جشنواره تئاتر شهر سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران برای برگزاری چهارمین دوره این رویداد بزرگ هنری شهر تهران فراخوان داد.

 

به گزارش سایت خبری تئاتر: چهارمین جشنواره تئاتر شهر، سازمان فرهنگي و هنري شهرداري تهران با هدف توجه به فعالیت‌ها و حمايت از گروه‌هاي نمايش جوان شهر تهران «چهارمین جشنواره تئاتر شهر» را با محوریت موضوعات مربوط به زندگی شهر و شهروندی و تعالی سبک زندگی و تقویت هویت اسلامی و ایرانی در شهریور‌ ماه 1394 برگزار می‌ کند.


چهارمین دوره جشنواره در 6 بخش تئاتر صحنه ای ، خیابانی ، باران ، کودک و نوجوان ، مسابقه نمایشنامه خوانی و نمایشنامه نویسی و مدرسه تئاتر برگزار می شود.


با گذشت سه دوره از جشنواره که حمايت از فعاليت گروه‌هاي جوان و آثار نمايشي با مضامين اخلاق و رفتار شهروندي، هويت ديني و ملي و انقلاب اسلامي، بهره‌گيري از ظرفيت مراكز فرهنگي و هنري شهر تهران و ارتقاء فعالیت‌های نمایشی مراكز فرهنگي و هنري ، ایجاد زمینه  حضور و استفاده‌ی بهتر و بیش‌تر از تجربه و دانش هنرمندان، كارشناسان و گروه‌هاي فعال تئاتری را به عنوان اهداف اصلی خود به ثبت رسانده ، چهارمین جشنواره تئاتر شهر بخش تازه خود را با عنوان مدرسه تئاتر معرفی کرده است.


در این بخش، برگزاری کارگاه‌های آموزشی توسط استادان شناخته‌شده‌ی تئاتر قرار دارد که در فصل تابستان در سه موضوع بازیگری – کارگردانی – عکاسی تئاتر برپا می شوند.


مطابق فراخوان گروه های متقاضی تا 15 خرداد 94 فرصت دارند طرح ها و نمایشنامه های پیشنهادی خود را به دبیرخانه ارسال کنند.


گروه‌ها و هنرمندان شهر تهران و اعضای کانون‌های نمايش فرهنگ‌سراها، خانه‌های فرهنگ و محلات شهر تهران می‌توانند با توجه به اهداف و موضوعات جشنواره (حقوق و اخلاق شهروندی ، هویت اسلامی و ایرانی در شهر تهران ، نشاط و امید در زندگی شهروندان ) در اين رويداد هنري مشارکت کنند.
 

 

 

 

 

 

 

 

 

فراخوان چهارمین جشنواره تئاتر شهر

 

سازمان فرهنگي و هنري شهرداري تهران با هدف توجه به فعالیت‌ها و حمايت از گروه‌هاي نمايش جوان شهر تهران «چهارمین جشنواره تئاتر شهر» را با محوریت موضوعات مربوط به زندگی شهر و شهروندی و تعالی سبک زندگی و تقویت هویت اسلامی و ایرانی در شهریور‌ ماه 1394 برگزار می‌نماید. گروه‌ها و هنرمندان شهر تهران و اعضای کانون‌های نمايش فرهنگ‌سراها، خانه‌های فرهنگ و محلات شهر تهران می‌توانند با توجه به اهداف و موضوعات جشنواره در اين رويداد هنري مشارکت نمایند.

 

