«هایائو میازاکی» مانند دو دهه قبل در مراسم اسکار نود و ششم حضور پیدا نکرد. این فیلمساز ژاپنی یکشنبه شب با انیمه «پسر و مرغ ماهی‌خوار» برنده اسکار بهترین انیمیشن بلند شد اما مانند سال ۲۰۰۳ وقتی برای «ربوده شده» برنده اسکار شد در مراسم حضور نداشت.
چارسو پرس: میازاکی چند سال پس از اسکار هفتاد و پنجم توضیح داده بود که به نشانه اعتراض به حمله ایالات متحده به عراق در سال ۲۰۰۳ این مراسم را تحریم کرده. او در سال ۲۰۰۹ به «لس‌آنجلس تایمز» گفته بود: «نمی‌خواستم به کشوری سفر کنم که عراق را بمباران می‌کند.»

برخی گمانه‌زنی می‌کنند که میازاکی امسال نیز به دلیل مشابهی در مراسم اسکار حضور پیدا نکرده است. در ماه‌های اخیر رژیم صهیونیستی با حمایت ایالات متحده غزه را بمباران کرده اما میازاکی به دهه نهم عمر خود رسیده و ممکن است ترجیح داده باشد که سفری طولانی به آمریکا نداشته باشد. «آنتونی هاپکینز» در مراسم اسکار سه سال پیش وقتی جایزه اسکار را برای «پدر» دریافت می‌کرد در بستر خوابیده بود.

میازاکی با این حال در سال ۲۰۱۴ برای حضور در مراسم «رؤسای آکادمی» و دریافت اسکار افتخاری به آمریکا سفر کرده است. «پسر و مرغ ماهی‌خوار» دوازدهمین فیم بلند این کارگردان است و قرار بود آخرین آن‌ها باشد. اما تهیه‌کننده او تأیید کرده است میازاکی بر روی پروژه تازه‌ای کار می‌کند.