چارسو پرس: فیلم «آرگایل» (Argylle) ساخته متیو وان به اولین شکست بزرگ باکس آفیس سال ۲۰۲۴ تبدیل شد. این کمدی اکشن، با حمایت اپل و توزیع توسط یونیورسال پیکچرز (Universal Pictures)، در اولین نمایش داخلی خود تنها ۱۷ میلیون دلار فروش کرد و ممکن است حتی ۱۰۰ میلیون دلار هم در سراسر جهان نفروشد. برای یک محصول ۲۰۰ میلیون دلاری که ستارگانی چون هنری کویل، جان سینا، دوآ لیپا، ساموئل ال جکسون و… در آن بازی میکنند، این اعداد باکس آفیس کموبیش فاجعهآمیز است. نقدهای منفی فیلم (این فیلم ۳۲ درصد از ۲۵۵نقد را به خود اختصاص داده است) مطمئنا باعث تشویق مخاطبان به تماشای «آرگایل» نشد. این اثر به لیست بلندبالایی از فیلمهای شکستخورده در باکس آفیس میپیوندد، اما همه فیلمها یکجور ساخته نشدهاند. در بسیاری از موارد، حتی فیلمهای عالی هم در گیشه شکست خوردهاند.
جای تعجب نیست که چند سال پیش اظهارنظر مارتین اسکورسیزی و مخالفت او با شیفتگی صنعت سینما نسبت به ارقام باکس آفیس، به ویژه تمایل هالیوود به قضاوت فیلمها بر اساس قدرت فروش آخر هفتهشان، در فضای مجازی وایرال شد.
اسکورسیزی میگوید: «از دهه ۸۰، تمرکز بر رقم فروش فیلمها بوده است. این نفرتانگیز است. هزینه فیلم یک چیز است. درک کنید که یک فیلم مبلغ مشخصی هزینه دارد، آنها انتظار دارند حداقل سرمایه اولیه را پس بگیرند… اکنون تاکید بر اعداد و ارقام است، بر فروش آخر هفته افتتاحیه، اینکه فیلم میتواند چقدر پول در ایالات متحده در بیاورد، چقدر در انگلیس، چقدر در آسیا و در نهایت چقدر در کل دنیا میتواند درآمد داشته باشد، چقدر بیننده داشته باشد… به عنوان یک فیلمساز و به عنوان فردی که نمیتواند زندگی بدون سینما را تصور کند، این مساله را واقعا توهینآمیز میدانم.»
ادگار رایت یکی دیگر از اشخاص مهمی است که در سالهای اخیر علیه ارزشگذاری باکس آفیس موضع گرفته است و زمانی گفته بود: «آخر هفته سهروزه برای هیچ فیلمی پایان ماجرا نیست. مردم نباید چنین چیزی را قبول کنند. بیشتر فیلمهای مورد علاقهام که امروزه در زمره آثار کلاسیک به حساب میآیند، در زمان خود در باکس آفیس ناموفق و شکستخورده محسوب میشدند.»
حتی کریستوفر نولان اخیرا به اِیپی (AP) گفته است که نمیتوانید موفقیت فیلمی را بر اساس فروش آخر هفتهاش قضاوت کنید. او گفته است: «شخصا معتقدم که عمر فیلم از این نظر بسیار طولانیتر است، شما فیلمهای دیگران و فیلمهای خودتان را در طی دههها ارزیابی میکنید، نه بر اساس فروش آخر هفتهها. فکر میکنم ژانر علمیتخیلی ژانری است که باید آن را در طولانیمدت در نظر بگیرید. مردم دوباره فیلمهای این ژانر را میبینند. آنها برای داستانهای علمیتخیلی ارزش زیادی قائل هستند. «بلید رانر» اصلی، در زمان انتشار مورد توجه هیچکس قرار نگرفت و در باکس آفیس از فیلمهای شکستخورده محسوب میشد. ولی با گذشت زمان، افرادی مثل من این فیلم را پیدا کردند. فکر می کنم سیزدهساله بودم که برای اولین بار یک نوار ویاچاس (VHS) از آن را دیدم.»
مطمئنا همه این فیلمسازان تحسینشده از این اظهارنظرها هدفی دارند، زیرا بسیاری از بهترین فیلمهای قرن حاضر با شکست در باکس آفیس شروع به کار کردند. چه فیلم «فرزندان انسان»، چه «استاد» و چه «زیر پوست»، همه و همهی این فیلمها را نمیتوان بر اساس فروش آنها قضاوت کرد.
۱. قاتلان ماه گل (Killers of the Flower Moon)
- سال تولید: ۲۰۲۳
- کارگردان: مارتین اسکورسیزی
- بازیگران: رابرت دنیرو، لئوناردو دیکاپریو، لیلی گلداستون
- امتیاز راتن تومیتوز: ۹۳ از ۱۰۰
- امتیاز متاکریتیک: ۸۹ از ۱۰۰
- امتیاز IMDbبه فیلم: ۷.۷ از ۱۰
یک بحث طولانی در مورد اینکه آیا محصولات تولیدی اپل تیوی پلاس شکست میخورند یا نه، در جریان است. این مساله در مورد فیلم «آرگایل» واضحتر بود (به بالا مراجعه کنید). اما «ناپلئون» (۲۰۲۳) ریدلی اسکات بودجه ۲۰۰ میلیون دلاری خود را با ۲۱۹ میلیون دلار در سراسر جهان تسویه کرد، ولی این بازگشت سرمایه چندان قابلتوجه نیست. فیلم استادانه مارتین اسکورسیزی، «قاتلان ماه گل»، تنها ۶۷ میلیون دلار در داخل کشور و ۱۵۶ میلیون دلار در سراسر جهان با بودجه ۲۰۰ میلیون دلاری فروخت. قطعا چنین فروشی برای فیلمی با درجه آر (R) که بیش از سه ساعت طول می کشد، بالا است. اما به هیچعنوان نمیتوان گفت که این فیلم در سالنهای سینما سودآور بوده است. البته اپل یک غول فناوری است، و بیشترین تاکید این این کمپانی بر تماشاگران و مشترکان آنلاین سرویس خود است نه میزان فروش باکس آفیس. بنابراین سنجش میزان موفقیت «قاتلان ماه گل» بر اساس اعداد باکس آفیس، امری مبهم است. اما اگر یک استودیوی سنتی این فیلم را منتشر میکرد، از آن به عنوان یک شکست بزرگ یاد میشد
۲. بیو میترسد (Beau Is Afraid)
- سال تولید: ۲۰۲۳
- کارگردان: آری آستر
- بازیگران: واکین فینیکس، ایمی رایان
- امتیاز راتن تومیتوز: ۶۷ از ۱۰۰
- امتیاز متاکریتیک: ۶۳ از ۱۰۰
- امتیاز IMDbبه فیلم: ۶.۷ از ۱۰
«بیو میترسد» آری آستر یکی از بزرگترین شکستهای استودیوی ای۲۴ (A24) است. زیرا با بودجهای حدود ۳۵ میلیون دلار، تنها ۱۱ میلیون دلار در سراسر جهان فروخت. اولین کارگردانی آستر با عنوان «موروثی» (۲۰۱۸) با ۸۲ میلیون دلار فروش جهانی برای ای۲۴ موفقیت بسیار بزرگی به همراه داشت. فیلم بعدی او هم که «میدسامر» (۲۰۱۹) نام داشت، با بودجه ۱۰ میلیون دلاری، ۴۸ میلیون دلار در سراسر جهان فروخت. اما فیلم سوم آستر که در مورد مردی مضطرب به نام بیو (واکین فینیکس) بود که برای دیدن مادرش به خانه بر میگردد، جذابیت چندانی برای تماشاگران نداشت. این فیلم یک اثر حماسی شجاعانه سهساعته است که مملو از روایتهایی است که بعضی مواقع نتیجهبخش هستند، گاهی شکست میخورند، گاهی هم باعث گیجی مخاطب میشوند و بعضی اوقات همه اینها در یک زمان اتفاق میافتد. این فیلم ارزش یک بار امتحان کردن را دارد و شاید ماندگاری آن در سرویس استریم پارامونت پلاس و شوتایم برای طرفداران جذاب باشد.
