در این فهرست، نتایج گیشه هر ۱۰ نامزد بهترین فیلم امسال را کنار هم قرار داده ایم. لازم به ذکر است که با فاصله چند هفته با مراسم اسکار، این اعداد و ارقام تا حدودی دستخوش تغییر می شوند. بعید به نظر می رسد که هر کدام از این فیلم ها ناگهان با انفجار محبوبیت مواجه شده و جایگاه آن ها در این لیست به شدت تغییر کند.
چارسو پرس: نود و ششمین دوره جوایز اسکار با به رسمیت شناختن فیلم های اکران شده در سال ۲۰۲۳ به سرعت در حال نزدیک شدن به ماست و کم تر از یک ماه دیگر برگزار می شود. در آستانه این جوایز، بسیاری از فیلم های نامزد شده، بیشترین توجه را از زمان اکران اولیه خود دریافت کرده اند. در حالی که فیلم هایی مانند باربی و اوپنهایمر در جذب گسترده فرهنگ عامه خود ثابت قدم مانده اند، فیلم های دیگری مانند منطقه دلخواه، داستان آمریکایی، بیچارگان و غیره اکران سینمایی خود را گسترش داده و در نتیجه مخاطبان بیشتری پیدا کرده اند.



در حالی که گیشه معیاری برای سنجش کیفیت یک فیلم نیست، اما این بینش را فراهم می کند که یک فیلم چطور با مخاطبان ارتباط برقرار کرده و آیا یک تبلیغات مثبت شخص به شخص باعث علاقه به هر فیلم خاصی می شود یا خیر. اسکار همواره فیلم هایی را به رسمیت می شناسد که در طیف فروش گیشه مختلفی قرار می گیرند، در حالی که برخی از برندگان بهترین فیلم اسکار در سراسر جهان بیش از یک میلیارد دلار فروش داشته اند، برخی دیگر به رقم ۵۰ میلیون دلار فروش نیز نمی رسند. ۱۰ فیلمی که در بخش بهترین فیلم اسکار امسال نامزد شده اند نیز در زمینه فروش در گیشه عملکردهای متفاوتی داشته اند.



در حالی که هر فیلمی که برنده جایزه بهترین فیلم اسکار می شود، تقریباً همیشه یک افزایش فروش گیشه پس از مراسم اسکار را تجربه می کند، بعید به نظر می رسد که این افزایش به طور قابل توجهی نظم این فهرست را تغییر دهد، به خصوص اگر اوپنهایمر بتواند به شتاب باورنکردنی خود برای کسب این جایزه بزرگ ادامه دهد. با تثبیت شدن موفقیت این فیلم، هر فروشی که بعد از اسکار در گیشه داشته باشد، به احتمال زیاد جایگاه آن را در اینجا تغییر نخواهد داد. با توجه به آنچه گفته شد، در اینجا ۱۰ نامزد بهترین فیلم سال ۲۰۲۴ براساس درآمد گیشه آن ها را معرفی می کنیم.



۱۰- Maestro
۵۰۰,۰۰۰ دلار
در انتهای این لیست، مایسترو قرار دارد که دومین تجربه بردلی کوپر به عنوان کارگردان است. او در این فیلم نقش آهنگساز مشهور، لئونارد برنستاین را بازی می کند و کری مولیگان نقش همسرش فلیسیا را بر عهده دارد. این فیلم بخش عمده ای از زندگی برنستاین را پوشش می دهد که نزدیک به ۵۰ سال از نخستین روزهای فعالیتش به عنوان آهنگساز تا سال های پایانی عمرش را در بر می گیرد.
مایسترو برای هفت جایزه اسکار از جمله بهترین بازیگر مرد (کوپر)، بهترین بازیگر زن (مولیگان)، بهترین فیلمنامه اورجینال، بهترین فیلمبرداری و غیره نامزد شده است. بعید به نظر می رسد که این فیلم برنده هیچ یک از جوایز اصلی شود، هر چند که هنوز نباید آن را از دور رقابت خارج شده دانست.
یک نکته خاص و استثنا در مورد این فیلم وجود دارد که باعث شده فروشش چندان مشخص نباشد و آن این است که فیلم توسط نتفلیکس منتشر شده است، که به شدت اطلاعات گیشه فیلم هایش را مخفی نگه می دارد. با این حساب، واقعاً نمی دانیم که مایسترو از طریق اکران محدود سال گذشته و پیش از اسکار، چقدر فروش داشته است.

