فهرست نامزدهای اسکار سال ۲۰۲۴ نشان می‌دهد که در هالیوود سرنوشت فیلم‌ها و آدم‌ها، با چه سرعتی می‌تواند تغییر کند.
چارسو پرس: صنعت سینما یک سال پرماجرای دیگر را پشت سر گذشت. فیلم سوپر ماریو در گیشه‌ها موفق شد، اوپنهایمر به پدیده‌ای جهانی تبدیل شد. 

اما فهرست نامزدهای اسکار سال ۲۰۲۴ نشان می‌دهد که در هالیوود سرنوشت فیلم‌ها و آدم‌ها، با چه سرعتی می‌تواند تغییر کند. سال گذشته مارگو رابی در فیلم بابیلون بازی کرد که نه موفقیت تجاری به دست آورد و نه در اسکار جایزه‌ای برد.

اما امسال او به عنوان چهره اصلی «باربی» به مراسم اهدای جوایز اسکار می‌رود؛ پرفروش‌ترین فیلم ۲۰۲۳ با فروش ۱/۴ میلیارد دلاری در جهان که در هشت رشته نامزد شده است.

بعد از اعلام نامزدهای اسکار،‌ ده‌ها چهره مشهور در مراسم ناهار جوایز آکادمی گرد هم آمدند تا در عکسی گروهی که به یکی از سنت‌هیس اسکار تبدیل شده، حضور داشته باشند.

با نگاهی به نامزدها به 16 نکته جالب رسیدیم و همین طور اتفاقات مهم و رکوردشکنی که می‌تواند در مراسم اسکار امسال رخ بدهد.

اما استون ممکن است در جمع ستارگان قرار گیرد
ستاره فیلم بیچارگان ممکن است به هشتمین هنرپیشه زنی تبدیل شود که تا سن ۳۵ سالگی دو اسکار برده است. او اسکار اول را برای بازی در فیلم لالا لند گرفته بود.
اگر امسال دومی را بگیرد در کنار ستارگانی مانند مریل استریپ، جودی فاستر، الیزابت تیلور، بتی دیویس، لوییز رینا، اولیویا دی هاویلند و هیلاری سوانک قرار خواهد گرفت که همگی به چنین موفقیتی دست پیدا کرده‌اند.

اما استون اولین اسکار خود را در سال ۲۰۱۷ گرفت. 

استون همچنین دومین زنی است که هم‌زمان برای بازیگری و تهیه‌کنندگی یک فیلم نامزد شده است. پیش از این فرانسیس مک‌دورمند با فیلم سرزمین خانه‌به‌دوش‌ها چنین موقعیتی را کسب کرده بود.
اما برنده شدن استون به هیچ وجه تضمین‌شده نیست. در رشته بهترین بازیگر نقش اول زن ، رقابت تنگاتنگی میان او و لیلی گلدستون،‌ هنرپیشه فیلم قاتلان ماه کامل در جریان است.

معجزه کریسمسی جاماندگان
فیلم جاماندگان اولین فیلم کریسمسی است که از زمان نامزد شدن فیلم معجزه در خیابان سی و چهارم در سال ۱۹۴۸، در رشته بهترین فیلم کاندید می‌شود. (یک سال قبل از آن هم فیلم زندگی شگفت‌انگیز است، نامزد بهترین فیلم شده بود.)

جاماندگان داستان یک معلم عبوس و اخمو است که باید کریسمس را در مدرسه شبانه‌روزی بماند تا از بچه‌هایی که به تعطیلات نمی‌روند، مراقبت کند.

بخت آهنگ‌ فیلم باربی برای گرفتن اسکار بیشتر از کارگردان فیلم است
با وجود آن که باربی در رشته‌های بهترین کارگردان و بهترین بازیگر نقش اول ز ن نامزد نشد، اما باز هم در اسکار امسال تاریخ‌ساز شده است.

گرتا گرویگ که فیلم را ساخته و از نویسندگان فیلمنامه هم بوده است، تنها کارگردانی است که هر سه فیلم اولش -لیدی برد، زنان کوچک و باربی- نامزد اسکار بهترین فیلم شده است.