۳. خدایا اونجا هستی؟ من مارگارتم (Are You There God? It’s Me, Margaret)
- سال تولید: ۲۰۲۳
- کارگردان: کلی فرمون کریگ
- بازیگران: ریچل مکآدامز، ابی رایدر فورتسون
- امتیاز راتن تومیتوز: ۹۹ از ۱۰۰
- امتیاز متاکریتیک: ۸۴ از ۱۰۰
- امتیاز IMDbبه فیلم: ۷.۴ از ۱۰
نقدهای مثبت فراوانی برای این فیلم نوشته شد و خود فیلم هم اقتباسی از رمان محبوب جودی بلوم بود. اما «خدایا اونجا هستی؟ من مارگارتم» به نویسندگی و کارگردانی کلی فرمون کریگ، با بودجه ۳۰ میلیون دلاری، در سراسر جهان تنها ۲۱ میلیون دلار فروخت و از زمره فیلمهای شکستخورده در باکس آفیس محسوب میشود. چنین شکستی ناراحتکننده است زیرا دیدن این فیلم بسیار لذتبخش است. کریگ میتواند شخصیت بامزه، دارای عیب و ایراد و کاملا واقعی مارگارت را دقیقا همانطور که در رمان بلوم است به روی پرده بیاورد و سرزندگی و هیجان ابی رایدر فورتسون جوان در نقش اصلی، به بیننده هم سرایت میکند. ریچل مکآدامز به حق برای بهترین بازیگر نقش مکمل زن به شانس غیرقابلپیشبینیای برای دریافت اسکار تبدیل شد (افسوس که نامزد اسکار نشد) و برای بازی در نقش باربارا، مادر مارگارت، جوایز گروهی بسیاری از منتقدان را دریافت کرد. شخصیت باربارا در طول فیلم نقش مهمی ایفا میکند و مادری را به تصویر میکشد که سعی دارد خودش را با ماندن در خانه و نگهداری از فرزندانش وفق دهد
۴. پول احمقانه (Dumb Money)
- سال تولید: ۲۰۲۳
- کارگردان: کریگ گیلسپی
- بازیگران: پل دانو، شایلین وودلی، ست راگن
- امتیاز راتن تومیتوز: ۸۴ از ۱۰۰
- امتیاز متاکریتیک: ۶۶ از ۱۰۰
- امتیاز IMDbبه فیلم: ۶.۹ از ۱۰
«پول احمقانه» در پاییز گذشته با فروش ۱۳ میلیون دلاری در بازار داخلی و ۲۰ میلیون دلاری در سراسر جهان، در گیشه شکست خورد. این فروش برای فیلمی پرستاره که ساخت آن ۳۰ میلیون دلار هزینه داشته است، ناامیدی بسیار بزرگی بود. ممکن است خیلیها فکر کنند که بازیگرانی چون پل دانو (که نقش اصلی را بازی میکند)، پیت دیویدسون، آمریکا فررا، نیک آفرمن، آنتونی راموس، سباستین استن، شایلین وودلی و ست روگن به راحتی تماشاگران را به سالن های سینما میکشانند. اما اعتصاب اتحادیه بازیگران هالیوود مانع از حضور بازیگران در کنفرانسهای خبری فیلم و مطمئنا عاملی مهم در عملکرد ضعیف آن بود. در ورایتی در نقد این فیلم گفته شده است: «یک فیلم تجاری به یک قهرمان نیاز دارد، و «پول احمقانه» -که از «رکورد بزرگ» (The Big Short) سرسختتر، سرگرمکنندهتر و کم زحمتتر است- یک قهرمان دارد. و این قهرمان کیت است که یک نابغه مالی دمدمیمزاج با بازی پل دانو است».
۵. پیمان (The Covenant)
- سال تولید: ۲۰۲۳
- کارگردان: گای ریچی
- بازیگران: جیک جیلنهال، آنتونی استار
- امتیاز راتن تومیتوز: ۸۳ از ۱۰۰
- امتیاز متاکریتیک: ۶۳ از ۱۰۰
- امتیاز IMDbبه فیلم: ۷.۵ از ۱۰
اوون گلیبرمن، از منتقدان ورایتی، «پیمان» را یکی از بهترین فیلمهای سال در اواسط ۲۰۲۳ معرفی کرد. اما نقدهای قوی منتقدان این اثر را از قرار نگرفتن در دسته فیلمهای شکستخورده در باکس آفیس، نجات نداد. این فیلم تنها ۲۱ میلیون دلار در باکس آفیس جهانی به دست آورد. مبلغی ناامیدکننده برای یک فیلم جنگی و یک فاجعه برای فیلمی که بودجه تولیدی ۵۰ میلیون دلاری داشت. گلیبرمن نوشت: «جیک جیلنهال، در بهترین بازی خود در سالهای اخیر، نقش یک رهبر جوخه آمریکایی را بازی میکند که در یک کمینگاه مجروح میشود، و دار سلیم مترجم حیلهگر و سرسخت افغان است که او را در سفری که مملو از تعلیقهای وحشتناک است، نجات میدهد. این فیلم روایت داستانی دردناک و تکاندهنده است که ریچی را به عنوان یک هنرمند بسیار جدی در هالیوود بازتعریف میکند.
۶. تار (Tár)
- سال تولید: ۲۰۲۲
- کارگردان: تاد فیلد
- بازیگران: کیت بلانشت، مارک استرانگ
- امتیاز راتن تومیتوز: ۹۱ از ۱۰۰
- امتیاز متاکریتیک: ۹۳ از ۱۰۰
- امتیاز IMDbبه فیلم: ۷.۴ از ۱۰
فیلم «تار» به کارگردانی تاد فیلد و با بازی کیت بلانشت در تحسینبرانگیزترین نقشآفرینی کارنامه هنریاش، توانست شش نامزدی اسکار، از جمله بهترین فیلم و بهترین بازیگر زن، را به دست آورد. اما این فیلم در باکس آفیس داخلی به سختی توانست از مرز ۶ میلیون دلار عبور کند. «تار» در خارج از کشور با فروش جهانی ۲۴ میلیون دلاری قویتر ظاهر شد، اما به سختی توانست به بودجه تولیدیاش که از ۳۰ میلیون دلار میگذشت، برسد.
اوون گلیبرمن، منتقد فیلم ورایتی، «تار» را به عنوان بهترین فیلم سال ۲۰۲۲ معرفی کرد و نوشت: «این یک پرتره خیرهکننده از سلبریتی و قدرت است. نگاهی به حباب رفیع دنیای موسیقی کلاسیک است. «تار» فیلمی هیجانانگیز و افشاگرایانه در مورد یک هنرمند برجستهی معتاد به زیبایی است که شهوتش او را از بین میبرد.»
۷. خانواده فیبلمن (The Fabelmans)
- سال تولید: ۲۰۲۲
- کارگردان: استیون اسپیلبرگ
- بازیگران: پل دانو، میشل ویلیامز
- امتیاز راتن تومیتوز: ۹۲ از ۱۰۰
- امتیاز متاکریتیک: ۸۵ از ۱۰۰
- امتیاز IMDbبه فیلم: ۷.۵ از ۱۰
درام خانوادگی «خانواده فیبلمن» از استیون اسپیلبرگ که در واقع زندگینامه خود این کارگردان است، نقدهای تحسینبرانگیزی از سوی منتقدان فیلم و نامزدی هفت جایزه اسکار، از جمله بهترین فیلم و بهترین کارگردانی را دریافت کرد. اما این اولین فیلم از فیلمهای شکستخورده اسپیلبرگ در باکس آفیس نیست. چرا که «خانواده فیبلمن» همان مسیری را رفت که فیلم «داستان وستساید» طی کرده بود و نتوانست انتظارات صنعت فیلمسازی را در باکس آفیس برآورده کند. هزینه ساخت این درام با حمایت یونیورسال ۴۰ میلیون دلار گزارش شده است اما توانست تنها ۱۷ میلیون دلار در باکس آفیس داخلی به دست بیاورد. این فیلم در اکران جهانی ۴۲ میلیون دلار فروخت. اما رسیدن ارقام فروش فیلم به بودجه اولیه چندان موفقیتآمیز محسوب نمیشود. آن هم با توجه به اینکه هنوز هزینههای بازاریابی هنگفتی وجود داشت و یک تور مطبوعاتی طولانیمدت در فصل جوایز که میلیونها دلار هزینه اضافی برای یونیورسال داشت، در پیش بود. در ورایتی در نقد این فیلم نوشته شده است: «اسپیلبرگ که استاد سرگرمیهای واقعگریزانه است، در این شرححال ۱۵۰ دقیقهای به زندگی شخصیاش میپردازد و ادای احترام محبت آمیزی به رابطه پیچیده خود با والدینش می کند. رابطهای که بسیاری از آثار اسپیلبرگ را تحتتاثیر قرار داده است.»
