برای تقدیر کردن از آثار تدوینگرهای فیلم، نگاهی میاندازیم به بعضی از بهترین تدوینهای سینما که برندهی اسکار هم شدهاند و توانستهاند تاثیری جاودانه بر این هنر سینمایی بگذارند. این فیلمها ژانرهای مختلفی دارند؛ از درامهای حماسی جنگی مانند «فهرست شیندلر» (Schindler’s List) گرفته تا فیلمهای مستقل با ژانرهای ترکیبی مانند «همهچیز همهجا بهیکباره» (Everything Everywhere All at Once).
چارسو پرس: به دنبال یک فیلم میگردید که به شما تدوین بیاموزد؟ یکی از این فیلمها که بهترین تدوینهای سینما را در خودشان جای دادهاند، ببینید. اگرچه وقتی پای جوایز اسکار در میان باشد، احتمالا مهمترین چیزی که مورد بحث قرار میگیرد، اسکار بهترین فیلم است، اما این به معنای آن نیست که سایر جایزههای اسکار، لایق تشویق نیستند؛ به خصوص اگر فیلمهایی برندهی آنها شوند که عدهای از هنرمندان بااستعداد آنها را ساختهاند. جایزهی بهترین تدوین، همیشه یکی از جذابترین جوایز مراسم اسکار بوده است. این جایزه از افراد با استعدادی تقدیر میکند که نماها و سکانسها را به یکدیگر متصل میکنند تا خط روایی فیلم را پیش ببرند. یکی از اصلیترین ستونهای یک فیلم برای این که بتواند روی مخاطبان تاثیر بگذارد و آنها را با داستان فیلم و شخصیتهای آن همراه کند، تدوین است.
مراحل پستولید یک فیلم اصلا آسان نیست و به تلاش، تمرکز و فداکاریهای زیادی از گروهی از عوامل مختلف از جمله تدوینگر فیلم نیاز دارد. برای تقدیر کردن از آثار تدوینگرهای فیلم، نگاهی میاندازیم به بعضی از بهترین تدوینهای سینما که برندهی اسکار هم شدهاند و توانستهاند تاثیری جاودانه بر این هنر سینمایی بگذارند. این فیلمها ژانرهای مختلفی دارند؛ از درامهای حماسی جنگی مانند «فهرست شیندلر» (Schindler’s List) گرفته تا فیلمهای مستقل با ژانرهای ترکیبی مانند «همهچیز همهجا بهیکباره» (Everything Everywhere All at Once).
یکی از دلایلی که این فیلم جنگی کلاسیک اسپیلبرگ را تبدیل به یکی از بهترینهای تاریخ سینما میکند، تصویربرداری سیاه-سفید درخشان آن است و یکی دیگر از اصلیترین دلایل آن، تدوین خارق العادهی مایکل کان با تاکید بر سبک تدوین موازی. این سبک تدوینی به فیلم کمک میکند داستان تاثیرگذار خودش را به بهترین شکل ممکن روایت کند. تدوینگر این فیلم یکی از پیشروها و نوآوران این هنر در تاریخ سینما است و توانسته سه مرتبه برای فیلمهای «مهاجمان صندوق گمشده» (Raiders of the Lost Ark)، «نجات سرباز رایان» (Saving Private Ryan) و البته «فهرست شیندلر»، اسکار بگیرد. طبق گزارشی که در روزنامهی لس آنجلس تایمز منتشر شد، اسپیلبرگ کار کان در «فهرست شیندلر» را بزرگترین و تاثیرگذارترین دستاورد هنری او دانسته است.
