نگاهی به تولیدات جدید شبکه نمایش خانگی که  به مناسبت نوروز ۱۴۰۳ پخش می‌شوند.
 چارسو پرس: پلتفرم‌های شبکه نمایش خانگی که مدتی می‌شود با پایان یافتن برخی سریال‌ها و برنامه هایشان، کنداکتورشان خلوت شده است، هم زمان با آغاز سال ۱۴۰۳ با پخش آثار جدید در کنار چند برنامه درحال پخش رونقی دوباره می‌گیرند؛ آثاری که از حضور ستاره‌های مطرح هم بهره گرفته اند و می‌توانند مخاطبان زیادی را با خود همراه کنند.

 البته ممکن است برخی از این تولیدات در ایام نوروز پیش روی مخاطبان قرار نگیرند و هم زمان با عید فطر پخششان آغاز شود، به هرحال اخباری که از آثار درحال ساخت شبکه نمایش خانگی منتشر می‌شود، نشان می‌دهد که باید منتظر فصل جدیدی در این مدیوم پرطرف دار باشیم. در گزارش پیش رو نگاهی کرده ایم به برخی از مهم‌ترین برنامه‌هایی که احتمال دارد در فروردین امسال توزیع شوند.

نماوا با «جنگل آسفالت»، «اکازیون» و «سووشون»

نماوا در یک سال گذشته بسیار ضعیف‌تر از سایر پلتفرم‌های شبکه نمایش خانگی عمل کرده است. در این پلتفرم آثار تولیدی کمی پیش روی مخاطبان قرار گرفته است که البته همان آثار کم هم نتوانسته اند رضایت مردم را جلب کنند. از میان آن‌ها هم می‌توان به «شبکه مخفی زنان»، «شریک جرم» و همچنین سریال کمدی «داوینچیز» اشاره کرد که پخش همگی به پایان رسیده است. همچنین نماوا هیچ برنامه سرگرم کننده و گفت وگومحوری هم در یک سال گذشته تولید نکرده است.
 این برنامه‌ها این روز‌ها مخاطبان زیادی هم دارند، اما براساس برخی اخبار منتشرشده به نظر می‌رسد این پلتفرم قرار است با سریال‌های جدیدش هم زمان با فرارسیدن نوروز، خانه تکانی اساسی بکند. یکی از این سریال‌ها «جنگل آسفالت» نام دارد. سریالی به کارگردانی پژمان تیمورتاش که یک درام ملتهب و جذاب است و از حضور چندین بازیگر چهره ازجمله نوید محمدزاده بهره گرفته است. محمدزاده بعد از بازی در دو سریال «قورباغه» و «آکتور» با «جنگل آسفالت» سومین حضورش در شبکه نمایش خانگی را پشت سر می‌گذارد.

کارنامه خوب این بازیگر در شبکه نمایش خانگی و سینما بی شک بسیاری را مشتاق خواهد کرد تا به تماشای «جنگل آسفالت» بنشینند، اما اینکه در ادامه پخش چه اتفاقی برای سریال رخ دهد، بی شک به کیفیت و داستانش برمی گردد. از دیگر بازیگران چهره‌ای که در این سریال به ایفای نقش می‌پردازند نیز می‌توان به امیر جعفری، مریلا زارعی، فرشته حسینی، علیرضا جعفری، ریما رامین فر، دیبا زاهدی، آزاده صمدی و مسعود کرامتی اشاره کرد. اولین قسمت «جنگل آسفالت» ساعت ۸ صبح ۳ فروردین منتشر می‌شود. نماوا قرار است از اول فروردین ۱۴۰۳ هم پخش سریال کمدی خانوادگی «اکازیون» را آغاز کند. 

این سریال را مسعود اطیابی کارگردانی کرده است که ساخت فیلم‌های «هتل»، «انفرادی» و «دینامیت» را در کارنامه دارد. او رگ خواب مخاطب سینما را می‌شناسد، اما در سریال سازی باتوجه به تجربه «نیسان آبی ۲» چندان موفق نبوده است. ازاین رو، پیش بینی استقبال از جدیدترین ساخته اش که با بازی بازیگرانی مانند هادی کاظمی، ایمان صفا، غلامرضا نیکخواه و سمانه پاکدل تولید شده، کاری دشوار است. 