۸. بابیلون (Babylon)
- سال تولید: ۲۰۲۲
- کارگردان: دیمین شزل
- بازیگران: برد پیت، ماگو رابی
- امتیاز راتن تومیتوز: ۵۷ از ۱۰۰
- امتیاز متاکریتیک: ۶۱ از ۱۰۰
- امتیاز IMDbبه فیلم: ۷.۱ از ۱۰
«بابیلون» دیمین شزل یکی از آثار سال ۲۰۲۲ است که یا عاشق آن هستید، یا از آن متنفرید! نگاه پرخاشگرایانه به بازیگران فیلمهای صامت (با بازی برد پیت و مارگو رابی) که برای انطباق با فیلمهای صدادار در دهههای متحول ۱۹۲۰ و ۱۹۳۰ هالیوود تلاش میکردند، بیش از حد و غلوشده بود.
اما همه سروصدایی که در مورد سکانسهای مهمانی این فیلم به وجود آمد هم باعث فروش آن در باکس آفیس نشد. این فیلم به سختی در گیشه داخلی ۱۵ میلیون دلار فروخت و با ۶۳ میلیون دلار در سرتاسر جهان به فروش رسید، که با توجه به اینکه پارامونت حداقل ۸۰ میلیون دلار را برای تولید و سپس میلیونها دلار دیگر را برای بازاریابی هزینه کرده، باعث میشود آن را از جمله فیلمهای شکستخورده در باکس آفیس بدانیم. «بابیلون» ممکن است مخالفان خود را داشته باشد، اما انرژی سینوسی فوقالعاده آن قابلانکار نیست.
۹. حرفهای زنانه (Women Talking)
- سال تولید: ۲۰۲۲
- کارگردان: سارا پولی
- بازیگران: رونی مارا،فرانسیس مکدورمند
- امتیاز راتن تومیتوز: ۹۰ از ۱۰۰
- امتیاز متاکریتیک: ۷۸ از ۱۰۰
- امتیاز IMDbبه فیلم: ۶.۹ از ۱۰
سارا پولی با فیلم «حرفهای زنانه» برنده اسکار بهترین فیلمنامه اقتباسی شد، فیلمی که درباره زنان مورد آزار یک جامعه مذهبی منونیت (Mennonite community) منزوی است که برای رأی دادن در مورد ماندن در مستعمره یا رفتن و پیدا کردن یک سرزمین جدید جمع میشوند. نقدها برای فیلم فوقالعاده بود و فیلم توانست در فصل جوایز سروصدای زیادی درست کند. اما «حرفهای زنانه» به سختی توانست از مرز ۵ میلیون دلار در باکس آفیس داخلی عبور کند و هرگز به ۱۰ میلیون دلار در اکران جهانی نرسید. پیتر دبروژ، منتقد فیلم ورایتی، «حرفهای زنانه» را بهعنوان «نمونهای قدرتمند از اعتراض خشونتگریز» و «درامی سخت و سازشناپذیر» ستایش کرد.
۱۰. او گفت (She Said)
- سال تولید: ۲۰۲۲
- کارگردان: ماریا شریدر
- بازیگران: کری مولیگان، زوئی کازان
- امتیاز راتن تومیتوز: ۸۸ از ۱۰۰
- امتیاز متاکریتیک: ۷۴ از ۱۰۰
- امتیاز IMDbبه فیلم: ۷.۳ از ۱۰
یونیورسال پیکچرز ۳۰ میلیون دلار برای تولید «او گفت» هزینه کرد. در این فیلم کری مولیگان و زوئی کازان نقش خبرنگاران نیویورکتایمز را بازی میکنند که قصد دارند روایتهای آزارهای جنسی هاروی واینستین را افشا کنند و او را به صورت زسمی محاکمه نمایند.
بیشتر مخاطبان این فیلم را نادیده گرفتند، زیرا «او گفت» ۵.۸ میلیون دلار در باکس آفیس داخلی و تنها ۱۳ میلیون دلار در سراسر جهان فروش داشت. «او گفت» بر موضوع حساس و مهمی دست میگذارد، اما این مساله باعث نمیشود که آن را از جمله فیلمهای شکستخورده در باکس آفیس سال ۲۰۲۲ به حساب نیاوریم. اوون گلیبرمن، منتقد فیلم ورایتی، «او گفت» را بهخاطر «پرتنش و قانعکننده» بودنش ستایش کرد و افزود: «شاید تعجب کنید که «او گفت» دقیقا چگونه میخواهد ماجرای واینستین را قبل از تبدیل شدن به یک داستان به تصویر بکشد. این فیلم چیزی را نمایش میدهد که همیشه بخش مهمی از آزارگریهای واینستین بود. چیزی که من هرگز تا قبل از تماشای «او گفت» با این وضوح تجربه نکرده بودم: «ترسی گسترده و غیرقابلدرک که بر قربانیان هاروی واینستین حاکم بود.
۱۱. زمان آرماگدون (Armageddon Time)
- سال تولید: ۲۰۲۲
- کارگردان: جیمز گری
- بازیگران: آنتونی هاپکینز، آن هاتاوی، جسیکا چستین
- امتیاز راتن تومیتوز: ۷۶ از ۱۰۰
- امتیاز متاکریتیک: ۷۴ از ۱۰۰
- امتیاز IMDbبه فیلم: ۶.۵ از ۱۰
درام «زمان آرماگدون» که زندگینامه خود جیمز گری است، از جشنواره فیلم کن ۲۰۲۲ بازخوردهای مثبتی را بهدست آورد. اما توجهها و ستارههای پرهیاهو مانند جرمی استرانگ و آن هاتاوی برای داشتن یک باکس آفیس بزرگ کافی نبودند. با بودجه تولیدی گزارششدهای در محدوده ۱۵ میلیون دلار، تنها ۱.۸ میلیون دلار فروش داخلی، این اثر را در زمره فیلمهای شکستخورده در باکس آفیس قرار میدهد. این فیلم تنها با ۶ میلیون دلار در سراسر جهان به فروش رسید. گری داستان بزرگ شدن خود را به عنوان یک پسر جوان یهودیآمریکایی در کوئینز دهه ۱۹۸۰ تعریف میکند. اوون گلیبرمن، منتقد فیلم ورایتی، «مهارت فوقالعاده» گری را ستود و افزود: «این فیلمی ماهرانه، دقیق و فریبنده است.»
۱۲. سه هزار سال حسرت (Three Thousand Years of Longing)
- سال تولید: ۲۰۲۲
- کارگردان: جورج میلر
- بازیگران: تیلدا سوینتون، ادیس البا
- امتیاز راتن تومیتوز: ۷۱ از ۱۰۰
- امتیاز متاکریتیک: ۶۰ از ۱۰۰
- امتیاز IMDbبه فیلم: ۶.۷ از ۱۰
همه سروصداها برای «مکس دیوانه: جاده خشم» (۲۰۱۵) نتوانست علاقه مخاطبان به فیلم بعدی جورج میلر با نام «سه هزار سال حسرت» را جلب کند. در این فیلم تیلدا سوینتون نقش محققی را بازی میکند که با یک جن (با بازی ادریس البا) ملاقات میکند و در طول فیلم به این فکر میکند که برای سه آرزویش که جن چراغ قرار است برآورده کند، چه چیزهایی را در نظر بگیرد. این فیلم توسط استودیو آمازون اکران شد و در باکس آفیس افتتاحیه خود ۲ میلیون دلار ناچیز فروش کرد. با توجه به اینکه دیدگاه میلر در این فیلم به چه اندازه منحصربهفرد است، چنین فروشی تاسفبرانگیز است. همانطور که محقق و جن در مورد اخلاق آرزوسازی بحث میکنند، میلر در طول تاریخ به عقب مینشیند تا خاطرات مفصلی از ۳ هزار سال سرگردانی جن در جهان را به تصویر بکشد. کلایتون دیویس، سردبیر جوایز ورایتی، از کن نوشت: «شما خواهید شنید که فیلم میلر نسخهای از «شکل آب» (۲۰۱۷)، ساخته گیلرمو دل تورو که برنده اسکار بهترین فیلم شد، است. ولی اثر میلر به فیلم «درخت زندگی» (۲۰۱۲) ترنس مالیک نزدیکتر است، اما با هستهای قابل دسترس و روحنوازتر.»
۱۳. کوچه کابوس (Nightmare Alley)
- سال تولید: ۲۰۲۱
- کارگردان: گیلرمو دل تورو
- بازیگران: کیت لانشت، بردلی کوپر، رونی مارا
- امتیاز راتن تومیتوز: ۸۰ از ۱۰۰
- امتیاز متاکریتیک: ۷۰ از ۱۰۰
- امتیاز IMDbبه فیلم: ۷ از ۱۰
فیلم نوآر «کوچه کابوس» ساخته گیلرمو دل تورو آنقدر در گیشه با مشکل مواجه شد (این فیلم با بودجه تولید ۶۰ میلیون دلاری تنها ۳۷ میلیون دلار در سراسر جهان به دست آورد) که مارتین اسکورسیزی در مقالهای در لسآنجلستایمز از مردم خواست که فیلم را در سینماها تماشا کنند. اسکورسیزی گفته بود «ناراحتکننده» است که تماشاگران برای دیدن «کوچه کابوس» ـ که بردلی کوپر در آن نقش یک مرد کلاهبردار را بازی می کند که از کارگر کارناوال به تردستی مشهور تبدیل میشود ـ به سینما نمیروند.