کارگردانی درخشان لوکاس یکی از اصلیترین دلایل ماندگاری و تاثیرگذاری «جنگ ستارگان» است، اما یکی دیگر از عناصری که باعث می شود «جنگ ستارگان» نقطهی عطفی در تاریخ سینما باشد، تدوین خارق العادهی آن است. تدوین این فیلم که یکی از بهترین تدوینهای سینما است به «جنگ ستارگان» کمک کرد تا داستان خود را به شکلی روانتر و بدون دستانداز بیان نماید. مارسیا لوکاس، ریچارد چو و پائول هرش به لوکاس کمک کردند تا بتواند تصاویر ذهنی خود را هر چه بهتر به پردهی نقرهای منتقل کند. به عقیدهی بعضی، «جنگ ستارگان» را مارسیا لوکاس در مرحلهی پس تولید به دنبال حذف کردن صحنههای اضافی، نجات داد.
ندوین خارق العادهی «اینطور چیزها» که توسط آلن هیم بااستعداد صورت گرفته است نقش مهمی را در فرآیند داستانگویی این فیلم اجرا میکند؛ چرا که تدوین این فیلم که یکی از بهترین تدوینهای سینما است، به راستی آن چه پیش خواهد آمد را پیشبینی میکند. هیم وقتی که تجربهی خود هنگام تدوین کردن این فیلم را به یاد میآورد میگوید: «هنگام تدوین این فیلم بود که تبدیل به یک تدوینگر تما عیار شدم. این فیلم به من آزادی داد تا بتوانم به تجربیات جدیدی دست بزنم؛ این یکی از چیزها دربارهی تدوین است که من را به آن علاقمند میکند. کار کردن با باب فاسی همیشه یک ماجراجویی بود. او یک کمالگرا بیبدیل بود.»
با یک پروسهی تولید سخت و مراحل پس تولید سختتر، «ماتریکس» توانست تبدیل به یکی از پیشروترین و محبوبترین فیلمهای ژانر علمی-تخیلی شود؛ به خصوص با توجه به اتکای فراوان این فیلم به جلوههای ویژهی بصری، باید گفت که «ماتریکس» بسیار از زمانهی خودش جلوتر بود. در رابطه با سبک تدوین برندهی اسکار زک استنبرگ، باید گفت که او از تدوین موازی استفاده کرد، به این معنا که او بین دو واقعه که به طور همزمان در حال رخ دادن بوند، جابهجا میشد؛ جابهجایی بین ماتریکس و دنیای واقعی. این سبک تدوین در نهایت باعث افزایش یافتن سرعت فیلم و هیجان آن شد.
تدوین این فیلم بیشک یکی از جنبههای اصلی داستانگویی در این فیلم بود. تدوین این فیلم که یکی از بهترین تدوینهای سینما است، به به گفتوگوهای «شبکهی اجتماعی» سرعت بخشید و باعث شد مخاطبان بیشتر با شخصیتها درگیر شوند. نماهای بسته و سرعت بالای جابهجایی نماها یکی از دلایلی است که میتوان به خوبی منبع قدرت را در این فیلم فینچر درک کرد. برای اثبات این مطلب میتوان به یکی از مصاحبههای انگس وال با ایندیوایر دربارهی تکنیکهای استفاده شده در مرحلهی پس تولید این فیلم شاره کرد: «شما ممکن است دیالوگی از برداشت ۱۳ را بردارید و آن را در کنار دیالوگی از برداشت ۱۷ قرار دهید و دریابید که در آنها همهچیز از بازی بازیگران گرفته تا قاببندی دوربین در بهترین حالت ممکن قرار دارند.»
این فیلم توانست ۷ جایزهی اسکار بگیرد؛ از جمله اسکار بهترین تدوین. این فیلم کلاسیک طی این همه سال توانسته است توجه افراد زیادی را به خودش جلب نماید. یکی از نکات مهم دربارهی این فیلم آن است که در هنگام انتشار، بسیار بحث برانگیز شد و خیلی از کشورها پخش آن را ممنوع اعلام کردند. ان وی. کوآتس که حالا ۶۰ سال است در زمینهی تدوین فعالیت میکند، در «لورنس عربستان» موفق شد یکی از بهترین تدوینهای سینما را خلق کند و به ماندگاری بیشتر این فیلم در تاریخ کمک نماید. یکی از تکنیکهای به یادماندنی استفاده شده در این فیلم کنارهم قراردادن نماهای پیوسته بود که در صنعت سینما به عنوان مچ کات شناخته میشود.