آمار نشان می دهد که این فیلم در کشورهای پرتغال و هلند بیش از ۵۰۰ هزار دلار فروش داشته است، هر چند که این آمار دقیقی از میزان فروش کلی آن نیست. باتوجه به اکران محدود این فیلم، بعید به نظر می رسد که مایسترو در گیشه تا این حد فروش داشته باشد – بنابراین، احتمالاً در هر صورت در انتهای این فهرست قرار خواهد گرفت – اما هنوز هم نداشتن یک عدد خاص برای فروش آن آزار دهنده است.


۹- The Zone of Interest
۱۱ میلیون دلار
در رتبه بعدی این فهرست، بازگشت جاناتان گلازر به کارگردانی پس از یک دهه وقفه پس از فیلم کلاسیک Under the Skin محصول سال ۲۰۱۳ قرار دارد. جدیدترین فیلم او با نام منطقه دلخواه یا منطقه مورد نظر، بسیار متفاوت از آن فیلم علمی تخیلی تاریک و تجربی با بازی اسکارلت جوهانسون است، جایی که منطقه دلخواه زندگی یک فرمانده نازی و خانواده اش را به تصویر می کشد که علی رغم زندگی درست در کنار اردوگاه کار اجباری آشویتس، سعی در ادامه زندگی عادی خود دارند.

این فیلم یکی از تکان دهنده ترین فیلم های این فصل جوایز است و تولید مشترک آن بین انگلستان و لهستان، آن را به یکی از پیشتازان بخش جایزه بهترین فیلم بین المللی در تمام فصل جوایز تبدیل کرده است. در اسکار، منطقه دلخواه برای پنج جایزه نامزد دریافت جایزه شده است: بهترین فیلم، بهترین کارگردانی، بهترین فیلمنامه اقتباسی، بهترین فیلم بین المللی و بهترین صداگذاری.
منطقه مورد نظر یکی از بهترین نمونه های فیلم های امسال است که به دلیل نامزدی های مختلف اسکار، عملکرد بسیار بهتری در گیشه داشته است. پیش از اعلام نامزدهای اسکار، منطقه دلخواه تنها ۱.۵ میلیون دلار در داخل کشور فروش داشت.

با این حال، این رقم در حال حاضر در ایالات متحده به حدود ۷ میلیون دلار و در کل جهان به بیش از ۱۱ میلیون دلار رسیده است. این احتمال وجود دارد که چند میلیون دلار دیگر هم به مجموع فروش فیلم اضافه شود، به خصوص اگر این فیلم در مراسم اسکار به اندازه مراسم های دیگر مثل بفتا موفق عمل کند.



۸- Anatomy of a Fall
۱۵ میلیون دلار
تنها فیلم بین المللی دیگری که امسال نامزد دریافت جایزه بهترین فیلم اسکار شده، آناتومی یک سقوط است. این فیلم همچنین نامزد پنج جایزه اسکار شده که شامل بهترین فیلم، بهترین کارگردانی، بهترین بازیگر زن (ساندرا هالر)، بهترین فیلمنامه اورجینال و بهترین تدوین فیلم است. یکی از اصلی ترین نکات مورد بحث در مورد این فیلم در این فصل جوایز، عدم نامزدی آن برای جایزه بهترین فیلم بین المللی با وجود نامزدی در بسیاری از اصلی ترین بخش های اسکار است.
دلیل این امر این است که فرانسه این فیلم را برای این دسته اسکار ارسال نکرد، در عوض تصمیم گرفت فیلم The Taste of Things ساخته تران آن هیونگ را در این دسته بندی عرضه کند، هر چند که در نهایت موفق به دریافت نامزدی نشد.

آناتومی یک سقوط فیلم دیگری است که در نتیجه نامزدی اسکار، افزایش قابل توجهی در گیشه را تجربه کرده است. با این حال، بر خلاف منطقه دلخواه، بیشتر فروش این فیلم از بازارهای بین المللی بدست آمده است. در آمریکای شمالی، این فیلم تنها حدود ۵ میلیون دلار فروش داشته است، در حالی که آمار فروش خارجی آن از ۱۰ میلیون دلار فراتر رفته است.
با مجموع فروش حدود ۱۵ میلیون دلار و احتمالاً فروش بیشتری طی یک ماه آینده، آناتومی یک سقوط به راحتی به پرفروش ترین فیلم کارنامه تریت تبدیل خواهد شد، بعد از اینکه دو فیلم قبلی او به ترتیب ۳ و ۵ میلیون دلار فروش داشتند.



