به قطع با تلاش بدون چشم‌داشت تعدادی از فعالان تئاتر در سه سال اخیر، ما دوران طلایی فعالیت سایبری را داشتیم که با تاسیس سایت‌های گروهی و نهایتا سایت انجمن هنرهای نمایشی به اوج خود رسید و لزوم فضای مجازی را بیش از پیش آشکار کرد.

 

پایگاه خبری تئاتر: ارتباط اگر تنها معنی نباشد به قطع مهمترین معنای تئاتر است. ارتباط، نیازی است که تمام انسان‌های دنیای جدید بیش از پیش به آن نیازمند هستند. اما ارتباط وقتی لذت بخش و شیرین است که یک تجربه جمعی باشد. 
 
این تجربه جمعی می‌تواند مستقیم یا غیر مستقیم حاصل شود. اما در دنیایی که کلیک معنای فراتر از متافیزیک یافته است، ارتباط غیر مستقیم امری مهم و بدیهی است. امروز که هزار مانع میان ما برای گفتن اولین سلام  وجود دارد، امروز که تمام ما در سالن‌های تئاتر شهرمان می‌گردیم مشتاق به درود گفتن، اما هزار مانع داریم. امروز که هزار بداخلاقی و بهانه واهی میان ما قد علم کرده است، برقراری ارتباط مستقیم شدیدا سخت می‌نماید. اما عجبا که فضای مجازی می‌تواند انسان ها  را سریع‌تر از دنیای فیزیک به هم نزدیک کند. این امر تلخ، کمی اغراق شده ، اما واقعی است. 
 
 من در این چند سال به خوبی دیدم که چه تعداد دوستان تئاتری کثیری که در فضای سایبر یافتم. 
من به تجربه دیدم که چقدر سریع مدیریت سایت‌هایی همچون سایت گروه کاوش و به ویژه سایت انجمن هنرهای نمایشی استان اصفهان مرا به دوستان تئاتری‌ام نزدیک کرد. دغدغه همه ما امروز ارتباط دوستانه است و در این ارتباط، فضای سایبر نقش اساسی دارد.
 
اما دوستان من، فضای سایبر همان گونه که می‌تواند مرزهای رابطه را به راحتی از میان بردارد، به همان راحتی می‌تواند مرزهای دشمنی را نیز آشکار کند. فضای سایبر وقتی می‌تواند موجب تعامل شود که همه  ما در فضایی خارج از دستان قانون، اخلاق‌گرا باشیم و تعامل را هدف‌مان و مکتب‌مان قرار دهیم.
 
به قطع با تلاش بدون چشم‌داشت تعدادی از فعالان تئاتر در سه سال اخیر، ما دوران طلایی فعالیت سایبری را داشتیم که با تاسیس سایت‌های گروهی و نهایتا سایت انجمن هنرهای نمایشی به اوج خود رسید و لزوم فضای مجازی را بیش از پیش آشکار کرد. 
 
در سایت انجمن هنرهای نمایشی، به قطع همدلی و همراهی چند فعال اصلی فضای سایبر را حس می‌کردیم و بسیار برای این اتحاد تلاش کردیم. اما متاسفانه قضاوت‌های زودهنگام، برچسب زنی و نبود همدلی باعث شد تا سایت انجمن هنرهای نمایشی با وجود یافتن جایگاهش در سراسر کشور به مطلوبش نرسد و نهایتا با تغیر مدیریت از کارایی بیفتد. 
 
دوستان عزیز من، آنچه مرا به نگارش این یادداشت واداشت، این بود که گوشزد کنم وجود فضای سایبر برای بهبود روابط تئاتری لازم و مبرهن است اما این مهم دست یافتنی نیست مگر با اخلاق گرایی مدیران سایت و همدلی و همراهی تئاتری‌های استان اصفهان.
 
نمی‌توانم شور وافر خودم را از تاسیس یک سایت تئاتری پنهان کنم آن هم در زمانی که پس از کناره‌گیری‌ام از سایت انجمن هنرهای نمایشی و غیرفعال شدن دو دوست دیگرم در فضای سایبر به شدت نگران تلاش‌های چند ساله‌مان بودم.
 
هرچند قضاوت برای اینکه سایت موجود آیا سایت مورد نظر ما خواهد شد، زود است. اما بر خود لازم می‌دانم از تلاش موسسین و مدیران سایت «تئاتر» تشکر کنم و آرزو کنم با اخلاق گرایی و تعامل سازنده با تئاتری‌ها به سایتی در خور شان تئاتر اصفهان دست یابیم.
 
 
 
 


نویسنده: ابراهیم صداقتی