این فیلم که نماهای آن اکثرا باز هستند، فیلمی درگیرکننده است که مناسب تمام سلیقهها نیست. در کنار نقشآفرینیهای درگیرکنندهی بازیگران و طراحی چهره و طراحی لباس درخشان و البته تصویربرداری رنگارنگ و جذاب، یکی از اصلیترین دلایل خوب بودن «مکس دیوانه: جاده ی خشم»، تدوین خارق العادهی مارگارت سیکسل است که شامل تدوین متقاطع و تکنیک دنبال کردن با چشم میباشد. در تکنیک دنبال کردن با چشم، سعی میشود دوربین به جای چشم مخاطب قرار گیرد و او را مجبور کند تا به آن چه کارگردان میخواهد، نگاه کند. تکمیل کردن این فیلم ۶۰۰۰ ساعت زمان برد. سیکسیل در این باره میگوید: «داشتن این همه مواد اولیهی خیرهکننده خارق العاده بود، اما گاهی اوقات میتوانست باعث ایجاد سردر شود.»
«گاو خشمگین» به همان اندازه که از یک فیلم مارتین اسکورسیزی انتظار می شود، درخشان است، اما یکی از نقاط قوت این فیلم، تدوین تلما شونمیکر است که یکی از بهترین تدوینهای سینما میباشد. سبک تدوین شونمیکر هوشمندانه است و بیدلیل نیست که او در کنار رالف داوسن، دنیل مندل و میکل کان رکوددار به دست آوردن بیشترین اسکار بهترین تدوین هستند. در کنار قدرت ماورایی اسکورسیزی که باعث میشود مشتزنی حالتی اصیل و گیرا داشته باشد، تلاشهای موثر شونمیکر است که باعث میشود در لحظات حساس، فشار افزایش پیدا کند و چشم مخاطبان برای یک لحظه هم از صحنهها برداشته نشود. شونمیکر علاوه بر «گاو خشمگین»، برای دو همکاری دیگرش با اسکورسیزی یعنی «رفتگان» (The Departed) و «هوانود» (The Aviatoe) هم توانسته است اسکار بهترین تدوین را به خانه ببرد.
از بین تمام رشتههایی که این فیلم مستقل توانست در آنها اسکار بگیرد، اسکار بهترین تدوین، بیشک یکی از آنهایی بود که این فیلم لیاقت به دست آورد آن را داشت. نگاه خلاقانهی دنیلها با ترکیب شدن با مهارتهای تدوین پائول راجرز، باید منجر به تحسین منتقدان میشد؛ راجرز در ترکیب کردن نماهای این فیلم که ژانر ترکیبی دارد، توانست به نتیجهای خارقالعاده دست پیدا کند؛ به خصوص با توجه به تمام صحنههای پیچیدهی این فیلم، از جمله برشهای متعدد در حالی که شخصیتها در بین دنیاهای مختلف جابهجا می شوند. راجرز در مصاحبهای به مجلهی فربز گفت: «به نظرم این فیلم ثابت کرده است که میتوان به شیوههای مختلف، به روایت داستان پرداخت و بله، نیاز نیست از هیچ فرمول خاصی پیروی کنید.»
یکی از اصلیترین دلایل زیاد بودن هیجان به هنگام تماشای این فیلم نامزد اسکار بهرتین فیلم، تدوین درخشان تام کراس است. کراس که به دنبال همکاریهایش با دیمین شزل شناخته شده است، وقتی که قبول کرد این فیلم سراسر تنش را تدوین کند، خودش را به چالش کشید و با کمک نماهای بسته و برشهای سریع، توانست از این چالش سر بلند بیرون بیاید. فیلم شزل خارق العاده است و بخش زیادی از درخشش خود را مدیون روند کار پس تولید است. به همین خاطر است که کراس توانست اسکار بهرین تدوین را به خانه ببرد. «ویپلش» با بودجهی ۳.۳ میلیون دلاری، توانست در گیشه به فروش ۴۹ میلیون دلاری دست پیدا کند.