  •  اهداف جشنواره:
  • حمايت از فعاليت گروه‌هاي جوان و آثار نمايشي با مضامين اخلاق و رفتار شهروندي، هويت ديني و ملي و انقلاب اسلامي در جهت نیل به آرمان‌شهر اسلامي و ايراني.
  • بهره‌گيري از ظرفيت مراكز فرهنگي و هنري شهر تهران و ارتقاء فعالیت‌های نمایشی با هدف ایجاد انگیزه و كمك به توسعه‌‌ی فعاليت کانون‌های نمایش مراكز فرهنگي و هنري (فرهنگ‌سراها و خانه‌هاي فرهنگ و ...).
  • امکان حضور و استفاده‌ی بهتر و بیش‌تر از تجربه و دانش هنرمندان، كارشناسان و گروه‌هاي فعال تئاتری در جهت كشف استعداد و ارتقای سطح فعاليت نمايشي در مراكز فرهنگي و هنري.
  •  موضوعات جشنواره:
  • حقوق و اخلاق شهروندی (مضامین حقوق شهری و شهروندی، هویت و کرامت انسانی، تحکیم نهاد خانواده، فرهنگ همسایه‌گی و آپارتمان‌نشینی، فرهنگ عفاف و پاک‌دامنی، مشارکت عمومی در زندگی شهری، تشکل‌های مردمی و نقش آن در فرهنگ شهری، نقش پایگاه‌های عمومی و مساجد در جهت گسترش حقوق شهروندان و زندگی پرنشاط)
  • هویت اسلامی و ایرانی در شهر تهران ( توجه به فضایل اخلاقی و دینی در زندگی شهری، معرفی الگوهای اخلاقی و آرمانی، دفاع مقدس و فرهنگ ایثار، آگاه‌سازی شهروندان مطابق الگوهای آرمان شهر اسلامی و ایرانی، معرفی و تکریم مفاخر و نخبگان ملی و شهری و محلی، مقاومت و بیداری اسلامی در زندگی شهروندان و نقش آن در روحیه‌ی ظلم‌ستیزی و تقویت ارزش‌های اسلامی و انسانی)
  • نشاط و امید در زندگی شهروندان (پرداختن به مضامین شهری و استفاده از ظرفیت نمایش‌های طنز)

 

      تذكر: با توجه به موضوعي بودن جشنواره صرفاً آثاري كه مطابق با يكي از موضوعات ذكر شده باشد پذيرفته خواهد شد.


 

  • بخش‌های جشنواره:
  1. تئاتر صحنه­اي
  2. تئاتر كودك و نوجوان
  3. تئاتر باران
  4. تئاتر خياباني
  5. مسابقه‌ی نمایشنامه‌نویسی و نمایشنامه‌خوانی
  6. مدرسه‌ی تئاتر  

 

  1. تئاتر صحنه‌ای
  • اين بخش به شکل رقابتی ويژه‌ی نمايش‌هاي صحنه‌اي بوده و گروه‌های فعال در شهر تهران و همچنین كانون‌هاي نمايش امكان شركت در اين بخش را خواهند داشت.
  • حداکثر پانزده نمایش پس از ارزیابی و بازبینی نمایش‌های متقاضی به تشخیص شورای انتخاب در این بخش پذیرفته خواهد شد.
  • به تشخيص كميته‌ی انتخاب و بر اساس تعداد عوامل گروه و امکانات ضروری و سطح کیفی و تعداد اجراها در جشنواره به گروه‌های راه يافته‌ی این بخش در مرحله‌ نهايي جشنواره حداکثر تا سقف مبلغ 000/000/60 ريال كمك هزينه پرداخت خواهد شد.

با توجه به برگزاری جشنواره در سالن‌های فرهنگ‌سراها و چندمنظوره بودن این مراکز ضرورت دارد گروه‌های نمایشی متناسب با این سالن‌ها و توجه به حداقل امکانات فنی نمایش خود را تولید نمایند. لازم به ذکر است ستاد جشنواره صرفاً پذیرای آثاری خواهد بود که امکان اجرا در فرهنگ‌سراها را داشته باشد. همچنین به انتخاب هیئت داوران پنج نمایش برگزیده‌ی این بخش برای اجرای عمومی مورد حمایت قرار خواهد گرفت.

 

  1. تئاتر كودك و نوجوان 
  • بخش تئاتر کودک و نوجوان ویژه‌ی آثار عروسکی و صحنه‌ای به شکل رقابتی و حداکثر با حضور پانزده گروه نمایشی برگزار می‌شود.
  • در این بخش به تشخیص شورای انتخاب و بر اساس مواردی که پیش‌تر ذکر شد، تا سقف مبلغ 000/000/50 ريال كمك هزينه پرداخت خواهد شد.
  • به تشخيص كميته‌ی انتخاب و بر اساس تعداد عوامل گروه و امکانات ضروری و سطح کیفی و تعداد اجراها در جشنواره به گروه‌های راه يافته‌ی این بخش در مرحله‌ نهايي جشنواره حداکثر تا سقف مبلغ 000/000/50ريال كمك هزينه پرداخت خواهد شد.

نظر به امکانات سالن‌های فرهنگ‌سراها که پیش‌تر ذکر شد لازم است نمایش‌های متقاضی متناسب با امکان اجرا در مراکز آماده شود. همچنین ده اثر راه یافته به بخش نهایی جشنواره به انتخاب هیئت داوران برای اجرای عمومی  در فرهنگ­سراها مورد حمایت قرار خواهد گرفت.