حتی حضور ستارگانی چون کیت بلانشت و بردلی کوپر هم نتوانست از «کوچه کابوس» اثری موفق بسازد و این فیلم به دسته فیلمهای شکستخورده در باکس آفیس پیوست. پیتر دبروژ از ورایتی، «کوچه کابوس» را یکی از منتخبان منتقدان نامید و در نقد تحسینآمیز خود آن را «نوآر شجاعانه» نامید و اضافه کرد: «کارگردان «شکل آب» (۲۰۱۲) یک گروه بازیگری رویایی را برای این جاذبهی تماشایی دور هم جمع میکند. از جمله کیت بلانشت به عنوان سردترین زن اغواگری که ما تا به حال دیدهایم.» فیلم علیرغم شکست در گیشه، آنقدر نظر رایدهندگان آکادمی را جلب کرد که توانست چهار نامزدی اسکار را به خود اختصاص دهد، از جمله نامزدی برای بهترین فیلم. این فیلم اکنون برای پخش در هولو (Hulu) و اچبیاو مکس (HBO Max) در دسترس است.
۱۴. داستان وست ساید (West Side Story)
- سال تولید: ۲۰۲۱
- کارگردان: استیون اسپیلبرگ
- بازیگران: انسل الگورت، ریچل زگلر
- امتیاز راتن تومیتوز: ۹۱ از ۱۰۰
- امتیاز متاکریتیک: ۸۵ از ۱۰۰
- امتیاز IMDbبه فیلم: ۷.۱ از ۱۰
تمامی فیلمهای موزیکال در سال ۲۰۲۱ در باکس آفیس شکستخورده و ناموفق عمل کردند (بازده کم فیلم «در ارتفاعات» را در زیر ببینید). اقتباس «داستان وست ساید» به کارگردانی استیون اسپیلبرگ، نظر مثبت منتقدان سینما را به خود جلب کرد. اما تماشاگران سینمای ایالات متحده تا حد زیادی این فیلم را نادیده گرفتند. زیرا تنها ۳۸ میلیون دلار در باکس آفیس داخلی فروخت. فروش جهانی فیلم تا ۷۳ میلیون دلار رسید، اما با توجه به هزینه ساخت موزیکال که بیش از ۱۰۰ میلیون دلار شده بود، این فروش به اندازه کافی خوب نبود. «داستان وست ساید» هفت نامزدی اسکار از جمله بهترین فیلم، بهترین کارگردانی و بهترین بازیگر نقش مکمل زن برای آریانا دبوز را به دست آورد. ورایتی در نقد خود «داستان وست ساید» را ستود و آن را اثری «همهگیر» خواند و اسپیلبرگ را به خاطر ساختن این فیلم تحسین کرد
۱۵. در ارتفاعات (In the Heights)
- سال تولید: ۲۰۲۱
- کارگردان: جان امچو
- بازیگران: آنتونی راموس، آریانا گرینبلت
- امتیاز راتن تومیتوز: ۹۴ از ۱۰۰
- امتیاز متاکریتیک: ۸۴ از ۱۰۰
- امتیاز IMDbبه فیلم: ۷.۳ از ۱۰
اقتباس هیجانانگیز جان امچو از اثر موزیکال لین-مانوئل میراندا، با نام «در ارتفاعات» که برنده جایزه تونی شده بود، در تابستان ۲۰۲۱ با سرنوشت شومی در گیشه مواجه شد و تنها ۲۹ میلیون دلار در ایالات متحده و کمتر از ۴۵ میلیون دلار در سراسر جهان فروخت.
اوون گلیبرمن از ورایتی این فیلم را تحسین کرد و گفت: «آهنگهای میراندا ترکیبی از هیپهاپ و سالسا هیجانانگیز و شعر برادوی است، و جان امچو هم اقتباس خود را با بازیگوشی متهورانهای به روی صحنه میبرد. «در ارتفاعات» به معنای واقعی کلمه محله زندگی آدمهایش را از هر زاویهای به ما نشان میدهد و زندگی مردمی را به تصویر میکشد که درگیر یک رقص پرشور و گاهی اندوهآور بین سرزمین اجدادیشان و آمریکایی که خودشان ساختهاند، هستند». این فیلم در حال حاضر برای پخش از اچبیاو مکس در دسترس است.
۱۶. آخرین دوئل (The Last Duel)
- سال تولید: ۲۰۲۱
- کارگردان: ریدلی اسکات
- بازیگران: بن افلک، مت دیمون، آدام درایور
- امتیاز راتن تومیتوز: ۸۵ از ۱۰۰
- امتیاز متاکریتیک: ۶۷ از ۱۰۰
- امتیاز IMDbبه فیلم: ۷.۴ از ۱۰
حماسه تاریخی ریدلی اسکات، یعنی «آخرین دوئل»، یکی از بزرگترین فیلمهای شکستخورده باکس آفیس در دوران همهگیری ویروس کرونا بود. بودجه ساخت این فیلم بیش از ۱۰۰ میلیون دلار بود و تنها ۱۰ میلیون دلار در ایالات متحده و ۳۰ میلیون دلار در باکس آفیس جهانی فروش داشت. چنین فروشی این فیلم را به یک شکست تاریخی تبدیل کرده است، بهویژه برای ستارگان بزرگی مانند مت دیمون و بن افلک. همانطور که اوون گلیبرمن از ورایتی در نقد خود نوشت، با توجه به اینکه اسکات یک حماسه تاریخی «بسیار جالب» و «درامی جذاب از جاهطلبی، عشق و شیطنتهای سیاسی» ساخته، گیشه افتضاح آن مایه تأسف بود. اسکات به خاطر از بین بردن فیلم در باکس آفیس به نسل هزاره (افراد بالغی که بین سالهای ۱۹۸۱ تا ۱۹۹۶ به دنیا آمدهاند) انتقاد کرد و به مارک مارون گفت: «فکر میکنم این چیزی که ما امروز داریم، مخاطبانی هستند که با تلفنهای همراه مزخرفشان بزرگ شدهاند. هزارهها هرگز نمیخواهند چیزی به آنها آموزش داده شود، مگر اینکه آن را با تلفن همراه به آنها بگویند». «آخرین دوئل» اکنون از اچبیاو مکس پخش میشود.
۱۷. قدیسان بیشمار نیوآرک (The Many Saints of Newark)
- سال تولید: ۲۰۲۱
- کارگردان: آلن تیلور
- بازیگران: ری لیوتا، مایکل گندولفینی
- امتیاز راتن تومیتوز: ۷۱ از ۱۰۰
- امتیاز متاکریتیک: ۶۰ از ۱۰۰
- امتیاز IMDbبه فیلم: ۶.۳ از ۱۰
«قدیسان بیشمار نیوآرک» که پیشدرآمد فیلم «سوپرانوها» دیوید چیس بود، شاید بزرگترین قربانی تصمیم برادران وارنر برای پخش همه فیلم های سال ۲۰۲۱ خود از طریق اچبیاو مکس در همان روز اولی که در سینماها اکران شدند، بود. این فیلم با تنها ۸ میلیون دلار در ایالات متحده و تنها ۱۲ میلیون دلار در سراسر جهان در باکس آفیس فروخت، اگرچه مدیران استودیو از قرار گرفتن آن در استریم ابراز رضایت کردند. میتوان تصور کرد که نسل بینندگانی که به تماشای «سوپرانوها» در تلویزیون یا پخش آنلاین عادت داشتند، به این روش تماشای «قدیسان بیشمار نیوآرک» پایبند بودند. اوون گلیبرمن از ورایتی، این پیشدرآمد را «داستانی سرزنده و متقاعدکننده» نامید که تماشای آن توفیقی اجباری و اصیل است. این فیلم در حال حاضر برای پخش از اچبیاو مکس در دسترس است.
۱۸. جوخه انتحار (The Suicide Squad)
- سال تولید: ۲۰۲۱
- کارگردان: جیمز گان
- بازیگران: مارگو رابی، جان سینا، ادریس البا
- امتیاز راتن تومیتوز: ۹۰ از ۱۰۰
- امتیاز متاکریتیک: ۷۲ از ۱۰۰
- امتیاز IMDbبه فیلم: ۷.۲ از ۱۰
اگر همهگیری ویروس کرونا و تصمیم برادران وارنر برای پخش فیلمهای خود از طریق اچبیاو مکس همزمان با اکران آنها در سینماها نبود، «جوخه انتحار» جیمز گان میتوانست از اثری شکستخورده در باکس آفیس تبدیل به بلاکباستری بزرگ شود؟ ما فقط میتوانیم امیدوار باشیم. زیرا این کمیک دیسی (DC) شایستگی فروشی بسیار بیشتر از ۵۵ میلیون دلار در ایالات متحده و ۱۶۷ میلیون دلار در سراسر جهان را داشت. این آمار برای یک کتاب کمیک به طرز دردناکی پایین است، به خصوص فیلمی که بودجه تولید ۱۸۵ میلیون دلاری دارد.