با وجود این ممکن است باربی از هشت رشته‌ای که نامزد شده تنها بتواند یک جایزه را ببرد: بهترین آهنگ فیلم برای بیلی آیلیش با آهنگ «من برای چه ساخته شدم؟»

اگر این طور شود، تکرار اتفاقی است که برای فیلم ستاره‌ای متولد شد، ساخته بردلی کوپر افتاد. آن فیلم هم در هشت رشته نامزد شد اما فقط لیدی گاگا توانست اسکار بهترین آهنگ را ببرد.

کیلین مورفی بعد از حدود یک دهه سنت‌شکن خواهد شد
انتظار می‌رود اوپنهایمر اسکارها را درو کند و جوایز اصلی از جمله بهترین فیلم را به دست آورد.
اگر کیلین مورفی، هنرپیشه ایرلندی فیلم هم اسکار بگیرد، برای اولین بار از سال ۲۰۱۲ جوایز بهترین فیلم و بهترین بازیگر نقش اول مرد به یک فیلم خواهد رسید. آخرین بار این اتفاق برای فیلم هنرمند و بازیگرش، ژان دوژاردن افتاد.

کیلین مورفی ممکن است اولین هنرپیشه زاده ایرلند باشد که اسکار بهترین بازیگر نقش اول مرد را می‌گیرد. 

در رشته بهترین بازیگر زن ماجرا فرق می‌‌کند و در سال‌های گذشته دفعات بیشتری جایزه بهترین فیلم و بهترین بازیگر نقش اصلی زن به یک فیلم رسیده است.

سرزمین خانه‌به‌دوش‌ها و همه‌چیز همه‌جا به یکباره، دو فیلم از میان سه برنده اخیر اسکار بهترین فیلم بودند که هنرپیشه‌های زن آنها یعنی فرانسیس مک‌دورمند و میشل یئو جایزه بهترین بازیگر نقش اول زن را گرفتند.

چهار زوج نامزد اسکار
ژوستین تریه، نامزد بهترین کارگردانی، در رشته بهترین فیلمنامه غیر اقتباسی هم همراه با دوست پسرش، آرتور هراری نامزد شده است.

این زوج برای نوشتن فیلمنامه آناتومی یک سقوط نامزد اسکار شده‌اند که نامش در چهار رشته دیگر هم دیده می‌شود.

تریه در مراسم گلدن گلوب توضیح داد که این زوج فیلمنامه را در دوره همه‌گیری کرونا و در شرایطی نوشتند که خودشان را در آپارتمان‌شان محبوس کرده بودند، و به شوخی گفت «واقعا عجیب است» که در این دوره همدیگر را نکشته‌اند.

کریستوفر نولان و اما توماس هم هر دو به عنوان تهیه‌کنندگان فیلم اوپنهایمر در رشته اسکار بهترین فیلم نامزد شده‌اند

گرتا گرویگ و نوآ بامباک هم به صورت مشترک برای فیلمنامه باربی نامزد شده‌اند، و مارگو رابی و تام اکرلی هم در رشته بهترین فیلم.

بردلی کوپر پنجمین آدم زنده‌ با بیشترین نامزدی بی‌جایزه
این بازیگر که با فیلم خماری (هنگ‌اور) به شهرت جهانی رسید، تا کنون ۱۲ بار در رشته‌های بازیگری،‌ کارگردانی و نویسندگی نامزد اسکار شده است.

اما با این همه نامزدی حتی یک بار هم جایزه اسکار را نبرده است.

تنها کسانی که بیشتر از او نامزد اسکار شده‌اند بدون آن که جایزه را ببرند، گرگ راسل،‌ مهندس صدا (۱۶ نامزدی)، توماس نیومن،‌ آهنگ‌ساز (۱۵) دایان وارن، ترانه‌نویس (۱۵) و دنیل سودیک، مدیر جلوه‌های ویژه (۱۳) هستند.

بعید است کوپر امسال هم بتواند این طلسم را بشکند، چون انتظار نمی‌رود در رشته‌هایی که با فیلم تازه‌اش (استاد) در آنها نامزد شده -بهترین بازیگر، بهترین فیلم و بهترین فیلمنامه غیراقتباسی- اسکار بگیرد.