منبع: دیجیمگ
مراحل پستولید یک فیلم اصلا آسان نیست و به تلاش، تمرکز و فداکاریهای زیادی از گروهی از عوامل مختلف از جمله تدوینگر فیلم نیاز دارد. برای تقدیر کردن از آثار تدوینگرهای فیلم، نگاهی میاندازیم به بعضی از بهترین تدوینهای سینما که برندهی اسکار هم شدهاند و توانستهاند تاثیری جاودانه بر این هنر سینمایی بگذارند. این فیلمها ژانرهای مختلفی دارند؛ از درامهای حماسی جنگی مانند «فهرست شیندلر» (Schindler’s List) گرفته تا فیلمهای مستقل با ژانرهای ترکیبی مانند «همهچیز همهجا بهیکباره» (Everything Everywhere All at Once).
۱۰. فهرست شیندلر (Schindler’s List)
- سال تولید: ۱۹۹۳
- کارگردان: استیون اسپیلبرگ
- بازیگران: لیام نیسون، رالف فاینس، بن کینگزلی، کارولین گودال
- تدوینگر: میکل کان
- امتیاز راتن تومیتوز: ۹۸ از ۱۰۰
- امتیاز متاکریتیک: ۹۵ از ۱۰۰
- امتیاز IMDb به فیلم: ۹ از ۱۰
یکی از دلایلی که این فیلم جنگی کلاسیک اسپیلبرگ را تبدیل به یکی از بهترینهای تاریخ سینما میکند، تصویربرداری سیاه-سفید درخشان آن است و یکی دیگر از اصلیترین دلایل آن، تدوین خارق العادهی مایکل کان با تاکید بر سبک تدوین موازی. این سبک تدوینی به فیلم کمک میکند داستان تاثیرگذار خودش را به بهترین شکل ممکن روایت کند. تدوینگر این فیلم یکی از پیشروها و نوآوران این هنر در تاریخ سینما است و توانسته سه مرتبه برای فیلمهای «مهاجمان صندوق گمشده» (Raiders of the Lost Ark)، «نجات سرباز رایان» (Saving Private Ryan) و البته «فهرست شیندلر»، اسکار بگیرد. طبق گزارشی که در روزنامهی لس آنجلس تایمز منتشر شد، اسپیلبرگ کار کان در «فهرست شیندلر» را بزرگترین و تاثیرگذارترین دستاورد هنری او دانسته است.
۹. جنگ ستارگان: قسمت ۴ – امیدی تازه (Star Wars: Episode IV – A New Hope)
- سال تولید: ۱۹۷۷
- کارگردان: جرج لوکاس
- بازیگران: مارک همیل، هریسون فورد، کری فیشر، پیتر کوشینگ
- تدوینگران: مارسیا لوکاس، ریچارد چو، پائول هرش
- امتیاز راتن تومیتوز: ۹۳ از ۱۰۰
- امتیاز متاکریتیک: ۹۰ از ۱۰۰
- امتیاز IMDb به فیلم: ۸.۶ از ۱۰
کارگردانی درخشان لوکاس یکی از اصلیترین دلایل ماندگاری و تاثیرگذاری «جنگ ستارگان» است، اما یکی دیگر از عناصری که باعث می شود «جنگ ستارگان» نقطهی عطفی در تاریخ سینما باشد، تدوین خارق العادهی آن است. تدوین این فیلم که یکی از بهترین تدوینهای سینما است به «جنگ ستارگان» کمک کرد تا داستان خود را به شکلی روانتر و بدون دستانداز بیان نماید. مارسیا لوکاس، ریچارد چو و پائول هرش به لوکاس کمک کردند تا بتواند تصاویر ذهنی خود را هر چه بهتر به پردهی نقرهای منتقل کند. به عقیدهی بعضی، «جنگ ستارگان» را مارسیا لوکاس در مرحلهی پس تولید به دنبال حذف کردن صحنههای اضافی، نجات داد.