۷- American Fiction
۲۰ میلیون دلار
با کمی فروش بیشتر، پرفروش ترین فیلم بعدی این فهرست، اولین فیلم از کورد جفرسون، کارگردان آمریکایی است. فیلم داستان آمریکایی براساس رمان Erasure نوشته پرسیوال اورت ساخته شده است و یک هجویه دراماتیک در مورد یک نویسنده سیاه پوست در ایالات متحده است که تلاش می کند یک کتاب عامدانه کلیشه ای در مورد تجربه سیاه پوستان در آمریکا بنویسد، اما این کتاب به شکل غیرمنتظره ای به کتابی پرفروش تبدیل می شود. این فیلم علاوه بر بخش بهترین فیلم، نامزد چهار جایزه اسکار دیگر، بهترین بازیگر نقش اول مرد (جفری رایت)، بهترین بازیگر نقش مکمل مرد (استرلینگ کی. براون)، بهترین فیلمنامه اقتباسی و بهترین ترانه اورجینال نیز نامزد شده است.

در حال حاضر، مجموع فروش داستان آمریکایی در سطح جهانی حدود ۲۰ میلیون دلار است. این فیلم پس از اکران در یک ظرفیت بسیار محدود در ماه دسامبر، پس از نامزدی در اسکار به طور قابل توجهی در آمریکای شمالی اکران شد. گیشه داخلی با ۱۹ میلیون دلار تقریباً کل فروش این را تشکیل می دهد، در حالی که تنها بازاری که تاکنون در خارج از ایالات متحده شاهد اکران این فیلم بوده، انگلستان است که در آن فقط ۱ میلیون دلار فروش داشته است.
با این حال، قدرت گیشه این فیلم در آمریکای شمالی چشمگیر بوده است (به خصوص با بودجه کم تر از ۱۰ میلیون دلار فیلم) و انتظار می رود که هر هفته عملکرد بهتری در گیشه داشته باشد.



۶- Past Lives
۲۲ میلیون دلار
زندگی های گذشته اثر سلین سانگ بوده و بعد از داستان آمریکایی، دومین فیلم اول یک کارگردان در سال جاری است که نامزد اسکار می شود. این فیلم که داستان احساسی دو دوست دوران کودکی که در بزرگسالی دوباره با هم روبرو می شوند، بررسی این موضوع است که چگونه افراد در طول زمان تغییر می کنند یا نمی کنند و اینکه این تغییرات چه تاثیری می توانند بر شخصی ترین روابط فرد داشته باشند. فیلم زندگی های گذشته با وجود اینکه در تمام طول سال فیلم مستقل مورد علاقه همگان بود، تنها موفق به کسب دو نامزدی اسکار شد: بهترین فیلم و بهترین فیلمنامه اورجینال.
زندگی های گذشته که توسط A۲۴ منتشر شده است، به دلیل شناخته شدن برند این استودیو معروف، از همان ابتدا انتظار می رفت که مورد توجه قرار گیرد. اولین تجربه کارگردانی سانگ به یکی از فیلم های شاخص سال ۲۰۲۳ تبدیل شده است که به سرعت مخاطبان داخلی و بین المللی خود را پیدا کرد. این فیلم با ۱۰ میلیون دلار فروش داخلی و ۱۲ میلیون دلار در خارج از ایالات متحده، فروشی متعادل را در داخل و خارج از گیشه آمریکای شمالی تجربه کرده است.

به این ترتیب مجموع فروش جهانی آن به بیش از ۲۲ میلیون دلار می رسد. وقتی که این فیلم در تابستان سال گذشته در سینماهای آمریکا اکران شد، یکی از بالاترین میانگین های فروش به ازای هر سالن نمایش را به خود اختصاص داد و از هر چهار سینمایی که در آن ها اکران شد، به طور متوسط ۵۸,۰۰۰ دلار درآمد داشت.



۵- The Holdovers
۳۹ میلیون دلار
با ورود به نیمه دوم این لیست، مجموع گیشه کم کم بالاتر می رود، جایی که که استودیوهای شناخته شده تر و کارگردانان شناخته شده تری در این لیست حضور دارند. یکی از این فیلمسازان الکساندر پین است که در طول چند دهه اخیر با فیلم هایی چون انتخابات، نبراسکا، درباره اشمیت و راه های فرعی برای خود نامی دست و پا کرده است.