 

  1. تئاتر باران (نمایش دینی و مذهبی)
  • بخش تئاتر مذهبی با عنوان باران به عنوان بخش ویژه و مختص اجرای آثاری با مضامین دینی و قصص قرآنی و مفاهیم اخلاقی به شکل اجرای صحنه‌ای می‌باشد. این بخش به شکل رقابتی برگزار خواهد شد.
  • در این بخش حداکثر هفت نمایش پذیرفته شده و به تشخيص كميته‌ی انتخاب به گروه‌های راه يافته به مرحله‌ی نهايي جشنواره تا سقف مبلغ 000/000/70 ريال كمك هزينه پرداخت خواهد شد.
  • سه نمایش منتخب این بخش به انتخاب هیئت داوران برای اجرای عمومی مورد حمایت قرار خواهد گرفت.

 

  1. تئاتر خياباني
  • در اين بخش حداکثر پانزده نمایش پذیرفته خواهد شد.
  • به تشخيص كميته‌ی انتخاب به گروه‌های راه يافته به مرحله‌ی نهايي جشنواره تا سقف مبلغ 000/000/25 ريال كمك هزينه پرداخت خواهد شد.

 

  1. مسابقه نمایشنامه‌نویسی و نمایشنامه‌خوانی
  • به منظور توجه به حوزه‌ی نمایش‌نامه‌نویسی و تولید آثاری متناسب با موضوعات جشنواره، مسابقه نمایشنامه نویسی و نمایشنامه‌خوانی به شکل رقابتی برگزار خواهد شد. در این بخش نمایشنامه‌های منتخب به شکل نمایش‌نامه خوانی توسط پیشنهاد‌دهنده و یا نویسنده اثر اجرا خواهد شد.
  • به نمایشنامه‌های راه يافته به مرحله‌ی نهايي این بخش (حداكثر ده نمايشنامه) تا سقف مبلغ 000/000/20 ريال کمک هزینه پرداخت خواهد شد.

 

  1. مدرسه تئاتر
  • برگزاری کارگاه‌های آموزشی توسط استادان شناخته‌شده‌ی تئاتر به منظور ارتقاء دانش علاقه‌مندان از دیگر بخش‌های جشنواره است. مدرسه‌ی تئاتر با سه موضوع بازیگری – کارگردانی – عکاسی تئاتر در فصل تابستان و به شکل کارگاه آموزشی و با هدف ارائه‌ی اثر تولیدی در ایام جشنواره برگزار خواهد شد.
  • فراخوان برگزاری و موضوعات و محل تشکیل کارگاه‌ها متعاقباً اعلام خواهد شد.

 

  • مدارک عمومی و اختصاصی هر بخش:
  1. فرم تکمیل شده تقاضای حضور.
  2. مجوز کتبی نویسنده، مترجم یا ناشر.
  3. چکیده‌ تایپ شده اثر در یک صفحه 4A
  • بخش مسابقه (تئاتر صحنه‌ای تئاتر كودك و نوجوان تئاتر باران تئاتر خیابانی )
  1. سه نسخه نمایشنامه‌ی تایپ شده (طرح اجرایی تئاتر خیابانی)
  2. یک نسخه CD طرح و نمایش‌نامه‌ در محیط WORD
  • مسابقه ( تولید نمایشنامه و نمایشنامه‌خوانی)
  1. سه نسخه نمایشنامه تایپ شده
  2. یک نسخه CD نمایشنامه‌ در محیط WORD

 

 