ورایتی نگرش و دیدگاه جیمز گان را در این فیلم ستایش کرد و افزود که «جوخه انتحار» دیوید آیر هم باید به همین شکل میبود. به نظر میرسد که «جوخه انتحار» مخاطبان خود را در اچبیاو مکس پیدا کرد. زیرا سریال دنبالهدار «صلحساز» (۲۰۲۲) امسال در سرویس پخش آنلاین موفق شد و برای فصل دوم بازخواهد گشت.
۱۹. علی (Ali)
- سالتولید: ۲۰۰۱
- کارگردان: مایکل مان
- بازیگران: ویل اسمیت، جیمی فاکس
- امتیاز راتن تومیتوز: ۶۸ از ۱۰۰
- امتیاز متاکریتیک: ۶۵ از ۱۰۰
- امتیاز IMDbبه فیلم: ۶.۷ از ۱۰
ویل اسمیت به لطف بازی در «شاه ریچارد»، ۲۰ سال پس از کسب اولین نامزدی برای بازی در نقش محمدعلی در درام ورزشی و زندگینامهای مایکل مان، اسکار بهترین بازیگر مرد را دریافت کرد.
این فیلم توانست ۸۷ میلیون دلار بفروشد که اگر بودجه آن از ۱۰۰ میلیون دلار بیشتر نمیشد، چنین فروشی موفقیتآمیز بود. ورایتی درباره این فیلم میگوید: «بررسی جاهطلبانه و بیطرف مایکل مان در مورد بوکسور بزرگ و نماد فرهنگی، دیدگاهی آگاهانه و هوشمندانه دارد و تماشای آن هرگز بیلطف نیست… از نظر فنی، این فیلم تسلط مایکل مان بر تصویر و صدا را نشان میدهد. فیلمبرداری امانوئل لوبزکی دارای کمی عیب و نقص عامدانه است که شور و نشاطی واقعی به تصاویر میبخشد. در این فیلم طراحی بیعیب و نقص جان میهر با بسیاری از مکانهای تاریخی واقعی که مان اصرار داشته از آنها استفاده کند، در هم آمیخته است».
۲۰. بخش ریتم (The Rhythm Section)
- سال تولید: ۲۰۲۰
- کارگردان: رید مورانو
- بازیگران: بلیک لایولی، جود لا
- امتیاز راتن تومیتوز: ۲۸ از ۱۰۰
- امتیاز متاکریتیک: ۴۵ از ۱۰۰
- امتیاز IMDbبه فیلم: ۵.۴ از ۱۰
فیلم اکشن «بخش ریتم» با بازی بلیک لایولی که با بودجه تولید ۵۰ میلیون دلاری کمتر از ۶ میلیون دلار در سرتاسر جهان فروخت، از فیلمهای شکستخورده باکس آفیس سال ۲۰۲۰ محسوب میشود. چنین تفاوتی میان بودجه یک فیلم و فروش آن فاجعهآمیز است. مخصوصا که این فیلم با بهترین استانداردهای فیلمهای اکشن ساخته شده است. کارگردان با استعداد آن، یعنی رید مورانو که برای سریال «سرگذشت ندیمه» (پخش از ۲۰۱۷) برنده امی شده بود، باید پس از ساختن چنین فیلم فوقالعادهای به راحتی در لیست فراخوان های مارول قرار می گرفت. بلیک لایولی در این فیلم نقش زنی را بازی میکند که پس از کشف این مساله که سانحه هواییای که منجر به کشته شدن خانواده اش شده در واقع یک حمله تروریستی بوده، به دنبال انتقام میرود. پیتر دبروژ از ورایتی در نقد خود براین فیلم نوشته است: «بخش ریتم یک فیلم مهیج و انتقامجویانه تاریک، مبهم و غیرمنتظره است.» مورانو صحنههای اکشن باورنکردنیای را به نمایش میگذارد، از جمله یک سکانس مبارزه تکبرداشت که سزاوار توجه بیشتر در زمان اکران فیلم بود.
۲۱. به سوی ستارگان (Ad Astra)
- سال تولید: ۲۰۱۹
- کارگردان: جیمز گری
- بازیگران: برد پیت، تامی لی جونز
- امتیاز راتن تومیتوز: ۸۳ از ۱۰۰
- امتیاز متاکریتیک: ۸۰ از ۱۰۰
- امتیاز IMDbبه فیلم: ۶.۵ از ۱۰
«به سوی ستارگان» با وجود فروش ۱۲۷ میلیون دلاری خود در سراسر جهان و با بودجه کمتر از ۱۰۰ میلیون دلار به دسته فیلمهای شکستخورده در باکس آفیس پیوست و با فروش داخلی ۵۰ میلیون دلاری خود در ایالات متحده نادیده گرفته شد. چنین فروشی وقتی که بازیگری مثل برد پیت را محور یک اودیسه فضایی حماسی قرار میدهید، شکست بزرگی است (مخصوصا که این فیلم در دوران اوج حرفهای این بازیگر ساخته شد و پیت در حال رفتن به تورهای مطبوعاتی فیلم «روزی روزگاری در هالیوود» بود و برای جوایز متعددی نامزد شده بود).
«به سوی ستارگان» فیلم اکشنی نیست که مخاطب انتظار دیدن آن را دارد. این فیلم داستان زندگی مردی را نشان میدهد که با میراث پدرش کشتی میگیرد. همانطور که ورایتی در نقد خود نوشت: «جیمز گری، کارگردان و نویسنده «به سوی ستارگان» دورترین چیزی است که می توانید از یک دوست فضایی تصور کنید. اما این کارگردان در اجرای اولین پروژه علمیتخیلی پرفروش خود، با قاطعیت و توجه به جزییات، میتواند در چالشهای راهبردی گستردهای از صحنهسازی یک ماجراجویی فضایی حماسی موفق شود. تسلط این کارگردان بر اثر خود ما را تا حدی به یاد کوبریک میاندازد. گری ثابت می کند که او توانایی ساخت فیلمی شبیه به این را دارد.
۲۲. دکتر اسلیپ (Doctor Sleep)
- سال تولید: ۲۰۱۹
- کارگردان: مایک فلانگان
- بازیگران: ایوان مک گرگور، ربکا فرگوسن
- امتیاز راتن تومیتوز: ۷۸ از ۱۰۰
- امتیاز متاکریتیک: ۵۹ از ۱۰۰
- امتیاز IMDbبه فیلم: ۷.۳ از ۱۰
انتظارات برای فروش فیلم «دکتر اسلیپ» ساخته مایک فلانگان ٰبسیار بالا بود. چرا که این فیلم دنبالهای بر «درخشش» است و ژانر ترسناک هم یکی از پرفروشترین ژانرها در سینما است. افسوس که این فیلم تنها با ۳۱ میلیون دلار فروش داخلی اکران شد. چنین فروش پایینی ممکن است به این دلیل باشد که فلانگان یک سفر ترسناک آهستهوپیوسته را در پیش میگیرد و در مقایسه با بقیه فیلمهای ترسناک، وحشت آنی را به بیننده تزریق نمیکند.
اوون گلیبرمن از ورایتی در نقد خود بر این فیلم نوشته است: «هنوز نمیدانم درخشش به نمایش دوم نیاز داشت یا نه، اما دکتر اسلیپ نمایشی را ارائه میکند که به اندازه کافی تازه و اضطرابآور هست تا ساختنش را توجیه کند.» «دکتر اسلیپ» ۱۵۱ دقیقه است که مدت زمانی غیرضروری برای این فیلم به حساب میآید و چنین ریسکی بدون شک تقلید از فیلم «آن» (It) و انتظار برای دستیابی به موفقیت مشابه آن در گیشه بود («آن» در سال ۲۰۱۷ از نیمه اول رمان «دلقک قاتل» استیون کینگ اقتباس و ساخته شد).
