؛ رویدادهایی که در آن چندان خبر از اجراهای مردمی در فضای باز و رونق گردشگری در آنها نیست اما «کوچه» علاوه بر محتوای موسیقی به بعد گردشگری رویدادش نیز اهمیت داده است و هرساله در تاریخ مشخصی گردشگران به بوشهر می‌کشاند تا علاوه بر کوچه‌گردی و شنیدن موسیقی بومی لذت چشیدن غذاهای محلی و گپ و گفت با بومیان منطقه را نیز درک کنند و این همان چیزی است که «کوچه» را تبدیل به یک فستیوال تمام‌عیار کرده است.

///.