۸. اینطور چیزها (All That Jazz)
- سال تولید: ۱۹۷۹
- کارگردان: باب فاسی
- بازیگران: روی شایدر، ان راینکینگ، سی. سی. اچ. پاوندر، للند پالمر
- تدوینگر: آلن هیم
- امتیاز راتن تومیتوز: ۸۷ از ۱۰۰
- امتیاز متاکریتیک: ۷۲ از ۱۰۰
- امتیاز IMDb به فیلم: ۷.۸ از ۱۰
ندوین خارق العادهی «اینطور چیزها» که توسط آلن هیم بااستعداد صورت گرفته است نقش مهمی را در فرآیند داستانگویی این فیلم اجرا میکند؛ چرا که تدوین این فیلم که یکی از بهترین تدوینهای سینما است، به راستی آن چه پیش خواهد آمد را پیشبینی میکند. هیم وقتی که تجربهی خود هنگام تدوین کردن این فیلم را به یاد میآورد میگوید: «هنگام تدوین این فیلم بود که تبدیل به یک تدوینگر تما عیار شدم. این فیلم به من آزادی داد تا بتوانم به تجربیات جدیدی دست بزنم؛ این یکی از چیزها دربارهی تدوین است که من را به آن علاقمند میکند. کار کردن با باب فاسی همیشه یک ماجراجویی بود. او یک کمالگرا بیبدیل بود.»
۷. ماتریکس (The Matrix)
- سال تولید: ۱۹۹۹
- کارگردان: واچوفسکیها
- بازیگران: کیانو ریوز، لارنس فیشبرن، کری-ان ماس، هوگو ویوینگ
- تدوینگر: زک استنبرگ
- امتیاز راتن تومیتوز: ۸۳ از ۱۰۰
- امتیاز متاکریتیک: ۷۳ از ۱۰۰
- امتیاز IMDb به فیلم: ۸.۷ از ۱۰
با یک پروسهی تولید سخت و مراحل پس تولید سختتر، «ماتریکس» توانست تبدیل به یکی از پیشروترین و محبوبترین فیلمهای ژانر علمی-تخیلی شود؛ به خصوص با توجه به اتکای فراوان این فیلم به جلوههای ویژهی بصری، باید گفت که «ماتریکس» بسیار از زمانهی خودش جلوتر بود. در رابطه با سبک تدوین برندهی اسکار زک استنبرگ، باید گفت که او از تدوین موازی استفاده کرد، به این معنا که او بین دو واقعه که به طور همزمان در حال رخ دادن بوند، جابهجا میشد؛ جابهجایی بین ماتریکس و دنیای واقعی. این سبک تدوین در نهایت باعث افزایش یافتن سرعت فیلم و هیجان آن شد.
۶. شبکهی اجتماعی (The Social Network)
- سال تولید: ۲۰۱۰
- کارگردان: دیوید فینچر
- بازیگران: جسی آیزنبرگ، اندرو گارفیلد، جاستین تیمبرلیک، برندا سونگ
- تدوینگر: انگس وال، کرک بکستر
- امتیاز راتن تومیتوز: ۹۶ از ۱۰۰
- امتیاز متاکریتیک: ۹۵ از ۱۰۰
- امتیاز IMDb به فیلم: ۷.۸ از ۱۰
تدوین این فیلم بیشک یکی از جنبههای اصلی داستانگویی در این فیلم بود. تدوین این فیلم که یکی از بهترین تدوینهای سینما است، به به گفتوگوهای «شبکهی اجتماعی» سرعت بخشید و باعث شد مخاطبان بیشتر با شخصیتها درگیر شوند. نماهای بسته و سرعت بالای جابهجایی نماها یکی از دلایلی است که میتوان به خوبی منبع قدرت را در این فیلم فینچر درک کرد. برای اثبات این مطلب میتوان به یکی از مصاحبههای انگس وال با ایندیوایر دربارهی تکنیکهای استفاده شده در مرحلهی پس تولید این فیلم شاره کرد: «شما ممکن است دیالوگی از برداشت ۱۳ را بردارید و آن را در کنار دیالوگی از برداشت ۱۷ قرار دهید و دریابید که در آنها همهچیز از بازی بازیگران گرفته تا قاببندی دوربین در بهترین حالت ممکن قرار دارند.»