تازه ترین ساخت او، جاماندگان، یکی از تحسین شده ترین فیلم های دوران حرفه ای اش تاکنون است. در مجموع، این فیلم پنج نامزدی اسکار دریافت کرده است: بهترین فیلم، بهترین بازیگر مرد (پل جیاماتی)، بهترین بازیگر نقش مکمل زن (داوین جوی رندولف)، بهترین فیلمنامه اورجینال و بهترین تدوین فیلم.

جاماندگان با مجموع فروش جهانی نزدیک به ۳۹ میلیون دلار، ۲۰ میلیون دلار از بازارهای داخلی آمریکای شمالی و ۱۹ میلیون دلار از خارج از این بازار کسب کرده و در نیمه بالای این لیست قرار دارد. این فیلم برخلاف بسیاری از فیلم های قبلی این فهرست، در واقع بیشتر فروش خود را در اکران اولیه اش در ماه های نوامبر و دسامبر، قبل از اعلام نامزدی اسکار، بدست آورد. به رسمیت شناختن آن در اسکار در واقع تاثیر اندکی را بر گیشه کلی اش داشته است، در شرایطی که پیش از اعلام نامزدی اسکار، ۱۹ میلیون دلار در آمریکا فروش کرده بود.



۴- Poor Things
۹۴ میلیون دلار
در ادامه این فهرست، چهارمین فیلم از یورگوس لانتیموس قرار دارد که در طول یک دهه گذشته در سطح جهانی به کارگردانی شناخته شده تبدیل شده است. البته فیلم مورد نظر ما در اینجا فیلم بیچارگان با بازی اما استون، مارک رافالو و ویلم دفو است. پیچش عجیب لانتیموس در رمان سال ۱۹۹۲ از آلاسدایر گری یکی از عجیب ترین فیلم های دوران حرفه ای اوست، که چیزهای زیادی برای گفتن دارد، به ویژه وقتی بدانیم او فیلم هایی شبیه لابستر و سوگلی را ساخته است. بیچارگان که امسال نامزد ۱۱ جایزه اسکار شده است، در چند جایزه اصلی پیشتاز است و گیشه آن نشان می دهد که واقعاً با مخاطبان ارتباط برقرار کرده است.

تا به حال بیچارگان در آمریکای شمالی بیش از ۳۲ میلیون دلار فروش داشته، هر چند که بخش عمده ای از گیشه آن از خارج از کشور بدست آمده است. در سطح بین المللی، این فیلم ۶۲ میلیون دلار دیگر به دست آورده است که فروش آن را در مجموع تا به حال به ۹۴ میلیون دلار می رساند. این فیلم به ویژه در کشورهایی مانند ایتالیا، انگلیس و مکزیک موفق بوده است که آخرین آن ها ۱۸ میلیون دلار به مجموع فروش فیلم اضافه کرده که برای بازاری مانند مکزیک بسیار قابل توجه است.
حالا همه چیز برای پیشی گرفتن بیچارگان از سوگلی به عنوان پرفروش ترین فیلم کارنامه لانتیموس آماده است و عملکرد قوی در مراسم اسکار، آن را به قله های بالاتری می رساند.



۳- Killers of the Flower Moon
۱۵۶ میلیون دلار
تازه ترین فیلم مارتین اسکورسیزی قطعاً یک اثر موفق بوده است و قرار گرفتن فیلم قاتلان ماه گل در رتبه های بالای این فهرست قطعاً تاییدی بر این مدعاست. فیلم های اسکورسیزی همواره جزو بهترین های فصل جوایز سینمایی بوده اند و امسال هم قطعا همین طور است. قاتلان ماه گل یکی از بهترین فیلم های اسکورسیزی در سال های اخیر است و در نهایت در اسکار امسال نامزد دریافت ۱۰ جایزه شد.

قاتلان ماه گل اولین باری است که اسکورسیزی در ساخت یک فیلم جدید با اپل همکاری می کند و این همکاری برای هر دوی آن ها خوب بوده است. اپل به اسکورسیزی بودجه ای بی پایان داد تا هر چه دلش می خواهد بسازد که در ادامه باعث شد اپل در حوزه سینما نیز اعتباری در حد و اندازی های نام برندش بدست آورد.