یکی از نامزدها قبلا برای جمیروکوای کلیپ ساخته
فیلم منطقه مورد علاقه درباره اردوگاه‌های مرگ آشویتس در پنج رشته نامزد دریافت اسکار شده است،‌ از جمله بهترین کارگردانی برای جاناتان گلیزر.

گلیزر دوران حرفه‌ای طولانی و متنوعی را پشت سر گذاشته است. سه دهه پیش او کارگردان فیلم‌های تبلیغاتی آبجوهای استلا آرتوا و گینس بود.

او تعدادی از موزیک ویدیوهای گروه‌های موسیقی مانند ردیوهد، مسیو اتک، بلر و همین طور جمیروکوای را کارگردانی کرده است.

یکی از این ویدیوها را برای آهنگ Virtual Insanity گروه جمیروکوای ساخته که برای بسیاری خاطره‌انگیز است، با صحنه‌هایی که در آن جی کی تلاش می‌کند از برخورد با اسباب و لوازم اتاق، در حالی که کف زمین در حال جابجا شدن است جلوگیری کند.

 جا دارد گلیزر برای ادای احترام به جمیروکوای، با یک کلاه بزرگ به سبک جی کی در مراسم اسکار حاضر شود!

مارتین اسکورسیزی، پیرترین نامزد اسکار کارگردانی
مارتی امسال برای دهمین بار نامزد اسکار شده که رکوردی تازه برای یک کارگردان زنده محسوب می‌شود،‌ رکوردی که پیش از این در اختیار استیون اسپیلبرگ بود.

اگر کارگردان‌های درگذشته را به حساب بیاوریم، ویلیام وایلر، کارگردان بن هور با ۱۲ نامزدی پیشتاز است.

علاوه بر این اسکورسیزی در سن ۸۱ سالگی مسن‌ترین نامزد اسکار در بخش کارگردانی است. رکورددار قبلی جان هیوستون بود که سال ۱۹۸۵ در سن ۷۹ سالگی برای کارگردانی فیلم شرف خانواده پریتزی نامزد اسکار شده بود. پیرترین برنده اسکار کارگردانی کلینت ایستوود است که در سن ۷۴ سالگی برای فیلم محبوب میلیون دلاری جایزه گرفت.

مسن‌ترین نامزد امسال در تمام رشته‌ها جان ویلیامز است که در سن ۹۲ سالگی برای ساخت موسیقی فیلم‌ ایندیانا جونز و گردونه سرنوشت نامزد شده است.

میانگین مدت زمان نامزدهای بهترین فیلم ۱۳۸ دقیقه است
فیلم‌های زندگی‌های گذشته و منطقه مورد علاقه هر کدام تنها ۱ ساعت و ۴۴ دقیقه‌اند، اما مدت زمان فیلم اوپنهایمر ساخته کریستوفر نولان سه ساعت است و قاتلان ماه کامل، ۲۰۶ دقیقه آزگار.
شاید فکر کنید فیلمی به این بلندی نیاز به آنتراکت داشته باشد.

اما پارامونت و اپل تی‌وی پلاس چنین نظری نداشتند و سینماهایی را هم که قصد داشتند وسط فیلم آنتراکت بدهند تا تماشاچی‌ها فرصت دستشویی رفتن داشته باشند، از این کار منصرف کردند.

لیلی گلدستون اولین بومی آمریکایی است که نامزد بهترین بازیگر نقش اول زن می‌شود
این هنرپیشه ۳۷ ساله اولین بازیگر بومی نیست که نامزد اسکار بهترین بازیگر نقش اول زن می‌شود. کیشا کاستل-هیوز، بازیگر فیلم سوارکار نهنگ و یالیتسا آپاریسیو، بازیگر فیلم روما هم بومی بودند.
اما هنرپیشه فیلم قاتلان ماه کامل اولین بومی آمریکایی است که در این رشته نامزد اسکار می‌شود. لیلی گلدستون اهل منطقه بومیان بلک‌فیت در شمال ایالت مونتانا است.

او تا الان جوایز انجمن بازیگران آمریکا و گلدن گلوب را برده و هر دو  بار در سخنرانی پذیرش جوایز خود، جملات کوتاهی هم به زبان بلک‌فیت، زبان بومی مردمان آلگانکی گفته است.