۵. لورنس عربستان (Lawrence of Arabia)
- سال تولید: ۱۹۶۲
- کارگردان: دیوید لین
- بازیگران: پیتر اوتول، عمر شریف، آنتونی کوئین، الک گینس
- تدوینگر: آن وی. کوآتس
- امتیاز راتن تومیتوز: ۹۴ از ۱۰۰
- امتیاز متاکریتیک: ۱۰۰ از ۱۰۰
- امتیاز IMDb به فیلم: ۸.۳ از ۱۰
این فیلم توانست ۷ جایزهی اسکار بگیرد؛ از جمله اسکار بهترین تدوین. این فیلم کلاسیک طی این همه سال توانسته است توجه افراد زیادی را به خودش جلب نماید. یکی از نکات مهم دربارهی این فیلم آن است که در هنگام انتشار، بسیار بحث برانگیز شد و خیلی از کشورها پخش آن را ممنوع اعلام کردند. ان وی. کوآتس که حالا ۶۰ سال است در زمینهی تدوین فعالیت میکند، در «لورنس عربستان» موفق شد یکی از بهترین تدوینهای سینما را خلق کند و به ماندگاری بیشتر این فیلم در تاریخ کمک نماید. یکی از تکنیکهای به یادماندنی استفاده شده در این فیلم کنارهم قراردادن نماهای پیوسته بود که در صنعت سینما به عنوان مچ کات شناخته میشود.
۴. مکس دیوانه: جادهی خشم (Mad Max: Fury Road)
- سال تولید: ۲۰۱۵
- کارگردان: جرج میلر
- بازیگران: تام هاردی، شارلیز ترون، نیکولاس هولت، زو کراویتز
- تدوینگر: مارگارت سیکسل
- امتیاز راتن تومیتوز: ۹۷ از ۱۰۰
- امتیاز متاکریتیک: ۹۰ از ۱۰۰
- امتیاز IMDb به فیلم: ۸.۱ از ۱۰
این فیلم که نماهای آن اکثرا باز هستند، فیلمی درگیرکننده است که مناسب تمام سلیقهها نیست. در کنار نقشآفرینیهای درگیرکنندهی بازیگران و طراحی چهره و طراحی لباس درخشان و البته تصویربرداری رنگارنگ و جذاب، یکی از اصلیترین دلایل خوب بودن «مکس دیوانه: جاده ی خشم»، تدوین خارق العادهی مارگارت سیکسل است که شامل تدوین متقاطع و تکنیک دنبال کردن با چشم میباشد. در تکنیک دنبال کردن با چشم، سعی میشود دوربین به جای چشم مخاطب قرار گیرد و او را مجبور کند تا به آن چه کارگردان میخواهد، نگاه کند. تکمیل کردن این فیلم ۶۰۰۰ ساعت زمان برد. سیکسیل در این باره میگوید: «داشتن این همه مواد اولیهی خیرهکننده خارق العاده بود، اما گاهی اوقات میتوانست باعث ایجاد سردر شود.»
