مدیرعامل موسسه سینماشهر در یک گزارش کلی از سال ۱۴۰۲ با اشاره به اقدامات انجام شده برای سینماکارت، راه‌اندازی سالن در شهرهای بدون سینما و مجهز کردن سیستم‌های پخش، توضیحاتی را درباره قاچاق نسخه باکیفیت فیلم «فسیل» و تلاش برای جلوگیری از این اتفاق در اکران نوروزی ارائه کرد.
چارسو پرس: هاشم میرزاخانی -مدیرعامل موسسه سینماشهر- روز یکشنبه ۲۰ اسفندماه در نشستی خبری به تشریح فعالیت‌های یک سال اخیر این موسسه پرداخت و نکاتی را درباره اکران و تجهیزات پخش فیلم‌ها بیان کرد.

او در این نشست با مقایسه آمار فروش سینماها و شهرها در سالهای ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ گفت: سهم فروش سینما در شهرستان‌ها در سال ۱۴۰۲ نسبت به دو سال قبل از آن، رشد قابل توجهی داشته است. در حال حاضر بیش از ۷۰۰ سالن سینما در کشور داریم که حدود ۱۰۰ سالن قدیمی هستند اما تلاش می‌کنیم شهرهای فاقد سینما دارای فضای اکران بشوند.

میرزاخانی در ادامه با اشاره به جشنواره فیلم فجر و امکاناتی که برای پخش فیلم در شهرهای مختلف استفاده شد گفت: پس از دوران ارسال فیلم‌ها به شیوه هارد اکسترنال که امکان کپی غیرمجاز را هم مهیا می‌کرد، راه‌اندازی سیستم شناسا (شبکه نوین ارتباطات سینمای ایران) بر بستر اینترانت شرایط بهتری را فراهم کرده که در شهرهای دیگر انجام می‌شود و از این پس هم ادامه دارد. برای سال آینده درصدد هستیم تا سطح کیفی پخش فیلم‌ها نیز به ۴k برسد.

وی در ادامه درباره طرح سینما کارت توضیح داد: نمیدانم کسی از آن طرح قدیمی که به شکل کارت اعتباری بود خاطره خوشی دارد یا خیر ولی به دنبال این هستیم تا از طریق سمغا برای متقاضیان مختلف از جمله ارگان‌ها پتانسیل حضور را فراهم کنیم. در حال حاضرکیف پول هر شخص براساس اطلاعاتی که در سامانه خرید بلیت ثبت می‌شود شارژ می‌شود و در واقع کد تخفیف داده خواهد شد. در حال حاضر از ارائه سینما کارت به برخی اداره‌ها و ارگان‌ها راضی هستم و امیدوارم جامعه خاموش را بتوانیم دعوت کنیم تا فیلم‌های سینما را تماشا کنند.  

وی‌ در بخشی دیگر بیان کرد: تلاش کردیم دامنه فروش را گسترش دهیم و حتی خود موسسه هم با سامانه آی تیکت وارد شد. امیدواریم با همراهی سوپر اپلیکیشن‌های که بیش از ۲۰ میلیون مخاطب دارند در توسعه فروش بلیت اتفاق‌های بهتری رخ دهد. همچنین برای جذب بیشتر مخاطب یکسری گیشه سیار در مراکز بزرگ و پرتردد مستقر می‌شود تا مردم از آن طریق بتوانند بلیت فیلم‌ها را خریداری کنند. این کار از نوروز در تهران اجرایی می‌شود.  

به گفته وی بخش تسهیم فروش بلیت از مبدأ یکی از اقدامات سال جاری بود که سال‌هاست درباره آن بحث وجود داشت. میرزاخانی افزود: با بانک‌های مختلف گفت‌وگو کردیم تا شرایطی فراهم شود که هر شب کلیه صاحبان آثار و سینما قدرالسهم خود را بردارند. اگر این اتفاق به درستی عملی شود چرخه تولید هم حرکت خوبی خواهد داشت.

او همچنین گفت: از پروژه‌های در حال راه‌اندازی و ساخت کم نداریم ولی به دلایل متعدد تاخیرهایی در این پروژه‌ها وجود دارد که برای افزایش ظرفیت‌های نمایشی با موافقت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مقرر شد سالن آمفی‌تئاتر شهرهای فاقد سینما برای تبدیل به امکان نمایش فیلم تجهیز شود. هزینه لابراتواری تمام فیلم‌های اکرانی را موسسه انجام می‌دهد.

به گفته وی شبکه تبلیغات و بازرگانی سینما به صورت یکپارچه‌ در تمام فیلم‌ها قبل از نمایش در سینماها از برنامه‌های تدارک دیده شده در موسسه سینماشهر است که فروش فعلی ۳۰۰ میلیونی تبلیغات در سینما را می‌تواند به بیش از پنج برابر برساند.

میرزاخانی در این نشست درباره پخش نسخه باکیفیت غیرمجاز فیلم فسیل گفت: کپی شدن از نسخه مستر امنیت فیلم‌ها را در خطر می‌اندازد. در این مورد پیگیری‌های حقوقی بلافاصله انجام شد.

امیدواریم پلیس فتا زودتر اثبات کند که این فیلم از چه طریق کپی و عرضه شده است. این اتفاق سبب شد تهیه‌کننده فیلم «تمساح خونی» هم نگرانی داشته باشد و ما برای اطمینان تمام سرورها را برای تست در موسسه آوردیم و از نظر امنیت مورد تایید قرار گرفت، در این بین یک مجموعه بود که امنیت سرور آن تایید نشد و به دلیل آنکه به آن سرور مشکوک بودیم با هماهنگی صنوف از چرخه اکران فعلا خارج شده است.