قاتلان ماه گل با فروش ۶۷ میلیون دلار در آمریکای شمالی و ۸۸ میلیون دلار در خارج از کشور، به یکی از پرفروش ترین فیلم های کارنامه اسکورسیزی تبدیل شده است. این موضوع آن را بسیار بالاتر از فیلم هایی مثل کازینو و رنگ پول قرار می دهد، هر چند که کمی کمتر از هوگو، دره وحشت و دارودسته های نیویورکی فروش داشته است.



۲- Oppenheimer
۹۶۰ میلیون دلار
در نهایت به دو فیلم آخر این لیست می رسیم که دو فیلمی نیز هستند که قاعدتاً پرفروش ترین فیلم های نامزد جایزه اسکار بهترین فیلم سال ۲۰۲۴ نیز هستند. اول از همه اوپنهایمر، تازه ترین فیلم کریستوفر نولان است. این فیلم درباره زندگی رابرت اوپنهایمر (با بازی کیلین مورفی) است که ساخت بمب اتمی و عواقب سیاسی و اجتماعی ناشی از آن را نیز به تصویر می کشد.
این فیلم بدون شک بهترین فیلم کارنامه نولان تاکنون بوده و ۱۳ نامزدی اسکار را به دست آورده است. این فیلم همچنین پیشتاز اصلی کسب جایزه بهترین فیلم و همچنین کسب اولین جایزه اسکار برای نولان است.

با فاصله ای زیاد، بزرگ ترین رویداد سینمایی سال “باربنهایمر” بود، جفت شدن باربی و اوپنهایمر در شرایطی که در یک آخر هفته واحد در ماه ژوئیه اکران شدند. علاوه بر همه این ها، این حقیقت وجود دارد که این فیلم ها در نهایت به دو فیلم برتر سال ۲۰۲۳ تبدیل شدند، که به طور طبیعی یک اتفاق فراموش نشدنی را رقم زدند که برخی از بزرگ ترین آمار فروش گیشه در سال های اخیر را به همراه داشت.

اوپنهایمر در نهایت ۳۲۸ میلیون دلار در آمریکای شمالی و ۶۳۱ میلیون دلار در خارج از آن فروش کرد که در مجموع به ۹۶۰ میلیون دلار در سراسر جهان رسید. این فیلم به راحتی یکی از پرفروش ترین فیلم های دوران کاری نولان است و در مجموع سومین فیلم پرفروش سال ۲۰۲۳ به شمار می آید.



۱- Barbie
۱.۴ میلیارد دلار
در نهایت، نیمه دیگر رویداد “باربنهایمر” باربی، تازه ترین فیلم گرتا گرویگ بود. مردم انتظارات بالایی از باربی داشتند، اما نتیجه نهایی از این انتظارات نیز فراتر رفت. این بهترین ترکیب برای استفاده از یک شخصیت شناخته شده و در عین حال روایت یک داستان جدید و تلخ بود که بحث های زیادی را به دنبال داشت. گرویگ تا پیش از این با آثاری چون لیدی برد و زنان کوچک شهرت زیادی داشت، هر چند باربی سطح شهرت و اعتبا او را تا حد باورنکردنی بالا برد.
حالا او و مارگو رابی، ستاره و تهیه کننده فیلم باربی، به دو تن از قدرتمندترین صداهای هالیوود تبدیل شده اند. اگر چه آن ها به ترتیب نامزد بهترین کارگردانی و بهترین بازیگر زن در اسکار نشده اند، اما هر دوی آن ها هنوز در شاخه های دیگر نامزد هستند، در شرایطی که باربی در مجموع هشت نامزدی اسکار را به دست آورده است.

همیشه اتفاق نمی افتد که محبوب ترین فیلم سال به اندازه کافی قوی باشد که بتواند نامزدی بهترین فیلم را نیز بدست بیاورد، اما امسال قطعاً این اتفاق با باربی رخ داد. نیمه بزرگ تر “باربنهایمر” در مجموع ۶۳۶ میلیون دلار در آمریکای شمالی و ۷۹۹ میلیون دلار در خارج از کشور فروش داشت که در مجموع بیش از ۱.۴ میلیارد دلار در سطح بین المللی رسید.

این فیلم با فروش ۱.۳ میلیارد دلاری، پرفروش ترین فیلم سال ۲۰۲۳ شد و یکی از موفق ترین فیلم های تاریخ کمپانی برادران وارنر به شمار می رود. باربی اگرچه ممکن است با جوایز زیادی شب اسکار را ترک نکند، اما تاثیری غیرقابل انکار داشته که ارزش جشن گرفتن را دارد.
منبع: روزیاتو