۳. گاو خشمگین (Raging bull)
- سال تولید: ۱۹۸۰
- کارگردان: مارتین اسکورسیزی
- بازیگران: رابرت دنیرو، جو پشی، کتی موریارتی، فرانک وینسنت
- تدوینگر: تلما شونمیکر
- امتیاز راتن تومیتوز: ۹۲ از ۱۰۰
- امتیاز متاکریتیک: ۹۰ از ۱۰۰
- امتیاز IMDb به فیلم: ۸.۱ از ۱۰
«گاو خشمگین» به همان اندازه که از یک فیلم مارتین اسکورسیزی انتظار می شود، درخشان است، اما یکی از نقاط قوت این فیلم، تدوین تلما شونمیکر است که یکی از بهترین تدوینهای سینما میباشد. سبک تدوین شونمیکر هوشمندانه است و بیدلیل نیست که او در کنار رالف داوسن، دنیل مندل و میکل کان رکوددار به دست آوردن بیشترین اسکار بهترین تدوین هستند. در کنار قدرت ماورایی اسکورسیزی که باعث میشود مشتزنی حالتی اصیل و گیرا داشته باشد، تلاشهای موثر شونمیکر است که باعث میشود در لحظات حساس، فشار افزایش پیدا کند و چشم مخاطبان برای یک لحظه هم از صحنهها برداشته نشود. شونمیکر علاوه بر «گاو خشمگین»، برای دو همکاری دیگرش با اسکورسیزی یعنی «رفتگان» (The Departed) و «هوانود» (The Aviatoe) هم توانسته است اسکار بهترین تدوین را به خانه ببرد.
۲. همهچیز همهجا به یکباره (Everything Everywhere All at Once)
- سال تولید: ۲۰۲۲
- کارگردان: دنیل کوآن، دنیل شاینرت
- بازیگران: میشل یئو، که هوی کوآن، استفانی شو، جنی سلیت
- تدوینگر: پائول راجرز
- امتیاز راتن تومیتوز: ۹۴ از ۱۰۰
- امتیاز متاکریتیک: ۸۱ از ۱۰۰
- امتیاز IMDb به فیلم: ۷.۸ از ۱۰
از بین تمام رشتههایی که این فیلم مستقل توانست در آنها اسکار بگیرد، اسکار بهترین تدوین، بیشک یکی از آنهایی بود که این فیلم لیاقت به دست آورد آن را داشت. نگاه خلاقانهی دنیلها با ترکیب شدن با مهارتهای تدوین پائول راجرز، باید منجر به تحسین منتقدان میشد؛ راجرز در ترکیب کردن نماهای این فیلم که ژانر ترکیبی دارد، توانست به نتیجهای خارقالعاده دست پیدا کند؛ به خصوص با توجه به تمام صحنههای پیچیدهی این فیلم، از جمله برشهای متعدد در حالی که شخصیتها در بین دنیاهای مختلف جابهجا می شوند. راجرز در مصاحبهای به مجلهی فربز گفت: «به نظرم این فیلم ثابت کرده است که میتوان به شیوههای مختلف، به روایت داستان پرداخت و بله، نیاز نیست از هیچ فرمول خاصی پیروی کنید.»
۱. ویپلش (Whiplash)
- سال تولید: ۲۰۱۴
- کارگردان: دیمین شزل
- بازیگران: مایلز تلر، جی. کی. سیمونز، جیسون بلر، ملیسا بنویست
- تدوینگر: تام کراس
- امتیاز راتن تومیتوز: ۹۴ از ۱۰۰
- امتیاز متاکریتیک: ۸۹ از ۱۰۰
- امتیاز IMDb به فیلم: ۸.۵ از ۱۰
یکی از اصلیترین دلایل زیاد بودن هیجان به هنگام تماشای این فیلم نامزد اسکار بهرتین فیلم، تدوین درخشان تام کراس است. کراس که به دنبال همکاریهایش با دیمین شزل شناخته شده است، وقتی که قبول کرد این فیلم سراسر تنش را تدوین کند، خودش را به چالش کشید و با کمک نماهای بسته و برشهای سریع، توانست از این چالش سر بلند بیرون بیاید. فیلم شزل خارق العاده است و بخش زیادی از درخشش خود را مدیون روند کار پس تولید است. به همین خاطر است که کراس توانست اسکار بهرین تدوین را به خانه ببرد. «ویپلش» با بودجهی ۳.۳ میلیون دلاری، توانست در گیشه به فروش ۴۹ میلیون دلاری دست پیدا کند.
منبع: دیجیمگ
https://teater.ir/news/58402