نماوا سریال «سووشون» به کارگردانی نرگس آبیار را هم آماده پخش دارد؛ سریالی که تا امروز چند خبر متفاوت درباره زمان پخشش منتشر شده، ولی هنوز در دسترس مخاطبان قرار نگرفته است. آبیار این سریال را با نگاهی به رمان جاودانه سیمین دانشور جلو دوربین برده و تهیه کننده آن مانند دیگر آثار این کارگردان، محمدحسین قاسمی است. تجربه‌های موفق آبیار در سینما و حضور بازیگرانی، چون بهنوش طباطبایی، میلاد کی مرام، هوتن شکیبا و سام درخشانی در سریال می‌تواند مخاطبان زیادی را دوباره با نماوا همراه کند.

فیلم نت، کم کار ولی قدرتمند

پلتفرم فیلم نت شاید تولیدات زیادی نداشته باشد، اما با همان آثار کم خودش توانسته است نظر مخاطبان را جلب کند. این پلتفرم با بسته شدن پرونده پخش سریال‌های «مرداب» به کارگردانی برزو نیک نژاد و «دفتر یادداشت» به کارگردانی کیارش اسدی زاده در روز‌های گذشته، از ۱۶ اسفند سریال جدیدی به نام «افعی تهران» را پیش روی مخاطبان قرار داده است؛ سریالی به کارگردانی سامان مقدم که ساعت ۸ صبح چهارشنبه‌های هر هفته توزیع می‌شود.

قسمت اول «افعی تهران» بازخورد‌های خوبی گرفته است و می‌توان انتظار داشت که بتواند تجربه پخش سریال محبوب «پوست شیر» را برای مخاطبان فیلم نت تداعی کند. پیمان معادی، هم به عنوان نویسنده و هم بازیگر در «افعی تهران» حضور دارد. 

درواقع این مجموعه اولین حضور رسمی پیمان معادی در مدیوم شبکه نمایش خانگی محسوب می‌شود. از دیگر بازیگران «افعی تهران» هم می‌توانیم به سحر دولتشاهی، آزاده صمدی، پژمان جمشیدی و مریلا زارعی اشاره کنیم. فیلم نت مجموعه عاشقانه‌ای به نام «محبوبه شب» را هم آماده پخش دارد که به نظر می‌رسد باتوجه به خالی بودن کنداکتور این پلتفرم به زودی پخشش آغاز شود. «محبوبه شب» را آیدا پناهنده، سازنده فیلم‌های سینمایی موفقی، چون «اسرافیل»، «ناهید» و «تی تی» کارگردانی کرده است.

 او که همیشه در آثارش از حضور بازیگران چهره بهره گرفته، در اولین تجربه سریال سازی اش نیز با پارسا پیروزفر، هدی زین العابدین، رضا بهبودی و پدرام شریفی همکاری کرده است. از دیگر مجموعه‌های در دست تولید فیلم نت می‌توان به «گردن زنی» ساخته سامان سالور و «نیلوفر» به کارگردانی نیما اقلیما اشاره کرد که به احتمال زیاد بعد از «افعی تهران» و «محبوبه شب» توزیع می‌شوند. این پلتفرم برنامه «شب آهنگی» با اجرای حامد آهنگی را هم درحال پخش دارد که در نوروز هم مهمان خانه‌های مخاطبانش خواهد بود.

تا امروز هنرمندانی مانند فرهاد آییش، جواد خیابانی، داریوش فرضیایی و مهران غفوریان مهمان برنامه «شب آهنگی» بوده اند. فصل سوم رئالیتی شو مافیایی «پدرخوانده» به کارگردانی سعید ابوطالب نیز این روز‌ها مراحل تولیدش را پشت سر می‌گذارد تا در صورت امکان در ایام نوروز در دسترس مخاطبان قرار گیرد. در این فصل امیرعلی نبویان که یکی از بازیگران محبوب مخاطبان در رئالیتی شو‌های مافیایی بوده است، حضور ندارد. همین موضوع نیز شاید در میزان مخاطبان این رئالیتی شو تأثیر منفی بگذارد. 
باید دید مجید واشقانی، دیگر بازیگر محبوب مسابقه‌های مافیا، در کنار هنرمندانی، چون امیرمهدی ژوله، آشا محرابی، سینا رازانی، الیکا عبدالرزاقی، امیرحسین رستمی و... می‌توانند نبود امیرعلی نبویان را پر کنند یا خیر. همچنین در این فصل قرار است تغییراتی در قوانین بازی ایجاد شود. مهم‌ترین تغییر آن نسبت به فصل قبلی حذف ساید مستقل «جک» و جایگزین شدن ساید جدیدی به نام «شرلوک هلمز» است.