۲۳. نابودی (Annihilation)
- سال تولید: ۲۰۱۸
- کارگردان: الکس گارلند
- بازیگران: ناتالی پورتمن، اسکار آیزاک
- امتیاز راتن تومیتوز: ۸۸ از ۱۰۰
- امتیاز متاکریتیک: ۷۹ از ۱۰۰
- امتیاز IMDbبه فیلم: ۶.۸ از ۱۰
پارامونت میدانست که فیلم علمیتخیلی هیجانانگیز و اگزیستانسیالیستی الکس گارلند یک ریسک بزرگ است و در نتیجه حقوق بینالمللی فیلم را به نتفلیکس فروخت. علیرغم حضور ستارهای مانند ناتالی پورتمن و نقدهای تحسین برانگیز، «نابودی» با وجود بودجه تولید ۴۰ میلیون دلاری، تنها با ۳۲ میلیون دلار فروش در باکس آفیس شکست خورد.
پورتمن نقش یک استاد زیستشناسی را بازی میکند که وظیفه دارد وارد یک منطقه مرموز قرنطینهشده از ارگانیسمهای جهشیافته شود تا بفهمد چه اتفاقی برای شوهر گمشدهاش افتاده است. «نابودی» یک شکست بزرگ در باکس آفیس به حساب میآمد، اما همچنان یکی از بهترین فیلمهای علمیتخیلی دهه ۲۰۱۰ است. از نقدهای ورایتی میخوانیم: «الکس گارلند «فرا ماشین» (۲۰۱۴) را با یک اثر علمیتخیلی خیرهکننده دنبال میکند که در آن ناتالی پورتمن به بررسی یک تهدید فرازمینی میپردازد… فیلم میتواند به نقطه فوقالعادهای دست یابد، جایی که تماشاگران در آن حضور دارند و نه تنها هیجانزده هستند (فیلم در بخش هایی هم به شدت ترسناک و هم به طرز غیرمنتظرهای زیبا است) بلکه احساس میکنند که ذهن آنها در طول مسیر گسترش یافته است».
۲۴. ویرانگر (Destroyer)
- سال تولید:۲۰۱۸
- کارگردان: کارین کوساما
- بازیگران: نیکول کیدمن، سباستین استن
- امتیاز راتن تومیتوز: ۷۴ از ۱۰۰
- امتیاز متاکریتیک: ۶۲ از ۱۰۰
- امتیاز IMDbبه فیلم: ۶.۲ از ۱۰
فیلم پلیسی تیرهوتار «ویرانگر» از کارین کوساما با بازی فوقالعاده نیکول کیدمن، تنها ۱.۵ میلیون دلار در باکس آفیس ایالات متحده فروخت. در سطح بینالمللی، «ویرانگر» با ۵.۵ میلیون دلار به اکران خود پایان داد. این دراما به یکی از بزرگترین فیلمهای شکستخورده کیدمن در باکس آفیس تبدیل شد. کیدمن در این فیلم نقش یک افسر پلیس سابق را بازی میکند که از باندی که سالها قبل عاملان یک حادثه بمبگذاری بودند، انتقام میگیرد. ورایتی در مورد این فیلم میگوید: «نیکول کیدمن در این نقش تقریبا غیرقابلتشخیص میشود و این ایده که تماشاگران به قهرمانهای دوستداشتنی نیاز دارند را باطل میکند… کیدمن همیشه یک آفتابپرست بوده است، اما در این مورد، او فقط رنگ خود را تغییر نمیدهد (یا مانند فیلم «ساعتها» (۲۰۰۳) از یک بینی مصنوعی استفاده نمیکند). بلکه در پوستی کاملاً جدید ناپدید می شود و درون خود را بازبینی میکند تا با پوسته سخت این کاراکتر هماهنگ شود.»
۲۵. بلید رانر ۲۰۴۹ (Blade Runner 2049)
- سال تولید: ۲۰۱۷
- کارگردان: دنیس ویلنوو
- بازیگران: رایان گاسلینگ، آنا دی آرماس
- امتیاز راتن تومیتوز: ۸۸ از ۱۰۰
- امتیاز متاکریتیک: ۸۱ از ۱۰۰
- امتیاز IMDbبه فیلم: ۸ از ۱۰
پیتر دبروژ از ورایتی در نقد تحسینبرانگیز خود از شاهکار علمیتخیلی دنیس ویلنوو نوشت: «در حالی که فیلم اصلی «بلید رانر» در نهایت به دلیل پتانسیل ناشناختهاش مورد استقبال قرار گرفت، دنباله آن به عنوان یکی از بهترین فیلمهای علمیتخیلی تمام دوران شناخته خواهد شد». این فیلم حتی از مرز ۱۰۰ میلیون دلار در ایالات متحده نیز عبور نکرد، که برای این اثر ضربهای سهمناک بود. این فیلم برنده جایزه اسکار برای بهترین فیلمبرداری و بهترین جلوههای بصری شد و همچنان سنگ محک ژانر علمیتخیلی دهه ۲۰۱۰ است. همانطور که دبرو میگوید: «ویلنوو هر ثانیه از زمان ۲ ساعت و ۴۴ دقیقهای خود را به درستی استفاده میکند و یک فیلم اکشن نفسگیر را به نمایش میگذارد که هیجانات غیرمتعارف آن را میتوان به بسیاری از چیزها توصیف کرد ـ از وسوسهانگیز تا خستهکننده ـ اما هرگز نمیتوان گفت هوشمندی آن مصنوعی و غیرقابلباور است.»
۲۶. قتل جسی جیمز به دست رابرت فورد بزدل (The Assassination of Jesse James by the Coward Robert Ford)
- سال تولید: ۲۰۰۷
- کارگردان: اندرو دامینیک
- بازیگران: سم راکول، برد پیت، کیسی افلک
- امتیاز راتن تومیتوز: ۷۷ از ۱۰۰
- امتیاز متاکریتیک: ۶۸ از ۱۰۰
- امتیاز IMDbبه فیلم: ۷.۵ از ۱۰
فیلم «قتل جسی جیمز به دست رابرت فورد بزدل» ساخته اندرو دامینیک بهترین فیلمبرداری قرن بیست و یکم را دارد، اما این فیلم نتوانست توجه تماشاگران سینما را به خود جلب کند. «قتل جسی جیمز به دست رابرت فورد بزدل» در سال ۲۰۰۷ اکران شد و در ایالات متحده ۳.۹ میلیون دلار و در سراسر جهان کمی بیش از ۱۱ میلیون دلار فروخت. اما زمانی که بودجه تولید شما ۳۰ میلیون دلار باشد، این اعداد وحشتناک هستند و اثرتان به زمره فیلمهای شکستخورده در باکس آفیس میپیوندد. با این حال، منتقدان بیش از یک دهه است که در سمت “جسی جیمز” باقی ماندهاند. ورایتی از این فیلم به عنوان «یکی از بهترین وسترنهای دهه ۱۹۷۰ که تمام تحسینها را از آن خود کرده است» یاد میکند: «یک حماسه مهیج، جادویی و شاعرانه که شخصیتهایش را مانند یک درام یونانی به سمت سرنوشت غمانگیزشان سوق می دهد.»
۲۷. فرزندان انسان (Children of Men)
- سال تولید: ۲۰۰۶
- کارگردان: آلفونسو کوارون
- بازیگران: کلایو اوون، جولین مور، مایکل کین
- امتیاز راتن تومیتوز: ۹۲ از ۱۰۰
- امتیاز متاکریتیک: ۸۴ از ۱۰۰
- امتیاز IMDbبه فیلم: ۷.۹ از ۱۰
«فرزندان انسان» آلفونسو کوارون اغلب به عنوان یکی از بهترین فیلمهای علمیتخیلی قرن بیست و یک در نظر گرفته میشود. اما این فیلم با فروش تنها ۳۵ میلیون دلار در ایالات متحده و با بودجه تولیدی ۷۵ میلیون دلاری اکران شد. حتی فروش جهانی فیلم (۷۰ میلیون دلار) هم نتوانست آن را نجات دهد. داستان این فیلم در سال ۲۰۲۷ اتفاق میافتد، حالا دو دهه است که هیچ زنی نتوانسته در دنیا بارور شود و کلایو اوون در نقش یک کارمند دولتی باید به تنها زن باردار در روی زمین کمک کند تا از هرج و مرج دنیایی در آستانه فروپاشی فرار کند. نقدهای ستایشآمیز فیلم به آن کمک کرد تا به سه نامزدی اسکار، از جمله بهترین فیلمنامه اقتباسی، برسد. ورایتی درباره این فیلم گفته است: «فیلم بیشتر صحنههای اکشن ارائه میکند اما نه در نمایشی که برای شما جذاب باشد، بلکه در سکانسهایی سنگآلود و مستندگونه که بینندگان را از صندلیهایشان بیرون میکشد و در کنار قهرمانهای اصلی جا میدهد. کوارون همراه با اپراتور دوربین جورج ریچموند که کل فیلم را در ۱۶ هفته به صورت دستی فیلمبرداری کرد، چندین تکنمای طولانی را تنظیم میکند که حس خط مقدم دارند.»
