رابرت داونی جونیور برای نقشش در فیلم پرفروش اوپنهایمر برنده جایزه بهترین نقش مکمل مرد در نود و ششمین مراسم جوایز اسکار شد. این نخستین اسکاری است که داونی جونیور به دست می‌آورد.
چارسو پرس: رابرت جان داونی جونیور بازیگر و تهیه‌کننده آمریکایی است. او توانست در سنین جوانی در بازیگری به موفقیت دست پیدا کند. داونی نخستین تجربه بازیگری‌اش را در فیلمی به کارگردانی پدرش با نام پوند کسب کرد. او نقش‌های دراماتیکی را در قاضی (۲۰۱۴) و اوپنهایمر (۲۰۲۳) بازی کرد. فیلم سینمایی اوپنهایمر جدیدترین ساخته کریستوفر نولان، کارگردان بریتانیایی-آمریکایی، درباره زندگی جی. رابرت اوپنهایمر، فیزیکدان و معروف به «پدر بمب اتمی» است.


او در سال ۲۰۰۸ وقتی برای اکران فیلم مرد آهنی به ژاپن رفته بود، در فرودگاه بازداشت و به علت جرائم مرتبط با مواد مخدر برای ۶ ساعت مورد بازجویی قرار گرفت. در پایان آزاد شد، اما تحت‌الحفظ تنها در اکران شرکت کرد و فوراً ژاپن را به مقصد آمریکا ترک کرد و دیگر هیچ گاه به او اجازه حضور مجدد در ژاپن داده نشد. علت این مسئله هم جرائم مرتبط مواد مخدر و بازداشت‌های مکرر او در دهه ۹۰ و ۲۰۰۰ میلادی در خاک آمریکا بود.


جالب است بدانید که وقتی داونی جونیور ده سالش بود و در لندن اقامت داشت، در مدرسه «پری هاوس» در منطقه مرفه‌نشین چلسی تحصیل می‌کرد و کلاس باله کلاسیک هم می‌رفت. رابرت برای فراموش کردن دهه ۸۰ میلادی و روزهای تیره و تار زندگیش، در دهه ۹۰ میلادی و بعد از بازی در فیلم چاپلین به صورت نمادین در حیاط پشتی خانه‌اش لباس‌های فیلم Less Than Zero را که در دهه ۸۰ بازی کرده بود، آتش زد. اما این کار هم فایده‌ای نداشت.


گفته شده که پدرش «رابرت داونی سینیور»، (کارگردان و بازیگر پرکار هالیوودی در  دهه ۶۰ و ۷۰ میلادی) او را به مواد مخدر معتاد کرده است. پدرش برای اولین بار، زمانی که رابرت تنها ۸ سال داشته او را با ماری‌جوانا آشنا می‌کند.

یک بار که داونی جونیور مست بوده، وارد یک خانه می شود که فکر می‌کرده خانه خودش است و در اتاق بچه آن خانواده می‌ خوابد. آن خانواده هم به پلیس زنگ می زنند و رابرت دستگیر می شود. در اینجا رابرت عفو مشروطش را نقض می‌کند.


داونی جونیور در سن ۱۷ سالگی وقتی که در سانتامونیکا تحصیلات دبیرستانش را پشت سر می‌گذاشت، از مدرسه اخراج شد. رابرت هم یک کوله پشتی برمی‌دارد و رهسپار نیویورک شده و همزمان در یک کفش‌فروشی، یک رستوران و حتی در یک کلاب زیرزمینی بدنام مشغول به کار می شود.

او در سال ۱۹۹۶ به دلیل رانندگی با سرعت زیاد در حال مستی و تحت تاثیر مواد مخدر، در حالیکه یک اسلحه غیرقانونی به همراه داشته، به سه سال حبس تعلیقی محکوم می شود. سال ۱۹۹۸ هم در زندان لس‌آنجلس با یک زندانی درگیر می شود که تبعات زیادی برایش داشت.


داونی جونیور در سال ۱۹۹۹ در حالیکه از اکثر پروژه‌های سینمایی و تلویزیونی کنار گذاشته شده بود، باز هم عفو مشروطش را زیر پا گذاشته و این بار بدون هیچ بخششی، قاضی سه سال حبس او را به جریان می اندازد. رابرت در این برهه از زندگی اش در انتهای چاه تباهی قرار داشت.



اما بالاخره نور امید به زندگی رابرت تابید. رابرت بعد از آشنایی‌اش با «سوزان نی‌لوین» ‌تهیه‌کننده سینما که به نام «سوزان داونی» معروف است، راه رهایی را پیش گرفت. اعتیاد و رفتارهای نابهنجار را کنار گذاشت و توانست زندگی اش را از نو بسازد و رفته‌رفته به دل سینما بازگردد.

از ستاره شدن در سنین کم و اوج گرفتن در عالم سینما تا سراشیبی سقوط و آشنایی با همسرش و دوباره از خاکستر بلند شدن؛ این داستان زندگی رابرت است. شاید نجات‌دهنده انسان، حضور یک شریک زندگی خوب در زمان درست باشد.


چند نمونه از واکنش کاربران ایرانی به جایزه اسکار رابرت داونی جونیور:
* مهسا، یکی از کاربران فضای مجازی و فعال هنری در ستایش رابرت داونی جونیور نوشت: توی زندگی مثل رابرت داونی جونیور کامبک بزنید.

* اشکان از علاقه‌مندان به سینمای هالییود توئیت زد: انقدر تو فیلم iron man جذاب بود که وقتی الانش میبینم واقعاً ناراحت میشم که چرا اینقدر سرنوشت تلخی داشته واقعاً زود پیر شده.
* آذر اما نظر معناداری را بیان کرده که مورد توجه دیگر کاربران قرار گرفت. او گفت: ایران بود الان نهایتش داشت کنار خیابون دستفروشی میکرد یا ممنوع الکار شده بود.



* مهران در تمجید از رابرت داونی جونیور می‌گوید:  یکی از شخصیت‌های جالب که خیلی علاقه دارم بهش. او نظیر ندارد و دنیای سینما این جایزه را به جونیور بدهکار بود.
* شبنم اما با گلایه از روند زندگی رابرت داونی جونیور اینگونه واکنش نشان داد:  از وقتی رفت سمت ممنوعه‌ها قلباً از چشمم افتاد، با اینکه عاااااشقش بودم و برام جایگزین نداشت.
* توئیت رضا درباره شخصیت رابرت داونی جونیور گفته است: شخصیت او برایم فقط یک معنا دارد، اسطوره تمام نشدنی سینما که از کوران سختی به اوج قله رسید.



منبع: برترین ها