  • مقررات جشنواره :
  1.  با توجه به محدودیت‌های معمول جشنواره‌ها از یک سو و چندمنظوره بودن سالن‌های مراكز سازمان فرهنگي و هنري شهرداری تهران و محدودیت امکانات نور و صدا در برخی مراکز از سوی دیگر، لازم است نمایش‌های متقاضي مطابق با امكانات مراكز توليد شود، بنابراین توصیه می‌شود از طراحی صحنه‌ی سبک با قابلیت حمل و نصب سریع استفاده گردد.
  2.  آثار متقاضي نبايد تاكنون اجراي عمومي رفته و یا در هيچ جشنواره‌ای اجرا شده‌ باشند. بديهي است ستاد جشنواره چنانچه در هر مرحله‌اي متوجه حضور این آثار در جشنواره‌های ديگر شود از پذيرش گروه معذور خواهد بود.
  3. مبنای تعیین کمک هزینه‌ی گروه‌ها به تشخيص كميته‌ی انتخاب، بر اساس امکانات (تعداد عوامل اجرایی گروه و نیازهای ضروری صحنه همچون دکور، لباس، موسیقی و...) سطح کیفی و تعداد اجراها در جشنواره به گروه‌های راه يافته به مرحله‌ی نهايي جشنواره خواهد بود.
  4.  در این جشنواره صرفاً نمایشنامه‌های ایرانی پذیرفته خواهد شد.
  5.  هر گروه نمايش تنها امكان شركت در يك بخش جشنواره را خواهد داشت.
  6.  جشنواره‌ی تئاتر شهر صرفاً ويژه‌ی گروه‌هاي نمايشي شهر تهران خواهد بود.
  7.  اولويت انتخاب آثار در جشنواره با گروه‌های متقاضي کانون‌های نمايشي مراكز و يا هنرمندان فعال در فرهنگ‌سراها و خانه‌های فرهنگ است. لیکن بخشي از ظرفيت آثار جشنواره به گروه‌های آزاد اختصاص خواهد يافت.
  8.  تعیین زمان و مکان اجرای نمایش‌ها بر عهده‌ی ستاد برگزاری و بر اساس امکانات موجود خواهد بود. شرکت‌کنندگان در بخش‌های مختلف با ارسال اثر خود متعهد به پذیرش مقررات جشنواره هستند، عدم رعایت این مقررات به ویژه تقویم زمانی جشنواره موجب حذف آثار خواهد شد.
  9. ارسال کامل مدارک الزامی است و در صورت وجود نقص، تقاضای حضور در جشنواره ثبت نخواهد شد.
  10. مدارک ارسالی مسترد نخواهند شد.
  11. ستاد برگزاری جشنواره مسئولیتی در قبال ساخت و ساز دکور، دوخت لباس و چاپ اقلام تبلیغی آثار نداشته و صرفاً خدمات فنی و معمول صحنه را ارائه خواهد داد.
  12. چنانچه مواردی در این فراخوان درج و پیش‌بینی نشده باشد موضوع از طریق استعلام علاقه‏مندان حضور در جشنواره و تصمیم ستاد جشنواره اعلام و اجرا خواهد شد.

 


 

 

 

* تقویم جشنواره :

 

  • مهلت ارسال نمایش‌نامه‌ و طرح‌های اجرايي حداكثر تا تاريخ  15/3/1394
  • اعلام نتایج بررسی متن نمایش‌نامه‌ و طرح‌ها تاريخ  1/4/1394
  • بازبینی آثار از تاريخ 17/5/1394
  • اعلام نمايش‌هاي منتخب جهت شركت در جشنواره  2/6/1394
  • برگزاري جشنواره: هفته پایانی شهریور ماه 1394  

 

فرم شركت در چهارمین جشنواره تئاتر شهر


اینجانب (کارگردان)                              با اطلاع کامل از مفاد و شرایط فراخوان چهارمین جشنواره تئاتر شهر با ارسال مدارک مورد نیاز، تقاضای خود را برای حضور در بخش                    اعلام می‌نمایم.                                  

با قبول تمامی مقررات جشنواره سه نسخه از نمایش‌نامه‌ (یا طرح):                            به نویسندگی:                                     را برای شرکت در بخش تئاتر صحنه‌ای □    كودك و نوجوان  □    تئاتر باران □    خيابانی □       مسابقه‌ی نمایشنامه‌نویسی و نمایشنامه‌خوانی □  چهارمین جشنواره تئاتر شهر ارسال می‌دارم.

(چکیده‌ی سوابق هنری متقاضی و چکیده‌ی اثر در صفحات 4A تایپ شده پیوست است)

 

 

 

 

 

 

نشانی پستی:
نشانی الکترونیک:
تلفن ثابت:                                                   تلفن همراه:

 

امضاء

 

 

ستاد جشنواره:

بلوار کشاورز، نبش خیابان شهید دائمی، سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، طبقه‌ی نهم، مدیریت هنرهای نمایشی

تلفن: 88981675 پست الکترو نیکی: f.t.c@chmail.ir

 

 

 

 

 

اخبار مرتبط:

فرخوان فستیوال «مونولیو» منتشر شد

جایزه نمایشنامه‌نویسی محمود استادمحمد برگزار می‌شود

از نمایشنامه نادر برهانی‌مرند رونمایی شد

کوروش نریمانی: فضای مجازی فردیت هنرمند را گرفت

فراخوان بخش تئاتر سومین یادواره ملی «طلوع خرداد» منتشر شد

معرفی استان‌های میزبان جشنواره مناطق تئا‌تر «سوره ماه»

سعید اسدی دبیر جشنواره سی‌ و‌ چهارم تئاتر فجر شد

عکسهایی‌ از اپرای عروسکی سعدی به کارگردانی بهروز غریب پور

«ده طراح صحنه» نوشته پیام فروتن رونمایی شد