با استفاده از داده های فروش سالانه باکس آفیس جهانی، درآمد برندگان اسکار بهترین فیلم را با پردرآمدترین فیلم هر سال مقایسه کردیم.
چارسو پرس: زمانی که فیلم اوپنهایمر در مراسم اسکار ۲۰۲۴، جایزه بهترین فیلم را برد، با فروش خیره کننده ۹۵۸.۷ میلیون دلار در گیشه سال ۲۰۲۳، به لیست فیلم‌های پرفروش برنده اسکار بهترین فیلم پیوست. اما بررسی آمار و داده‌ها در ۳۰ سال گذشته نشان می‌دهد که موفقیت این فیلم در گیشه و برنده شدن جایزه اسکار آنچنان به همر مرتبط نبوده است. در واقع رابطه پیچیده‌ای میان کسب جوایز اسکار و فروش گیشه وجود دارد.



مقایسه برندگان اسکار بهترین فیلم و پرفروش ترین ها (۱۹۹۳–۲۰۲۳)
با استفاده از داده های فروش سالانه باکس آفیس جهانی، درآمد برندگان اسکار بهترین فیلم را با پردرآمدترین فیلم هر سال مقایسه کردیم. در مراسم سال گذشته، همه‌چیز همه‌جا به یکباره، برنده شش جایزه اسکار از جمله بهترین فیلم شد و ۱۴۳.۴ میلیون دلار در سراسر جهان فروش داشت که فروش کمی نیست، اما در مقایسه با فیلم آواتار ۲: راه آب که بیش از ۲.۳ میلیارد دلار فروخت، کم رنگ می شود.
همانطور که جدول زیر نشان می دهد، از سال ۱۹۹۳، اغلب این شکاف بین فیلم های مورد علاقه منتقدان و فیلم های تجاری موفق بوده است:


 

تنها دو فیلم برنده اسکار بهترین فیلم شدند و در سال اکران خود در صدر باکس آفیس قرار داشتند: ارباب حلقه ها: بازگشت پادشاه در سال ۲۰۰۳ و تایتانیک در سال ۱۹۹۷.
هفت فیلم دیگر در حالی که حداقل نصف درآمد پرفروش ترین فیلم سال اکرانشان را به دست آوردند، برنده جوایز مهم اسکار از جمله بهترین فیلم، بهترین کارگردانی، بهترین بازیگر مرد/زن، بهترین فیلمنامه اصلی/اقتباسی، و بهترین بازیگر نقش مکمل مرد/زن، شدند:
۲۰۲۳: اوپنهایمر
۲۰۱۳: جاذبه
۲۰۰۸: شوالیه تاریکی
۲۰۰۰: گلادیاتور
۱۹۹۸: شکسپیر عاشق و نجات سرباز رایان
۱۹۹۵: شجاع دل
۱۹۹۴: فارست گامپ


این داده ها، می توانند این تصور را که فیلم های پر فروش، جوایز اسکار را به دست می آورند را به چالش بکشند، اما شاید موفقیت اوپنهایمر بتواند به پادشاهان باکس آفیس کمک کند تا تاج‌های اسکار خود را پس بگیرند.


منبع: روزیاتو