۲۸. باشگاه مشتزنی (Fight Club)
- سال تولید: ۱۹۹۹
- کارگردان: دیوید فینچر
- بازیگران: ادوارد نورتون، برد پیت، هلنا بونهام کارتر
- امتیاز راتن تومیتوز: ۷۹ از ۱۰۰
- امتیاز متاکریتیک: ۶۷ از ۱۰۰
- امتیاز IMDbبه فیلم: ۸.۸ از ۱۰
ورایتی درباره این فیلم دیوید فینچر نوشته است: «به ندرت پیش می آید که فیلمی تا این حد با زمانه خود مطابقت داشته باشد. از یک سو، فیلم بازتاب بینقص بیماری هزارهای است که نیهیلیسم فراگیر را در برابر نیاز مبرم برای چنگ زدن به چیزی قرار میدهد. از سوی دیگر، دورهای را به پایان میرساند که در آن رسانهها و واشنگتن در مقصر دانستن هالیوود برای تأثیر خشونت فیلمهای سینمایی بر جامعه و بهویژه بر جوانان، بسیار سختگیر بودند». شاید این فیلم در حال حاضر یکی از محبوبترین فیلمهای فینچر باشد، اما «باشگاه مبارزه» در سال ۱۹۹۹ تنها ۳۷ میلیون دلار در باکس آفیس ایالات متحده فروخت که با توجه به بودجه تولید ۶۰ میلیون دلاریاش، از جمله فیلمهای شکستخورده در باکس آفیس محسوب میشد. همانطور که مرور ورایتی خاطرنشان کرد: «علیرغم خصومتهای خاص از سوی برخی بخشها، بهویژه در ایالات متحده، این هجوم آدرنالین جسورانه، مبتکرانه و پایدار فیلم که دربارهی مرشدی است که طرفدار بیرحمی و ضرب و شتم است، باید بینندگان جوان را در همهجا هیجانزده کند و به وجد بیاورد.»
«باشگاه مشتزنی» بر اساس رمانی با همین نام از چاک پالانیک است.
۲۹. گرایندهاوس (Grindhouse)
- سال تولید: ۲۰۰۷
- کارگردان: کوئنتین تارانتینو، رابرات رودیگرز
- بازیگران: کرت راسل، رز مکگوآن
- امتیاز راتن تومیتوز: ۸۴ از ۱۰۰
- امتیاز متاکریتیک: ۷۷ از ۱۰۰
- امتیاز IMDbبه فیلم: ۷.۵ از ۱۰
کوئنتین تارانتینو یکی از اندک کارگردانهایی است که میتواند مردم را به سالنهای سینما بکشاند. اما در مورد «گرایندهاوس» اینطور نبود. واضح است که تماشاگران علاقهای به دو فیلم سهساعته و ادای احترام تارانتینو و رابرت رودریگز به فیلمهای سودجو نداشتند (فیلم سودجو به فیلمی اغلب کمهزینه گفته میشود که موفقیت تجاریاش را با بهرهجویی از یک گرایش رایج، ژانر خاص یا موضوع موحش و شوکهکننده تضمین میکند. تم رایج فیلمهای سودجویانه معمولا رابطه جنسی، عشق و خشونت است). زیرا «گرایندهاوس» با فروش تنها ۲۵ میلیون دلار در ایالات متحده در باکس آفیس شکست خورد (هر فیلم به طور جداگانه در خارج از کشور اکران شد). منتقدان عمدتا تحت تأثیر قرار گرفتند. از جمله ورایتی درباره فیلم نوشته است: «فیلمهای سودجوی دهه ۷۰ میلادی، به خوبی راهشان را به گرایندهاوس باز میکنند و در این فیلم زنده میشوند. گرایندهاوس فیلمهای ژانر سودجو را احیا میکند اما در عین حال از همه این فیلمها جسورتر و بیباکتر است. و شاید دلیل این امر این باشد که گرایندهاوس به فیلمهایی که از آنها الهام گرفته، پایبندی سبکی دارد.»
۳۰. هوگو (Hugo)
- سال تولید: ۲۰۱۱
- کارگردان: مارتین اسکورسیزی
- بازیگران: آسا باترفیلد، جود لا، کریستوفر لی
- امتیاز راتن تومیتوز: ۹۳ از ۱۰۰
- امتیاز متاکریتیک: ۸۳ از ۱۰۰
- امتیاز IMDbبه فیلم: ۷.۵ از ۱۰
«هوگو» ساخته مارتین اسکورسیزی به فروش ۷۳ میلیون دلاری در ایالات متحده و ۱۸۵ میلیون دلاری در سراسر جهان رسید و به سختی میتوان گفت که این اثر در باکس آفیس از فیلمهای شکستخورده به شمار میآید. اما با توجه به بودجه ۱۷۰ میلیون دلاری فیلم، این اعداد همچنان باعث ناامیدی مالی سرمایهگذاران شدند. در این فیلم که بر اساس کتاب برایان سلزنیک به نام «اختراع هوگو کابرت» (۲۰۰۷) ساخته شده است، آسا باترفیلد نقش پسر جوانی را بازی میکند که درگیر رازهایی میشود که مربوط به ماشین خودکار پدر مرحومش و فیلمساز پیشگام، ژرژ ملیس است. «هوگو» نامزد ۱۱ جایزه اسکار، از جمله بهترین فیلم شد و بسیاری از منتقدان پس از اکران از آن به عنوان یک فیلم کلاسیک خانوادگی جدید یاد کردند. همانطور که ورایتی خاطرنشان کرده است: «مارتین اسکورسیزی در تلاش برای ساختن اولین فیلم خود برای تمام سنین، این فیلم را درست کرده است. هوگو که همزمان کلاسیک و مدرن، پوپولیستی و همچنین شخصی است، به طرز آشکاری از هنجارهای روایت معاصر سرپیچی میکند و در عوض به صبر، کنجکاوی خردمندانه و علاق
- سال تولید: ۲۰۱۲
- کارگردان: پل توماس اندرسون
- بازیگران: فیلیپ سیمور هافمن، واکین فینیکس
- امتیاز راتن تومیتوز: ۸۵ از ۱۰۰
- امتیاز متاکریتیک: ۸۶ از ۱۰۰
- امتیاز IMDbبه فیلم: ۷.۱ از ۱۰
ورایتی در نقد خود از کاراکترسازیهای درخشان پل توماس اندرسون نوشته است: «با تکنیک شجاعانه و نقشآفرینیهای فوقالعاده هماهنگ از واکین فینیکس و فیلیپ سیمور هافمن، «استاد» باید بازدهی قوی و بحثهای سرسامآوری را مدتها پس از اکران خود ایجاد کند.» این پیشبینی محقق نشد. چرا که با وجود فروش ۲۴۲ هزار دلاری در پنج سینما (که یک رکورد در آن زمان در باکس آفیس مستقل محسوب میشد)، «استاد» نتوانست در سراسر کشور شتاب بگیرد و اکران خود را با تنها ۱۶ میلیون دلار در باکس آفیس ایالات متحده به پایان رساند. تیم بازیگری این فیلم، یعنی هافمن، فینیکس و امی آدامز برای بازیهای جذاب خود همگی نامزد جایزه اسکار شدند.
۳۲. خباثت ذاتی (Inherent Vice)
- سال تولید: ۲۰۱۴
- کارگردان: پل توماس اندرسون
- بازیگران: واکین فینیکس، کاترین واتراستون
- امتیاز راتن تومیتوز: ۷۴ از ۱۰۰
- امتیاز متاکریتیک: ۸۱ از ۱۰۰
- امتیاز IMDbبه فیلم: ۶.۶ از ۱۰
یکی دیگر از فیلمهای مهم پل توماس اندرسون که در باکس آفیس شکستخورده و ناکام بود، اقتباس او از رمان توماس پینچون با نام «خباثت ذاتی» بود که تنها ۸ میلیون دلار در باکس آفیس ایالات متحده و ۱۴ میلیون دلار در سراسر جهان با بودجه تولید ۲۰ میلیون دلاری فروخت.
حتی اگر گروه بازیگری پرستارهای داشته باشد (واکین فینیکس، جاش برولین، اوون ویلسون، ریس ویترسپون، بنیسیو دل تورو و…) یک نئونوآر آشفته و بیهدف همیشه فروش سختی خواهد داشت. از بررسی ورایتی در مورد این فیلم میخوانیم: «دهه ۶۰ به پایان رسیده است، همه در حال فرار هستند، و هیچ جایی برای پنهان شدن در نوآر جسورانه، خندهدار و خیالبافانه پل توماس اندرسون وجود ندارد (او این فیلم را از رمان توماس پینچون اقتباس کرده است)… هفتمین فیلم بلند اندرسون، یک فیلم پر جنبوجوش و بسیار خندهدار است.»