دست پر فیلیمو با «بازنده» و چند رئالیتی شو

فیلیمو در مقایسه با دیگر پلتفرم‌های شبکه نمایش خانگی همیشه فعال‌تر بوده و همواره تلاش کرده است هم در ساخت رئالیتی شو‌ها و تاکشو‌ها و هم در تولید سریال پیش قدم باشد. البته به نظر می‌رسد این روز‌ها برنامه‌های سرگرم کننده این پلتفرم از سریال هایش جلوتر زده و مخاطبان بیشتری را با خود همراه کرده اند. فیلیمو با به پایان رسیدن سریال «نیسان آبی ۲» ساخته مسعود اطیابی، فقط مجموعه «گناه فرشته» به کارگردانی حامد عنقا را درحال پخش دارد؛ سریالی با بازی شهاب حسینی که بازخورد‌های متفاوتی دریافت کرده است و قسمت‌های جدیدش در ایام نوروز منتشر می‌شود.

 این پلتفرم سریال «بازنده» به کارگردانی امین حسین پور را نیز آماده انتشار دارد. این مجموعه جنایی و رازآلود درباره زندگی یک کارآگاه ساخته شده و از حضور بازیگرانی، چون علیرضا کمالی، صابر ابر، سارا بهرامی، صدف اسپهبدی، رویا جاویدنیا و پیمان قاسم خانی بهره گرفته است.

فصل سوم سریال پرمخاطب «زخم کاری» به کارگردانی محمدحسین مهدویان نیز این روز‌ها مراحل تولیدش را پشت سر می‌گذارد و پیش بینی‌ می‌شود بعد از پایان سریال «گناه فرشته» در دسترس مخاطبان قرار گیرد. از دیگر مجموعه‌های درحال ساخت فیلیمو نیز می‌توان به سریال «برای آخرین بار» به کارگردانی تینا پاکروان و «هزارویک شب» به کارگردانی مصطفی کیایی اشاره کرد که هنوز زمان پخششان مشخص نشده است.

این پلتفرم همان طور که پیش‌تر اشاره شد، در کنار سریال هایش برنامه‌های سرگرم کننده متفاوتی را تولید می‌کند. برنامه گفت وگومحور «دوشات»، مسابقه «اسکار» و رئالیتی شو مافیایی «شب‌های مافیا، زودیاک» این روز‌ها در حال انتشار از فیلیمو هستند و در نوروز هم مهمان خانه مردم خواهند بود. براساس برخی اخبار غیررسمی، علاوه بر این برنامه‌ها قرار است فصل دوم مسابقه «صداتو» با اجرای محسن کیایی نیز در عید پیش رو منتشر شود تا فیلیمو دست پرتر از سایر رقبایش باشد.

آغازبه کار چند پلتفرم جدید

«تماشاخانه» مدتی می‌شود هیچ برنامه جدیدی را در دسترس مخاطبانش قرار نداده است، اما به نظر می‌رسد به زودی با پخش فصل دوم سریال «هفت» و «اهل هوا» فعالیتش را از سر بگیرد. سریال «هفت» به کارگردانی کیارش اسدی زاده درباره گروه جوانی است که با قتل یکی از اعضایشان به دست مافیای موادمخدر، تصمیم به انتقام می‌گیرند.

سریال «اهل هوا» با بازی پژمان بازغی نیز اثری در ژانر وحشت است. چند پلتفرم جدید هم قرار است در سال آینده با آثار متفاوت آغازبه کار کنند. رئالیتی شو مافیایی «عالیجناب» به کارگردانی مسعود روزافزون، سریال «مادرخوانده» ساخته امیر پورکیان با بازی شهاب مظفری و آناهیتا درگاهی، «بامداد خمار» به کارگردانی نرگس آبیار، «پوکر» ساخته رضا دادویی و «بی عاطفه» به کارگردانی کمال تبریزی ازجمله برنامه‌هایی هستند که به احتمال زیاد در پلتفرم‌های جدید توزیع می‌شوند.