۳۳. غول آهنی (The Iron Giant)
- سال تولید: ۱۹۹۹
- کارگردان: برد بِرد
- بازیگران: وین دیزل، جنیفر آنیستون
- امتیاز راتن تومیتوز: ۹۶ از ۱۰۰
- امتیاز متاکریتیک: ۸۵ از ۱۰۰
- امتیاز IMDbبه فیلم: ۸.۱ از ۱۰
«غول آهنی» به عنوان یکی از بهترین انیمیشنهای تمام دوران شناخته میشود. اما این ماجراجویی صمیمانه به کارگردانی برد بِرد، با فروش تنها ۲۳ میلیون دلار در ایالات متحده و با بودجه تولید ۷۰ میلیون دلاری، از فیلمهای شکستخورده در باکس آفیس محسوب میشود. از بررسی ورایتی میخوانیم: «فیلمی جذاب و خوش ساخت… غول آهنی یک موفقیت بینظیر است که در چندین سطح کار میکند. فیلم بلندپروازانه و هوشمند برد بِرد را هم میتوان به عنوان یک تمثیل سیاسی و هم به عنوان اثری خانوادگی و سرگرمکننده در نظر گرفت. این فیلم در آمریکای دهه ۱۹۵۰ رخ میدهد، و به طور موثری به همهچیز از ایدئولوژی جنگ سرد گرفته تا فیلمهای درجه ب (فیلمهای تجاریای که با بودجه پایین ساخته میشوند و اهمیت سینمایی چندانی ندارند. در عصر طلایی هالیوود گاهی این فیلمها در کنار فیلمهای بزرگتر به نمایش در میآمدند و تماشاگران میتوانستند با خرید یک بلیط دو فیلم ببینند) اشاره میکند، اما هرگز از روایت اصلی خود غافل نمی شود؛ دوستی یک پسر با رباتی غولپیکر.»
۳۴. مادر! (!Mother)
- سال تولید: ۲۰۱۷
- کارگردان: دارن آرنوفسکی
- بازیگران: جنیفر لارنس، خاویر باردم
- امتیاز راتن تومیتوز: ۶۹ از ۱۰۰
- امتیاز متاکریتیک: ۷۶ از ۱۰۰
- امتیاز IMDbبه فیلم: ۶.۶ از ۱۰
کمتر فیلمی در دهه گذشته به اندازه این فیلم مهیج و تمثیلی دارن آرونوفسکی صفر و صدی بوده است. شما بعد از تماشای این فیلم یا عاشق «مادر!» میشوید یا از آن متنفر میشوید. با وجود سروصداها و حاشیههای فیلم و حضور جنیفر لارنس به عنوان ستارهای بزرگ، «مادر!» حتی نتوانست مرز فروش ۲۰ میلیون دلاری در ایالات متحده را با بودجه تولید ۳۰ میلیون دلاریاش بشکند و خود را از دسته فیلمهای شکستخورده در باکس آفیس خارج کند.
اوون گلیبرمن از ورایتی، در نقد خود درباره این فیلم نوشته است: «فیلم ترسناک دارن آرنوفسکی با بازی جنیفر لارنس در نقش زنی که دچار بدبینی و پارانویا میشود، در ظاهر خیرهکننده است. اما چه چیزی در زیر آن نهفته است؟ شاید هیچچیز… اگر تنها چیزی که از یک فیلم ترسناک انتظار داریم این باشد که باعث شود از جا برخیزیم، چشمانم از حدقه در بیاید و دهانمان باز بماند، پس مادر! دارن آرنوفسکی را باید نوعی شاهکار به حساب آورد.»
۳۵. زیر پوست (Under the Skin)
- سال تولید: ۲۰۱۳
- کارگردان: جاناتان گلیزر
- بازیگران: اسکارلت جوهانسون، آدام پیرسون
- امتیاز راتن تومیتوز: ۸۴ از ۱۰۰
- امتیاز متاکریتیک: ۸۲ از ۱۰۰
- امتیاز IMDbبه فیلم: ۶.۳ از ۱۰
حتی با حضور اسکارلت جوهانسون به عنوان نقش اصلی، بازگرداندن بودجه تولید ۱۳ میلیون دلاری برای فیلم «زیر پوست» کار دشواری بود. اگرچه این فیلم، اثری جاهطلبانه و موفقیتآمیز در مورد حمله آدم فضاییها بود. «زیر پوست» هیچ ربطی به فیلمهای جریان اصلی نداشت، بنابراین فروش ۲.۶ میلیون دلاری آن در ایالات متحده چندان غافلگیرکننده نبود. اگرچه این فیلم به عنوان یکی از بهترین فیلمهای دهه ۲۰۱۰ شناخته میشود. جوهانسون نقش یک آدم فضایی را بازی میکند که در خیابانهای اسکاتلند در کمین مردان است تا آنها را فریب دهد و به خانهاش ببرد. بخشهای زیادی از فیلم شبیه یک مستند است و جوهانسون را در خیابانها نشان میدهد که در کنار دیگر شخصیتهای فیلم ظاهر میشود. سایر بخشهای فیلم شبیه مونتاژهای فراموشنشدنی ترسناک آوانگارد است. هر قدر که بخواهید «زیر پوست» را توصیف کنید، باز هم فراموشنشدنی است
۳۶. جنگجو (Warrior)
- سال تولید: ۲۰۱۱
- کارگردان: گاوین اوکانر
- بازیگران: تام هاردی، جوئل اجرتون
- امتیاز راتن تومیتوز: ۸۴ از ۱۰۰
- امتیاز متاکریتیک: ۷۱ از ۱۰۰
- امتیاز IMDbبه فیلم: ۸.۱ از ۱۰
«جنگجو» ساخته گاوین اوکانر یکی از درامهای ورزشی تکاندهنده دهه ۲۰۱۰ است. این فیلم جوئل ادگرتون و تام هاردی را به عنوان برادرانی معرفی میکند که در مسابقات هنرهای رزمی مختلط در مقابل یکدیگر قرار میگیرند و آنها را مجبور میکند تا با تاریخ مشترک خود و پیوندهای خانوادگی خود، با یکدیگر روبهرو شوند. نیک نولتی به لطف بازیاش در نقش پدر شخصیتهای ادگرتون و هاردی نامزد اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل مرد شدد. اما فیلم نتوانست با بودجه ۲۵ میلیون دلاریاش برابری کند و تنها ۱۳ میلیون دلار در ایالات متحده به دست آورد.
ورایتی در نقد خود درباره این فیلم نوشته است: «جنگجو ترکیبی تأثیرگذار از احساسات خام و ضربات هیجانانگیز است… هاردی در این نقش یادآور مردانگی مارلون براندو جوان است و به طرز شگفتانگیزی احساس گناه و خشم، وحشیگری و خودبیزاری را به نمایش میگذارد.»
۳۷. استیو جابز (Steve Jobs)
- سال تولید: ۲۰۱۵
- کارگردان: دنی بویل
- بازیگران: مایکل فاسبندر
- امتیاز راتن تومیتوز: ۸۵ از ۱۰۰
- امتیاز متاکریتیک: ۸۲ از ۱۰۰
- امتیاز IMDbبه فیلم: ۷.۲ از ۱۰
ممکن است اینطور تصور شود که یک درام زندگینامهای درباره استیو جابز از برندگان اسکار یعنی دنی بویل و آرون سورکین، حتما باعث کشیده شدن سینمادوستان به سالنها میشود و گیشهای پررونقی را تضمین میکند. اما چنین اتفاقی برای فیلم «استیو جابز» نیفتاد. این فیلم تنها ۱۷ میلیون دلار در باکس آفیس داخلی و ۳۴ میلیون دلار در سرتاسر جهان فروخت. با در نظر گرفتن بودجه ۳۰ میلیون دلاری این اثر، «استیو جابز» از فیلم های شکستخورده در باکس آفیس سال ۲۰۱۵ است. مایکل فاسبندر و کیت وینسلت برای بازی در نقش استیو جابز و جوآنا هافمن نامزد اسکار شدند.
ورایتی در نقد خود برای این فیلم نوشته است: «اجرای مهیج مایکل فاسبندر به این برداشت درخشان، آزاردهنده و بسیار غیرمتعارف از زندگی یک رویاپرداز آمریکایی دامن میزند… فیلم خود را به آب و آتش میزند تا معادل همشهری کین برای فیلمهای زندگینامهای باشد. استیو جابز فیلمی جسورانه با ویترینی از بازیگران فوقالعاده است که میتواند برای بینندگانش یک سواری سرگرمکننده به حساب آید.
منبع: دیجیمگ